Page 75 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 75

KAYNAKÇA





 Bölüm boyunca Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından 2024 yılında yayımlanan   Eurostat. (2023). International Standard Classification of Education (ISCED) https://ec.eu-
                    ropa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php  title=International_Standard_Classi-
 “Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023)” kitabından yer alan farklı başlıklardaki temel veri
                    fication_of_Education_(ISCED). Son erişim tarihi: 04.11.2024.
 setleri analiz edilmiştir. İncelenen başlıklardan ilki olan okullaşma oranları, MEB’in eğitim alanında hem
            İnalcık, H., & Pamuk, Ş. (2000). Osmanlı Devleti’nde bilgi ve istatistik. Devlet İstatistik
                    Enstitüsü.
 ulusal hem de uluslararası hedeflerine ulaşma çabasını net bir şekilde ortaya koymaktadır. Zorunlu eğitim
 süresinin 12 yıla çıkmasıyla birlikte ilköğretim ve ortaöğretim kademesinde okullaşma oranları istenilen
            Kütükoğlu, M. S. (1995). Osmanlı sosyal ve iktisâdî tarihi kaynaklarından temettü defterleri.
 seviyelere ulaşmıştır. Türkiye’de hem Bakanlığımızın okul öncesi eğitime önemli yatırımlar yapması hem   Belleten, 59(225), 395-412.

            Lingard, B., Creagh, S., & Vass, G. (2012). Education policy as numbers: data categories and
 de ailelerin okul öncesi eğitime gereken önemi vermeleri böylesi bir eğilimin ortaya çıkmasında önemli
 rol oynamıştır. Okul öncesi eğitimdeki okullaşma oranı arttıkça öğrencilerin sonraki eğitim kademeleri   two Australian cases of misrecognition. Journal of Education Policy, 27(3), 315-333.
                    https://doi.org/10.1080/02680939.2011.605476
 için bilişsel, duygusal ve sosyal hazır bulunuşluk seviyeleri de daha iyi bir düzeye gelecektir.
            Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023).
                   Bağlantı  adresi:  https://sgb.meb.gov.tr/yayinlarimiz/yayin/131  Son  erişim  tarihi:
 Okul  ve  öğretmen  başına  düşen  öğrenci  sayılarının  incelendiği  bölüm  ise  Türkiye’de  öğretmen
                   31.10.2024
 istihdamında  yaşanan  dönüşümü  ortaya  koymaktadır.    Bu  noktada  dikkat  çekici  bir  diğer  husus  ise   Wiseman, A. W. (2010). The Uses of Evidence for Educational Policymaking: Global Con-
 SAYILARLA EĞİTİM  meslek statüsü haline geldiğini de işaret etmektedir. Yukarıdaki gelişmelere paralel bir şekilde, her bir   doi.org/10.3102/0091732X09350472
 kadın öğretmenlerin istihdamındaki artıştır.  Bu durum aynı zamanda öğretmenliğin daha kapsayıcı bir
                   texts and International Trends. Review of research in education, 34(1), 1-24. https://


 eğitim kademesinin tek tek incelendiği bölüm ise Millî Eğitim Bakanlığını kurumsal kapasitesini ve beşerî
 hazinesini nasıl geliştirdiğini ortaya koymaktadır.


 Eğitimin finansal boyutu, bölümde ele alınan bir diğer önemli alt başlıktır. Bu bölüm genel hatlarıyla
 MEB bütçesinin eğitimde sürdürülebilirliği sağlamada, eğitimin kalitesini artırmada ve eğitimde altyapıyı
 güçlendirme çabalarında nasıl kritik bir öneme sahip olduğunu göstermektedir. Eğitim finansmanında
 meydana  gelen  artışlar,  öğretmen  yetiştirme,  dijital  altyapı  geliştirme  ve  eğitimde  fırsat  eşitliği

 sağlama gibi birçok alanda olumlu etki yaratmaktadır. MEB’in sağladığı burs, öğrenci desteği ve engelli
 72  öğrencilere yönelik eğitim destekleri gibi birçok yatırım ise ekonomik olarak dezavantajlı öğrencilerin
 eğitime  erişimlerinde  büyük  bir  rol  oynamaktadır.  Öğrencilere  sağlanan  burs  miktarlarındaki  artış,
 eğitimde  fırsat  eşitliği  sağlama  çabalarına  yönelik  önemli  bir  adım  olmakla  birlikte,  sosyoekonomik

 olarak düşük gelirli ailelerden gelen öğrencilerin eğitime erişimlerini kolaylaştıran ve teşvik eden önemli
 bir araçtır. Engelli bireyler için ayrılan eğitim desteklerinin yıllar içindeki artışı bir diğer önemli husustur.
 Bu destekler, eğitimde eşitlik ilkesine hizmet eden bir strateji olarak değerlendirilebilir. Aynı zamanda bu
 finansal destekler, sosyal devlet anlayışının ayrılmaz bir parçası olarak nitelendirilebilir.


 Sonuç  olarak  bölümde  sunulan  istatistikler,  Türkiye’nin  eğitimde  kat  ettiği  mesafenin  yanı  sıra
 eğitimde fırsat eşitliği ve dezavantajlı gruplara yönelik desteklerin artırılması gibi konulardaki başarılı

 uygulamalarını  ortaya  koymaktadır.  Türkiye’nin  eğitim  alanında  sağladığı  bu  başarılar,  gelecekte
 eğitimde yapılacak reformlar için yol gösterici olacaktır.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80