Page 98 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 98

Bölüm Değerlendirmesi


               2002-2024 yılları arasında Türkiye’de öğretim programlarında gerçekleştirilen değişim ve gelişimler
            ile eğitimde kalite uygulamaları, eğitim sisteminin daha güçlü ve rekabetçi bir hale gelmesine katkıda

            bulunmuştur.  Bu  süreçte,  ulusal  ve  uluslararası  politikalar,  uygulamalar  ve  gelişmeler  detaylı  bir
            şekilde analiz edilerek, eğitimde kaliteyi artırmaya yönelik önemli adımlar atıldığı görülmektedir. Son
            22  yılda  öğretim  programlarında,  dünyadaki  ve  ülkemizdeki  gelişmeler,  eğitim  alanındaki  değişimler
            ile müfredatların doğası gereği güncellenmesi ve sadeleştirilmesi gibi ihtiyaçlar doğrultusunda iki defa

            ortak/zorunlu dersler bazında köklü değişiklikler yapılmıştır. Bunlardan ilki 2004-2005 eğitim öğretim
     ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  Modeli Öğretim Programları değişiklik, güncelleme ve sadeleştirme çalışmaları da bu köklü çalışmaların
            yılında,  ikincisi  ise  2018-2017  eğitim  öğretim  yılında  uygulamaya  konmuştur.  Türkiye  Yüzyılı  Maarif


            üçüncü adımını oluşturmaktadır. Uygulanan öğretim programları, çağın gereksinimlerine ve toplumsal

            dinamiklere yanıt verebilme yeteneğini artırmayı hedeflemekte ve her bir program, eğitimdeki değişim
            ve dönüşümü yansıtarak öğrenci merkezli yaklaşımlar ile bireylerin gelişimine katkıda bulunmaktadır.


               Eğitim  sisteminin  kalitesini  artırmak  ve  bireyleri  21.  yüzyılın  gereksinimlerine  uygun  olarak
            hazırlamak amacıyla bu süreç sürekli bir evrim içerisinde olduğu söylenebilir. Millî Eğitim Bakanlığı’nın
            eğitimde kaliteyi artırma yönündeki çabaları, yıllar içinde genişleyen ve çeşitlenen bir süreç olarak dikkat
            çekmektedir.  2000’li  yıllarda  başlayan  Toplam  Kalite  Yönetimi  (TKY)  uygulamalarından  günümüze

            kadar olan bu süreçte hem ulusal hem de uluslararası standartlar dikkate alınarak kapsamlı ve çeşitli
            kalite güvence sistemleri geliştirildiği görülmektedir. Ayrıca, Kalkınma Planları doğrultusunda hedefler
            belirlenmiş, EFQM ve ISO 9001:2015 gibi uluslararası kalite yönetim modelleri benimsenmiş ve eğitim
    96      kurumlarına entegre edilmiştir.                                                                                                                                                                              97


               Kalite yönetim sistemlerinin sürdürülebilirliği ve ülke genelinde bir standart oluşturulması için Millî
            Eğitim Kalite Çerçevesi gibi ulusal düzenlemeler devreye sokulmuştur. Tüm bu gelişmeler, eğitimin her

            kademesinde kaliteyi iyileştirme amacıyla yürütülen politikaların giderek daha sistematik ve kapsamlı
            hale geldiğini göstermektedir. Ancak, farklı birimlerdeki kalite uygulamalarının daha bütüncül bir şekilde
            ele  alınması  gerekliliği  ve  sürdürülebilir  bir  ulusal  kalite  politikasına  duyulan  ihtiyaç,  güncellenen  Millî
            Eğitim Kalite Çerçevesi çalışmalarıyla giderilmeye çalışılmaktadır. Bu sürecin, eğitimde kalite olgusunun
            gelecekte de gelişim göstermesi ve daha kapsayıcı bir yapıya kavuşması adına önemli bir adım olarak

            değerlendirilmesi mümkündür. Bu değerlendirme, eğitimde kalite yönetimi ve öğretim programlarının
            gelecekteki gelişimi için önemli bir rehber niteliğindedir.
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103