Page 92 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 92

Bütün bu becerilerin eyleme dönüştürülmesinde tetikleyici rol oynayan eğilimlere de ilk kez somut                  hazırlanmıştır. Söz konusu program ile öğrencilerin toplumsal yaşama uyum sağlamaları için
            olarak  bu  programlarda  yer  verilmiştir.  Bu  eğilimlere  örnekler;  uzmanlaşma,  odaklanma,  yaratıcılık,         gerekli becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

            gerçeği  arama,  açık  fikirlilik,  analitik  düşünme,  sistematik  olma,  soru  sorma,  şüphe  duyma,  eleştirel     >  İşitme engelliler ilkokullarında okutulan Türk İşaret Dili Dersinde uygulanmak üzere Türk İşaret
            bakma, özgün düşünme, yaratıcılık, bağımsızlık vb.’dir.                                                               Dili Öğretim Programları (1,2, ve 3. sınıf) hazırlanmıştır. Bu programın uygulanması sürecinde
                                                                                                                                  kullanılacak Türk İşaret Dili Öğretim Materyalleri (Öğretmen ve Öğrenci Kitabı) 1. 2. ve 3. Sınıflar
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ayrıca 9 farklı okuryazarlık becerisi (bilgi, dijital, veri, finansal, sanat,
                                                                                                                                  için hazırlanmıştır.
            kültür,  sürdürülebilirlik  vb.)  öğretim  sürecinin  çeşitlendirilmesi  ve  zenginleştirilmesi  amacıyla  tüm
                                                                                                                                 >
            öğretim programlarına, öğrencilerin gelişimsel özellikleri dikkate alınarak entegre edilmiştir.                      >  Görmeyen/Az Gören Öğrenciler İçin ilkokul, ortaokul ve lise kademelerine Beden Eğitimi ve Spor
                                                                                                                                  dersi kapsamında öğretim programları hazırlanmıştır.
     ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  akademik  değil,  aynı  zamanda  sosyal  ve  duygusal  olarak  da  gelişimini  vurgulayarak,  onları  modern   3. Özel Eğitim Programlarının Temel Özellikleri
               Değer, okuryazarlık ve sosyal-duygusal becerilerin uluslararası müfredatlara entegrasyonu, bütünsel
                                                                                                                                  Orta ve ağır düzeyde zihinsel engeli ve otizmi olan öğrencilerin devam ettiği özel eğitim uygulama
            bir eğitimi teşvik etmek için giderek daha fazla önemsenmektedir. Bu yaklaşım, öğrencilerin yalnızca
                                                                                                                                  okullarında uygulanmak üzere toplam 29 adet öğretim programı hazırlanmıştır.

                                                                                                                                 >
                                                                                                                                  Erken çocukluk ve okul öncesi dönemde özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için 2 adet öğretim
            yaşamın  karmaşıklıklarına  hazırlamayı  amaçlamaktadır.  Sosyal  ve  duygusal  öğrenme  (SEL),  modern
                                                                                                                                  programı hazırlanmıştır.
            eğitim çerçevelerinin temel bir bileşenidir ve öğrencileri öz farkındalık, öz yönetim, sosyal farkındalık,
            ilişki becerileri ve sorumlu karar verme gibi temel becerilerle donatmayı amaçlar. Bu beceriler, kişiler
            arası  ilişkileri  yönetmek  ve  akademik  başarıyı  artırmak  için  hayati  öneme  sahip  olduğundan  Türkiye
                                                                                                                              Bireyselleştirilmiş Eğitim: Öğrencilerin özel gereksinimlerine göre özelleştirilmiş bireysel eğitim planları
            Yüzyılı Maarif Modeli’nde tüm öğretim programlarında işe koşulmuştur (MEB OGM, 2024).
                                                                                                                           (BEP) hazırlanır. Her bireyin güçlü ve zayıf yönleri temel alınarak belirlenen hedefler doğrultusunda bireysel
            2. Özel Eğitim Programları
                                                                                                                           destek sağlanır.
               Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim öğretim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmalarını
                                                                                                                              Engel Türüne Uygun İçerik: Farklı engel gruplarına (zihinsel yetersizlik, görme, işitme, otizm, ortopedik
            sağlamak  amacıyla  özel  eğitim  programları  hazırlanmaktadır.  Özel  eğitim  programları,  özel  eğitim
                                                                                                                           yetersizlik vb.) uygun içerikler geliştirilir. Bu içerikler, öğrenme sürecini öğrencinin engel durumuna göre
            ihtiyacı olan bireylerin bireysel ihtiyaçlarını, yeteneklerini ve öğrenme hızlarını dikkate alarak eğitimde
                                                                                                                           kolaylaştırır ve daha etkili hale getirir.
    90      fırsat eşitliği sağlamayı amaçlayan bir yapıya sahiptir. Bu programlar, bireyin akademik, sosyal, duygusal                                                                                                   91

            ve fiziksel gelişim alanlarında kendini en üst düzeyde geliştirmesi için gerekli destekleri içeren bütüncül       Sosyal ve Duygusal Destek: Programlar, yalnızca akademik başarıya değil, aynı zamanda sosyal uyum,
            bir yaklaşım sergilemektedir. Bu kapsamda yapılan özel eğitim program çalışmalarının bazıları şöyledir:        iletişim becerileri ve duygusal farkındalık gibi sosyal-duygusal gelişim alanlarına da odaklanır. Bu sayede,
                                                                                                                           öğrencilerin toplumla uyum içinde hareket etmeleri desteklenir.
                   >  Hafif  düzeyde  zihinsel  engeli  ve  otizmi  olan  öğrencilerin  devam  ettiği  özel  eğitim  meslek
                   okullarında  uygulanmak  üzere  Türkçe,  Matematik,  Sosyal  Hayat,  Müzik,  Görsel  Sanatlar,  Din        Pratik Yaşam Becerileri Kazandırılması: Öğrencilere, günlük yaşamda bağımsız hareket etmelerini

                   Kültürü  ve  Ahlak  Bilgisi  ile  Beden  Eğitimi  derslerinde  7  adet  akademik  öğretim  programı     sağlayacak pratik beceriler kazandırılır. Özellikle öz bakım, iletişim ve sosyal uyum becerileri kazandırmak,
                   hazırlanmıştır. Ayrıca bu okullara devam eden öğrencilere iş ve meslek becerileri kazandırmak           bağımsız bir yaşam için oldukça önemlidir.
                   üzere 21 alanda meslek programı hazırlanmıştır.
                                                                                                                              Özel  eğitim  programlarının  geliştirilmesi,  özel  eğitim  ihtiyacı  olan  öğrencilerin  toplumla
                   >  Hafif  düzeyde  zihinsel  engeli  ve  otizmi  olan  öğrencilerin  devam  ettiği  özel  eğitim  meslek
                                                                                                                           bütünleşmelerini  sağlamak  için  büyük  bir  öneme  sahiptir.  Bu  programlar  sayesinde  öğrenciler,
                   okullarında uygulanmak üzere Özel Eğitim Meslek Okulu Sınıf Rehberlik Programı hazırlanmıştır.
                                                                                                                           bağımsızlık  kazanarak  günlük  yaşamda  daha  etkin  hale  gelirken,  sosyal  hayatta  daha  fazla  yer
                   >  Özel eğitim ihtiyacı olan görme, işitme, hafif düzeyde zihinsel yetersizlik veya otizm ile ortopedik   alabilmektedir. Hem öğretmenlere rehberlik eden hem de öğrencilerin potansiyellerini açığa çıkaran bu
                   yetersizliği  olan  öğrencilerin  devam  ettiği,  genel  eğitimi  programı  uygulanan  özel  eğitim     programlar, eğitimde eşitlik ve erişim açısından önemli bir rol oynamaktadır.

                   ilkokulları ve ortaokullarında uygulanmak üzere Toplumsal Uyum Becerileri Öğretim Programı
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97