Page 98 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 98
Bölüm Değerlendirmesi
2002-2024 yılları arasında Türkiye’de öğretim programlarında gerçekleştirilen değişim ve gelişimler
ile eğitimde kalite uygulamaları, eğitim sisteminin daha güçlü ve rekabetçi bir hale gelmesine katkıda
bulunmuştur. Bu süreçte, ulusal ve uluslararası politikalar, uygulamalar ve gelişmeler detaylı bir
şekilde analiz edilerek, eğitimde kaliteyi artırmaya yönelik önemli adımlar atıldığı görülmektedir. Son
22 yılda öğretim programlarında, dünyadaki ve ülkemizdeki gelişmeler, eğitim alanındaki değişimler
ile müfredatların doğası gereği güncellenmesi ve sadeleştirilmesi gibi ihtiyaçlar doğrultusunda iki defa
ortak/zorunlu dersler bazında köklü değişiklikler yapılmıştır. Bunlardan ilki 2004-2005 eğitim öğretim
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI Modeli Öğretim Programları değişiklik, güncelleme ve sadeleştirme çalışmaları da bu köklü çalışmaların
yılında, ikincisi ise 2018-2017 eğitim öğretim yılında uygulamaya konmuştur. Türkiye Yüzyılı Maarif
üçüncü adımını oluşturmaktadır. Uygulanan öğretim programları, çağın gereksinimlerine ve toplumsal
dinamiklere yanıt verebilme yeteneğini artırmayı hedeflemekte ve her bir program, eğitimdeki değişim
ve dönüşümü yansıtarak öğrenci merkezli yaklaşımlar ile bireylerin gelişimine katkıda bulunmaktadır.
Eğitim sisteminin kalitesini artırmak ve bireyleri 21. yüzyılın gereksinimlerine uygun olarak
hazırlamak amacıyla bu süreç sürekli bir evrim içerisinde olduğu söylenebilir. Millî Eğitim Bakanlığı’nın
eğitimde kaliteyi artırma yönündeki çabaları, yıllar içinde genişleyen ve çeşitlenen bir süreç olarak dikkat
çekmektedir. 2000’li yıllarda başlayan Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygulamalarından günümüze
kadar olan bu süreçte hem ulusal hem de uluslararası standartlar dikkate alınarak kapsamlı ve çeşitli
kalite güvence sistemleri geliştirildiği görülmektedir. Ayrıca, Kalkınma Planları doğrultusunda hedefler
belirlenmiş, EFQM ve ISO 9001:2015 gibi uluslararası kalite yönetim modelleri benimsenmiş ve eğitim
96 kurumlarına entegre edilmiştir. 97
Kalite yönetim sistemlerinin sürdürülebilirliği ve ülke genelinde bir standart oluşturulması için Millî
Eğitim Kalite Çerçevesi gibi ulusal düzenlemeler devreye sokulmuştur. Tüm bu gelişmeler, eğitimin her
kademesinde kaliteyi iyileştirme amacıyla yürütülen politikaların giderek daha sistematik ve kapsamlı
hale geldiğini göstermektedir. Ancak, farklı birimlerdeki kalite uygulamalarının daha bütüncül bir şekilde
ele alınması gerekliliği ve sürdürülebilir bir ulusal kalite politikasına duyulan ihtiyaç, güncellenen Millî
Eğitim Kalite Çerçevesi çalışmalarıyla giderilmeye çalışılmaktadır. Bu sürecin, eğitimde kalite olgusunun
gelecekte de gelişim göstermesi ve daha kapsayıcı bir yapıya kavuşması adına önemli bir adım olarak
değerlendirilmesi mümkündür. Bu değerlendirme, eğitimde kalite yönetimi ve öğretim programlarının
gelecekteki gelişimi için önemli bir rehber niteliğindedir.