Page 96 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 96
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nde (2018) şu şekilde belirtilmiştir: güncellenerek geliştirilmesi kararı alınmıştır. Sürecin devamında, 2012 yılında yayımlanan “Millî Eğitim
Eğitim ve öğretimin her kademesi için ulusal politika ve stratejileri belirlemek, uygulamak, uygulanmasını Bakanlığı Eğitimde Kalite Yönetim Sistemi Yönergesi” ile, 1999 tarihli “TKY Uygulama Yönergesi” ve
izlemek ve denetlemek, ortaya çıkan yeni hizmet modellerine göre güncelleyerek geliştirmek; eğitim 2005 tarihli “Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimde TKY Uygulamaları Ödül Yönergesi” yürürlükten kaldırılmıştır.
sistemini yeniliklere açık, dinamik, ekonomik ve toplumsal gelişimin gerekleriyle uyumlu biçimde güncel Ardından öğrenci, öğretmen, okul, ilçe ve illerin gelişim seviyelerinin ülke genelinde yıllık olarak izlenmesi,
teknik ve modeller ışığında tasarlamak ve geliştirmek; eğitime erişimi kolaylaştıran, her vatandaşın değerlendirilmesi ve “Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kalite Endeksi”nin oluşturulması amacıyla hazırlanan
eğitim fırsat ve imkânlarından eşit derecede yararlanabilmesini teminat altına alan politika ve stratejiler “Millî Eğitim Kalite Çerçevesi” 2015 yılında kabul edilmiştir.
geliştirmek, uygulamak, uygulanmasını izlemek ve koordine etmek; ve okul öncesi, ilk ve orta öğretim
2017 yılında ISO 9001:2015 Standardının uygulanması amacıyla eğitim kurumlarında kalite
çağındaki öğrencileri bedenî, zihnî, ahlaki, manevî, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden geliştiren ve yönetim sistemlerinin uygulanması ve akreditasyon süreçleri başlatılmıştır. Aynı yıl, Mesleki ve Teknik
insan haklarına dayalı toplum yapısının ve küresel düzeyde rekabet gücüne sahip ekonomik sistemin
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI tasarlamak, uygulamak, güncellemek; öğretmen ve öğrencilerin eğitim ve öğretim hizmetlerini bu teftiş sistemi geliştirilmiştir. Görüldüğü üzere üst politika belgeleriyle paralel olarak eğitimde kalite
Eğitimde Kalite Güvence Sistemi geliştirilmiş ve günümüzde de bu sistemden istifade edilmeye devam
gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatarak geleceğe hazırlayan eğitim ve öğretim programlarını
edilmektedir. 2021 yılında ise, Eğitimde Kalite Geliştirme ve İzleme Değerlendirme Sistemi isimli bir
çerçevede yürütmek ve denetlemek. Millî Eğitim Bakanlığı’nın eğitim sisteminde strateji belirleme, niteliği
olgusu bir dizi değişimden ve dönüşümden geçmiştir. Şu anda yeniden üzerinde çalışılmaya başlanan
artırma ile sistemi izleme ve değerlendirmedeki rolleri bahsi geçen görevlerde açıkça ifade edilmektedir.
husus, 23 Mayıs 2015 tarihli ve 29364 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’dir.
Türkiye’de Eğitimde Kalite Uygulamalarının Tarihsel Yolculuğu
Bu çerçevede, öğrencilerin temel öğrenme kazanımları, eğitim ve öğretim hizmetlerinin niteliği ile
izleme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin bileşenler tanımlanmıştır. Kalite çerçevesinde yer alan
Eğitimde kalitenin belirlenmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi Millî Eğitim Bakanlığının gündeminde
önceliklendirilmesi süreci, 2000’li yıllarda Toplam Kalite Yönetimi ile ivme kazanmıştır. 2001-2005
esas alınması hedeflenmiştir. Bu gelişmelerin akabinde Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi kapsamında Millî
ve 2007-2013 yılları arasında geçerli olan 8. ve 9. Kalkınma Planları, toplam kalite yönetimi anlayışına göstergelerin, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul ve kurumların kalite standartlarının izlenmesinde
Eğitim Bakanlığı Kalite Güvence Belgesi hazırlama çalışmaları başlatılmıştır. Bakanlığımız birimleri, kendi
doğru geçişin sağlanması yönünde genel hedeflerler ortaya koymuştur. 2014-2018 yıllarında geçerli
hedef grupları özelinde eğitimde kalite konusunu içeren benzer veya farklı çalışmalar yürütmektedir.
olan 10. Kalkınma Planı’na göre eğitimde kalite ve başarının gelişime açık olduğu belirtilmiş; 2019-2023
Ancak, bu kalite uygulamalarının sağladığı katkıların yalnızca birimlerin hedef grupları ile kısıtlı kaldığı
yılları arasında geçerli bir vizyon ve misyon çizmiş olan 11. Kalkınma Planı’nda ise eğitimde kalite güvence
gözlemlenmiştir. Bu nedenle, Millî Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşradaki birimlerinde tüm süreçleri
sisteminin kurulması nihayet ilk defa telaffuz edilmiştir. 2024-2028 yılları arasında geçerli olacak olan
94 kapsayan sürdürülebilir bir ulusal kalite politikasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyaca cevap vermek 95
12. Kalkınma Planı’ndaki eğitim hedefleri ise eğitimin her kademesinde kaliteyi ve erişimi artırmayı
üzere, eğitim sistemimizde yaşanan gelişmeler ve Bakanlığımızın vizyonu doğrultusunda Millî Eğitim
amaçlayan geniş kapsamlı bir yaklaşıma sahiptir.
Kalite Çerçevesi’ni güncellenmek üzere eğitimde kalite seferberliği anlayışıyla 04.07.2024 tarihinde
Tüm bu tarihsel akışta Millî Eğitim Bakanlığı, kalite odaklı çalışmalarını farklı alanlarda Bakanlığımızın bilimsel danışma kurulu olan Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı koordinesinde çalışmalar
gerçekleştirmiştir. 1999 yılı Kasım ayında Millî Eğitim Bakanlığı, Toplam Kalite Yönetimi Uygulama yürütülmüştür. Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’ni güncellenmek üzere planlanan bu çalışmaların sonucunda
Yönergesi ile Toplam Kalite Yönetimi [TKY] uygulamalarına okullarda başlanmıştır. 2002’deki genelge Millî Eğitim Kalite Çerçevesi’nin 14 alan, 57 alt alan ve 472 alt alan bileşenlerinin güncelleme çalışmaları
ile TKY uygulamaları, Planlı Okul Gelişim Modeli ile hayata geçirilmiştir. 2005 yılının ilk ayında yayımlanan birimlerin önerileri ve değerlendirmeler dikkate alınarak devam etmektedir.
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları Ödül Yönergesi ile başarılı olan
ekipler, eğitim kurumları ve okullar ödüllendirilmiştir. 2006 yılında ise, TKY çerçevesinde; Avrupa Kalite
Yönetimi Vakfı tarafından sanayi ve akademisyenlerden oluşan bir grup ile geliştirilen ve 1991 yılında tüm
dünyaya duyurulan bir yönetim modeli olan EFQM modeli benimsenerek uygulanmaya başlanmıştır.
2011 yılında, 2011/652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eğitim ve öğretimde ulusal politikaların
ve stratejilerin belirlenmesi, uygulanması, izlenmesi ve denetlenmesi, ayrıca yeni modellerin