Page 68 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 68

eğitime yönelmesi ve mesleki eğitimle ilgili algının olumlu yönde değiştiğini işaret etmektedir. Sonuç         yaptığı yatırımlar hem resmî hem özel okullarda kalabalık sınıf mevcutlarının azaltılmasına hem de daha
            olarak ortaöğretim meslek liselerindeki öğrenci sayısındaki artış, eğitim sisteminin güçlenmesi ve iş gücü     nitelikli bir eğitim sunulmasına olanak tanımaktadır.

            piyasasına nitelikli bireylerin kazandırılması açısından büyük bir fırsattır. Yine aynı kademedeki derslik
                                                                                                                           3. Millî Eğitim Bakanlığı Bütçe İstatistikleri
            sayısının yıllara göre verileri Tablo 16’da sunulmuştur.
                                                                                                                              Bu bölümde ise Millî Eğitim Bakanlığı bütçesi ile ilişkili olarak bazı temel veri setleri analiz edilecektir.
             Tablo 16. Ortaöğretimde yıllara göre derslik sayısı
                                                                                                                           Bu  bölümde  üç  farklı  istatistik  seti  ele  alınacaktır.  Bunlar  sırasıyla:  “Millî  Eğitim  Bakanlığı  Bütçesinin
                                                               Ortaöğretim                                                 Merkezî  Bütçeye  Oranı”,  “İlköğretim  ve  Ortaöğretim  Öğrenci  Burs  Ücreti,  Öğrenci  Sayıları  ve  Ödeme
                      Yıl
                                           Toplam                Resmi                  Özel                               Miktarı” ve “Millî Eğitim Bakanlığı Engelli Eğitim Desteği” olarak sıralanmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı

                    2002/’03               80.002                72.964                 7.038                              Bütçesinin Merkezî Bütçeye Oranı Tablo 17’de gösterilmiştir.
                    2003/’04               83.878                76.010                 7.868
                                                                                                                           Tablo 17. Millî Eğitim Bakanlığı Bütçesinin Merkezî Bütçeye Oranı
                    2004/’05               88.874                80.925                 7.949
                                                                                                                                     Yıl
                                                                                                                                                                                                       %
                                                                                                                                                                                MEB
                                                                                                                                                          MYB
                                                                                        7.815
                    2005/’06               76.863                69.048                12.917                                       2000              46.827.360.000         3.350.330.000             7,15
        SAYILARLA EĞİTİM  2007/’08         100.853               102.039                8.708                                       2003              146.996.389.000        4.046.305.625            8,34
                                           187.665
                    2006/’07
                                                                 174.748
                                                                                                                                    2001
                                                                                                                                                      48.519.490.000
                                                                 92.145
                                                                                                                                                      98.131.000.000
                                                                                                                                                                             7.460.991.000
                                                                                                                                                                                                       7,6
                                                                                                                                    2002
                                           109.042
                                                                                        9.245
                                                                 99.797
                    2008/’09
                                                                                                                                                                             10.179.997.000
                                                                                                                                                                                                      6,93
                    2009/’10
                                                                                        8.271
                                           110.310
                     2010/’11
                                                                                                                                                      156.088.874.910
                                                                                                                                    2005
                                                                                                                                                                            14.882.259.500
                                                                                                                                                                                                      9,53
                                                                                        10.119
                     2011/’12              117.760               108.356               9.404                                        2004              150.658.129.000       12.854.642.000            8,53
                                           121.914
                                                                 111.795
                    2012/’13               129.566               118.433                11.133                                      2006                174.321.617           16.568.146               9,5
                    2013/’14               140.560               124.513               16.047                                       2007               204.988.546            21.355.634              10,42
                    2014/’15               151.661               132.316               19.345                                       2008                222.553.217           22.915.565              10,3
                    2015/’16               182.530               140.803               41.727                                       2009                259.155.933           27.446.778              10,59
    66                                                                                                                                                                                                                   67
                    2016/’17               189.751               152.269               37.482                                       2010               286.981.304            28.237.412              9,84
                    2017/’18               204.268               161.115               43.153                                       2011                312.572.607           34.112.163              10,91
                    2018/’19               214.487               163.153               51.334                                       2012               350.948.318            39.169.378              11,16
                    2019/’20               219.507               168.104               51.403                                       2013               404.045.669            47.496.378              11,76
                    2020/’21               222.973               172.160               50.813                                       2014               436.432.901            55.704.816              12,76
                                                                                                                                    2015               472.942.746            62.000.248              13,11
                    2021/’22               226.040               175.474               50.566
                                                                                                                                    2016               570.506.708            76.354.306              13,38
                    2022/’23               220.827               174.654               46.173
                                                                                                                                    2017                645.124.278           85.048.584              13,18
                    2023/’24               215.192               172.024                43.168
            Kaynak: (MEB, 2024)                                                                                                     2018                762.753.272           92.528.652              12,13
                                                                                                                                    2019               960.975.683            113.813.013             11,84
               Derslik sayısının artması öğrencilerin daha ferah ve düzenli bir öğrenim ortamında eğitim almasına olanak
                                                                                                                                    2020               1.095.461.069          125.396.862             11,45
            tanımaktadır ve bu yüzden eğitim kalitesini açıklamada oldukça önemli bir göstergedir. Ortaöğretim derslik
                                                                                                                                    2021               1.346.138.654          146.920.234             10,91
            sayısı, Tablo 17’de resmî ve özel derslik sayıları olarak verilmiştir.  Resmî derslik sayısı 2002 yılında 72.964 olup
                                                                                                                                    2022               1.751.000.000          189.010.851             10,79
            2023/2024 döneminde 172.024’e ulaşmıştır. Özel derslik sayıları ise 2002/2003 yılında 7.038 iken 2023/2024
                                                                                                                                    2023              4.469.600.000           435.351.082             9,74
            öğretim döneminde 43.168’e yükselmiştir. Sonuç olarak derslik sayılarının artması devletin eğitim altyapısına
                                                                                                                                    2024               11.089.037.425        1.090.229.668            9,83
                                                                                                                           Kaynak: (MEB, 2024)
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73