Page 91 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 91

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Komisyonları  •   Öğrenci  merakını  beslemek  ve  öğrencilerin  öğrenme  sürecinde  derinleşmelerini  sağlamak
                     amacıyla sadeleştirilmiştir.
 •   Alan Uzmanı Komisyonları: Alan eğitimcileri, alan uzmanları, akademisyen ve öğretmenler
                  •   Aynı bağlamdan beslenen birbirleriyle ilişkili bilgileri sistemli bir bütünlükte ifade etmek adına
 •   Program Geliştirme Komisyonu (Eğitim Programları ve Öğretim alanı akademisyenleri ile bu
                     sadeleştirilmiştir.
 alanda yüksek lisans/doktora yapan öğretmenler)
                  •   Bu bağlamda, bilişsel yükün öğrencinin gelişim düzeyine uygun olarak sadeleştirilmesi temel
 •   Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu (Ölçme ve değerlendirme alanı akademis¬yenleri ile bu
                     alınmıştır. Önemli görülen her şeyi öğretmek adına bir bilgi kataloğu oluşturmak yerine rafine
 alanda yüksek lisans/ doktora yapan öğretmenler)
                     bir yapı sunulmuştur (MEB OGM, 2024).
 •   Farklılaştırılmış eğitim Komisyonu (Özel eğitim alanında çalışmaları olan aka¬demisyenler ve   Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programlarında Sadeleştirme Oranı
 rehberlik ve psikolojik danışmanlar)
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  •   ve öğretmenler ile birlikte/PDR ve Program geliştirme uzmanları)   ortalama %35 oranında sadeleştirmeye gidilmiştir.
 •
 Erdem Değer Eylem Komisyonu (Değerler eğitimi alanında çalışmaları bulunan akademisyen
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları geliştirme sürecinde güncellenen programlarda
 Sosyal Duygusal Öğrenme Becerisi Komisyonu (PDR akademisyen-öğretmenler)
             Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programı Tasarımı
 •
 Okuryazarlık Becerileri Komisyonu (Okuryazarlık becerileri alanında uzmanlığı bulunan eğitim
 programları ve öğretim ile ölçme ve değerlendirme alanında akademisyen ve öğretmenler)
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ilk kez, bilimsel temeller ışığında sağlam, geçerli ve güvenilir, ilgili
            derse  ait  bilgi  kümelerine  (epistemik,  disipline  özgü,  disiplinlerarası,  işlemsel)  yer  verilmiştir.  Eğitim
 Eğitim Yönetimi Komisyonu (Eğitim yönetimi denetimi alanında akademisyen ve öğretmenler)
 •
            bilimleri alanındaki güncel gelişmeler incelendiğinde bu bilgi kümelerinin önemi görülecektir.
 Söz Varlığı Komisyonu (Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri-Türkçe öğretmenleri)
 •
               Öğrencilerin  sorgulamasına,  problem  çözmesine,  eleştirel  düşünmesine,  karar  vermesine,  çıkarım
 •
 Yatay-Dikey  İlişki  Kontörlü  Komisyonu  (Her  dersin  kendi  içinden  belirlenen  öğretmen-
 akademisyenler)   yapmasına, yorumlamasına, çözümlemesine, sentezlemesine, değerlendirmesine, tartışmasına olanak
 •   Beceri  Seti  Oluşturma  Komisyonu  (Okul  öncesinden  liseye  alan  eğitimcileri,  program   sağlayan,  destekleyen  23  kavramsal  beceri  programların  odağında  yer  almıştır.  Tüm  bu  beceriler
 geliştirme akademisyen ve uzmanları, ölçme ve değerlendirme akademisyen ve uzmanları,   Türkiye’ye özgü olarak sınıflanmış ve süreç bileşenleri ile adımlanabilir bir yapı oluşturulmuştur.
 PDR akademisyen ve uzmanları )  (MEB OGM, 2024).
               Derslere  özgü  alan  becerilerinde  bilimsel  gözlem,  sınıflandırma,  bilimsel  gözleme  dayalı  tahmin,
 88                                                                                                        89
 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programlarında Sadeleştirme Gerekçeleri
            bilimsel veriye dayalı tahmin, operasyonel tanımlama, hipotez oluşturma, deney yapma, bilimsel çıkarım
 •   OECD  Eğitim  ve  Becerilerin  Geleceği  2030  Politika  analizlerinde  aşırı  program  yüküne  dair   yapma,  bilimsel  model  oluşturma,  tümevarımsal  akıl  yürütme,  tümdengelimsel  akıl  yürütme,  kanıt
 bulgular ve öneriler   kullanma ve bilimsel sorgulama, matematiksel muhakeme, veri ile çalışma ve veriye dayalı karar verme,

 •   Program  yükünün  ve  dolayısıyla  öğrencilerdeki  bilişsel  yükün  OECD  ülkelerine  göre  fazla   kanıta dayalı sorgulama ve araştırma becerisi, tarihsel empati becerisi, değişim ve sürekliliği algılama
 olması     becerisi, coğrafi sorgulama becerisi, coğrafi gözlem ve saha çalışması becerisi, felsefi sorgulama becerisi,
 •   Aşırı program yükünün öğrencilerin akademik başarılarına ve yaşam becerilerine olumsuz   felsefi muhakeme becerisi, felsefi düşünce ortaya koyma becerisi, eleştirel sosyolojik düşünme becerisi,
 etkisi     tarihsel sorun analizi ve karar verme becerilerine yer verilmiştir.

 •   Öğrencilerin  gelişim  özelliklerinin  üstündeki  içeriklerin,  öğrenilmiş  çaresizlik  duygusunu
               Sonuç olarak, tüm derslerin omurgasını oluşturan öğrenme çıktılarında sözü edilen becerilere, okul
 pekiştirmesi
            öncesinden  12.  sınıfa  kadar  sistematik  olarak,  istisnasız  yer  verilmiştir.  Bireyin  akademik  gelişiminin
 •   Program  yükü  ile  birlikte  bilişsel  alanın  alt  düzeylerine  odaklanan  kazanımlar  ile  birlikte
            yanı  sıra  alan  yazında  kabul  gören  ve  bireyin  sosyal-duygusal  yönden  gelişimini  önceleyen  9  farklı
 öğrencilerin programın pasif birer alıcıları konumunda olmaları
            sosyal duygusal öğrenme becerisi (benlik, sosyal, ortak) tüm derslerin öğretim programlarına öğrenme
 •   Güncel hayat ile ilişkili temel konularda yeterince derinleşmenin sağlanamaması
            yaşantıları aracılığıyla nüfuz ettirilmiştir.
 •   Belirli konu alanlarını aşan ve daha derin bir anlayışa hitap eden disiplinlinler arası zengin bir
 yapıya ulaşmak için sadeleştirilmiştir.
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96