Page 88 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 88
• “Ne öğrenilmelidir?” sorusunun yanıtının bilgi, beceri, değer, okuryazarlık ve eğilimler Resmi Gazete’de yayımlanmasıyla beraber yürürlüğe girmiştir. TYÇ kapsamında tanımlanan 8 anahtar
çerçevesinde çok boyutlu olarak ele alınması gerekliliği yetkinlik öğretim programlarına girmiştir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında program geliştirme
• Öğrenme sürecinde sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin öğretim programlarının yapısına süreci eğitim bilimlerinin temel ilkelerine uygun bir şekilde planlanmış ve yürütülmüş bu kapsamda
somut olarak nüfuz ettirilmesi ihtiyacı ihtiyaç analizi ile çalışmalara başlanmıştır. Mevcut durumun belirlenmesine yönelik, Türkiye Yüzyılı
• Ahlaklı, yetkin, erdemli, milleti ve insanlık için iyi, doğru, faydalı ve güzel olanı yapmayı Maarif Modeli kapsamında öğretim programları için yapılan ihtiyaç analizi çalışmaları şunlardır:
ideal edinmiş öğrenciler yetiştirmek amacıyla millî, manevi ve evrensel değerlerin öğretim
• 81 İl Millî Eğitim Müdürlüğünde program değerlendirme komisyonları kurularak raporlama
programlarında somut, anlaşılır ve görünür olmaması
süreci yürütülmüştür.
• Sistem okuryazarlığı ile öğrenme sürecinde sistem düşünme becerisinin geliştirilmesi ve • 2013 yılından itibaren öğretim programlarına ve ders kitaplarına gelen görüş ve öneriler Talim
okuryazarlık becerilerinin temel hedeflerine bütüncül olarak ulaşılmasının sağlanması ihtiyacı
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI • yaşantılarına entegre edilmesi ihtiyacı • Beceri temelli öğretim programı uygulayan ülkelerle ilgili durum tespit çalışmaları
ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından arşivlenmiştir.
Becerilerin eyleme dönüştürülmesi sürecinde köprü rolü üstlenen eğilimlerin öğrenme
•
Elde edilen bu görüş ve öneriler üzerinde içerik analizi yapılarak raporlaştırılmıştır.
•
Karmaşık ve kapsamlı bilginin diğer dersler ile yatayda ve kendi içinde dikeyde tutarlığı
yürütülmüştür.
sağlanarak geçerli, güvenilir ve rafine bir içerik oluşturulması gerekliliği
•
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında kullanılması kararlaştırılan beceri setleri
•
Disiplinler arası ilişkilerin kurulması ile öğretim programlarını disiplin odaklı bilgi aktarımının
ile ilgili çalışmalar sivil toplum kuruluşlarına gönderilerek görüş ve öneri alınmıştır.
ötesine geçirerek öğrencilere bütüncül bir bakış açısı kazandırılması gerekliliği
•
Öğrenen farklılıklarının normal dağılım içerisinde kaybolmasının, yarıştırıcı ve ayrıştırıcı
oluşturulmuştur. OECD, Dünya Bankası gibi kuruluşların yanı sıra yurt dışındaki akademik
anlayışlardan uzak “farklılaştırma” etkinlikleriyle önlenerek öğrenme sürecinde sosyal adaletin
yayınlar incelenmiştir.
sağlanabilmesi • Uluslararası alandaki güncel gelişmeleri sürekli takip ederek raporlayan komisyonlar
• İhtiyaç analizi sürecinde stratejik planlar, eylem planları ile ulusal ve uluslararası araştırma
• Öğrenme kanıtları ile süreç ve durum temelli ölçme ve değerlendirme yaklaşımları ön plana alınarak
raporlarından yararlanılmıştır.
öğrencilerin öğrenme hedeflerine ulaşma düzeylerinin nesnel ve açık olarak belirlenebilmesi
• 2017 öğretim programlarının konu ve kazanımlar açısından birçok farklı ülke öğretim
• Uluslararası sınavlarda (PISA, TIMSS vb.) bilginin yanı sıra becerinin ön plana çıkması
programı ile karşılaştırılmasına dair analiz raporları oluşturulmuştur.
86 87
• Bilim, teknoloji, ekonomi, sanat ve kültür alanında ortaya çıkan ihtiyaçların değişmesi
• Uluslararası sınavlarda ortalamanın üzerinde başarı gösteren ülkelerin öğretim programları,
nedeniyle program geliştirmenin gerekliliği
program geliştirmeye dair tüm ögeler bağlamında incelenerek raporlaştırılmıştır.
• Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve beklentilerine dönük bir anlayışla bağlamsal ve çevresel özelliklerin
• Bakanlığın farklı birimlerince 2024-2013 yılları arasında hazırlanan çok sayıda araştırma -
dikkate alınmasıyla okul temelli planlamaya ihtiyaç duyulması
inceleme raporları incelenmiştir.
• Öğretmen yansıtmaları aracılığıyla öğretmenlerin hem kendilerinin hem de öğretim
• 81 ilden öğrenci görüşleri alınmıştır. 17 bin öğrencinin yanıtladığı anket çalışması yapılarak
programlarının güçlü ve iyileştirilmesi gereken yönlerini değerlendirmelerinin sağlanabilmesi öğrencilerin beklentileri ve ihtiyaçları üzerinde önemle durulmuştur.
(MEB OGM, 2024)
• 81 ilden öğretmen görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerin süreçte karşılaştıkları zorluklar, mevcut
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Süreci ve İhtiyaç Analizi öğretim programlarına dair eksiklikler ve ihtiyaçların neler olduğuna dair kapsamlı veri
toplama çalışması yapılmıştır. Verilerin analizi çalışmalarında güvenirliği ve geçerliği artırmak
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, on yıllık uzun soluklu bir çalışmanın ürünüdür. Beceri temelli öğretim
adına tüm uygulamalar yapılmıştır.
programlarını geliştirmek üzere birçok adım atılmıştır. Bu amaca yönelik somut ilk çalışma Millî Eğitim
• Öğretim programlarının güncellenme çalışmaları öncesinde komisyonlar tarafından
Kalite Çerçevesi’dir. 2014 yılında yapılan Millî Eğitim Kalite Çerçevesi ile öğrencilerin sahip olması gereken
öğretim programları incelenen ülkeler: Singapur, İngiltere, Estonya, Güney Kore, Hong Kong,
beceriler tanımlanmıştır. Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi’nin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Avustralya, Kanada, İskoçya, Yeni Zelanda, Almanya, Danimarka, Japonya, Finlandiya (MEB
Hakkında Yönetmeliğin Bakanlar Kurulunun 2015/8213 sayılı Kararıyla 19/11/2015 tarihli ve 29537 sayılı
OGM, 2024).