Page 87 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 87

zenginleştirme ve destekleme etkinlikleri planlanarak programlara yeni bir boyut kazandırılmıştır.    >  Küresel  Rekabetçilik:  Türkiye’nin  küresel  düzeyde  rekabet  edebilir  bir  insan  kaynağına  sahip
                   olabilmesi için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde, uluslararası standartlara ve en iyi uygulamalara
 Bu  model,  eğitimde  dijitalleşme,  bireyselleştirilmiş  öğrenme  ve  sosyal  duygusal  becerilerin
                   odaklanılmaktadır.  Bu  bağlamda  model,  öğrencilerin  küresel  bakış  açılarını  geliştirmelerine
 geliştirilmesine odaklanmaktadır (MEB, 2024). Beceri temelli bir öğretim programına geçiş için önemli
                   yardımcı olmakta ve uluslararası rekabet ortamında başarılı olmaları için onları hazırlamaktadır.
 bir adım olarak değerlendirilen bu öğretim programında (TEDMEM, 2024), öğrencilerin aktif katılımını
                   >  Sosyal  ve  Duygusal  Gelişim:  Model,  öğrencilerin  sosyal  ve  duygusal  gelişimini  desteklemeyi
 teşvik  etmek  amacıyla  çeşitli  etkinlikler  önerilmektedir.  Taslak  programlarında  87  kavramsal  beceri
                   ve empati, iş birliği ve liderlik gibi becerilerini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Bu yaklaşım ile,
 süreç  bileşeni,  403  alan  becerisi  göstergesi,  189  sosyal  duygusal  öğrenme  göstergesi,  21  eğilim,  170
                   öğrencilerin  hem  kişisel  hem  de  profesyonel  yaşamlarında  daha  başarılı  olmalarına  katkıda
 okuryazarlık süreç bileşeni ve 403 Erdem-Değer-Eylem göstergesine yer verilen bu modelin en dikkat
                   bulunulmaktadır.  destekleyen   mekanizması   aşağıdaki   şekilde   özetlenmektedir.
 çekici özelliklerinden biri, okul temelli planlama kapsamında öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik esnek bir
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  davranış”  ifadesi;  2005  ve  sonrası  öğretim  programlarında  “kazanım”  ifadesi  olarak  değiştirilmiştir.
 yapının  benimsenmesiyle  eğitim-öğretim  faaliyetlerinin  daha  verimli  hale  getirilmesi  ve  okul  temelli
               Birçok  bileşeni  olması  sebebiyle  bütüncül  bir  model  olan  Türkiye  Yüzyılı  Maarif
 planlamanın öğretmenlere belirli bir güç ve destek sağlamasıdır (ERG, 2024; TEDMEM, 2024).
                         beceri
            Modeli’nin
 Öğrencilere  istendik  özelliklerin  kazandırılması  amacıyla  milenyum  öncesi  kullanılan  “hedef/hedef



 Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde  ise  “öğrenme  çıktısı”  ve  “süreç  bileşenleri”  kavramları  kullanılmıştır.
 Ayrıca,  bu  modelde  öğrencilere  ilgi  alanlarına  göre  farklı  öğrenme  yollarının  sunulması  ve  böylelikle
 kişisel gelişimlerinin desteklenmesi amaçlanmıştır (MEB, 2024). Yine bu modelde her ünite/tema için bir

 künye oluşturulmuş ve öğretme-öğrenme süreçleri ile zenginleştirme başlıkları eklenmiştir. Bu künyeler
 aracılığıyla, programdaki değişikliklerin hem mesleğe yeni başlayanlar öğretmenler hem de deneyimli
 öğretmenler için faydalı olacağı değerlendirilmektedir (TEDMEM, 2024).


 Ülçay’a (2024) göre Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öne çıktığı diğer hususlar şunlardır:
   >  Öğrenci  Merkezli  Eğitim:  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nin  en  önemli  hedeflerinden  biri,
 84                                                                                                        85
 öğrencileri eğitim sürecinin merkezine yerleştirerek onların bireysel ihtiyaçlarını ve yeteneklerini   Öğretim  programlarında  farklı  yıllarda  yapılan  tüm  değişiklikler  hem  ulusal  hem  de  uluslararası
 ön plana çıkarmaktır. Bu model, öğrencilerin aktif katılımını teşvik ederek öğrenme süreçlerini   düzeyde  eğitim  kalitesini  artırmak  amacıyla  yapılmıştır.  Öğretim  programları  toplumun  ihtiyaçlarına

 daha etkili ve anlamlı hale getirmeyi amaçlamaktadır.  daha iyi yanıt vermek için sürekli olarak gözden geçirilmektedir.
   >  Eleştirel  Düşünme  ve  Problem  Çözme  Yetenekleri:  Model,  öğrencilerin  eleştirel  düşünme,   Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Gerekçeleri

 problem çözme ve yaratıcılık gibi kritik becerileri edinmelerini sağlamayı hedeflemektedir. Bu
                  •   Bütüncül  eğitim  yaklaşımı  kapsamında,  bireyin  bilişsel,  sosyal,  duygusal,  fiziksel  ve  ahlaki
 beceriler, öğrencilerin karşılaştıkları zorluklarla başa çıkma yeteneklerini geliştirirken, yenilikçi
                     gelişiminin ön plana çıkması
 düşünme ve çözüm üretme yeteneklerini de desteklemektedir.
                  •   Becerilerin  anlamsal  ilişkilerle  ve  öğrenme  sürecinin  bir  parçası  olarak  modellenerek
   >  Teknoloji  Entegrasyonu:  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli’nde,  eğitimde  teknolojinin   öğrencilerin soyut zihinsel süreçleri somutlaştırmalarına destek olunması gerekliliği
 rolünü  önemseyen  ve  öğrencilerin  dijital  becerilerini  geliştirmeyi  amaçlayan  bir  yaklaşım
                  •   Öğretim  programlarının  bilgi  ve  becerinin  sentezlendiği  öğrenme  hedefleri  odağında
 benimsenmektedir. Bu model, bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkin bir biçimde kullanılmasıyla   geliştirilmesi  ve  öğrenme  çıktılarının  ilgili  becerilerin  süreç  bileşenlerini  kapsayacak  şekilde
 öğrenme  deneyimlerinin  zenginleştirmesini  ve  öğrencilerin  dijital  okuryazarlık  becerilerinin   yapılandırılması gerekliliği
 güçlendirilmesini hedeflemektedir.  •   Becerilerin  süreç  bileşenleriyle  birlikte  tanımlanması,  sınıflandırılması,  anlamsal  olarak

                     ilişkilendirilmesi ve yapılandırılması ile açık ve anlaşılır kılınması ihtiyacı
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92