Page 93 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 93

Bütün bu becerilerin eyleme dönüştürülmesinde tetikleyici rol oynayan eğilimlere de ilk kez somut   hazırlanmıştır. Söz konusu program ile öğrencilerin toplumsal yaşama uyum sağlamaları için
 olarak  bu  programlarda  yer  verilmiştir.  Bu  eğilimlere  örnekler;  uzmanlaşma,  odaklanma,  yaratıcılık,   gerekli becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

 gerçeği  arama,  açık  fikirlilik,  analitik  düşünme,  sistematik  olma,  soru  sorma,  şüphe  duyma,  eleştirel     >  İşitme engelliler ilkokullarında okutulan Türk İşaret Dili Dersinde uygulanmak üzere Türk İşaret
 bakma, özgün düşünme, yaratıcılık, bağımsızlık vb.’dir.   Dili Öğretim Programları (1,2, ve 3. sınıf) hazırlanmıştır. Bu programın uygulanması sürecinde
                   kullanılacak Türk İşaret Dili Öğretim Materyalleri (Öğretmen ve Öğrenci Kitabı) 1. 2. ve 3. Sınıflar
 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ayrıca 9 farklı okuryazarlık becerisi (bilgi, dijital, veri, finansal, sanat,
                   için hazırlanmıştır.
 kültür,  sürdürülebilirlik  vb.)  öğretim  sürecinin  çeşitlendirilmesi  ve  zenginleştirilmesi  amacıyla  tüm
                   >
 öğretim programlarına, öğrencilerin gelişimsel özellikleri dikkate alınarak entegre edilmiştir.     >  Görmeyen/Az Gören Öğrenciler İçin ilkokul, ortaokul ve lise kademelerine Beden Eğitimi ve Spor
                   dersi kapsamında öğretim programları hazırlanmıştır.
 ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  akademik  değil,  aynı  zamanda  sosyal  ve  duygusal  olarak  da  gelişimini  vurgulayarak,  onları  modern   3. Özel Eğitim Programlarının Temel Özellikleri
 Değer, okuryazarlık ve sosyal-duygusal becerilerin uluslararası müfredatlara entegrasyonu, bütünsel
                   Orta ve ağır düzeyde zihinsel engeli ve otizmi olan öğrencilerin devam ettiği özel eğitim uygulama
 bir eğitimi teşvik etmek için giderek daha fazla önemsenmektedir. Bu yaklaşım, öğrencilerin yalnızca
                   okullarında uygulanmak üzere toplam 29 adet öğretim programı hazırlanmıştır.

                   >
                   Erken çocukluk ve okul öncesi dönemde özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için 2 adet öğretim
 yaşamın  karmaşıklıklarına  hazırlamayı  amaçlamaktadır.  Sosyal  ve  duygusal  öğrenme  (SEL),  modern
                   programı hazırlanmıştır.
 eğitim çerçevelerinin temel bir bileşenidir ve öğrencileri öz farkındalık, öz yönetim, sosyal farkındalık,
 ilişki becerileri ve sorumlu karar verme gibi temel becerilerle donatmayı amaçlar. Bu beceriler, kişiler
 arası  ilişkileri  yönetmek  ve  akademik  başarıyı  artırmak  için  hayati  öneme  sahip  olduğundan  Türkiye
               Bireyselleştirilmiş Eğitim: Öğrencilerin özel gereksinimlerine göre özelleştirilmiş bireysel eğitim planları
 Yüzyılı Maarif Modeli’nde tüm öğretim programlarında işe koşulmuştur (MEB OGM, 2024).
            (BEP) hazırlanır. Her bireyin güçlü ve zayıf yönleri temel alınarak belirlenen hedefler doğrultusunda bireysel
 2. Özel Eğitim Programları
            destek sağlanır.
 Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim öğretim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmalarını
               Engel Türüne Uygun İçerik: Farklı engel gruplarına (zihinsel yetersizlik, görme, işitme, otizm, ortopedik
 sağlamak  amacıyla  özel  eğitim  programları  hazırlanmaktadır.  Özel  eğitim  programları,  özel  eğitim
            yetersizlik vb.) uygun içerikler geliştirilir. Bu içerikler, öğrenme sürecini öğrencinin engel durumuna göre
 ihtiyacı olan bireylerin bireysel ihtiyaçlarını, yeteneklerini ve öğrenme hızlarını dikkate alarak eğitimde
            kolaylaştırır ve daha etkili hale getirir.
 90  fırsat eşitliği sağlamayı amaçlayan bir yapıya sahiptir. Bu programlar, bireyin akademik, sosyal, duygusal   91

 ve fiziksel gelişim alanlarında kendini en üst düzeyde geliştirmesi için gerekli destekleri içeren bütüncül   Sosyal ve Duygusal Destek: Programlar, yalnızca akademik başarıya değil, aynı zamanda sosyal uyum,
 bir yaklaşım sergilemektedir. Bu kapsamda yapılan özel eğitim program çalışmalarının bazıları şöyledir:  iletişim becerileri ve duygusal farkındalık gibi sosyal-duygusal gelişim alanlarına da odaklanır. Bu sayede,
            öğrencilerin toplumla uyum içinde hareket etmeleri desteklenir.
   >  Hafif  düzeyde  zihinsel  engeli  ve  otizmi  olan  öğrencilerin  devam  ettiği  özel  eğitim  meslek
 okullarında  uygulanmak  üzere  Türkçe,  Matematik,  Sosyal  Hayat,  Müzik,  Görsel  Sanatlar,  Din   Pratik Yaşam Becerileri Kazandırılması: Öğrencilere, günlük yaşamda bağımsız hareket etmelerini

 Kültürü  ve  Ahlak  Bilgisi  ile  Beden  Eğitimi  derslerinde  7  adet  akademik  öğretim  programı   sağlayacak pratik beceriler kazandırılır. Özellikle öz bakım, iletişim ve sosyal uyum becerileri kazandırmak,
 hazırlanmıştır. Ayrıca bu okullara devam eden öğrencilere iş ve meslek becerileri kazandırmak   bağımsız bir yaşam için oldukça önemlidir.
 üzere 21 alanda meslek programı hazırlanmıştır.
               Özel  eğitim  programlarının  geliştirilmesi,  özel  eğitim  ihtiyacı  olan  öğrencilerin  toplumla
   >  Hafif  düzeyde  zihinsel  engeli  ve  otizmi  olan  öğrencilerin  devam  ettiği  özel  eğitim  meslek
            bütünleşmelerini  sağlamak  için  büyük  bir  öneme  sahiptir.  Bu  programlar  sayesinde  öğrenciler,
 okullarında uygulanmak üzere Özel Eğitim Meslek Okulu Sınıf Rehberlik Programı hazırlanmıştır.
            bağımsızlık  kazanarak  günlük  yaşamda  daha  etkin  hale  gelirken,  sosyal  hayatta  daha  fazla  yer
   >  Özel eğitim ihtiyacı olan görme, işitme, hafif düzeyde zihinsel yetersizlik veya otizm ile ortopedik   alabilmektedir. Hem öğretmenlere rehberlik eden hem de öğrencilerin potansiyellerini açığa çıkaran bu
 yetersizliği  olan  öğrencilerin  devam  ettiği,  genel  eğitimi  programı  uygulanan  özel  eğitim   programlar, eğitimde eşitlik ve erişim açısından önemli bir rol oynamaktadır.

 ilkokulları ve ortaokullarında uygulanmak üzere Toplumsal Uyum Becerileri Öğretim Programı
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98