Page 75 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 75
KAYNAKÇA
Bölüm boyunca Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından 2024 yılında yayımlanan Eurostat. (2023). International Standard Classification of Education (ISCED) https://ec.eu-
ropa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php title=International_Standard_Classi-
“Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023)” kitabından yer alan farklı başlıklardaki temel veri
fication_of_Education_(ISCED). Son erişim tarihi: 04.11.2024.
setleri analiz edilmiştir. İncelenen başlıklardan ilki olan okullaşma oranları, MEB’in eğitim alanında hem
İnalcık, H., & Pamuk, Ş. (2000). Osmanlı Devleti’nde bilgi ve istatistik. Devlet İstatistik
Enstitüsü.
ulusal hem de uluslararası hedeflerine ulaşma çabasını net bir şekilde ortaya koymaktadır. Zorunlu eğitim
süresinin 12 yıla çıkmasıyla birlikte ilköğretim ve ortaöğretim kademesinde okullaşma oranları istenilen
Kütükoğlu, M. S. (1995). Osmanlı sosyal ve iktisâdî tarihi kaynaklarından temettü defterleri.
seviyelere ulaşmıştır. Türkiye’de hem Bakanlığımızın okul öncesi eğitime önemli yatırımlar yapması hem Belleten, 59(225), 395-412.
Lingard, B., Creagh, S., & Vass, G. (2012). Education policy as numbers: data categories and
de ailelerin okul öncesi eğitime gereken önemi vermeleri böylesi bir eğilimin ortaya çıkmasında önemli
rol oynamıştır. Okul öncesi eğitimdeki okullaşma oranı arttıkça öğrencilerin sonraki eğitim kademeleri two Australian cases of misrecognition. Journal of Education Policy, 27(3), 315-333.
https://doi.org/10.1080/02680939.2011.605476
için bilişsel, duygusal ve sosyal hazır bulunuşluk seviyeleri de daha iyi bir düzeye gelecektir.
Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023).
Bağlantı adresi: https://sgb.meb.gov.tr/yayinlarimiz/yayin/131 Son erişim tarihi:
Okul ve öğretmen başına düşen öğrenci sayılarının incelendiği bölüm ise Türkiye’de öğretmen
31.10.2024
istihdamında yaşanan dönüşümü ortaya koymaktadır. Bu noktada dikkat çekici bir diğer husus ise Wiseman, A. W. (2010). The Uses of Evidence for Educational Policymaking: Global Con-
SAYILARLA EĞİTİM meslek statüsü haline geldiğini de işaret etmektedir. Yukarıdaki gelişmelere paralel bir şekilde, her bir doi.org/10.3102/0091732X09350472
kadın öğretmenlerin istihdamındaki artıştır. Bu durum aynı zamanda öğretmenliğin daha kapsayıcı bir
texts and International Trends. Review of research in education, 34(1), 1-24. https://
eğitim kademesinin tek tek incelendiği bölüm ise Millî Eğitim Bakanlığını kurumsal kapasitesini ve beşerî
hazinesini nasıl geliştirdiğini ortaya koymaktadır.
Eğitimin finansal boyutu, bölümde ele alınan bir diğer önemli alt başlıktır. Bu bölüm genel hatlarıyla
MEB bütçesinin eğitimde sürdürülebilirliği sağlamada, eğitimin kalitesini artırmada ve eğitimde altyapıyı
güçlendirme çabalarında nasıl kritik bir öneme sahip olduğunu göstermektedir. Eğitim finansmanında
meydana gelen artışlar, öğretmen yetiştirme, dijital altyapı geliştirme ve eğitimde fırsat eşitliği
sağlama gibi birçok alanda olumlu etki yaratmaktadır. MEB’in sağladığı burs, öğrenci desteği ve engelli
72 öğrencilere yönelik eğitim destekleri gibi birçok yatırım ise ekonomik olarak dezavantajlı öğrencilerin
eğitime erişimlerinde büyük bir rol oynamaktadır. Öğrencilere sağlanan burs miktarlarındaki artış,
eğitimde fırsat eşitliği sağlama çabalarına yönelik önemli bir adım olmakla birlikte, sosyoekonomik
olarak düşük gelirli ailelerden gelen öğrencilerin eğitime erişimlerini kolaylaştıran ve teşvik eden önemli
bir araçtır. Engelli bireyler için ayrılan eğitim desteklerinin yıllar içindeki artışı bir diğer önemli husustur.
Bu destekler, eğitimde eşitlik ilkesine hizmet eden bir strateji olarak değerlendirilebilir. Aynı zamanda bu
finansal destekler, sosyal devlet anlayışının ayrılmaz bir parçası olarak nitelendirilebilir.
Sonuç olarak bölümde sunulan istatistikler, Türkiye’nin eğitimde kat ettiği mesafenin yanı sıra
eğitimde fırsat eşitliği ve dezavantajlı gruplara yönelik desteklerin artırılması gibi konulardaki başarılı
uygulamalarını ortaya koymaktadır. Türkiye’nin eğitim alanında sağladığı bu başarılar, gelecekte
eğitimde yapılacak reformlar için yol gösterici olacaktır.