Page 83 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 83

>  Kazanım ve Göstergelerin Sadeleştirilmesi: 2013 Öğretim Programı, önceki müfredatlara göre   2018 Öğretim Programı
 kazanım sayısında önemli bir azaltma gerçekleştirmiştir. Örneğin, fen bilimleri dersi için kazanım
               Millî  Eğitim  Bakanlığı  2018  Öğretim  Programı,  Türkiye’deki  eğitim  sisteminde  önemli  değişiklikler
 sayısı  2005  yılında  199  iken,  2013  yılında  bu  sayı  52’ye  düşürülmüştür  (Karatay  vd.,  2013).  Bu
            ve  yenilikler  içermektedir.  Bu  program,  eğitimdeki  çağdaş  gelişmeleri  yansıtmak  ve  öğrencilerin
 sadeleştirme, öğretmenlerin programı daha iyi anlamalarını ve uygulamalarını kolaylaştırmayı
            ihtiyaçlarına  daha  iyi  yanıt  vermek  amacıyla  hazırlanmıştır.  Programın  temel  özellikleri  ve  getirdiği
 amaçlamaktadır.
            yenilikler aşağıda sıralanmıştır:
   >  Sorgulamaya  Dayalı  Öğrenme:  Bu  programda  sorgulamaya  dayalı  öğrenme  stratejileri
                   >  Değerler  Eğitimi:  2018  programında,  değerler  eğitimi  önemli  bir  yer  tutmaktadır.  Adalet,
 vurgulanmaktadır.  Öğrencilerin  aktif  katılımını  teşvik  eden  bu  yöntem,  onların  araştırma  ve
                   dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik
 sorgulama becerilerini geliştirmeyi hedeflemiştir (Bakaç, 2019). Bu yaklaşım, öğrencilerin bilgiyi   olmak üzere on temel kök değer belirlenmiştir. Bu değerlerin öğretim sürecine entegre edilmesi
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  ve  Matematik)  alanlarının  entegrasyonu  sağlanmıştır.  Bu  bağlamda  öğrencilerin  üst  düzey     >  (Bulut, 2019).
 sadece ezberlemekle kalmayıp aynı zamanda onu sorgulayıp anlamalarına olanak tanımaktadır.
                   ile, öğrencilerin hem bireysel hem de toplumsal sorumluluklarının geliştirilmesi hedeflenmiştir
   >
 Disiplinler  Arası  Yaklaşım:  Fen  bilimleri  dersi  özelinde  STEM  (Fen,  Teknoloji,  Mühendislik

                   Türkiye  Yeterlilikler  Çerçevesi  (TYÇ):  Programda  yer  alan  Türkiye  Yeterlilikler  Çerçevesi
 düşünme becerileri ile ürün tasarlama yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir (Yücel ve
                   ile  öğrencilerin  ulusal  ve  uluslararası  düzeyde  ihtiyaç  duyacakları  beceriler  tanımlanmıştır.
 Özkan, 2013). Disiplinler arası bakış açısı, öğrencilerin problemleri daha geniş bir perspektiften
                   Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde sekiz anahtar yetkinlik belirlemiş ve bu yetkinlikler aracılığıyla
 değerlendirmelerine olanak tanımaktadır.
                   öğrencilerin  anadil  ve  yabancı  dil  iletişim  becerileri  gibi  çeşitli  alanlarda  gelişim  göstermeleri
   >
 Öğretmen Rolleri: Öğretmenlerin rolü, öğrencilerin öğrenme süreçlerinde rehberlik yapma ve
 onları cesaretlendirme şeklinde yeniden tanımlanmıştır. Öğretmenlerin, öğrencilerin araştırma
                   Öğrenme  Kazanımlarında  Değişiklikler:  2018  programında  öğrenme  kazanımları  yeniden
 ruhunu geliştirmeleri için cesaretlendirici bir yaklaşım benimsemeleri gerektiği vurgulanmıştır.     >  amaçlanmıştır. (MEB Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, 2018)
                   yapılandırılmıştır. Önceki programlarda bulunan bazı kazanımlar kaldırılırken, yeni kazanımlar
 Bu  durum,  öğretmenlerin  bilgi  aktarımından  ziyade  öğrenci  merkezli  bir  öğretim  sürecine
                   eklenmiştir. Örneğin; okuma kazanımları “akıcı okuma”, “söz varlığı” ve “anlama” gibi alt başlıklar
 yönelmelerini sağlamaktadır.
                   altında toplanmıştır. Ayrıca, kazanım sayısında da bir azalma gözlemlenmiştir (MEB Matematik
   >  Değerlendirme  Süreçleri:  Programda  değerlendirme  süreçlerinin  nasıl  yürütüleceğine  dair
                   Dersi Öğretim Programı, 2018).
 80  yeni yaklaşımlar benimsenmiştir. Öğrencilerin öğrenme çıktıları üzerinden değerlendirilmesi ve        81
                   >  Disiplinler Arası Yaklaşım: Bu programda disiplinler arası öğrenme vurgulanmıştır. Öğrencilerin
 sürekli  geri  bildirim  sağlanması  teşvik  edilmiştir  (Keskinkılıç  Yumuşak,  2017).  Bu  değişiklikler,
                   farklı  disiplinlerden  edindikleri  bilgileri  birleştirerek  daha  kapsamlı  bir  anlayış  geliştirmeleri
 öğrencilerin gelişimlerini daha iyi takip etmeye yardımcı olmaktadır.
                   teşvik edilmiştir. Bu yaklaşım, öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme yeteneklerini
   >  Öğrenme  Ortamlarının  Düzenlenmesi:  Eğitim  ortamlarının  nasıl  düzenleneceğine  dair
                   artırmayı hedeflemiştir (MEB Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2018).
 ayrıntılı bilgiler verilmiştir. Öğrencilerin kendi görüşlerini ifade edebileceği demokratik bir sınıf
                   >  Eğitim  Sürecinin  Yapılandırılması:  Eğitim  süreci,  öğrenci  merkezli  bir  yaklaşımla
 atmosferinin oluşturulması teşvik edilmiştir (Keskinkılıç Yumuşak, 2017). Bu durum, öğrencilerin
                   yapılandırılmıştır.  Öğrencilerin  aktif  katılımını  teşvik  eden  yöntemler  benimsenmiş;  böylece
 iletişim becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır.
                   bilgiye  ulaşma  ve  bilgiyi  kullanma  becerileri  geliştirilmiştir.  Programın  genelinde  üst  düzey
 Millî  Eğitim  Bakanlığı  2013  Öğretim  Programı,  yukarıda  belirtilen  özellikler  ve  yeniliklerle  birlikte
                   bilişsel  becerilerin  geliştirilmesine  yönelik  düzenlemeler  yapılmıştır  (MEB  Fen  Bilimleri  Dersi
 eğitim  sisteminde  önemli  değişiklikler  sağlamış;  öğrenci  merkezli  bir  yaklaşımı  benimseyerek,  çağın
                   Öğretim Programı, 2018).
 gereksinimlerine uygun bireyler yetiştirmeyi amaçlamıştır.
                   >  Temel Becerilerin Geliştirilmesi: Program, öğrencilerin temel dil becerilerinin yanı sıra analitik
                   düşünme,  yaratıcılık  ve  mühendislik  tasarım  becerilerini  de  geliştirmeyi  amaçlamıştır.  Bu

                   bağlamda fen bilimleri ve matematik derslerine özel önem verilmiş ve öğrencilerin bilimsel süreç
                   becerilerini kazanmaları hedeflenmiştir (MEB Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, 2018; MEB
                   Matematik Dersi Öğretim Programı, 2018).
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88