Page 73 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 73

öğrenci  sayısı  320.461’e  yükselmiştir,  bu  da  finansal  destekler  aracılığıyla  daha  çok  sayıda  öğrenciye   Son olarak Tablo 19, 2006/2023 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından engelli bireyler için
 erişildiğini göstermektedir. Ayrıca, 2022 yılı itibarıyla bursların toplam ödeme reel değerinin 3.378.209.440   yapılan eğitim desteklerine ilişkin ayrılan finansal destekleri kapsamlı bir şekilde sunmaktadır. Yukarıdaki

 TL’ye ulaşması öğrencilere sağlanan finansal destek politikalarının bütçe üzerindeki büyüyen etkisini de   veriler; ödeme yapılan öğrenci sayısına, Türk lirası cinsinden toplam harcama miktarına, harcamaların
 ortaya koymaktadır. Gösterge değeri de yıllar içinde kademeli olarak artış göstermiştir. 2002 yılından   reel  değerine  ve  dolar  cinsinden  karşılığına  dair  bilgiler  içermektedir.  2006  yılından  itibaren  ödeme
 2004 yılına kadar 400 olan gösterge değeri, 2022 itibarıyla 1.990 seviyesine ulaşmıştır. 2005/2013 yılları   yapılan engelli birey sayısında çok ciddi bir artış olduğu gözlenmektedir.  2006 yılında finansal destek
 arasında gösterge değerleri ayrıca düzenli artış göstermiştir. Artan öğrenci sayısı ile orantılı olarak Millî   sağlanan engelli birey sayısı 115.601 iken, bu sayı 2023 yılına gelindiğinde 504.098’e ulaşmıştır. Bu durum,

 Eğitim Bakanlığının daha fazla sayıda öğrenciye ulaşma eğiliminde olduğunu da söylemek mümkündür.   MEB  tarafından  engelli  öğrenci  bireylere  yönelik  eğitim  desteklerinin  kapsamının  genişletildiğini,  bu
 Öğrencilere sağlanan bu finansal destek, özellikle ekonomik olarak daha dezavantajlı öğrencilerin eğitime   yönde daha fazla bütçe ayrılmaya çalışıldığını ve engelli bireylerin eğitime erişiminin artırılmasına yönelik
 erişimlerinde destekleyici bir rol oynamaktadır. Bu tür burslar, toplumsal eşitliği sağlamada ve eğitimde   politikaların  hayata  geçirildiğini  göstermektedir.  Bunlara  ek  olarak  engelli  öğrencilere  yönelik  yapılan
 fırsat eşitliğini artırmada önemli bir araç olarak değerlendirilebilir. Özetle bu tablo, Türkiye’de öğrencilere   harcamalarda da önemli artışlar meydana gelmiştir. 2006 yılında 263 milyon TL olan toplam harcama

 sağlanan burs miktarlarının yıllar içindeki artışını ve bu artışların eğitimde fırsat eşitliğini tesis etmede   miktarı, 2023 yılına gelindiğinde 18,6 milyar TL’ye ulaşmıştır. Bu anlamlı artış, engelli bireylerin eğitime
 nasıl kritik bir rol oynadığını açıkça ortaya koymaktadır. İlgili harcamalara Tablo 19’da yer verilmiştir.
            erişimini sağlama ve eğitimde eşitlik politikalarını gerçekleştirme amaçlarına yönelik politikalara yapılan
 SAYILARLA EĞİTİM  Tablo 19. Millî Eğitim Bakanlığı Engelli Eğitim Desteği  Toplam Harcama   Toplam Harcama   yatırımlarının büyüklüğünü ortaya koymaktadır. Özellikle yukarıdaki tabloda dikkat çekici bir diğer unsur
            ise, 2020 yılı sonrası dönemde engelli bireyler için ayrılan bütçede keskin bir artış dikkat çekmektedir.

            Sırasıyla 2021 yılında 4,9 milyar TL olan harcama bütçesi, 2022’de 8,1 milyar TL’ye, 2023’te ise 18,6 milyar
 Toplam Harcama
 Ödeme Yapılan
 Yıl
 Reel Değer (TL)
 $
  Birey
 (TL)
            TL’ye ulaşarak, düzenli bir şekilde artış göstermiştir
 115.601
 2006
 263.187.188
 2007  181.878  684.710.016  3.472.247.895  183.904.648  Sonuç olarak yukarıdaki veriler ışığında MEB’in engelli bireyler için sağladığı eğitim desteğinin yıllar
 526.089.613
 8.862.626.374
            içinde  arttığını  ve  bu  desteğin  finansal  kapasitesinin  her  geçen  yıl  genişlediği  anlaşılmaktadır.  Engelli
 2008  205.831  830.961.428  9.509.740.795  642.707.527
            bireylerin eğitime erişimindeki bu kapsamlı ve anlamlı destek,  sosyal devlet ilkesinin vazgeçilmez bir
 2009  216.106  862.663.787  9.800.704.596  557.613.263
            parçasıdır ve MEB’in her bir öğrencinin potansiyeline ulaşmasına ve kendini gerçekleştirmesine olanak
 2010  223.920  906.720.974  10.235.001.455  604.333.997
            sağlamaya çalıştığının bir göstergesi olarak kabul edilebilir.
 2011  240.679  1.122.236.610  10.840.270.453  671.997.970
 70                                                                                                        71
 2012  255.848  1.263.384.975  11.931.999.581  704.818.368
               Bölüm Değerlendirme
 2013  270.607  1.407.051.752  12.295.568.566  740.043.780
 2014  295.617  1.606.000.402  12.768.952.221  734.051.423
               Bu bölümde, son çeyrek yüzyılda Türkiye’de eğitimde yaşanan değişim ve dönüşüm temel eğitim
 2015  313.998  1.831.718.500  13.456.775.561  673.421.906
            istatistikler aracılığıyla incelenmiş, veri temelli yaklaşımın Millî Eğitim Bakanlığı’nın eğitim politikalarını
 2016  334.336  2.125.036.466  14.478.484.456  703.364.491
            şekillendirmede nasıl önemli bir aktör haline geldiği ele alınmıştır. Kanıta dayalı eğitim politikası süreci,
 2017  356.263  2.444.847.954  14.517.871.038  670.246.535
            yalnızca günümüzün ihtiyaçlarına cevap vermede değil, aynı zamanda gelecekteki hedefleri yakalamada
 2018  377.273  2.767.178.401  13.135.819.667  564.730.285
            ve  karmaşık  sorunlara  çözüm  sağlama  da  önemli  bir  referans  kaynağı  haline  gelmektedir.Kamu
 2019  397.042  3.233.856.158  13.035.578.702  577.474.313
            yönetiminde verilerin kullanımının yalnızca günümüzün bir pratiği olmadığı, bu uygulamaların köklü bir
 2020  348.989  3.477.968.707  12.281.844.250  585.516.617
            tarihsel mirasın devamı olduğu söylenebilir. Bilimsel veriler ışığında politika geliştirmek ve eğitimde yeni
 2021  422.951  4.957.141.361  12.796.141.932  557.899.387
            uygulamaların önünü açmak ise eğitimde şeffaflık, hesap verilebilirlik ve etkili karar alma becerilerine de
 2022  471.680  8.176.152.874  10.819.223.717  438.634.810
            katkı sağlamaktadır.
 2023  504.098  18.670.579.948  18.670.579.948  687.429.305
 Kaynak: (MEB, 2024)
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78