Page 89 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 89

•   “Ne  öğrenilmelidir?”  sorusunun  yanıtının  bilgi,  beceri,  değer,  okuryazarlık  ve  eğilimler   Resmi Gazete’de yayımlanmasıyla beraber yürürlüğe girmiştir. TYÇ kapsamında tanımlanan 8 anahtar
 çerçevesinde çok boyutlu olarak ele alınması gerekliliği   yetkinlik öğretim programlarına girmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında program geliştirme

 •   Öğrenme sürecinde sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin öğretim programlarının yapısına   süreci  eğitim  bilimlerinin  temel  ilkelerine  uygun  bir  şekilde  planlanmış  ve  yürütülmüş  bu  kapsamda
 somut olarak nüfuz ettirilmesi ihtiyacı   ihtiyaç  analizi  ile  çalışmalara  başlanmıştır.  Mevcut  durumun  belirlenmesine  yönelik,  Türkiye  Yüzyılı
 •   Ahlaklı,  yetkin,  erdemli,  milleti  ve  insanlık  için  iyi,  doğru,  faydalı  ve  güzel  olanı  yapmayı   Maarif Modeli kapsamında öğretim programları için yapılan ihtiyaç analizi çalışmaları şunlardır:
 ideal  edinmiş  öğrenciler  yetiştirmek  amacıyla  millî,  manevi  ve  evrensel  değerlerin  öğretim
                  •   81 İl Millî Eğitim Müdürlüğünde program değerlendirme komisyonları kurularak raporlama
 programlarında somut, anlaşılır ve görünür olmaması
                     süreci yürütülmüştür.
 •   Sistem  okuryazarlığı  ile  öğrenme  sürecinde  sistem  düşünme  becerisinin  geliştirilmesi  ve   •   2013 yılından itibaren öğretim programlarına ve ders kitaplarına gelen görüş ve öneriler Talim
 okuryazarlık becerilerinin temel hedeflerine bütüncül olarak ulaşılmasının sağlanması ihtiyacı
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  •   yaşantılarına entegre edilmesi ihtiyacı   •   Beceri  temelli  öğretim  programı  uygulayan  ülkelerle  ilgili  durum  tespit  çalışmaları
                     ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından arşivlenmiştir.
 Becerilerin  eyleme  dönüştürülmesi  sürecinde  köprü  rolü  üstlenen  eğilimlerin  öğrenme
 •
                     Elde edilen bu görüş ve öneriler üzerinde içerik analizi yapılarak raporlaştırılmıştır.
                  •
 Karmaşık  ve  kapsamlı  bilginin  diğer  dersler  ile  yatayda  ve  kendi  içinde  dikeyde  tutarlığı
                     yürütülmüştür.
 sağlanarak geçerli, güvenilir ve rafine bir içerik oluşturulması gerekliliği
                  •
                     Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında kullanılması kararlaştırılan beceri setleri
 •
 Disiplinler arası ilişkilerin kurulması ile öğretim programlarını disiplin odaklı bilgi aktarımının
                     ile ilgili çalışmalar sivil toplum kuruluşlarına gönderilerek görüş ve öneri alınmıştır.
 ötesine geçirerek öğrencilere bütüncül bir bakış açısı kazandırılması gerekliliği
 •
 Öğrenen  farklılıklarının  normal  dağılım  içerisinde  kaybolmasının,  yarıştırıcı  ve  ayrıştırıcı
                     oluşturulmuştur.  OECD,  Dünya  Bankası  gibi  kuruluşların  yanı  sıra  yurt  dışındaki  akademik
 anlayışlardan uzak “farklılaştırma” etkinlikleriyle önlenerek öğrenme sürecinde sosyal adaletin
                     yayınlar incelenmiştir.
 sağlanabilmesi   •   Uluslararası  alandaki  güncel  gelişmeleri  sürekli  takip  ederek  raporlayan  komisyonlar
                  •   İhtiyaç analizi sürecinde stratejik planlar, eylem planları ile ulusal ve uluslararası araştırma
 •   Öğrenme kanıtları ile süreç ve durum temelli ölçme ve değerlendirme yaklaşımları ön plana alınarak
                     raporlarından yararlanılmıştır.
 öğrencilerin öğrenme hedeflerine ulaşma düzeylerinin nesnel ve açık olarak belirlenebilmesi
                  •   2017  öğretim  programlarının  konu  ve  kazanımlar  açısından  birçok  farklı  ülke  öğretim
 •   Uluslararası sınavlarda (PISA, TIMSS vb.) bilginin yanı sıra becerinin ön plana çıkması
                     programı ile karşılaştırılmasına dair analiz raporları oluşturulmuştur.
 86                                                                                                        87
 •   Bilim,  teknoloji,  ekonomi,  sanat  ve  kültür  alanında  ortaya  çıkan  ihtiyaçların  değişmesi
                  •   Uluslararası sınavlarda ortalamanın üzerinde başarı gösteren ülkelerin öğretim programları,
 nedeniyle program geliştirmenin gerekliliği
                     program geliştirmeye dair tüm ögeler bağlamında incelenerek raporlaştırılmıştır.
 •   Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve beklentilerine dönük bir anlayışla bağlamsal ve çevresel özelliklerin
                  •   Bakanlığın  farklı  birimlerince  2024-2013  yılları  arasında  hazırlanan  çok  sayıda  araştırma  -
 dikkate alınmasıyla okul temelli planlamaya ihtiyaç duyulması
                     inceleme raporları incelenmiştir.
 •   Öğretmen  yansıtmaları  aracılığıyla  öğretmenlerin  hem  kendilerinin  hem  de  öğretim
                  •   81  ilden  öğrenci  görüşleri  alınmıştır.  17  bin  öğrencinin  yanıtladığı  anket  çalışması  yapılarak
 programlarının güçlü ve iyileştirilmesi gereken yönlerini değerlendirmelerinin sağlanabilmesi   öğrencilerin beklentileri ve ihtiyaçları üzerinde önemle durulmuştur.
 (MEB OGM, 2024)
                  •   81 ilden öğretmen görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerin süreçte karşılaştıkları zorluklar, mevcut
 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Süreci ve İhtiyaç Analizi  öğretim  programlarına  dair  eksiklikler  ve  ihtiyaçların  neler  olduğuna  dair  kapsamlı  veri
                     toplama çalışması yapılmıştır. Verilerin analizi çalışmalarında güvenirliği ve geçerliği artırmak
 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, on yıllık uzun soluklu bir çalışmanın ürünüdür. Beceri temelli öğretim
                     adına tüm uygulamalar yapılmıştır.
 programlarını geliştirmek üzere birçok adım atılmıştır. Bu amaca yönelik somut ilk çalışma Millî Eğitim
                  •   Öğretim  programlarının  güncellenme  çalışmaları  öncesinde  komisyonlar  tarafından
 Kalite Çerçevesi’dir. 2014 yılında yapılan Millî Eğitim Kalite Çerçevesi ile öğrencilerin sahip olması gereken
                     öğretim programları incelenen ülkeler: Singapur, İngiltere, Estonya, Güney Kore, Hong Kong,
 beceriler  tanımlanmıştır.  Türkiye  Yeterlilikler  Çerçevesi’nin  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve  Esaslar
                     Avustralya, Kanada, İskoçya, Yeni Zelanda, Almanya, Danimarka, Japonya, Finlandiya (MEB
 Hakkında Yönetmeliğin Bakanlar Kurulunun 2015/8213 sayılı Kararıyla 19/11/2015 tarihli ve 29537 sayılı
                     OGM, 2024).
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94