Page 71 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 71

Bu  tablo,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  bütçesinin  merkezî  bütçeye  oranını  yıllara  göre  değişimini   Tablo 18. İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrenci Burs Ücreti, Öğrenci Sayıları ve Ödeme Miktarı
 göstermektedir. Söz konusu tablo, eğitim sektörünün finansmanında MEB’in bütçesinin yıllar içindeki
                                                                             Toplam
                                                    Öğrenci      Toplam                 Toplam Ödeme
 değişimini  ortaya  koyarak,  eğitim  politikalarının  artan  bütçeyle  nasıl  şekillendiğini  ortaya  koyması    Yıl  Aylık Tutar  Gösterge  Ödeme
                                                     Sayısı      Ödeme                      ($)
                                                                            (Reel Değer)
 açısından  anlamlıdır.  Tabloya  ilişkin  bir  analize  başlamadan  Merkezî  Yönetim  Bütçesi  kavramını
                 2002         13,06       400        109.894    17.222.588  349.649.505   11.437.199,91
 açıklamak yararlı olacaktır. Merkezî Yönetim Bütçesi Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu’na ekli (I), (II) ve (III)
                 2003         20,58       600        101.382    25.037.299  436.200.119  16.769.030,44
 sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinin bütçelerinden meydana gelmektedir.
                 2004         23,16       600        96.348     26.777.036  412.040.110  18.826.028,24
 Son  22  yıllık  zaman  diliminde,  MEB  bütçesinin  merkezî  bütçeye  oranında  birtakım  farklılıklar
                 2005         41,6        1 000      116.262    58.037.990  873.030.429  43.286.383,03
 gözlemlenmektedir. Örneğin, 2002 yılında MEB bütçesi merkezî bütçenin %7,6’sını oluştururken 2004
                 2006         44,75       1 000      122.464    65.763.168  867.618.304  45.952.663,52
 yılında bu oran, %8,53’e çıkmıştır. 2004/2006 yılları arasında MEB bütçesi arttığı halde merkezî bütçeye
                 2007         58,02       1 200      140.258    97.653.230  1.263.986.317  75.030.814,19
 oranı %9,5 seviyelerinde sabit kalmıştır, bu da genel bütçedeki büyümenin MEB payını etkileyen önemli
                 2008         66,88       1 300      172.940    138.794.726  1.588.403.297  107.350.849,86
 bir unsurdur.
                                                                                         111.901.818,43
                                                                173.119.351
                 2009         78,28       1 400      184.295    226.933.242  1.966.805.199  151.252.123,99
 SAYILARLA EĞİTİM  2015 yılında, %13,11 ile MEB’in bütçesi, merkezî bütçe içerisinde en yüksek orana ulaşmıştır. Bu durum,   2012  109,58  1 700  254.833  382.045.870  2.974.629.393  222.308.026,51
                              89,16
                 2010
                                          1 500
                                                                            2.561.606.190
                                                     212.103
 2010  yılından  itibaren  MEB  bütçesi,  merkezî  bütçeye  oranı  %9,84  ile  %13,38  arasında  değişmiştir.
                                                     234.188
                                                                307.947.852
                 2011
                                                                                         184.399.911,66
                             125,28
                                                                                         213.136.100,30
                                          1 750
                                                     254.128
                                                                            3.608.220.180
 eğitime  ayrılan  finansmanın  arttığını  ve  eğitimin  farklı  kademelerinde  daha  fazla  yatırım  yapıldığını
                                          1 800
                                                                            3.693.570.104
                             138,22
                                                                422.676.207
                 2013
 göstermektedir. Eğitimdeki öncelikli alanlardaki problemlere cevap verme ve eğitimde kaliteyi artırma
                                          1 900
                                                                            3.393.478.902
                                                                                        195.081.630,42
                                                     243.114
                                                                426.810.938
                 2014
                              146,3
 ihtiyacı,  devletin  eğitim  alanına  daha  fazla  finansal  kaynak  ayırma  kararlılığını  yansıtmaktadır.  2020
                                                                                         176.769.053,43
 yılından itibaren, MEB bütçesinin merkezî bütçeye oranında bir düşüş yaşanmıştır. Özellikle 2023 yılında
                 2016
                                                     258.192
                             185,59
                                                                            3.917.737.347
                                          1 990
                                                                575.014.239
 %9,74 gibi bir seviyeye inmiştir. Bu eğilimin ortaya çıkışını pandemi sonrası küresel ölçekte ortaya çıkan   2015  165,33  1 990  242.351  480.814.690  3.532.319.715  190.323.603,54
 ekonomik belirsizlikler ve bütçe kısıtlamaları ile açıklamak mümkün olabilir. Sonuç olarak, Millî Eğitim   2017  204,38  1 990  207.445  508.771.309  3.021.159.759  139.477.879,01
 Bakanlığı bütçesinin merkezî bütçeye oranı, eğitim politikalarının amacına ulaşması açısından önemli bir   2018  234,7  1 990  258.281  727.422.608  3.453.081.378  148.453.593,55
 göstergedir. Eğitim alanına yapılan yatırımların sürekliliği, toplumun geleceği için son derece önemlidir.   2019  275,53  1 990  270.423  894.115.790  3.604.154.354  159.663.533,98
 68              2020        307,37       1 990      278.896    1.028.691.162  3.632.644.713  173.180.330,34  69
 MEB bütçesinin artırılması ve mevcut bütçenin yönetimi eğitim kalitesini yükseltmek, eğitim altyapısını
 güçlendirmek ve öğretmen yetiştirme gibi alanlarda olumlu etki yaratacaktır. İlköğretim ve ortaöğretim   2021  357,79  1 990  306.482  1.315.874.337  3.396.738.878  148.094.523,19
 öğrenci burs ücreti, öğrenci sayıları ve ödeme miktarı Tablo 18’de aktarılmıştır.  2022  663,87  1 990  320.461  2.552.933.329  3.378.209.440  136.959.942,53
                 2023        1.014,49     1 990      321.606   3.659.808.172  3.659.808.172  154.162.096,55
            Kaynak: (MEB, 2024)
               Tablo 18, 2002-2022 yılları arasında ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine sağlanan bursların aylık
            miktarı,  burs  ödemelerinin  toplam  değerleri  ve  öğrenci  sayıları  gibi  çeşitli  göstergelere  ilişkin  veriler
            sunmaktadır.  Bu  veriler  aynı  zamanda  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  öğrencilere  sağlanan  finansal
            desteğin  zaman  içindeki  seyrini,  bursların  reel  ve  dolar  cinsinden  karşılık  değerini  göstermektedir.
            2002’de 13,06 TL olarak sağlan burs miktarı, yıllar içinde belirgin bir artış göstermiş ve 2022 itibarıyla
            663,87 TL’ye ulaşmıştır. Bu artış, eğitimdeki destek politikalarının kapsamının genişlediğine ve eğitimde
            eşitlik  ilkesini  tesis  etmede  önemli  bir  ilerlemeye  işaret  etmektedir.  Ayrıca  verilen  burslar  öğrenci
            sayısındaki artışa paralel bir biçimde artış eğilimi göstermiştir. 2022 yılı itibarıyla burs verilen toplam
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76