Page 82 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 82
> Kazanım ve Göstergelerin Sadeleştirilmesi: 2013 Öğretim Programı, önceki müfredatlara göre 2018 Öğretim Programı
kazanım sayısında önemli bir azaltma gerçekleştirmiştir. Örneğin, fen bilimleri dersi için kazanım
Millî Eğitim Bakanlığı 2018 Öğretim Programı, Türkiye’deki eğitim sisteminde önemli değişiklikler
sayısı 2005 yılında 199 iken, 2013 yılında bu sayı 52’ye düşürülmüştür (Karatay vd., 2013). Bu
ve yenilikler içermektedir. Bu program, eğitimdeki çağdaş gelişmeleri yansıtmak ve öğrencilerin
sadeleştirme, öğretmenlerin programı daha iyi anlamalarını ve uygulamalarını kolaylaştırmayı
ihtiyaçlarına daha iyi yanıt vermek amacıyla hazırlanmıştır. Programın temel özellikleri ve getirdiği
amaçlamaktadır.
yenilikler aşağıda sıralanmıştır:
> Sorgulamaya Dayalı Öğrenme: Bu programda sorgulamaya dayalı öğrenme stratejileri
> Değerler Eğitimi: 2018 programında, değerler eğitimi önemli bir yer tutmaktadır. Adalet,
vurgulanmaktadır. Öğrencilerin aktif katılımını teşvik eden bu yöntem, onların araştırma ve
dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik
sorgulama becerilerini geliştirmeyi hedeflemiştir (Bakaç, 2019). Bu yaklaşım, öğrencilerin bilgiyi olmak üzere on temel kök değer belirlenmiştir. Bu değerlerin öğretim sürecine entegre edilmesi
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE EĞİTİMDE KALİTE UYGULAMLARI ve Matematik) alanlarının entegrasyonu sağlanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin üst düzey > (Bulut, 2019).
sadece ezberlemekle kalmayıp aynı zamanda onu sorgulayıp anlamalarına olanak tanımaktadır.
ile, öğrencilerin hem bireysel hem de toplumsal sorumluluklarının geliştirilmesi hedeflenmiştir
>
Disiplinler Arası Yaklaşım: Fen bilimleri dersi özelinde STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ): Programda yer alan Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
düşünme becerileri ile ürün tasarlama yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir (Yücel ve
ile öğrencilerin ulusal ve uluslararası düzeyde ihtiyaç duyacakları beceriler tanımlanmıştır.
Özkan, 2013). Disiplinler arası bakış açısı, öğrencilerin problemleri daha geniş bir perspektiften
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde sekiz anahtar yetkinlik belirlemiş ve bu yetkinlikler aracılığıyla
değerlendirmelerine olanak tanımaktadır.
öğrencilerin anadil ve yabancı dil iletişim becerileri gibi çeşitli alanlarda gelişim göstermeleri
>
Öğretmen Rolleri: Öğretmenlerin rolü, öğrencilerin öğrenme süreçlerinde rehberlik yapma ve
onları cesaretlendirme şeklinde yeniden tanımlanmıştır. Öğretmenlerin, öğrencilerin araştırma
Öğrenme Kazanımlarında Değişiklikler: 2018 programında öğrenme kazanımları yeniden
ruhunu geliştirmeleri için cesaretlendirici bir yaklaşım benimsemeleri gerektiği vurgulanmıştır. > amaçlanmıştır. (MEB Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, 2018)
yapılandırılmıştır. Önceki programlarda bulunan bazı kazanımlar kaldırılırken, yeni kazanımlar
Bu durum, öğretmenlerin bilgi aktarımından ziyade öğrenci merkezli bir öğretim sürecine
eklenmiştir. Örneğin; okuma kazanımları “akıcı okuma”, “söz varlığı” ve “anlama” gibi alt başlıklar
yönelmelerini sağlamaktadır.
altında toplanmıştır. Ayrıca, kazanım sayısında da bir azalma gözlemlenmiştir (MEB Matematik
> Değerlendirme Süreçleri: Programda değerlendirme süreçlerinin nasıl yürütüleceğine dair
Dersi Öğretim Programı, 2018).
80 yeni yaklaşımlar benimsenmiştir. Öğrencilerin öğrenme çıktıları üzerinden değerlendirilmesi ve 81
> Disiplinler Arası Yaklaşım: Bu programda disiplinler arası öğrenme vurgulanmıştır. Öğrencilerin
sürekli geri bildirim sağlanması teşvik edilmiştir (Keskinkılıç Yumuşak, 2017). Bu değişiklikler,
farklı disiplinlerden edindikleri bilgileri birleştirerek daha kapsamlı bir anlayış geliştirmeleri
öğrencilerin gelişimlerini daha iyi takip etmeye yardımcı olmaktadır.
teşvik edilmiştir. Bu yaklaşım, öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme yeteneklerini
> Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesi: Eğitim ortamlarının nasıl düzenleneceğine dair
artırmayı hedeflemiştir (MEB Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2018).
ayrıntılı bilgiler verilmiştir. Öğrencilerin kendi görüşlerini ifade edebileceği demokratik bir sınıf
> Eğitim Sürecinin Yapılandırılması: Eğitim süreci, öğrenci merkezli bir yaklaşımla
atmosferinin oluşturulması teşvik edilmiştir (Keskinkılıç Yumuşak, 2017). Bu durum, öğrencilerin
yapılandırılmıştır. Öğrencilerin aktif katılımını teşvik eden yöntemler benimsenmiş; böylece
iletişim becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır.
bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanma becerileri geliştirilmiştir. Programın genelinde üst düzey
Millî Eğitim Bakanlığı 2013 Öğretim Programı, yukarıda belirtilen özellikler ve yeniliklerle birlikte
bilişsel becerilerin geliştirilmesine yönelik düzenlemeler yapılmıştır (MEB Fen Bilimleri Dersi
eğitim sisteminde önemli değişiklikler sağlamış; öğrenci merkezli bir yaklaşımı benimseyerek, çağın
Öğretim Programı, 2018).
gereksinimlerine uygun bireyler yetiştirmeyi amaçlamıştır.
> Temel Becerilerin Geliştirilmesi: Program, öğrencilerin temel dil becerilerinin yanı sıra analitik
düşünme, yaratıcılık ve mühendislik tasarım becerilerini de geliştirmeyi amaçlamıştır. Bu
bağlamda fen bilimleri ve matematik derslerine özel önem verilmiş ve öğrencilerin bilimsel süreç
becerilerini kazanmaları hedeflenmiştir (MEB Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, 2018; MEB
Matematik Dersi Öğretim Programı, 2018).