Page 92 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 92
Bütün bu becerilerin eyleme dönüştürülmesinde tetikleyici rol oynayan eğilimlere de ilk kez somut hazırlanmıştır. Söz konusu program ile öğrencilerin toplumsal yaşama uyum sağlamaları için
olarak bu programlarda yer verilmiştir. Bu eğilimlere örnekler; uzmanlaşma, odaklanma, yaratıcılık, gerekli becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
gerçeği arama, açık fikirlilik, analitik düşünme, sistematik olma, soru sorma, şüphe duyma, eleştirel > İşitme engelliler ilkokullarında okutulan Türk İşaret Dili Dersinde uygulanmak üzere Türk İşaret
bakma, özgün düşünme, yaratıcılık, bağımsızlık vb.’dir. Dili Öğretim Programları (1,2, ve 3. sınıf) hazırlanmıştır. Bu programın uygulanması sürecinde
kullanılacak Türk İşaret Dili Öğretim Materyalleri (Öğretmen ve Öğrenci Kitabı) 1. 2. ve 3. Sınıflar
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ayrıca 9 farklı okuryazarlık becerisi (bilgi, dijital, veri, finansal, sanat,
için hazırlanmıştır.
kültür, sürdürülebilirlik vb.) öğretim sürecinin çeşitlendirilmesi ve zenginleştirilmesi amacıyla tüm
>
öğretim programlarına, öğrencilerin gelişimsel özellikleri dikkate alınarak entegre edilmiştir. > Görmeyen/Az Gören Öğrenciler İçin ilkokul, ortaokul ve lise kademelerine Beden Eğitimi ve Spor
dersi kapsamında öğretim programları hazırlanmıştır.
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI akademik değil, aynı zamanda sosyal ve duygusal olarak da gelişimini vurgulayarak, onları modern 3. Özel Eğitim Programlarının Temel Özellikleri
Değer, okuryazarlık ve sosyal-duygusal becerilerin uluslararası müfredatlara entegrasyonu, bütünsel
Orta ve ağır düzeyde zihinsel engeli ve otizmi olan öğrencilerin devam ettiği özel eğitim uygulama
bir eğitimi teşvik etmek için giderek daha fazla önemsenmektedir. Bu yaklaşım, öğrencilerin yalnızca
okullarında uygulanmak üzere toplam 29 adet öğretim programı hazırlanmıştır.
>
Erken çocukluk ve okul öncesi dönemde özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için 2 adet öğretim
yaşamın karmaşıklıklarına hazırlamayı amaçlamaktadır. Sosyal ve duygusal öğrenme (SEL), modern
programı hazırlanmıştır.
eğitim çerçevelerinin temel bir bileşenidir ve öğrencileri öz farkındalık, öz yönetim, sosyal farkındalık,
ilişki becerileri ve sorumlu karar verme gibi temel becerilerle donatmayı amaçlar. Bu beceriler, kişiler
arası ilişkileri yönetmek ve akademik başarıyı artırmak için hayati öneme sahip olduğundan Türkiye
Bireyselleştirilmiş Eğitim: Öğrencilerin özel gereksinimlerine göre özelleştirilmiş bireysel eğitim planları
Yüzyılı Maarif Modeli’nde tüm öğretim programlarında işe koşulmuştur (MEB OGM, 2024).
(BEP) hazırlanır. Her bireyin güçlü ve zayıf yönleri temel alınarak belirlenen hedefler doğrultusunda bireysel
2. Özel Eğitim Programları
destek sağlanır.
Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim öğretim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmalarını
Engel Türüne Uygun İçerik: Farklı engel gruplarına (zihinsel yetersizlik, görme, işitme, otizm, ortopedik
sağlamak amacıyla özel eğitim programları hazırlanmaktadır. Özel eğitim programları, özel eğitim
yetersizlik vb.) uygun içerikler geliştirilir. Bu içerikler, öğrenme sürecini öğrencinin engel durumuna göre
ihtiyacı olan bireylerin bireysel ihtiyaçlarını, yeteneklerini ve öğrenme hızlarını dikkate alarak eğitimde
kolaylaştırır ve daha etkili hale getirir.
90 fırsat eşitliği sağlamayı amaçlayan bir yapıya sahiptir. Bu programlar, bireyin akademik, sosyal, duygusal 91
ve fiziksel gelişim alanlarında kendini en üst düzeyde geliştirmesi için gerekli destekleri içeren bütüncül Sosyal ve Duygusal Destek: Programlar, yalnızca akademik başarıya değil, aynı zamanda sosyal uyum,
bir yaklaşım sergilemektedir. Bu kapsamda yapılan özel eğitim program çalışmalarının bazıları şöyledir: iletişim becerileri ve duygusal farkındalık gibi sosyal-duygusal gelişim alanlarına da odaklanır. Bu sayede,
öğrencilerin toplumla uyum içinde hareket etmeleri desteklenir.
> Hafif düzeyde zihinsel engeli ve otizmi olan öğrencilerin devam ettiği özel eğitim meslek
okullarında uygulanmak üzere Türkçe, Matematik, Sosyal Hayat, Müzik, Görsel Sanatlar, Din Pratik Yaşam Becerileri Kazandırılması: Öğrencilere, günlük yaşamda bağımsız hareket etmelerini
Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Beden Eğitimi derslerinde 7 adet akademik öğretim programı sağlayacak pratik beceriler kazandırılır. Özellikle öz bakım, iletişim ve sosyal uyum becerileri kazandırmak,
hazırlanmıştır. Ayrıca bu okullara devam eden öğrencilere iş ve meslek becerileri kazandırmak bağımsız bir yaşam için oldukça önemlidir.
üzere 21 alanda meslek programı hazırlanmıştır.
Özel eğitim programlarının geliştirilmesi, özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin toplumla
> Hafif düzeyde zihinsel engeli ve otizmi olan öğrencilerin devam ettiği özel eğitim meslek
bütünleşmelerini sağlamak için büyük bir öneme sahiptir. Bu programlar sayesinde öğrenciler,
okullarında uygulanmak üzere Özel Eğitim Meslek Okulu Sınıf Rehberlik Programı hazırlanmıştır.
bağımsızlık kazanarak günlük yaşamda daha etkin hale gelirken, sosyal hayatta daha fazla yer
> Özel eğitim ihtiyacı olan görme, işitme, hafif düzeyde zihinsel yetersizlik veya otizm ile ortopedik alabilmektedir. Hem öğretmenlere rehberlik eden hem de öğrencilerin potansiyellerini açığa çıkaran bu
yetersizliği olan öğrencilerin devam ettiği, genel eğitimi programı uygulanan özel eğitim programlar, eğitimde eşitlik ve erişim açısından önemli bir rol oynamaktadır.
ilkokulları ve ortaokullarında uygulanmak üzere Toplumsal Uyum Becerileri Öğretim Programı