Page 85 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 85

MEB  2018  Öğretim  Programı,  eğitim  sisteminde  köklü  değişiklikler  yaparak  öğrenci  merkezli  bir   hedeflenmiştir. Bu kapsamda yeni müfredatlar geliştirilerek, öğrencilerin iş gücü piyasasına daha
 yaklaşımı  benimsemiş  ve  değerler  eğitimi  ile  birlikte  bireylerin  sosyal  sorumluluklarını  artırmayı   iyi  hazırlanması  sağlanmıştır.  Ayrıca,  mesleki  eğitimde  rehberlik  hizmetlerinin  güçlendirilmesi

 hedeflemiştir. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ile desteklenen bu program, öğrencilerin hem bireysel hem   amaçlanmıştır (MEB 2023 Yılı Eğitim Vizyonu).
 de toplumsal düzeyde daha donanımlı bireyler olmalarını sağlamayı amaçlamıştır.
               MEB  2023  Eğitim  Vizyonu  ile  eğitim  sisteminde  köklü  değişiklikler  yapılarak  öğrenci  merkezli  bir
 2023 Eğitim Vizyonu  yaklaşım  benimsenmiş  ve  değerler  eğitimi  ile  birlikte  bireylerin  sosyal  sorumluluklarının  artırılması
            hedeflemiştir. Eğitimde veriye dayalı yönetim anlayışı ile desteklenen bu vizyon, Türkiye›nin gelecekteki
 MEB  2023  Eğitim  Vizyonunda,  Türkiye’nin  eğitim  sistemini  modernize  etmeyi  ve  çağın
            liderlerini yetiştirmeyi amaçlamıştır.
 gereksinimlerine  uygun  bir  yapıya  kavuşturmayı  hedefleyen  kapsamlı  bir  plan  sunulmuştur.  Bu   2024 Öğretim Programı – Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
 vizyonun,  eğitimde  kaliteyi  artırmak,  fırsat  eşitliğini  sağlamak  ve  bireylerin  tüm  yönleriyle  gelişimini
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI    >  Eğitimde Veriye Dayalı Yönetim: 2023 Eğitim Vizyonu, eğitim sisteminin yönetiminde veriye   alanındaki değişimler ile müfredatların doğası gereği güncellenmesi ve sadeleştirilmesi gibi ihtiyaçlardan
 desteklemek amacıyla sunduğu yenilikler ve temel özellikleri şu şekildedir:
               Son 22 yıl boyunca öğretim programlarında gerek dünyadaki gerek ülkemizdeki gelişmeler ve eğitim



 dayalı  bir  yaklaşımı  benimsemiştir.  Bu  bağlamda,  okulların  performanslarının  izlenmesi  ve
            hareketle  ortak/zorunlu  dersler  bazında  köklü  değişiklikler  yapılmıştır.  Yeni  müfredat  çalışmaları
 değerlendirilmesi  için  öğrenme  analitiği  araçlarının  kullanımına  yönelik  karar  alınmıştır.  Bu
            öncesi yapılan ülke bazlı karşılaştırmalara göre dönemin mevcut müfredatının muadillerinden 2 kata
 yöntemin, eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik kararların alınmasında önemli bir rolü olduğu
            yakın bir düzeyde daha ağır olduğu belirlenmiştir. Bilgiye erişimin kolaylaştığı bu yeni dönemde dünya
            genelinde müfredatlarda seyreltilmeye gidilmesi sonucu Türkiye’de de ortaya konan yeni Model detaylı
 kabul edilmektedir.
            incelendiğinde yeni müfredatta yüzde 35’lik oranda bir seyreltme yapılmıştır. Buna göre 2024 yılında
   >
 Öğrenme  Süreçlerinin  Yeniden  Yapılandırılması:  Öğrenme  süreçlerinin  yapılandırılması,
            uygulamaya giren Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne göre hazırlanan öğretim programları okul öncesi, 1.,
 öğrenci  merkezli  bir  yaklaşım  doğrultusunda  gerçekleştirilmiştir.  Öğrencilerin  aktif  katılımını
            5. ve 9. sınıflarda kademeli olarak uygulanmaya başlamıştır.  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Türkiye’nin
 teşvik  eden  yöntemler  benimsenmiş;  böylece  öğrenme  süreçleri  daha  etkileşimli  hale
            eğitim  sistemine  yön  vermek  amacıyla  oluşturulmuş  temel  bir  metindir  ve  yeni  öğretin  programları
 getirilmiştir. Ayrıca, disiplinler arası öğrenme vurgulanarak öğrencilerin farklı alanlarda bilgi ve
            bu  metne  dayanmaktadır  (MEB,  2024).  “Köklerden  geleceğe”  bakış  açısı  ile  oluşturduğu  güçlü  eğitim
 becerilerinin birleştirilmesi hedeflenmiştir.
            felsefesiyle  yetkin  ve  erdemli  bireyler  yetiştirmeyi  hedefleyerek,  çağın  gerektirdiği  beceriler  derslerin
   >  Değerler Eğitimi ve Sosyal Sorumluluk: Vizyon, değerler eğitiminin önemini vurgulamaktadır.
 82         bilgi  bütünüyle  ilişkilendirilmiştir.  Bireylerin  kendi  kendilerine  öğrenebilmeleri  ve  gelişen  teknolojilere   83
 Öğrencilere sadece akademik bilgi değil, aynı zamanda sosyal ve ahlaki değerler kazandırılması
            uyum  sağlayarak  değişime  ayak  uydurabilmeleri  için  bütün  dersler  okuryazarlık  becerileriyle
 hedeflenmiştir.  Bu  çerçevede,  bireylerin  topluma  duyarlı  ve  sorumluluk  sahibi  bireyler  olarak
            desteklenmiş, bu süreçte öğrencilerin zorluklarla baş edebilmeleri için ise sosyal ve duygusal öğrenme
 yetiştirilmesi amaçlanmıştır.
            becerilerine  yer  verilmiştir.  Model,  becerileri  kazandırırken  millî  manevi  değerlerimizi  içselleştirerek
   >  STEM  ve  Dijital  Yetkinlikler:  STEM  (Fen,  Teknoloji,  Mühendislik  ve  Matematik)  eğitiminin   bunları  yaşam  biçimine  dönüştüren  huzurlu  bireyler  yetiştirmeyi  ve  huzurlu  bir  toplum  oluşturmayı
 önemi artırılmıştır. Öğrencilerin bu alanlarda yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini   amaçlamaktadır.  Kısaca,  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli;  kavramsal  beceriler,  alan  becerileri,  sosyal  ve

 geliştirmelerinin  teşvik  edilmesi  planlanmıştır.  Ayrıca,  dijital  yetkinliklerin  kazandırılması   duygusal  öğrenme  becerileri  ile  okuryazarlık  becerilerini  kapsayan  beceriler  çerçevesi  sunmaktadır
 amacıyla bilişim teknolojilerinin eğitim süreçlerine entegrasyonunun sağlanması hedeflenmiştir.  (Akpınar  ve  Köksalan,  2024;  MEB,  2024).  Bu  çerçeve,  “erdem-değer-eylem”  modeli  bileşenlerinden

   >  Ölçme  ve  Değerlendirme  Yöntemlerinin  Geliştirilmesi:  Yeni  vizyonla  birlikte  ölçme  ve   oluşan bütüncül bir modeldir (Ateş, 2024; MEB, 2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ışığında derslerin
            öğretim programları hazırlanırken tüm derslerin konuları becerilerle ilişkilendirilerek öğrenme çıktıları ve
 değerlendirme yöntemlerinde de değişiklikler yapılmıştır. Süreç odaklı (formatif) değerlendirme
            süreç bileşenleri oluşturulmuştur. Bu beceriler kazandırılırken derslerin konuları ile ilgili sosyal duygusal
 yöntemleri  ön  plana  çıkarılarak,  öğrencilerin  öğrenme  süreçlerinin  izlenmesi  ve  bu  yöntemle
            beceriler, okuryazarlık becerileri ve millî ve manevi değerlerimiz bütünleştirilerek sunulmuş, tüm sürecin
 öğrencilerin gelişimlerinin daha etkili bir şekilde takip edilmesi hedeflenmiştir.
            değerlendirilmesine yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yer verilmiştir (Akpınar vd.,
   >  Mesleki ve Teknik Eğitime Yönelik Yenilikler: Mesleki ve teknik eğitimin kalitesinin artırılması
            2024; MEB, 2024). Ayrıca, bireysel farklılıkları olan öğrencilere yönelik olarak özel eğitim programları ile
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90