Page 91 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 91
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Komisyonları • Öğrenci merakını beslemek ve öğrencilerin öğrenme sürecinde derinleşmelerini sağlamak
amacıyla sadeleştirilmiştir.
• Alan Uzmanı Komisyonları: Alan eğitimcileri, alan uzmanları, akademisyen ve öğretmenler
• Aynı bağlamdan beslenen birbirleriyle ilişkili bilgileri sistemli bir bütünlükte ifade etmek adına
• Program Geliştirme Komisyonu (Eğitim Programları ve Öğretim alanı akademisyenleri ile bu
sadeleştirilmiştir.
alanda yüksek lisans/doktora yapan öğretmenler)
• Bu bağlamda, bilişsel yükün öğrencinin gelişim düzeyine uygun olarak sadeleştirilmesi temel
• Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu (Ölçme ve değerlendirme alanı akademis¬yenleri ile bu
alınmıştır. Önemli görülen her şeyi öğretmek adına bir bilgi kataloğu oluşturmak yerine rafine
alanda yüksek lisans/ doktora yapan öğretmenler)
bir yapı sunulmuştur (MEB OGM, 2024).
• Farklılaştırılmış eğitim Komisyonu (Özel eğitim alanında çalışmaları olan aka¬demisyenler ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programlarında Sadeleştirme Oranı
rehberlik ve psikolojik danışmanlar)
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI • ve öğretmenler ile birlikte/PDR ve Program geliştirme uzmanları) ortalama %35 oranında sadeleştirmeye gidilmiştir.
•
Erdem Değer Eylem Komisyonu (Değerler eğitimi alanında çalışmaları bulunan akademisyen
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları geliştirme sürecinde güncellenen programlarda
Sosyal Duygusal Öğrenme Becerisi Komisyonu (PDR akademisyen-öğretmenler)
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programı Tasarımı
•
Okuryazarlık Becerileri Komisyonu (Okuryazarlık becerileri alanında uzmanlığı bulunan eğitim
programları ve öğretim ile ölçme ve değerlendirme alanında akademisyen ve öğretmenler)
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ilk kez, bilimsel temeller ışığında sağlam, geçerli ve güvenilir, ilgili
derse ait bilgi kümelerine (epistemik, disipline özgü, disiplinlerarası, işlemsel) yer verilmiştir. Eğitim
Eğitim Yönetimi Komisyonu (Eğitim yönetimi denetimi alanında akademisyen ve öğretmenler)
•
bilimleri alanındaki güncel gelişmeler incelendiğinde bu bilgi kümelerinin önemi görülecektir.
Söz Varlığı Komisyonu (Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri-Türkçe öğretmenleri)
•
Öğrencilerin sorgulamasına, problem çözmesine, eleştirel düşünmesine, karar vermesine, çıkarım
•
Yatay-Dikey İlişki Kontörlü Komisyonu (Her dersin kendi içinden belirlenen öğretmen-
akademisyenler) yapmasına, yorumlamasına, çözümlemesine, sentezlemesine, değerlendirmesine, tartışmasına olanak
• Beceri Seti Oluşturma Komisyonu (Okul öncesinden liseye alan eğitimcileri, program sağlayan, destekleyen 23 kavramsal beceri programların odağında yer almıştır. Tüm bu beceriler
geliştirme akademisyen ve uzmanları, ölçme ve değerlendirme akademisyen ve uzmanları, Türkiye’ye özgü olarak sınıflanmış ve süreç bileşenleri ile adımlanabilir bir yapı oluşturulmuştur.
PDR akademisyen ve uzmanları ) (MEB OGM, 2024).
Derslere özgü alan becerilerinde bilimsel gözlem, sınıflandırma, bilimsel gözleme dayalı tahmin,
88 89
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programlarında Sadeleştirme Gerekçeleri
bilimsel veriye dayalı tahmin, operasyonel tanımlama, hipotez oluşturma, deney yapma, bilimsel çıkarım
• OECD Eğitim ve Becerilerin Geleceği 2030 Politika analizlerinde aşırı program yüküne dair yapma, bilimsel model oluşturma, tümevarımsal akıl yürütme, tümdengelimsel akıl yürütme, kanıt
bulgular ve öneriler kullanma ve bilimsel sorgulama, matematiksel muhakeme, veri ile çalışma ve veriye dayalı karar verme,
• Program yükünün ve dolayısıyla öğrencilerdeki bilişsel yükün OECD ülkelerine göre fazla kanıta dayalı sorgulama ve araştırma becerisi, tarihsel empati becerisi, değişim ve sürekliliği algılama
olması becerisi, coğrafi sorgulama becerisi, coğrafi gözlem ve saha çalışması becerisi, felsefi sorgulama becerisi,
• Aşırı program yükünün öğrencilerin akademik başarılarına ve yaşam becerilerine olumsuz felsefi muhakeme becerisi, felsefi düşünce ortaya koyma becerisi, eleştirel sosyolojik düşünme becerisi,
etkisi tarihsel sorun analizi ve karar verme becerilerine yer verilmiştir.
• Öğrencilerin gelişim özelliklerinin üstündeki içeriklerin, öğrenilmiş çaresizlik duygusunu
Sonuç olarak, tüm derslerin omurgasını oluşturan öğrenme çıktılarında sözü edilen becerilere, okul
pekiştirmesi
öncesinden 12. sınıfa kadar sistematik olarak, istisnasız yer verilmiştir. Bireyin akademik gelişiminin
• Program yükü ile birlikte bilişsel alanın alt düzeylerine odaklanan kazanımlar ile birlikte
yanı sıra alan yazında kabul gören ve bireyin sosyal-duygusal yönden gelişimini önceleyen 9 farklı
öğrencilerin programın pasif birer alıcıları konumunda olmaları
sosyal duygusal öğrenme becerisi (benlik, sosyal, ortak) tüm derslerin öğretim programlarına öğrenme
• Güncel hayat ile ilişkili temel konularda yeterince derinleşmenin sağlanamaması
yaşantıları aracılığıyla nüfuz ettirilmiştir.
• Belirli konu alanlarını aşan ve daha derin bir anlayışa hitap eden disiplinlinler arası zengin bir
yapıya ulaşmak için sadeleştirilmiştir.