Page 84 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 84
MEB 2018 Öğretim Programı, eğitim sisteminde köklü değişiklikler yaparak öğrenci merkezli bir hedeflenmiştir. Bu kapsamda yeni müfredatlar geliştirilerek, öğrencilerin iş gücü piyasasına daha
yaklaşımı benimsemiş ve değerler eğitimi ile birlikte bireylerin sosyal sorumluluklarını artırmayı iyi hazırlanması sağlanmıştır. Ayrıca, mesleki eğitimde rehberlik hizmetlerinin güçlendirilmesi
hedeflemiştir. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ile desteklenen bu program, öğrencilerin hem bireysel hem amaçlanmıştır (MEB 2023 Yılı Eğitim Vizyonu).
de toplumsal düzeyde daha donanımlı bireyler olmalarını sağlamayı amaçlamıştır.
MEB 2023 Eğitim Vizyonu ile eğitim sisteminde köklü değişiklikler yapılarak öğrenci merkezli bir
2023 Eğitim Vizyonu yaklaşım benimsenmiş ve değerler eğitimi ile birlikte bireylerin sosyal sorumluluklarının artırılması
hedeflemiştir. Eğitimde veriye dayalı yönetim anlayışı ile desteklenen bu vizyon, Türkiye›nin gelecekteki
MEB 2023 Eğitim Vizyonunda, Türkiye’nin eğitim sistemini modernize etmeyi ve çağın
liderlerini yetiştirmeyi amaçlamıştır.
gereksinimlerine uygun bir yapıya kavuşturmayı hedefleyen kapsamlı bir plan sunulmuştur. Bu 2024 Öğretim Programı – Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
vizyonun, eğitimde kaliteyi artırmak, fırsat eşitliğini sağlamak ve bireylerin tüm yönleriyle gelişimini
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI > Eğitimde Veriye Dayalı Yönetim: 2023 Eğitim Vizyonu, eğitim sisteminin yönetiminde veriye alanındaki değişimler ile müfredatların doğası gereği güncellenmesi ve sadeleştirilmesi gibi ihtiyaçlardan
desteklemek amacıyla sunduğu yenilikler ve temel özellikleri şu şekildedir:
Son 22 yıl boyunca öğretim programlarında gerek dünyadaki gerek ülkemizdeki gelişmeler ve eğitim
dayalı bir yaklaşımı benimsemiştir. Bu bağlamda, okulların performanslarının izlenmesi ve
hareketle ortak/zorunlu dersler bazında köklü değişiklikler yapılmıştır. Yeni müfredat çalışmaları
değerlendirilmesi için öğrenme analitiği araçlarının kullanımına yönelik karar alınmıştır. Bu
öncesi yapılan ülke bazlı karşılaştırmalara göre dönemin mevcut müfredatının muadillerinden 2 kata
yöntemin, eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik kararların alınmasında önemli bir rolü olduğu
yakın bir düzeyde daha ağır olduğu belirlenmiştir. Bilgiye erişimin kolaylaştığı bu yeni dönemde dünya
genelinde müfredatlarda seyreltilmeye gidilmesi sonucu Türkiye’de de ortaya konan yeni Model detaylı
kabul edilmektedir.
incelendiğinde yeni müfredatta yüzde 35’lik oranda bir seyreltme yapılmıştır. Buna göre 2024 yılında
>
Öğrenme Süreçlerinin Yeniden Yapılandırılması: Öğrenme süreçlerinin yapılandırılması,
uygulamaya giren Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne göre hazırlanan öğretim programları okul öncesi, 1.,
öğrenci merkezli bir yaklaşım doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin aktif katılımını
5. ve 9. sınıflarda kademeli olarak uygulanmaya başlamıştır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Türkiye’nin
teşvik eden yöntemler benimsenmiş; böylece öğrenme süreçleri daha etkileşimli hale
eğitim sistemine yön vermek amacıyla oluşturulmuş temel bir metindir ve yeni öğretin programları
getirilmiştir. Ayrıca, disiplinler arası öğrenme vurgulanarak öğrencilerin farklı alanlarda bilgi ve
bu metne dayanmaktadır (MEB, 2024). “Köklerden geleceğe” bakış açısı ile oluşturduğu güçlü eğitim
becerilerinin birleştirilmesi hedeflenmiştir.
felsefesiyle yetkin ve erdemli bireyler yetiştirmeyi hedefleyerek, çağın gerektirdiği beceriler derslerin
> Değerler Eğitimi ve Sosyal Sorumluluk: Vizyon, değerler eğitiminin önemini vurgulamaktadır.
82 bilgi bütünüyle ilişkilendirilmiştir. Bireylerin kendi kendilerine öğrenebilmeleri ve gelişen teknolojilere 83
Öğrencilere sadece akademik bilgi değil, aynı zamanda sosyal ve ahlaki değerler kazandırılması
uyum sağlayarak değişime ayak uydurabilmeleri için bütün dersler okuryazarlık becerileriyle
hedeflenmiştir. Bu çerçevede, bireylerin topluma duyarlı ve sorumluluk sahibi bireyler olarak
desteklenmiş, bu süreçte öğrencilerin zorluklarla baş edebilmeleri için ise sosyal ve duygusal öğrenme
yetiştirilmesi amaçlanmıştır.
becerilerine yer verilmiştir. Model, becerileri kazandırırken millî manevi değerlerimizi içselleştirerek
> STEM ve Dijital Yetkinlikler: STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik) eğitiminin bunları yaşam biçimine dönüştüren huzurlu bireyler yetiştirmeyi ve huzurlu bir toplum oluşturmayı
önemi artırılmıştır. Öğrencilerin bu alanlarda yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini amaçlamaktadır. Kısaca, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli; kavramsal beceriler, alan becerileri, sosyal ve
geliştirmelerinin teşvik edilmesi planlanmıştır. Ayrıca, dijital yetkinliklerin kazandırılması duygusal öğrenme becerileri ile okuryazarlık becerilerini kapsayan beceriler çerçevesi sunmaktadır
amacıyla bilişim teknolojilerinin eğitim süreçlerine entegrasyonunun sağlanması hedeflenmiştir. (Akpınar ve Köksalan, 2024; MEB, 2024). Bu çerçeve, “erdem-değer-eylem” modeli bileşenlerinden
> Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Geliştirilmesi: Yeni vizyonla birlikte ölçme ve oluşan bütüncül bir modeldir (Ateş, 2024; MEB, 2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ışığında derslerin
öğretim programları hazırlanırken tüm derslerin konuları becerilerle ilişkilendirilerek öğrenme çıktıları ve
değerlendirme yöntemlerinde de değişiklikler yapılmıştır. Süreç odaklı (formatif) değerlendirme
süreç bileşenleri oluşturulmuştur. Bu beceriler kazandırılırken derslerin konuları ile ilgili sosyal duygusal
yöntemleri ön plana çıkarılarak, öğrencilerin öğrenme süreçlerinin izlenmesi ve bu yöntemle
beceriler, okuryazarlık becerileri ve millî ve manevi değerlerimiz bütünleştirilerek sunulmuş, tüm sürecin
öğrencilerin gelişimlerinin daha etkili bir şekilde takip edilmesi hedeflenmiştir.
değerlendirilmesine yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yer verilmiştir (Akpınar vd.,
> Mesleki ve Teknik Eğitime Yönelik Yenilikler: Mesleki ve teknik eğitimin kalitesinin artırılması
2024; MEB, 2024). Ayrıca, bireysel farklılıkları olan öğrencilere yönelik olarak özel eğitim programları ile