Page 68 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 68
eğitime yönelmesi ve mesleki eğitimle ilgili algının olumlu yönde değiştiğini işaret etmektedir. Sonuç yaptığı yatırımlar hem resmî hem özel okullarda kalabalık sınıf mevcutlarının azaltılmasına hem de daha
olarak ortaöğretim meslek liselerindeki öğrenci sayısındaki artış, eğitim sisteminin güçlenmesi ve iş gücü nitelikli bir eğitim sunulmasına olanak tanımaktadır.
piyasasına nitelikli bireylerin kazandırılması açısından büyük bir fırsattır. Yine aynı kademedeki derslik
3. Millî Eğitim Bakanlığı Bütçe İstatistikleri
sayısının yıllara göre verileri Tablo 16’da sunulmuştur.
Bu bölümde ise Millî Eğitim Bakanlığı bütçesi ile ilişkili olarak bazı temel veri setleri analiz edilecektir.
Tablo 16. Ortaöğretimde yıllara göre derslik sayısı
Bu bölümde üç farklı istatistik seti ele alınacaktır. Bunlar sırasıyla: “Millî Eğitim Bakanlığı Bütçesinin
Ortaöğretim Merkezî Bütçeye Oranı”, “İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrenci Burs Ücreti, Öğrenci Sayıları ve Ödeme
Yıl
Toplam Resmi Özel Miktarı” ve “Millî Eğitim Bakanlığı Engelli Eğitim Desteği” olarak sıralanmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı
2002/’03 80.002 72.964 7.038 Bütçesinin Merkezî Bütçeye Oranı Tablo 17’de gösterilmiştir.
2003/’04 83.878 76.010 7.868
Tablo 17. Millî Eğitim Bakanlığı Bütçesinin Merkezî Bütçeye Oranı
2004/’05 88.874 80.925 7.949
Yıl
%
MEB
MYB
7.815
2005/’06 76.863 69.048 12.917 2000 46.827.360.000 3.350.330.000 7,15
SAYILARLA EĞİTİM 2007/’08 100.853 102.039 8.708 2003 146.996.389.000 4.046.305.625 8,34
187.665
2006/’07
174.748
2001
48.519.490.000
92.145
98.131.000.000
7.460.991.000
7,6
2002
109.042
9.245
99.797
2008/’09
10.179.997.000
6,93
2009/’10
8.271
110.310
2010/’11
156.088.874.910
2005
14.882.259.500
9,53
10.119
2011/’12 117.760 108.356 9.404 2004 150.658.129.000 12.854.642.000 8,53
121.914
111.795
2012/’13 129.566 118.433 11.133 2006 174.321.617 16.568.146 9,5
2013/’14 140.560 124.513 16.047 2007 204.988.546 21.355.634 10,42
2014/’15 151.661 132.316 19.345 2008 222.553.217 22.915.565 10,3
2015/’16 182.530 140.803 41.727 2009 259.155.933 27.446.778 10,59
66 67
2016/’17 189.751 152.269 37.482 2010 286.981.304 28.237.412 9,84
2017/’18 204.268 161.115 43.153 2011 312.572.607 34.112.163 10,91
2018/’19 214.487 163.153 51.334 2012 350.948.318 39.169.378 11,16
2019/’20 219.507 168.104 51.403 2013 404.045.669 47.496.378 11,76
2020/’21 222.973 172.160 50.813 2014 436.432.901 55.704.816 12,76
2015 472.942.746 62.000.248 13,11
2021/’22 226.040 175.474 50.566
2016 570.506.708 76.354.306 13,38
2022/’23 220.827 174.654 46.173
2017 645.124.278 85.048.584 13,18
2023/’24 215.192 172.024 43.168
Kaynak: (MEB, 2024) 2018 762.753.272 92.528.652 12,13
2019 960.975.683 113.813.013 11,84
Derslik sayısının artması öğrencilerin daha ferah ve düzenli bir öğrenim ortamında eğitim almasına olanak
2020 1.095.461.069 125.396.862 11,45
tanımaktadır ve bu yüzden eğitim kalitesini açıklamada oldukça önemli bir göstergedir. Ortaöğretim derslik
2021 1.346.138.654 146.920.234 10,91
sayısı, Tablo 17’de resmî ve özel derslik sayıları olarak verilmiştir. Resmî derslik sayısı 2002 yılında 72.964 olup
2022 1.751.000.000 189.010.851 10,79
2023/2024 döneminde 172.024’e ulaşmıştır. Özel derslik sayıları ise 2002/2003 yılında 7.038 iken 2023/2024
2023 4.469.600.000 435.351.082 9,74
öğretim döneminde 43.168’e yükselmiştir. Sonuç olarak derslik sayılarının artması devletin eğitim altyapısına
2024 11.089.037.425 1.090.229.668 9,83
Kaynak: (MEB, 2024)