Page 84 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 84

MEB  2018  Öğretim  Programı,  eğitim  sisteminde  köklü  değişiklikler  yaparak  öğrenci  merkezli  bir           hedeflenmiştir. Bu kapsamda yeni müfredatlar geliştirilerek, öğrencilerin iş gücü piyasasına daha
            yaklaşımı  benimsemiş  ve  değerler  eğitimi  ile  birlikte  bireylerin  sosyal  sorumluluklarını  artırmayı          iyi  hazırlanması  sağlanmıştır.  Ayrıca,  mesleki  eğitimde  rehberlik  hizmetlerinin  güçlendirilmesi

            hedeflemiştir. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ile desteklenen bu program, öğrencilerin hem bireysel hem              amaçlanmıştır (MEB 2023 Yılı Eğitim Vizyonu).
            de toplumsal düzeyde daha donanımlı bireyler olmalarını sağlamayı amaçlamıştır.
                                                                                                                              MEB  2023  Eğitim  Vizyonu  ile  eğitim  sisteminde  köklü  değişiklikler  yapılarak  öğrenci  merkezli  bir
             2023 Eğitim Vizyonu                                                                                           yaklaşım  benimsenmiş  ve  değerler  eğitimi  ile  birlikte  bireylerin  sosyal  sorumluluklarının  artırılması
                                                                                                                           hedeflemiştir. Eğitimde veriye dayalı yönetim anlayışı ile desteklenen bu vizyon, Türkiye›nin gelecekteki
               MEB  2023  Eğitim  Vizyonunda,  Türkiye’nin  eğitim  sistemini  modernize  etmeyi  ve  çağın
                                                                                                                           liderlerini yetiştirmeyi amaçlamıştır.
            gereksinimlerine  uygun  bir  yapıya  kavuşturmayı  hedefleyen  kapsamlı  bir  plan  sunulmuştur.  Bu             2024 Öğretim Programı – Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
            vizyonun,  eğitimde  kaliteyi  artırmak,  fırsat  eşitliğini  sağlamak  ve  bireylerin  tüm  yönleriyle  gelişimini
     ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI    >  Eğitimde Veriye Dayalı Yönetim: 2023 Eğitim Vizyonu, eğitim sisteminin yönetiminde veriye   alanındaki değişimler ile müfredatların doğası gereği güncellenmesi ve sadeleştirilmesi gibi ihtiyaçlardan
            desteklemek amacıyla sunduğu yenilikler ve temel özellikleri şu şekildedir:
                                                                                                                              Son 22 yıl boyunca öğretim programlarında gerek dünyadaki gerek ülkemizdeki gelişmeler ve eğitim



                   dayalı  bir  yaklaşımı  benimsemiştir.  Bu  bağlamda,  okulların  performanslarının  izlenmesi  ve
                                                                                                                           hareketle  ortak/zorunlu  dersler  bazında  köklü  değişiklikler  yapılmıştır.  Yeni  müfredat  çalışmaları
                   değerlendirilmesi  için  öğrenme  analitiği  araçlarının  kullanımına  yönelik  karar  alınmıştır.  Bu
                                                                                                                           öncesi yapılan ülke bazlı karşılaştırmalara göre dönemin mevcut müfredatının muadillerinden 2 kata
                   yöntemin, eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik kararların alınmasında önemli bir rolü olduğu
                                                                                                                           yakın bir düzeyde daha ağır olduğu belirlenmiştir. Bilgiye erişimin kolaylaştığı bu yeni dönemde dünya
                                                                                                                           genelinde müfredatlarda seyreltilmeye gidilmesi sonucu Türkiye’de de ortaya konan yeni Model detaylı
                   kabul edilmektedir.
                                                                                                                           incelendiğinde yeni müfredatta yüzde 35’lik oranda bir seyreltme yapılmıştır. Buna göre 2024 yılında
                   >
                   Öğrenme  Süreçlerinin  Yeniden  Yapılandırılması:  Öğrenme  süreçlerinin  yapılandırılması,
                                                                                                                           uygulamaya giren Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne göre hazırlanan öğretim programları okul öncesi, 1.,
                   öğrenci  merkezli  bir  yaklaşım  doğrultusunda  gerçekleştirilmiştir.  Öğrencilerin  aktif  katılımını
                                                                                                                           5. ve 9. sınıflarda kademeli olarak uygulanmaya başlamıştır.  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Türkiye’nin
                   teşvik  eden  yöntemler  benimsenmiş;  böylece  öğrenme  süreçleri  daha  etkileşimli  hale
                                                                                                                           eğitim  sistemine  yön  vermek  amacıyla  oluşturulmuş  temel  bir  metindir  ve  yeni  öğretin  programları
                   getirilmiştir. Ayrıca, disiplinler arası öğrenme vurgulanarak öğrencilerin farklı alanlarda bilgi ve
                                                                                                                           bu  metne  dayanmaktadır  (MEB,  2024).  “Köklerden  geleceğe”  bakış  açısı  ile  oluşturduğu  güçlü  eğitim
                   becerilerinin birleştirilmesi hedeflenmiştir.
                                                                                                                           felsefesiyle  yetkin  ve  erdemli  bireyler  yetiştirmeyi  hedefleyerek,  çağın  gerektirdiği  beceriler  derslerin
                   >  Değerler Eğitimi ve Sosyal Sorumluluk: Vizyon, değerler eğitiminin önemini vurgulamaktadır.
    82                                                                                                                     bilgi  bütünüyle  ilişkilendirilmiştir.  Bireylerin  kendi  kendilerine  öğrenebilmeleri  ve  gelişen  teknolojilere   83
                   Öğrencilere sadece akademik bilgi değil, aynı zamanda sosyal ve ahlaki değerler kazandırılması
                                                                                                                           uyum  sağlayarak  değişime  ayak  uydurabilmeleri  için  bütün  dersler  okuryazarlık  becerileriyle
                   hedeflenmiştir.  Bu  çerçevede,  bireylerin  topluma  duyarlı  ve  sorumluluk  sahibi  bireyler  olarak
                                                                                                                           desteklenmiş, bu süreçte öğrencilerin zorluklarla baş edebilmeleri için ise sosyal ve duygusal öğrenme
                   yetiştirilmesi amaçlanmıştır.
                                                                                                                           becerilerine  yer  verilmiştir.  Model,  becerileri  kazandırırken  millî  manevi  değerlerimizi  içselleştirerek
                   >  STEM  ve  Dijital  Yetkinlikler:  STEM  (Fen,  Teknoloji,  Mühendislik  ve  Matematik)  eğitiminin   bunları  yaşam  biçimine  dönüştüren  huzurlu  bireyler  yetiştirmeyi  ve  huzurlu  bir  toplum  oluşturmayı
                   önemi artırılmıştır. Öğrencilerin bu alanlarda yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini           amaçlamaktadır.  Kısaca,  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli;  kavramsal  beceriler,  alan  becerileri,  sosyal  ve

                   geliştirmelerinin  teşvik  edilmesi  planlanmıştır.  Ayrıca,  dijital  yetkinliklerin  kazandırılması   duygusal  öğrenme  becerileri  ile  okuryazarlık  becerilerini  kapsayan  beceriler  çerçevesi  sunmaktadır
                   amacıyla bilişim teknolojilerinin eğitim süreçlerine entegrasyonunun sağlanması hedeflenmiştir.         (Akpınar  ve  Köksalan,  2024;  MEB,  2024).  Bu  çerçeve,  “erdem-değer-eylem”  modeli  bileşenlerinden

                   >  Ölçme  ve  Değerlendirme  Yöntemlerinin  Geliştirilmesi:  Yeni  vizyonla  birlikte  ölçme  ve        oluşan bütüncül bir modeldir (Ateş, 2024; MEB, 2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ışığında derslerin
                                                                                                                           öğretim programları hazırlanırken tüm derslerin konuları becerilerle ilişkilendirilerek öğrenme çıktıları ve
                   değerlendirme yöntemlerinde de değişiklikler yapılmıştır. Süreç odaklı (formatif) değerlendirme
                                                                                                                           süreç bileşenleri oluşturulmuştur. Bu beceriler kazandırılırken derslerin konuları ile ilgili sosyal duygusal
                   yöntemleri  ön  plana  çıkarılarak,  öğrencilerin  öğrenme  süreçlerinin  izlenmesi  ve  bu  yöntemle
                                                                                                                           beceriler, okuryazarlık becerileri ve millî ve manevi değerlerimiz bütünleştirilerek sunulmuş, tüm sürecin
                   öğrencilerin gelişimlerinin daha etkili bir şekilde takip edilmesi hedeflenmiştir.
                                                                                                                           değerlendirilmesine yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yer verilmiştir (Akpınar vd.,
                   >  Mesleki ve Teknik Eğitime Yönelik Yenilikler: Mesleki ve teknik eğitimin kalitesinin artırılması
                                                                                                                           2024; MEB, 2024). Ayrıca, bireysel farklılıkları olan öğrencilere yönelik olarak özel eğitim programları ile
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89