Page 87 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 87
zenginleştirme ve destekleme etkinlikleri planlanarak programlara yeni bir boyut kazandırılmıştır. > Küresel Rekabetçilik: Türkiye’nin küresel düzeyde rekabet edebilir bir insan kaynağına sahip
olabilmesi için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde, uluslararası standartlara ve en iyi uygulamalara
Bu model, eğitimde dijitalleşme, bireyselleştirilmiş öğrenme ve sosyal duygusal becerilerin
odaklanılmaktadır. Bu bağlamda model, öğrencilerin küresel bakış açılarını geliştirmelerine
geliştirilmesine odaklanmaktadır (MEB, 2024). Beceri temelli bir öğretim programına geçiş için önemli
yardımcı olmakta ve uluslararası rekabet ortamında başarılı olmaları için onları hazırlamaktadır.
bir adım olarak değerlendirilen bu öğretim programında (TEDMEM, 2024), öğrencilerin aktif katılımını
> Sosyal ve Duygusal Gelişim: Model, öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişimini desteklemeyi
teşvik etmek amacıyla çeşitli etkinlikler önerilmektedir. Taslak programlarında 87 kavramsal beceri
ve empati, iş birliği ve liderlik gibi becerilerini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Bu yaklaşım ile,
süreç bileşeni, 403 alan becerisi göstergesi, 189 sosyal duygusal öğrenme göstergesi, 21 eğilim, 170
öğrencilerin hem kişisel hem de profesyonel yaşamlarında daha başarılı olmalarına katkıda
okuryazarlık süreç bileşeni ve 403 Erdem-Değer-Eylem göstergesine yer verilen bu modelin en dikkat
bulunulmaktadır. destekleyen mekanizması aşağıdaki şekilde özetlenmektedir.
çekici özelliklerinden biri, okul temelli planlama kapsamında öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik esnek bir
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI davranış” ifadesi; 2005 ve sonrası öğretim programlarında “kazanım” ifadesi olarak değiştirilmiştir.
yapının benimsenmesiyle eğitim-öğretim faaliyetlerinin daha verimli hale getirilmesi ve okul temelli
Birçok bileşeni olması sebebiyle bütüncül bir model olan Türkiye Yüzyılı Maarif
planlamanın öğretmenlere belirli bir güç ve destek sağlamasıdır (ERG, 2024; TEDMEM, 2024).
beceri
Modeli’nin
Öğrencilere istendik özelliklerin kazandırılması amacıyla milenyum öncesi kullanılan “hedef/hedef
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ise “öğrenme çıktısı” ve “süreç bileşenleri” kavramları kullanılmıştır.
Ayrıca, bu modelde öğrencilere ilgi alanlarına göre farklı öğrenme yollarının sunulması ve böylelikle
kişisel gelişimlerinin desteklenmesi amaçlanmıştır (MEB, 2024). Yine bu modelde her ünite/tema için bir
künye oluşturulmuş ve öğretme-öğrenme süreçleri ile zenginleştirme başlıkları eklenmiştir. Bu künyeler
aracılığıyla, programdaki değişikliklerin hem mesleğe yeni başlayanlar öğretmenler hem de deneyimli
öğretmenler için faydalı olacağı değerlendirilmektedir (TEDMEM, 2024).
Ülçay’a (2024) göre Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öne çıktığı diğer hususlar şunlardır:
> Öğrenci Merkezli Eğitim: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin en önemli hedeflerinden biri,
84 85
öğrencileri eğitim sürecinin merkezine yerleştirerek onların bireysel ihtiyaçlarını ve yeteneklerini Öğretim programlarında farklı yıllarda yapılan tüm değişiklikler hem ulusal hem de uluslararası
ön plana çıkarmaktır. Bu model, öğrencilerin aktif katılımını teşvik ederek öğrenme süreçlerini düzeyde eğitim kalitesini artırmak amacıyla yapılmıştır. Öğretim programları toplumun ihtiyaçlarına
daha etkili ve anlamlı hale getirmeyi amaçlamaktadır. daha iyi yanıt vermek için sürekli olarak gözden geçirilmektedir.
> Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Yetenekleri: Model, öğrencilerin eleştirel düşünme, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Gerekçeleri
problem çözme ve yaratıcılık gibi kritik becerileri edinmelerini sağlamayı hedeflemektedir. Bu
• Bütüncül eğitim yaklaşımı kapsamında, bireyin bilişsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki
beceriler, öğrencilerin karşılaştıkları zorluklarla başa çıkma yeteneklerini geliştirirken, yenilikçi
gelişiminin ön plana çıkması
düşünme ve çözüm üretme yeteneklerini de desteklemektedir.
• Becerilerin anlamsal ilişkilerle ve öğrenme sürecinin bir parçası olarak modellenerek
> Teknoloji Entegrasyonu: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde, eğitimde teknolojinin öğrencilerin soyut zihinsel süreçleri somutlaştırmalarına destek olunması gerekliliği
rolünü önemseyen ve öğrencilerin dijital becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir yaklaşım
• Öğretim programlarının bilgi ve becerinin sentezlendiği öğrenme hedefleri odağında
benimsenmektedir. Bu model, bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkin bir biçimde kullanılmasıyla geliştirilmesi ve öğrenme çıktılarının ilgili becerilerin süreç bileşenlerini kapsayacak şekilde
öğrenme deneyimlerinin zenginleştirmesini ve öğrencilerin dijital okuryazarlık becerilerinin yapılandırılması gerekliliği
güçlendirilmesini hedeflemektedir. • Becerilerin süreç bileşenleriyle birlikte tanımlanması, sınıflandırılması, anlamsal olarak
ilişkilendirilmesi ve yapılandırılması ile açık ve anlaşılır kılınması ihtiyacı