Page 90 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 90

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Program Geliştirme Komisyonları                                                      •   Öğrenci  merakını  beslemek  ve  öğrencilerin  öğrenme  sürecinde  derinleşmelerini  sağlamak
                                                                                                                                    amacıyla sadeleştirilmiştir.
                  •   Alan Uzmanı Komisyonları: Alan eğitimcileri, alan uzmanları, akademisyen ve öğretmenler
                                                                                                                                •   Aynı bağlamdan beslenen birbirleriyle ilişkili bilgileri sistemli bir bütünlükte ifade etmek adına
                  •   Program Geliştirme Komisyonu (Eğitim Programları ve Öğretim alanı akademisyenleri ile bu
                                                                                                                                    sadeleştirilmiştir.
                     alanda yüksek lisans/doktora yapan öğretmenler)
                                                                                                                                •   Bu bağlamda, bilişsel yükün öğrencinin gelişim düzeyine uygun olarak sadeleştirilmesi temel
                  •   Ölçme ve Değerlendirme Komisyonu (Ölçme ve değerlendirme alanı akademis¬yenleri ile bu
                                                                                                                                    alınmıştır. Önemli görülen her şeyi öğretmek adına bir bilgi kataloğu oluşturmak yerine rafine
                     alanda yüksek lisans/ doktora yapan öğretmenler)
                                                                                                                                    bir yapı sunulmuştur (MEB OGM, 2024).
                  •   Farklılaştırılmış eğitim Komisyonu (Özel eğitim alanında çalışmaları olan aka¬demisyenler ve         Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programlarında Sadeleştirme Oranı
                     rehberlik ve psikolojik danışmanlar)
     ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE   EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI  •   ve öğretmenler ile birlikte/PDR ve Program geliştirme uzmanları)   ortalama %35 oranında sadeleştirmeye gidilmiştir.
                  •
                     Erdem Değer Eylem Komisyonu (Değerler eğitimi alanında çalışmaları bulunan akademisyen
                                                                                                                              Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları geliştirme sürecinde güncellenen programlarda
                     Sosyal Duygusal Öğrenme Becerisi Komisyonu (PDR akademisyen-öğretmenler)
                                                                                                                           Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programı Tasarımı
                  •
                     Okuryazarlık Becerileri Komisyonu (Okuryazarlık becerileri alanında uzmanlığı bulunan eğitim
                     programları ve öğretim ile ölçme ve değerlendirme alanında akademisyen ve öğretmenler)
                                                                                                                              Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde ilk kez, bilimsel temeller ışığında sağlam, geçerli ve güvenilir, ilgili
                                                                                                                           derse  ait  bilgi  kümelerine  (epistemik,  disipline  özgü,  disiplinlerarası,  işlemsel)  yer  verilmiştir.  Eğitim
                     Eğitim Yönetimi Komisyonu (Eğitim yönetimi denetimi alanında akademisyen ve öğretmenler)
                  •
                                                                                                                           bilimleri alanındaki güncel gelişmeler incelendiğinde bu bilgi kümelerinin önemi görülecektir.
                     Söz Varlığı Komisyonu (Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri-Türkçe öğretmenleri)
                  •
                                                                                                                              Öğrencilerin  sorgulamasına,  problem  çözmesine,  eleştirel  düşünmesine,  karar  vermesine,  çıkarım
                  •
                     Yatay-Dikey  İlişki  Kontörlü  Komisyonu  (Her  dersin  kendi  içinden  belirlenen  öğretmen-
                     akademisyenler)                                                                                       yapmasına, yorumlamasına, çözümlemesine, sentezlemesine, değerlendirmesine, tartışmasına olanak
                  •   Beceri  Seti  Oluşturma  Komisyonu  (Okul  öncesinden  liseye  alan  eğitimcileri,  program          sağlayan,  destekleyen  23  kavramsal  beceri  programların  odağında  yer  almıştır.  Tüm  bu  beceriler
                     geliştirme akademisyen ve uzmanları, ölçme ve değerlendirme akademisyen ve uzmanları,                 Türkiye’ye özgü olarak sınıflanmış ve süreç bileşenleri ile adımlanabilir bir yapı oluşturulmuştur.
                     PDR akademisyen ve uzmanları )  (MEB OGM, 2024).
                                                                                                                              Derslere  özgü  alan  becerilerinde  bilimsel  gözlem,  sınıflandırma,  bilimsel  gözleme  dayalı  tahmin,
    88                                                                                                                                                                                                                   89
             Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programlarında Sadeleştirme Gerekçeleri
                                                                                                                           bilimsel veriye dayalı tahmin, operasyonel tanımlama, hipotez oluşturma, deney yapma, bilimsel çıkarım
                  •   OECD  Eğitim  ve  Becerilerin  Geleceği  2030  Politika  analizlerinde  aşırı  program  yüküne  dair   yapma,  bilimsel  model  oluşturma,  tümevarımsal  akıl  yürütme,  tümdengelimsel  akıl  yürütme,  kanıt
                     bulgular ve öneriler                                                                                  kullanma ve bilimsel sorgulama, matematiksel muhakeme, veri ile çalışma ve veriye dayalı karar verme,

                  •   Program  yükünün  ve  dolayısıyla  öğrencilerdeki  bilişsel  yükün  OECD  ülkelerine  göre  fazla    kanıta dayalı sorgulama ve araştırma becerisi, tarihsel empati becerisi, değişim ve sürekliliği algılama
                     olması                                                                                                becerisi, coğrafi sorgulama becerisi, coğrafi gözlem ve saha çalışması becerisi, felsefi sorgulama becerisi,
                  •   Aşırı program yükünün öğrencilerin akademik başarılarına ve yaşam becerilerine olumsuz               felsefi muhakeme becerisi, felsefi düşünce ortaya koyma becerisi, eleştirel sosyolojik düşünme becerisi,
                     etkisi                                                                                                tarihsel sorun analizi ve karar verme becerilerine yer verilmiştir.

                  •   Öğrencilerin  gelişim  özelliklerinin  üstündeki  içeriklerin,  öğrenilmiş  çaresizlik  duygusunu
                                                                                                                              Sonuç olarak, tüm derslerin omurgasını oluşturan öğrenme çıktılarında sözü edilen becerilere, okul
                     pekiştirmesi
                                                                                                                           öncesinden  12.  sınıfa  kadar  sistematik  olarak,  istisnasız  yer  verilmiştir.  Bireyin  akademik  gelişiminin
                  •   Program  yükü  ile  birlikte  bilişsel  alanın  alt  düzeylerine  odaklanan  kazanımlar  ile  birlikte
                                                                                                                           yanı  sıra  alan  yazında  kabul  gören  ve  bireyin  sosyal-duygusal  yönden  gelişimini  önceleyen  9  farklı
                     öğrencilerin programın pasif birer alıcıları konumunda olmaları
                                                                                                                           sosyal duygusal öğrenme becerisi (benlik, sosyal, ortak) tüm derslerin öğretim programlarına öğrenme
                  •   Güncel hayat ile ilişkili temel konularda yeterince derinleşmenin sağlanamaması
                                                                                                                           yaşantıları aracılığıyla nüfuz ettirilmiştir.
                  •   Belirli konu alanlarını aşan ve daha derin bir anlayışa hitap eden disiplinlinler arası zengin bir
                     yapıya ulaşmak için sadeleştirilmiştir.
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95