Page 73 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 73
öğrenci sayısı 320.461’e yükselmiştir, bu da finansal destekler aracılığıyla daha çok sayıda öğrenciye Son olarak Tablo 19, 2006/2023 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından engelli bireyler için
erişildiğini göstermektedir. Ayrıca, 2022 yılı itibarıyla bursların toplam ödeme reel değerinin 3.378.209.440 yapılan eğitim desteklerine ilişkin ayrılan finansal destekleri kapsamlı bir şekilde sunmaktadır. Yukarıdaki
TL’ye ulaşması öğrencilere sağlanan finansal destek politikalarının bütçe üzerindeki büyüyen etkisini de veriler; ödeme yapılan öğrenci sayısına, Türk lirası cinsinden toplam harcama miktarına, harcamaların
ortaya koymaktadır. Gösterge değeri de yıllar içinde kademeli olarak artış göstermiştir. 2002 yılından reel değerine ve dolar cinsinden karşılığına dair bilgiler içermektedir. 2006 yılından itibaren ödeme
2004 yılına kadar 400 olan gösterge değeri, 2022 itibarıyla 1.990 seviyesine ulaşmıştır. 2005/2013 yılları yapılan engelli birey sayısında çok ciddi bir artış olduğu gözlenmektedir. 2006 yılında finansal destek
arasında gösterge değerleri ayrıca düzenli artış göstermiştir. Artan öğrenci sayısı ile orantılı olarak Millî sağlanan engelli birey sayısı 115.601 iken, bu sayı 2023 yılına gelindiğinde 504.098’e ulaşmıştır. Bu durum,
Eğitim Bakanlığının daha fazla sayıda öğrenciye ulaşma eğiliminde olduğunu da söylemek mümkündür. MEB tarafından engelli öğrenci bireylere yönelik eğitim desteklerinin kapsamının genişletildiğini, bu
Öğrencilere sağlanan bu finansal destek, özellikle ekonomik olarak daha dezavantajlı öğrencilerin eğitime yönde daha fazla bütçe ayrılmaya çalışıldığını ve engelli bireylerin eğitime erişiminin artırılmasına yönelik
erişimlerinde destekleyici bir rol oynamaktadır. Bu tür burslar, toplumsal eşitliği sağlamada ve eğitimde politikaların hayata geçirildiğini göstermektedir. Bunlara ek olarak engelli öğrencilere yönelik yapılan
fırsat eşitliğini artırmada önemli bir araç olarak değerlendirilebilir. Özetle bu tablo, Türkiye’de öğrencilere harcamalarda da önemli artışlar meydana gelmiştir. 2006 yılında 263 milyon TL olan toplam harcama
sağlanan burs miktarlarının yıllar içindeki artışını ve bu artışların eğitimde fırsat eşitliğini tesis etmede miktarı, 2023 yılına gelindiğinde 18,6 milyar TL’ye ulaşmıştır. Bu anlamlı artış, engelli bireylerin eğitime
nasıl kritik bir rol oynadığını açıkça ortaya koymaktadır. İlgili harcamalara Tablo 19’da yer verilmiştir.
erişimini sağlama ve eğitimde eşitlik politikalarını gerçekleştirme amaçlarına yönelik politikalara yapılan
SAYILARLA EĞİTİM Tablo 19. Millî Eğitim Bakanlığı Engelli Eğitim Desteği Toplam Harcama Toplam Harcama yatırımlarının büyüklüğünü ortaya koymaktadır. Özellikle yukarıdaki tabloda dikkat çekici bir diğer unsur
ise, 2020 yılı sonrası dönemde engelli bireyler için ayrılan bütçede keskin bir artış dikkat çekmektedir.
Sırasıyla 2021 yılında 4,9 milyar TL olan harcama bütçesi, 2022’de 8,1 milyar TL’ye, 2023’te ise 18,6 milyar
Toplam Harcama
Ödeme Yapılan
Yıl
Reel Değer (TL)
$
Birey
(TL)
TL’ye ulaşarak, düzenli bir şekilde artış göstermiştir
115.601
2006
263.187.188
2007 181.878 684.710.016 3.472.247.895 183.904.648 Sonuç olarak yukarıdaki veriler ışığında MEB’in engelli bireyler için sağladığı eğitim desteğinin yıllar
526.089.613
8.862.626.374
içinde arttığını ve bu desteğin finansal kapasitesinin her geçen yıl genişlediği anlaşılmaktadır. Engelli
2008 205.831 830.961.428 9.509.740.795 642.707.527
bireylerin eğitime erişimindeki bu kapsamlı ve anlamlı destek, sosyal devlet ilkesinin vazgeçilmez bir
2009 216.106 862.663.787 9.800.704.596 557.613.263
parçasıdır ve MEB’in her bir öğrencinin potansiyeline ulaşmasına ve kendini gerçekleştirmesine olanak
2010 223.920 906.720.974 10.235.001.455 604.333.997
sağlamaya çalıştığının bir göstergesi olarak kabul edilebilir.
2011 240.679 1.122.236.610 10.840.270.453 671.997.970
70 71
2012 255.848 1.263.384.975 11.931.999.581 704.818.368
Bölüm Değerlendirme
2013 270.607 1.407.051.752 12.295.568.566 740.043.780
2014 295.617 1.606.000.402 12.768.952.221 734.051.423
Bu bölümde, son çeyrek yüzyılda Türkiye’de eğitimde yaşanan değişim ve dönüşüm temel eğitim
2015 313.998 1.831.718.500 13.456.775.561 673.421.906
istatistikler aracılığıyla incelenmiş, veri temelli yaklaşımın Millî Eğitim Bakanlığı’nın eğitim politikalarını
2016 334.336 2.125.036.466 14.478.484.456 703.364.491
şekillendirmede nasıl önemli bir aktör haline geldiği ele alınmıştır. Kanıta dayalı eğitim politikası süreci,
2017 356.263 2.444.847.954 14.517.871.038 670.246.535
yalnızca günümüzün ihtiyaçlarına cevap vermede değil, aynı zamanda gelecekteki hedefleri yakalamada
2018 377.273 2.767.178.401 13.135.819.667 564.730.285
ve karmaşık sorunlara çözüm sağlama da önemli bir referans kaynağı haline gelmektedir.Kamu
2019 397.042 3.233.856.158 13.035.578.702 577.474.313
yönetiminde verilerin kullanımının yalnızca günümüzün bir pratiği olmadığı, bu uygulamaların köklü bir
2020 348.989 3.477.968.707 12.281.844.250 585.516.617
tarihsel mirasın devamı olduğu söylenebilir. Bilimsel veriler ışığında politika geliştirmek ve eğitimde yeni
2021 422.951 4.957.141.361 12.796.141.932 557.899.387
uygulamaların önünü açmak ise eğitimde şeffaflık, hesap verilebilirlik ve etkili karar alma becerilerine de
2022 471.680 8.176.152.874 10.819.223.717 438.634.810
katkı sağlamaktadır.
2023 504.098 18.670.579.948 18.670.579.948 687.429.305
Kaynak: (MEB, 2024)