Page 72 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 72

öğrenci  sayısı  320.461’e  yükselmiştir,  bu  da  finansal  destekler  aracılığıyla  daha  çok  sayıda  öğrenciye   Son olarak Tablo 19, 2006/2023 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından engelli bireyler için
            erişildiğini göstermektedir. Ayrıca, 2022 yılı itibarıyla bursların toplam ödeme reel değerinin 3.378.209.440   yapılan eğitim desteklerine ilişkin ayrılan finansal destekleri kapsamlı bir şekilde sunmaktadır. Yukarıdaki

            TL’ye ulaşması öğrencilere sağlanan finansal destek politikalarının bütçe üzerindeki büyüyen etkisini de       veriler; ödeme yapılan öğrenci sayısına, Türk lirası cinsinden toplam harcama miktarına, harcamaların
            ortaya koymaktadır. Gösterge değeri de yıllar içinde kademeli olarak artış göstermiştir. 2002 yılından         reel  değerine  ve  dolar  cinsinden  karşılığına  dair  bilgiler  içermektedir.  2006  yılından  itibaren  ödeme
            2004 yılına kadar 400 olan gösterge değeri, 2022 itibarıyla 1.990 seviyesine ulaşmıştır. 2005/2013 yılları     yapılan engelli birey sayısında çok ciddi bir artış olduğu gözlenmektedir.  2006 yılında finansal destek
            arasında gösterge değerleri ayrıca düzenli artış göstermiştir. Artan öğrenci sayısı ile orantılı olarak Millî   sağlanan engelli birey sayısı 115.601 iken, bu sayı 2023 yılına gelindiğinde 504.098’e ulaşmıştır. Bu durum,

            Eğitim Bakanlığının daha fazla sayıda öğrenciye ulaşma eğiliminde olduğunu da söylemek mümkündür.              MEB  tarafından  engelli  öğrenci  bireylere  yönelik  eğitim  desteklerinin  kapsamının  genişletildiğini,  bu
            Öğrencilere sağlanan bu finansal destek, özellikle ekonomik olarak daha dezavantajlı öğrencilerin eğitime      yönde daha fazla bütçe ayrılmaya çalışıldığını ve engelli bireylerin eğitime erişiminin artırılmasına yönelik
            erişimlerinde destekleyici bir rol oynamaktadır. Bu tür burslar, toplumsal eşitliği sağlamada ve eğitimde      politikaların  hayata  geçirildiğini  göstermektedir.  Bunlara  ek  olarak  engelli  öğrencilere  yönelik  yapılan
            fırsat eşitliğini artırmada önemli bir araç olarak değerlendirilebilir. Özetle bu tablo, Türkiye’de öğrencilere   harcamalarda da önemli artışlar meydana gelmiştir. 2006 yılında 263 milyon TL olan toplam harcama

            sağlanan burs miktarlarının yıllar içindeki artışını ve bu artışların eğitimde fırsat eşitliğini tesis etmede   miktarı, 2023 yılına gelindiğinde 18,6 milyar TL’ye ulaşmıştır. Bu anlamlı artış, engelli bireylerin eğitime
                                                                                                                           erişimini sağlama ve eğitimde eşitlik politikalarını gerçekleştirme amaçlarına yönelik politikalara yapılan
            nasıl kritik bir rol oynadığını açıkça ortaya koymaktadır. İlgili harcamalara Tablo 19’da yer verilmiştir.
        SAYILARLA EĞİTİM  Tablo 19. Millî Eğitim Bakanlığı Engelli Eğitim Desteği  Toplam Harcama   Toplam Harcama         yatırımlarının büyüklüğünü ortaya koymaktadır. Özellikle yukarıdaki tabloda dikkat çekici bir diğer unsur
                                                                                                                           ise, 2020 yılı sonrası dönemde engelli bireyler için ayrılan bütçede keskin bir artış dikkat çekmektedir.

                                                                                                                           Sırasıyla 2021 yılında 4,9 milyar TL olan harcama bütçesi, 2022’de 8,1 milyar TL’ye, 2023’te ise 18,6 milyar
                                 Ödeme Yapılan
                                                  Toplam Harcama
                    Yıl
                                      Birey
                                                                                           $
                                                                    Reel Değer (TL)
                                                                                                                           TL’ye ulaşarak, düzenli bir şekilde artış göstermiştir
                                                       (TL)
                                                                     3.472.247.895
                   2006
                                                     263.187.188
                                                                                       526.089.613
                   2007             115.601         684.710.016      8.862.626.374     183.904.648                            Sonuç olarak yukarıdaki veriler ışığında MEB’in engelli bireyler için sağladığı eğitim desteğinin yıllar
                                    181.878
                                                                                                                           içinde  arttığını  ve  bu  desteğin  finansal  kapasitesinin  her  geçen  yıl  genişlediği  anlaşılmaktadır.  Engelli
                   2008             205.831         830.961.428      9.509.740.795      642.707.527
                                                                                                                           bireylerin eğitime erişimindeki bu kapsamlı ve anlamlı destek,  sosyal devlet ilkesinin vazgeçilmez bir
                   2009             216.106         862.663.787      9.800.704.596      557.613.263
                                                                                                                           parçasıdır ve MEB’in her bir öğrencinin potansiyeline ulaşmasına ve kendini gerçekleştirmesine olanak
                   2010             223.920         906.720.974      10.235.001.455    604.333.997
                                                                                                                           sağlamaya çalıştığının bir göstergesi olarak kabul edilebilir.
                    2011            240.679         1.122.236.610    10.840.270.453     671.997.970
    70                                                                                                                                                                                                                   71
                   2012             255.848         1.263.384.975    11.931.999.581    704.818.368
                                                                                                                              Bölüm Değerlendirme
                   2013             270.607         1.407.051.752    12.295.568.566    740.043.780
                   2014             295.617         1.606.000.402    12.768.952.221     734.051.423
                                                                                                                              Bu bölümde, son çeyrek yüzyılda Türkiye’de eğitimde yaşanan değişim ve dönüşüm temel eğitim
                   2015             313.998         1.831.718.500    13.456.775.561     673.421.906
                                                                                                                           istatistikler aracılığıyla incelenmiş, veri temelli yaklaşımın Millî Eğitim Bakanlığı’nın eğitim politikalarını
                   2016             334.336         2.125.036.466    14.478.484.456     703.364.491
                                                                                                                           şekillendirmede nasıl önemli bir aktör haline geldiği ele alınmıştır. Kanıta dayalı eğitim politikası süreci,
                   2017             356.263         2.444.847.954    14.517.871.038    670.246.535
                                                                                                                           yalnızca günümüzün ihtiyaçlarına cevap vermede değil, aynı zamanda gelecekteki hedefleri yakalamada
                   2018             377.273         2.767.178.401    13.135.819.667    564.730.285
                                                                                                                           ve  karmaşık  sorunlara  çözüm  sağlama  da  önemli  bir  referans  kaynağı  haline  gelmektedir.Kamu
                   2019             397.042         3.233.856.158    13.035.578.702     577.474.313
                                                                                                                           yönetiminde verilerin kullanımının yalnızca günümüzün bir pratiği olmadığı, bu uygulamaların köklü bir
                   2020             348.989         3.477.968.707    12.281.844.250     585.516.617
                                                                                                                           tarihsel mirasın devamı olduğu söylenebilir. Bilimsel veriler ışığında politika geliştirmek ve eğitimde yeni
                   2021             422.951         4.957.141.361    12.796.141.932     557.899.387
                                                                                                                           uygulamaların önünü açmak ise eğitimde şeffaflık, hesap verilebilirlik ve etkili karar alma becerilerine de
                   2022             471.680         8.176.152.874    10.819.223.717    438.634.810
                                                                                                                           katkı sağlamaktadır.
                   2023             504.098        18.670.579.948    18.670.579.948    687.429.305
            Kaynak: (MEB, 2024)
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77