Page 97 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 97

Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nde (2018) şu şekilde belirtilmiştir:   güncellenerek geliştirilmesi kararı alınmıştır. Sürecin devamında, 2012 yılında yayımlanan “Millî Eğitim
 Eğitim ve öğretimin her kademesi için ulusal politika ve stratejileri belirlemek, uygulamak, uygulanmasını   Bakanlığı  Eğitimde  Kalite  Yönetim  Sistemi  Yönergesi”  ile,  1999  tarihli  “TKY  Uygulama  Yönergesi”  ve

 izlemek ve denetlemek, ortaya çıkan yeni hizmet modellerine göre güncelleyerek geliştirmek; eğitim   2005 tarihli “Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimde TKY Uygulamaları Ödül Yönergesi” yürürlükten kaldırılmıştır.
 sistemini yeniliklere açık, dinamik, ekonomik ve toplumsal gelişimin gerekleriyle uyumlu biçimde güncel   Ardından öğrenci, öğretmen, okul, ilçe ve illerin gelişim seviyelerinin ülke genelinde yıllık olarak izlenmesi,
 teknik  ve  modeller  ışığında  tasarlamak  ve  geliştirmek;  eğitime  erişimi  kolaylaştıran,  her  vatandaşın   değerlendirilmesi ve “Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kalite Endeksi”nin oluşturulması amacıyla hazırlanan
 eğitim fırsat ve imkânlarından eşit derecede yararlanabilmesini teminat altına alan politika ve stratejiler   “Millî Eğitim Kalite Çerçevesi” 2015 yılında kabul edilmiştir.

 geliştirmek, uygulamak, uygulanmasını izlemek ve koordine etmek; ve okul öncesi, ilk ve orta öğretim
               2017  yılında  ISO  9001:2015  Standardının  uygulanması  amacıyla  eğitim  kurumlarında  kalite
 çağındaki öğrencileri bedenî, zihnî, ahlaki, manevî, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden geliştiren ve   yönetim sistemlerinin uygulanması ve akreditasyon süreçleri başlatılmıştır. Aynı yıl, Mesleki ve Teknik
 insan haklarına dayalı toplum yapısının ve küresel düzeyde rekabet gücüne sahip ekonomik sistemin
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  tasarlamak,  uygulamak,  güncellemek;  öğretmen  ve  öğrencilerin  eğitim  ve  öğretim  hizmetlerini  bu   teftiş  sistemi  geliştirilmiştir.  Görüldüğü  üzere  üst  politika  belgeleriyle  paralel  olarak  eğitimde  kalite
            Eğitimde Kalite Güvence Sistemi geliştirilmiş ve günümüzde de bu sistemden istifade edilmeye devam
 gerektirdiği  bilgi  ve  becerilerle  donatarak  geleceğe  hazırlayan  eğitim  ve  öğretim  programlarını
            edilmektedir.  2021  yılında  ise,  Eğitimde  Kalite  Geliştirme  ve  İzleme  Değerlendirme  Sistemi  isimli  bir

 çerçevede yürütmek ve denetlemek. Millî Eğitim Bakanlığı’nın eğitim sisteminde strateji belirleme, niteliği
            olgusu bir dizi değişimden ve dönüşümden geçmiştir. Şu anda yeniden üzerinde çalışılmaya başlanan
 artırma ile sistemi izleme ve değerlendirmedeki rolleri bahsi geçen görevlerde açıkça ifade edilmektedir.
            husus, 23 Mayıs 2015 tarihli ve 29364 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’dir.
 Türkiye’de Eğitimde Kalite Uygulamalarının Tarihsel Yolculuğu
            Bu  çerçevede,  öğrencilerin  temel  öğrenme  kazanımları,  eğitim  ve  öğretim  hizmetlerinin  niteliği  ile
            izleme  ve  değerlendirme  süreçlerine  ilişkin  bileşenler  tanımlanmıştır.    Kalite  çerçevesinde  yer  alan
 Eğitimde kalitenin belirlenmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi Millî Eğitim Bakanlığının gündeminde
 önceliklendirilmesi  süreci,  2000’li  yıllarda  Toplam  Kalite  Yönetimi  ile  ivme  kazanmıştır.  2001-2005
            esas alınması hedeflenmiştir. Bu gelişmelerin akabinde Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi kapsamında Millî
 ve 2007-2013 yılları arasında geçerli olan 8. ve 9. Kalkınma Planları, toplam kalite yönetimi anlayışına   göstergelerin,  Millî  Eğitim  Bakanlığı’na  bağlı  okul  ve  kurumların  kalite  standartlarının  izlenmesinde
            Eğitim Bakanlığı Kalite Güvence Belgesi hazırlama çalışmaları başlatılmıştır. Bakanlığımız birimleri, kendi
 doğru  geçişin  sağlanması  yönünde  genel  hedeflerler  ortaya  koymuştur.  2014-2018  yıllarında  geçerli
            hedef grupları özelinde eğitimde kalite konusunu içeren benzer veya farklı çalışmalar yürütmektedir.
 olan 10. Kalkınma Planı’na göre eğitimde kalite ve başarının gelişime açık olduğu belirtilmiş; 2019-2023
            Ancak, bu kalite uygulamalarının sağladığı katkıların yalnızca birimlerin hedef grupları ile kısıtlı kaldığı
 yılları arasında geçerli bir vizyon ve misyon çizmiş olan 11. Kalkınma Planı’nda ise eğitimde kalite güvence
            gözlemlenmiştir. Bu nedenle, Millî Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşradaki birimlerinde tüm süreçleri
 sisteminin kurulması nihayet ilk defa telaffuz edilmiştir. 2024-2028 yılları arasında geçerli olacak olan
 94         kapsayan sürdürülebilir bir ulusal kalite politikasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyaca cevap vermek   95
 12.  Kalkınma  Planı’ndaki  eğitim  hedefleri  ise  eğitimin  her  kademesinde  kaliteyi  ve  erişimi  artırmayı
            üzere,  eğitim  sistemimizde  yaşanan  gelişmeler  ve  Bakanlığımızın  vizyonu  doğrultusunda  Millî  Eğitim
 amaçlayan geniş kapsamlı bir yaklaşıma sahiptir.
            Kalite  Çerçevesi’ni  güncellenmek  üzere  eğitimde  kalite  seferberliği  anlayışıyla  04.07.2024  tarihinde
 Tüm  bu  tarihsel  akışta  Millî  Eğitim  Bakanlığı,  kalite  odaklı  çalışmalarını  farklı  alanlarda   Bakanlığımızın bilimsel danışma kurulu olan Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı koordinesinde çalışmalar

 gerçekleştirmiştir.  1999  yılı  Kasım  ayında  Millî  Eğitim  Bakanlığı,  Toplam  Kalite  Yönetimi  Uygulama   yürütülmüştür. Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’ni güncellenmek üzere planlanan bu çalışmaların sonucunda
 Yönergesi ile Toplam Kalite Yönetimi [TKY] uygulamalarına okullarda başlanmıştır. 2002’deki genelge   Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’nin 14 alan, 57 alt alan ve 472 alt alan bileşenlerinin güncelleme çalışmaları
 ile TKY uygulamaları, Planlı Okul Gelişim Modeli ile hayata geçirilmiştir. 2005 yılının ilk ayında yayımlanan   birimlerin önerileri ve değerlendirmeler dikkate alınarak devam etmektedir.

 Millî  Eğitim  Bakanlığı  Eğitimde  Toplam  Kalite  Yönetimi  Uygulamaları  Ödül  Yönergesi  ile  başarılı  olan
 ekipler, eğitim kurumları ve okullar ödüllendirilmiştir. 2006 yılında ise, TKY çerçevesinde; Avrupa Kalite
 Yönetimi Vakfı tarafından sanayi ve akademisyenlerden oluşan bir grup ile geliştirilen ve 1991 yılında tüm
 dünyaya duyurulan bir yönetim modeli olan EFQM modeli benimsenerek uygulanmaya başlanmıştır.


 2011 yılında, 2011/652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eğitim ve öğretimde ulusal politikaların
 ve  stratejilerin  belirlenmesi,  uygulanması,  izlenmesi  ve  denetlenmesi,  ayrıca  yeni  modellerin
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102