Page 74 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 74

KAYNAKÇA





               Bölüm boyunca Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından 2024 yılında yayımlanan      Eurostat. (2023). International Standard Classification of Education (ISCED) https://ec.eu-
                                                                                                                                  ropa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php  title=International_Standard_Classi-
            “Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023)” kitabından yer alan farklı başlıklardaki temel veri
                                                                                                                                  fication_of_Education_(ISCED). Son erişim tarihi: 04.11.2024.
            setleri analiz edilmiştir. İncelenen başlıklardan ilki olan okullaşma oranları, MEB’in eğitim alanında hem
                                                                                                                           İnalcık, H., & Pamuk, Ş. (2000). Osmanlı Devleti’nde bilgi ve istatistik. Devlet İstatistik
                                                                                                                                  Enstitüsü.
            ulusal hem de uluslararası hedeflerine ulaşma çabasını net bir şekilde ortaya koymaktadır. Zorunlu eğitim
            süresinin 12 yıla çıkmasıyla birlikte ilköğretim ve ortaöğretim kademesinde okullaşma oranları istenilen
                                                                                                                           Kütükoğlu, M. S. (1995). Osmanlı sosyal ve iktisâdî tarihi kaynaklarından temettü defterleri.
            seviyelere ulaşmıştır. Türkiye’de hem Bakanlığımızın okul öncesi eğitime önemli yatırımlar yapması hem                Belleten, 59(225), 395-412.

            de ailelerin okul öncesi eğitime gereken önemi vermeleri böylesi bir eğilimin ortaya çıkmasında önemli
                                                                                                                           Lingard, B., Creagh, S., & Vass, G. (2012). Education policy as numbers: data categories and
            rol oynamıştır. Okul öncesi eğitimdeki okullaşma oranı arttıkça öğrencilerin sonraki eğitim kademeleri                two Australian cases of misrecognition. Journal of Education Policy, 27(3), 315-333.
                                                                                                                                  https://doi.org/10.1080/02680939.2011.605476
            için bilişsel, duygusal ve sosyal hazır bulunuşluk seviyeleri de daha iyi bir düzeye gelecektir.
                                                                                                                           Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim (1923-2023).
                                                                                                                                  Bağlantı  adresi:  https://sgb.meb.gov.tr/yayinlarimiz/yayin/131  Son  erişim  tarihi:
               Okul  ve  öğretmen  başına  düşen  öğrenci  sayılarının  incelendiği  bölüm  ise  Türkiye’de  öğretmen
                                                                                                                                  31.10.2024
            istihdamında  yaşanan  dönüşümü  ortaya  koymaktadır.    Bu  noktada  dikkat  çekici  bir  diğer  husus  ise   Wiseman, A. W. (2010). The Uses of Evidence for Educational Policymaking: Global Con-
        SAYILARLA EĞİTİM  meslek statüsü haline geldiğini de işaret etmektedir. Yukarıdaki gelişmelere paralel bir şekilde, her bir   doi.org/10.3102/0091732X09350472
            kadın öğretmenlerin istihdamındaki artıştır.  Bu durum aynı zamanda öğretmenliğin daha kapsayıcı bir
                                                                                                                                  texts and International Trends. Review of research in education, 34(1), 1-24. https://


            eğitim kademesinin tek tek incelendiği bölüm ise Millî Eğitim Bakanlığını kurumsal kapasitesini ve beşerî
            hazinesini nasıl geliştirdiğini ortaya koymaktadır.


               Eğitimin finansal boyutu, bölümde ele alınan bir diğer önemli alt başlıktır. Bu bölüm genel hatlarıyla
            MEB bütçesinin eğitimde sürdürülebilirliği sağlamada, eğitimin kalitesini artırmada ve eğitimde altyapıyı
            güçlendirme çabalarında nasıl kritik bir öneme sahip olduğunu göstermektedir. Eğitim finansmanında
            meydana  gelen  artışlar,  öğretmen  yetiştirme,  dijital  altyapı  geliştirme  ve  eğitimde  fırsat  eşitliği

            sağlama gibi birçok alanda olumlu etki yaratmaktadır. MEB’in sağladığı burs, öğrenci desteği ve engelli
    72      öğrencilere yönelik eğitim destekleri gibi birçok yatırım ise ekonomik olarak dezavantajlı öğrencilerin
            eğitime  erişimlerinde  büyük  bir  rol  oynamaktadır.  Öğrencilere  sağlanan  burs  miktarlarındaki  artış,
            eğitimde  fırsat  eşitliği  sağlama  çabalarına  yönelik  önemli  bir  adım  olmakla  birlikte,  sosyoekonomik

            olarak düşük gelirli ailelerden gelen öğrencilerin eğitime erişimlerini kolaylaştıran ve teşvik eden önemli
            bir araçtır. Engelli bireyler için ayrılan eğitim desteklerinin yıllar içindeki artışı bir diğer önemli husustur.
            Bu destekler, eğitimde eşitlik ilkesine hizmet eden bir strateji olarak değerlendirilebilir. Aynı zamanda bu
            finansal destekler, sosyal devlet anlayışının ayrılmaz bir parçası olarak nitelendirilebilir.


               Sonuç  olarak  bölümde  sunulan  istatistikler,  Türkiye’nin  eğitimde  kat  ettiği  mesafenin  yanı  sıra
            eğitimde fırsat eşitliği ve dezavantajlı gruplara yönelik desteklerin artırılması gibi konulardaki başarılı

            uygulamalarını  ortaya  koymaktadır.  Türkiye’nin  eğitim  alanında  sağladığı  bu  başarılar,  gelecekte
            eğitimde yapılacak reformlar için yol gösterici olacaktır.
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79