Page 81 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 81

Giriş      benimsenmiştir. Öğrencilerin hem kişisel hem de sosyal gelişimini destekleyen birçok bileşeni kapsayan
            bu programın temel hedefleri; öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmek ve öğrenme süreçlerini
 Dünya,  geçmişten  günümüze  bilgi  birikiminin  öncelendiği  bir  toplum  ve  eğitim  düzeninden,   daha etkili hale getirmektir. Programın temel özellikleri ve getirdiği yenilikler aşağıda sıralanmıştır:
 günümüzde  benimsenen  bilginin  kullanımını  ve  hayata  yansımasını  sağlayacak  becerilerin  ağırlıklı
                   >  Yapılandırmacı  Yaklaşım:  2005  öğretim  programı,  bireylerin  bilgiyi  nasıl  yapılandırdıklarına
 olduğu bir anlayışa doğru evrilmektedir. Artık, öğrendiklerini toplumun yararına kullanabilen ve hayata
                   odaklanarak,  öğrenme  süreçlerinin  kişisel  deneyimlerle  zenginleştirilmesini  amaçlamaktadır
 aktarabilen  bireylere  daha  çok  ihtiyaç  duyulmaktadır.  Bu  bağlamda,  bireylerin  kendilerini  tanımaları,
                   (Demir  ve  Fer,  2009).  Bu  bağlamda,  öğrencilerin  aktif  katılımını  teşvik  eden  çeşitli  öğretim
 ihtiyaçlarının farkında olabilmeleri ve karşılaştıkları zorluklarla baş edebilmeleri için sosyal ve duygusal
                   yöntemleri ve teknikleri önerilmiştir.
 becerilerinin  gelişmiş  olması  gerekmektedir.  Ayrıca,  günlük  hayatta  karşılaştıkları  problemleri     >  Kazanımların Belirlenmesi: Programda, kazanımlar belirlenirken öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları
 çözebilmeleri  için  sosyal  yaşam  becerilerine  sahip  olmaları  önem  kazanmaktadır.  Daha  da  önemlisi,
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  güçlü birer kişiliğe sahip olabilmeleri için erdem ve değerlerle donatılmış olmaları gerekmektedir. Bu,     >  yararlanması teşvik edilmiştir (Demir ve Fer, 2009; Erdoğan vd., 2015).
                   dikkate alınmış, tematik bir yaklaşım benimsenmiştir. Ayrıca öğrencilerin çoklu kaynaklardan
 bireylerin hayata anlam katabilmeleri; ruh dünyalarında, ailelerinde, toplumda ve çevrede huzurlu ve

 geleceği inşa edebilmeleri için bir zorunluluktur. Bu noktada öğretim programı, belirli bir eğitim sistemi
                   Çoklu Değerlendirme Yöntemleri: Öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarını sergileyebilecekleri
 içinde  öğrencilerin  kazanması  gereken  bilgi,  beceri  ve  tutumları  düzenleyen,  öğretim  sürecinin  nasıl
                   çoklu  değerlendirme  fırsatları  sunulmuştur.  Değerlendirme  sürecinde,  sadece  öğrenme
 gerçekleşeceğini belirleyen planlar (Hewitt, 2006; Glatthorn vd., 2018) olarak büyük önem taşımaktadır.
                   ürünlerine  değil,  aynı  zamanda  öğrenme  süreçlerine  de  odaklanılmıştır  (Kayıkçı  ve  Sabancı,
                   2009).
 Program,  sadece  ders  içeriklerini  değil,  aynı  zamanda  öğretim  yöntemlerini,  değerlendirme
 stratejilerini  ve  öğrenci  destek  hizmetlerini  de  kapsamalıdır.  Program  geliştirmenin  önemi,  eğitim
                   yöntemleri çeşitlendirilmiştir. Her öğrencinin kendine özgü öğrenme tarzına uygun stratejiler
 sisteminin  sürekli  değişen  ihtiyaçlarına  ve  toplumsal  dinamiklere  yanıt  verebilme  yeteneğinden
                   geliştirilmesi hedeflenmiştir (Erdoğan vd., 2015).
 kaynaklanmaktadır  (Coşkun  vd.,  2021;  Ellis,  2014;  Kliebard,  2004).  Etkili  bir  program,  öğrencilerin     >  Bireysel  Farklılıkların  Gözetilmesi:  Öğrencilerin  bireysel  farklılıkları  dikkate  alınarak  öğretim
 ihtiyaçlarına  göre  tasarlandığında  öğrenme  süreçlerini  desteklemekte  ve  bireylerin  daha  donanımlı,     >  Tematik  Yaklaşım:  İçerik  belirlenirken  tematik  yaklaşım  benimsenmiştir.  Bu  çerçevede
 eleştirel  düşünme  yetisine  sahip  bireyler  olarak  yetişmelerine  katkı  sağlamaktadır  (Ellis,  2014;  Ennis,
                   öğrencilerin  ilgi  ve  ihtiyaçları  göz  önünde  bulundurularak  öğrenme  alanları  tanımlanmış  ve
 1987; Schiro, 2012).
                   disiplinler arası ilişkiler kurulmuştur (Demir ve Fer, 2009).
 78                                                                                                        79
 Öğretim programlarının temel unsurları arasında eğitsel yaklaşım felsefesi, amaçlar, içerikler, gelişim     >  Hayatla  Bağlantılı  Öğrenme:  Programda,  derslerin  ezbercilikten  uzak,  hayatın  içinden  ve
 alanları, öğretim yöntemleri ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme süreçleri bulunmaktadır (Bellack,   uygulanabilir  olması  gerektiği  vurgulanmıştır.  Bu  bağlamda,  öğrencilerin  gerçek  yaşamla
 1969; Cheung ve Wong, 2002; Null, 2023; Ornstein ve Hunkins, 2017; Schiro, 2020). Bu unsurların uyumlu   bağlantılı bilgiler edinmeleri teşvik edilmiştir (MEB Öğretim Programları Değerlendirme Raporu,

 bir şekilde bir araya gelmesi eğitim sürecinin etkinliğini artırmaktadır.  2020).
                   >  Gelişmiş  Beceriler:  Eleştirel  düşünme,  yaratıcı  düşünme,  problem  çözme  ve  iletişim
 1.  Öğretim Programları
                   gibi  becerilerin  tüm  derslerde  artırılması  hedeflenmiştir.  Bu  beceriler,  öğrencilerin  çağın
 Bu  bölümde  2002-2024  yılları  arasında  ülkemizde  uygulanmış  ve  hâlihazırda  uygulanmakta  olan   gereksinimlerine daha iyi yanıt verebilmeleri için önemlidir (Erdoğan vd., 2015).
 öğretim programları kronolojik olarak ele alınmaktadır.
             2013 Öğretim Programı
 2005 Öğretim Programı
               Millî  Eğitim  Bakanlığı  2013  Öğretim  Programı,  Türkiye’deki  eğitim  sisteminde  önemli  değişiklikler

 Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  2005  yılında  yayımlanan  öğretim  programı,  Türkiye’deki  eğitim   ve  yenilikler  sunmak  amacıyla  geliştirilmiştir.  Bu  program,  çağın  gereksinimlerine  uygun  bireyler
 sisteminin  yeniden  yapılandırılması  çabalarının  bir  parçası  olarak  önemli  bir  dönüm  noktasıdır.  Bu   yetiştirmeyi,  eğitim  kalitesini  artırmayı  ve  öğretmenlerin  ihtiyaçlarını  karşılamayı  hedeflemektedir.
 program, yapılandırmacı öğrenme teorisine dayalı olarak geliştirilmiş ve öğrenci merkezli bir yaklaşım   Programın temel özellikleri ve getirdiği yenilikler aşağıda sıralanmıştır:
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86