Page 80 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 80

Giriş                                                                                                       benimsenmiştir. Öğrencilerin hem kişisel hem de sosyal gelişimini destekleyen birçok bileşeni kapsayan
                                                                                                                           bu programın temel hedefleri; öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmek ve öğrenme süreçlerini
               Dünya,  geçmişten  günümüze  bilgi  birikiminin  öncelendiği  bir  toplum  ve  eğitim  düzeninden,          daha etkili hale getirmektir. Programın temel özellikleri ve getirdiği yenilikler aşağıda sıralanmıştır:
            günümüzde  benimsenen  bilginin  kullanımını  ve  hayata  yansımasını  sağlayacak  becerilerin  ağırlıklı
                                                                                                                                 >  Yapılandırmacı  Yaklaşım:  2005  öğretim  programı,  bireylerin  bilgiyi  nasıl  yapılandırdıklarına
            olduğu bir anlayışa doğru evrilmektedir. Artık, öğrendiklerini toplumun yararına kullanabilen ve hayata
                                                                                                                                  odaklanarak,  öğrenme  süreçlerinin  kişisel  deneyimlerle  zenginleştirilmesini  amaçlamaktadır
            aktarabilen  bireylere  daha  çok  ihtiyaç  duyulmaktadır.  Bu  bağlamda,  bireylerin  kendilerini  tanımaları,
                                                                                                                                  (Demir  ve  Fer,  2009).  Bu  bağlamda,  öğrencilerin  aktif  katılımını  teşvik  eden  çeşitli  öğretim
            ihtiyaçlarının farkında olabilmeleri ve karşılaştıkları zorluklarla baş edebilmeleri için sosyal ve duygusal
                                                                                                                                  yöntemleri ve teknikleri önerilmiştir.
            becerilerinin  gelişmiş  olması  gerekmektedir.  Ayrıca,  günlük  hayatta  karşılaştıkları  problemleri              >  Kazanımların Belirlenmesi: Programda, kazanımlar belirlenirken öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları
            çözebilmeleri  için  sosyal  yaşam  becerilerine  sahip  olmaları  önem  kazanmaktadır.  Daha  da  önemlisi,
     ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  güçlü birer kişiliğe sahip olabilmeleri için erdem ve değerlerle donatılmış olmaları gerekmektedir. Bu,     >  yararlanması teşvik edilmiştir (Demir ve Fer, 2009; Erdoğan vd., 2015).
                                                                                                                                  dikkate alınmış, tematik bir yaklaşım benimsenmiştir. Ayrıca öğrencilerin çoklu kaynaklardan
            bireylerin hayata anlam katabilmeleri; ruh dünyalarında, ailelerinde, toplumda ve çevrede huzurlu ve

            geleceği inşa edebilmeleri için bir zorunluluktur. Bu noktada öğretim programı, belirli bir eğitim sistemi
                                                                                                                                  Çoklu Değerlendirme Yöntemleri: Öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarını sergileyebilecekleri
            içinde  öğrencilerin  kazanması  gereken  bilgi,  beceri  ve  tutumları  düzenleyen,  öğretim  sürecinin  nasıl
                                                                                                                                  çoklu  değerlendirme  fırsatları  sunulmuştur.  Değerlendirme  sürecinde,  sadece  öğrenme
            gerçekleşeceğini belirleyen planlar (Hewitt, 2006; Glatthorn vd., 2018) olarak büyük önem taşımaktadır.
                                                                                                                                  ürünlerine  değil,  aynı  zamanda  öğrenme  süreçlerine  de  odaklanılmıştır  (Kayıkçı  ve  Sabancı,
                                                                                                                                  2009).
               Program,  sadece  ders  içeriklerini  değil,  aynı  zamanda  öğretim  yöntemlerini,  değerlendirme
            stratejilerini  ve  öğrenci  destek  hizmetlerini  de  kapsamalıdır.  Program  geliştirmenin  önemi,  eğitim
                                                                                                                                  yöntemleri çeşitlendirilmiştir. Her öğrencinin kendine özgü öğrenme tarzına uygun stratejiler
            sisteminin  sürekli  değişen  ihtiyaçlarına  ve  toplumsal  dinamiklere  yanıt  verebilme  yeteneğinden
                                                                                                                                  geliştirilmesi hedeflenmiştir (Erdoğan vd., 2015).
            kaynaklanmaktadır  (Coşkun  vd.,  2021;  Ellis,  2014;  Kliebard,  2004).  Etkili  bir  program,  öğrencilerin       >  Bireysel  Farklılıkların  Gözetilmesi:  Öğrencilerin  bireysel  farklılıkları  dikkate  alınarak  öğretim
            ihtiyaçlarına  göre  tasarlandığında  öğrenme  süreçlerini  desteklemekte  ve  bireylerin  daha  donanımlı,          >  Tematik  Yaklaşım:  İçerik  belirlenirken  tematik  yaklaşım  benimsenmiştir.  Bu  çerçevede
            eleştirel  düşünme  yetisine  sahip  bireyler  olarak  yetişmelerine  katkı  sağlamaktadır  (Ellis,  2014;  Ennis,
                                                                                                                                  öğrencilerin  ilgi  ve  ihtiyaçları  göz  önünde  bulundurularak  öğrenme  alanları  tanımlanmış  ve
            1987; Schiro, 2012).
                                                                                                                                  disiplinler arası ilişkiler kurulmuştur (Demir ve Fer, 2009).
    78                                                                                                                                                                                                                   79
               Öğretim programlarının temel unsurları arasında eğitsel yaklaşım felsefesi, amaçlar, içerikler, gelişim           >  Hayatla  Bağlantılı  Öğrenme:  Programda,  derslerin  ezbercilikten  uzak,  hayatın  içinden  ve
            alanları, öğretim yöntemleri ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme süreçleri bulunmaktadır (Bellack,               uygulanabilir  olması  gerektiği  vurgulanmıştır.  Bu  bağlamda,  öğrencilerin  gerçek  yaşamla
            1969; Cheung ve Wong, 2002; Null, 2023; Ornstein ve Hunkins, 2017; Schiro, 2020). Bu unsurların uyumlu                bağlantılı bilgiler edinmeleri teşvik edilmiştir (MEB Öğretim Programları Değerlendirme Raporu,

            bir şekilde bir araya gelmesi eğitim sürecinin etkinliğini artırmaktadır.                                             2020).
                                                                                                                                 >  Gelişmiş  Beceriler:  Eleştirel  düşünme,  yaratıcı  düşünme,  problem  çözme  ve  iletişim
            1.  Öğretim Programları
                                                                                                                                  gibi  becerilerin  tüm  derslerde  artırılması  hedeflenmiştir.  Bu  beceriler,  öğrencilerin  çağın
               Bu  bölümde  2002-2024  yılları  arasında  ülkemizde  uygulanmış  ve  hâlihazırda  uygulanmakta  olan              gereksinimlerine daha iyi yanıt verebilmeleri için önemlidir (Erdoğan vd., 2015).
            öğretim programları kronolojik olarak ele alınmaktadır.
                                                                                                                           2013 Öğretim Programı
             2005 Öğretim Programı
                                                                                                                              Millî  Eğitim  Bakanlığı  2013  Öğretim  Programı,  Türkiye’deki  eğitim  sisteminde  önemli  değişiklikler

               Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  2005  yılında  yayımlanan  öğretim  programı,  Türkiye’deki  eğitim   ve  yenilikler  sunmak  amacıyla  geliştirilmiştir.  Bu  program,  çağın  gereksinimlerine  uygun  bireyler
            sisteminin  yeniden  yapılandırılması  çabalarının  bir  parçası  olarak  önemli  bir  dönüm  noktasıdır.  Bu   yetiştirmeyi,  eğitim  kalitesini  artırmayı  ve  öğretmenlerin  ihtiyaçlarını  karşılamayı  hedeflemektedir.
            program, yapılandırmacı öğrenme teorisine dayalı olarak geliştirilmiş ve öğrenci merkezli bir yaklaşım         Programın temel özellikleri ve getirdiği yenilikler aşağıda sıralanmıştır:
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85