Page 99 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 99

Bölüm Değerlendirmesi


 2002-2024 yılları arasında Türkiye’de öğretim programlarında gerçekleştirilen değişim ve gelişimler
 ile eğitimde kalite uygulamaları, eğitim sisteminin daha güçlü ve rekabetçi bir hale gelmesine katkıda

 bulunmuştur.  Bu  süreçte,  ulusal  ve  uluslararası  politikalar,  uygulamalar  ve  gelişmeler  detaylı  bir
 şekilde analiz edilerek, eğitimde kaliteyi artırmaya yönelik önemli adımlar atıldığı görülmektedir. Son
 22  yılda  öğretim  programlarında,  dünyadaki  ve  ülkemizdeki  gelişmeler,  eğitim  alanındaki  değişimler
 ile müfredatların doğası gereği güncellenmesi ve sadeleştirilmesi gibi ihtiyaçlar doğrultusunda iki defa

 ortak/zorunlu dersler bazında köklü değişiklikler yapılmıştır. Bunlardan ilki 2004-2005 eğitim öğretim
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  Modeli Öğretim Programları değişiklik, güncelleme ve sadeleştirme çalışmaları da bu köklü çalışmaların
 yılında,  ikincisi  ise  2018-2017  eğitim  öğretim  yılında  uygulamaya  konmuştur.  Türkiye  Yüzyılı  Maarif


 üçüncü adımını oluşturmaktadır. Uygulanan öğretim programları, çağın gereksinimlerine ve toplumsal

 dinamiklere yanıt verebilme yeteneğini artırmayı hedeflemekte ve her bir program, eğitimdeki değişim
 ve dönüşümü yansıtarak öğrenci merkezli yaklaşımlar ile bireylerin gelişimine katkıda bulunmaktadır.


 Eğitim  sisteminin  kalitesini  artırmak  ve  bireyleri  21.  yüzyılın  gereksinimlerine  uygun  olarak
 hazırlamak amacıyla bu süreç sürekli bir evrim içerisinde olduğu söylenebilir. Millî Eğitim Bakanlığı’nın
 eğitimde kaliteyi artırma yönündeki çabaları, yıllar içinde genişleyen ve çeşitlenen bir süreç olarak dikkat
 çekmektedir.  2000’li  yıllarda  başlayan  Toplam  Kalite  Yönetimi  (TKY)  uygulamalarından  günümüze

 kadar olan bu süreçte hem ulusal hem de uluslararası standartlar dikkate alınarak kapsamlı ve çeşitli
 kalite güvence sistemleri geliştirildiği görülmektedir. Ayrıca, Kalkınma Planları doğrultusunda hedefler
 belirlenmiş, EFQM ve ISO 9001:2015 gibi uluslararası kalite yönetim modelleri benimsenmiş ve eğitim
 96  kurumlarına entegre edilmiştir.                                                                       97


 Kalite yönetim sistemlerinin sürdürülebilirliği ve ülke genelinde bir standart oluşturulması için Millî
 Eğitim Kalite Çerçevesi gibi ulusal düzenlemeler devreye sokulmuştur. Tüm bu gelişmeler, eğitimin her

 kademesinde kaliteyi iyileştirme amacıyla yürütülen politikaların giderek daha sistematik ve kapsamlı
 hale geldiğini göstermektedir. Ancak, farklı birimlerdeki kalite uygulamalarının daha bütüncül bir şekilde
 ele  alınması  gerekliliği  ve  sürdürülebilir  bir  ulusal  kalite  politikasına  duyulan  ihtiyaç,  güncellenen  Millî
 Eğitim Kalite Çerçevesi çalışmalarıyla giderilmeye çalışılmaktadır. Bu sürecin, eğitimde kalite olgusunun
 gelecekte de gelişim göstermesi ve daha kapsayıcı bir yapıya kavuşması adına önemli bir adım olarak

 değerlendirilmesi mümkündür. Bu değerlendirme, eğitimde kalite yönetimi ve öğretim programlarının
 gelecekteki gelişimi için önemli bir rehber niteliğindedir.
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104