Page 95 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 95

4. Eğitimde Kalite Uygulamaları  İnsanın  odak  noktası  olarak  kabul  edildiği  eğitim  sistemlerinde;  etkili  bir  liderlik,  net  ve  gerçekçi
            hedeflerin  belirlenmesi,  ihtiyaçlara  cevap  verebilecek  nitelikte  programların  geliştirilmesi,  yetkinlik  ve
 Bu bölümde 2002-2024 yılları arasında ülkemizde hazırlanmış ancak uygulanmaya fırsat olmamış,
            liyakat ilkelerine dayanan güvenilir kaynakların yönetimi, verimli bir şekilde planlanmış mali ve finansal
 mülga  ve  hâlihazırda  mükemmelleştirme  çalışmaları  devam  eden  eğitimde  kalite  uygulamalarının
            kaynak programı ile nitelikli öğretme ve öğrenme süreçlerinin izleme ve değerlendirme standartlarının
 tarihsel süreci ele alınmaktadır.
            uluslararası, yerel, millî ve manevi değerlere göre belirlemesi önem taşımaktadır. Tespit edilen bu kalite
 Eğitimde Kalite Kavramı, Kalite Standartları ve Performans  standartlarının  uygulanması  ve  işlevselliğinin  sürekli  olarak  değerlendirip  izlenmesi  elzemdir.  Kalite
            standartlarının  tespit  edilmesi,  uygulanması  ve  değerlendirilmesi,  nihayetinde  insana  değer  verme,
 Eğitim politikalarının ulusal ve uluslararası seviyelerde tartışma alanlarından biri olan eğitimde kalite
            değişime  ve  yenilenmeye  imkân  sağlanmaktadır.  Merkezinde  insan  olan  böylesi  bir  yapıda  kurumsal
 çalışmaları, özünde eğitim hedeflerine ulaşılma derecesi olarak yorumlanmaktadır (Bakioğlu ve Baltacı,
            kapasiteyi  artırmak  gerek  beşerî  sermayenin  güçlendirilmesi  gerekse  finansal  kaynakların  etkili  bir
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  vadede  ekonomik  büyümeyi  ve  istihdam  yaratma  çabalarını  içermektedir  (Avrupa  Eğitim  Bilgi  Ağı   18.000.000’a yakın öğrencisi ile içerisinde büyük bir potansiyeli barındırmaktadır. Bu büyük yapıyı istenen
 2010). Eğitimde kalitenin iyileştirmesine yönelik yapılan araştırmalar ve bu iyileştirme çalışmaları, uzun
            şekilde kullanılması ile mümkün olmaktadır.

             Türkiye’de Eğitimde Kalite Uygulamalarının Üst Politika Belgelerindeki Yeri
 [Eurydice], 2015).
               Türk  Millî  Eğitim  Sistemi  70.000’i  aşkın  eğitim  kurumu,  1.100.000’in  üzerinde  öğretmen  ve
 Ülkelerde  uygulanan  eğitim  sistemi  değerlendirme  süreçlerinin  daha  güçlü  ve  adil  okul  sistemleri
 oluşturmak  için  kilit  bir  rol  oynadığı  (Paulo  et  al.,  2004)  göz  önünde  bulundurulduğunda,  eğitimde
            yönde harekete geçirecek çalışmalarda kamu kaynaklarını etkili ve verimli kullanmak için, öncelikle ihtiyaç
 kalite  aciliyet  arz  eden  bir  gündem  maddesi  olsa  da  çoğu  ülke,  ancak  2000’li  yıllar  itibariyle  kendi
            analizleri gibi veri setlerine dayalı  bir yol haritası belirlemek ve ardından politikalar oluşturmak önem arz
 eğitim politikalarının gündemine bu konuyu taşıyabilmiştir. Eğitimde kalitenin ölçme ve değerlendirme
            etmektedir. Gerek ulusal gerekse uluslararası birçok üst politika belgesinde ve araştırma raporlarında
 yöntemleri ise ülkelere göre farklılık göstermektedir (Leite vd., 2014).
            vurgulandığı  üzere,  eğitim  kurumlarının  kalite  standartlarının  tespit  edilmesi,  değerlendirilmesi  ve

 Uluslararası alanda kabul görmüş NEASC, IB, CIS ve gibi kalite standartları incelendiğinde, eğitimde   iyileştirilmesi,  nihayetinde  kurumsal  kapasitenin  her  yönüyle  artırılması,  sürdürülebilir  ve  nitelikli  bir
 kalite  standartları  belirlenirken  insan  kaynakları,  mali  kaynaklar,  öğretim  programları,  fiziki  imkânlar,   eğitim sistemi için hayati öneme sahiptir. Cumhurbaşkanlığı tarafından üzerinde dikkatle durulan Türkiye
 öğretmen,  öğrenci  ve  yönetici  performansları  gibi  alanların  dikkate  alındığı  anlaşılmaktadır.  Farklı   Yüzyılı inşasında, öğrencilerin, öğretmenlerin, eğitim kurumlarının ve eğitimin diğer tüm paydaşlarının
 ülkelerdeki kalite standartlarına bakıldığında, temel olarak eğitim ve öğretim süreçlerindeki iyileştirmenin   kazanımlarının ve niteliklerinin artırılması kritik bir rol oynamaktadır. Söz konusu gerekçeler ve yasal
 92                                                                                                        93
 amaçlandığı görülmektedir. Bu amaçların ne ölçüde gerçekleştiğini tespit etmek amacıyla “performans”   dayanaklar birlikte ele alındığında, eğitim kurumlarının kalite standartlarının belirlenmesi ve kurumların

 terimi  sürece  dâhil  edilmektedir  (Palmer,  1993).  Bunun  için  öncelikle  değerlendirme  standartlarının   bu standartlara ulaşması konusunda rehberlik ve uygulama çalışmalarının yapılmasının önemi daha iyi
 belirlenmesi gerekmektedir. Performans değerlendirme ve ölçme konusundaki ilk adım, hangi kriterler   anlaşılmaktadır.
 ve boyutlar açısından değerlendirileceğinin belirlenmesidir.
               Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2019-2023 Strateji Planında “eğitim sisteminin temel amacı; topluma faydalı,
 Bir  organizasyonel  yapı  olarak  eğitim,  canlı  bir  organizmadır  ve  değişime  açıktır.  Oysa  eğitimin   toplumsal değerleri gözeten, etkili iletişim becerilerine sahip, değişime uyum sağlayabilen, öğrenmeyi
 kalitesinden  bahsedebilmek  için,  uluslararası  kabul  görmüş,  geçerli,  güvenilir  ve  çağın  standartlarına   öğrenen, bilişim teknolojilerini verimli kullanabilen, kendisiyle ve toplumla barışık, inisiyatif alan, araştıran,
 uygun,  belirli  kriterlerinin  olması  gerekmektedir.  Bu  ön  koşulların  sağlanması  için  eğitim  sisteminde   sorgulayan  ve  eleştirel  düşünme  becerilerine  sahip  özgür  bireyler  yetiştirmek”  ve  “eğitim  sektörüne

 yeterli  kapasiteye  sahip  olunmalı  veya  var  olan  kapasite  güçlendirilmelidir.  Kapasitesi  güçlü  veya   yapılan yatırımlarda niteliğin artırılmasını ve eğitim kurumlarının kalite standartlarının yükseltilmesini
 güçlendirilmiş ülkelerin eğitim sistemlerindeki kalite güvence mekanizmaları sayesinde eğitimde kalite   öngörmek” olduğu ifade edilmektedir. Her hanede en az bir bireyin veli, öğrenci, öğretmen veya mezun
 konusu bu ülkelerde bir “kontrol listesi”nden “kültür”e dönüşebilmektedir (Birleşmiş Milletler [BM], 2014).   olmak üzere eğitim ekosisteminin bir bileşeni olduğu göz önünde bulundurulduğunda; eğitimin kamu
 Destekleyici nitelikteki uluslararası rapor bulguları (OECD, 2022) da eğitime dair kazanımları artırmanın en   gündeminde millî bir mesele olduğu kabul edilmelidir.

 önemli etkenlerinden birinin, eğitim kurumlarında kalite standartlarının tespiti ve kurumsal kapasitenin
               Eğitim ekosistemini bütüncül olarak ele alması aslî görevi olan Millî Eğitim Bakanlığının yükümlülükleri
 artırılması olduğunu ifade etmektedir.
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100