Page 259 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 259

2014-2018  dönemini  kapsayan  “Ulusal  Hayat  Boyu  Öğrenme  Strateji  Belgesi”nde  ise;  toplum   amaçlanmıştır. Bu bağlamda, teknolojinin hızlı gelişimi neticesinde değişmekte olan gereksinimler için
 genelinde hayat boyu öğrenmeye yönelik farkındalığın ve kültürün oluşturulması, hayat boyu öğrenme   bireylerin sahip oldukları yetenek ve kişiliklerin kesintisiz bir şekilde gelişmesini hedefleyen hayat boyu

 imkânlarının ve sunumlarının arttırılması, hayat boyu danışmanlık ve rehberlik sistemlerinin geliştirilmesi,   öğrenme  yaklaşımının,  toplumun  tüm  kesimlerine  yaygınlaştırılması,  hayat  boyu  eğitim  fırsatlarının
 daha önceden öğrenilenlerin tanınarak sistemde bunların geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması,   artırılarak  yaşlıların  hayat  boyu  öğrenme  fırsatlarına  erişebilmesi  ile  değişime  uyum  sağlamaları  ön
 hayat  boyu  öğrenme  izleme  ve  değerlendirme  sistemlerinin  geliştirilerek  önceliklerin  belirlenmesine   planda  tutulmuştur.  Bunun  yanı  sıra,  hayat  boyu  öğrenme  programlarındaki  niteliğin  ve  çeşitliliğin
 yer verilmiştir. Özellikle kişisel gelişim, istihdam edilebilirlik ve aktif vatandaşlık için “Avrupa Birliği Hayat   artırılması, kazanımların belgelendirilerek tekrarın engellenmesi, sertifika ve belgelerin kurumlar arası

 Boyu Öğrenme Anahtar Yeterlikler Çerçevesi”nin gerekliliği ve önemi üzerinde durulmuştur (MEB, 2014a).   paylaşımına  ilişkin  “Ulusal  Hayat  Boyu  Öğrenme  ve  İzleme  Sistemi”nin  kurulmasının  da  gerekliliği
            üzerinde durulmuştur (On Birinci Kalkınma Planı, 2019).
 Onuncu  Kalkınma  Planında,  genç  bireylerin  işgücüne  katılım  oranlarının  düşük,  genç  işsizliğin
               Bahsedilen  tüm  bu  çalışmalardan  da  görüleceği  üzere,  Türkiye’de  özellikle  son  dönemlerde  hayat
 ise  fazla  olması  ve  gençlerin  temel  yeterlikler  bakımından  yetersiz  olmaları  konuları  ele  alınmıştır.  İş   boyu öğrenme kapsamında pek çok politika geliştirildiği ve bu kapsamda da birçok faaliyet yürütüldüğü
 dünyasının  çok  hızlı  değişim  gösterdiği  bugünün  dünyasında,  bireylerin  çalışma  yaşamlarında  daha
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  koşullarına  daha  hızlı  adapte  olabilmeleri  amacıyla  mesleki  beceriler  kadar  temel  becerilere  de  sahip   Müdürlüğü’nün faaliyet alanı ve çalışmalarına ilişkin bilgiler ise takip eden başlık altında sunulmuştur.
 uzun süre kalabilmeleri, iş hayatlarında verimliliklerini arttırabilmeleri ve değişmekte olan yaşam ve iş
            anlaşılmaktadır. Söz konusu faaliyetleri yürütmekten sorumlu birim olan Hayat Boyu Öğrenme Genel


 olmalarının gerektiği ifade edilmiştir. Bu bakımdan, “Temel ve Mesleki Becerileri Geliştirme Programı”
            7. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’nün Faaliyet Alanı ve Çalışmaları
 adıyla  bir  program  tasarlanmış,  söz  konusu  programın  amacı;  “bireylerin,  çalışma  yaşamında  gerekli
 olan bilgi ve iletişim teknolojileri, finansal okuryazarlık, yabancı dil, eleştirel düşünme, problem çözme,
               Eğitim  seviyesi,  cinsiyet  veya  yaş  gözetilmeden,  her  bireye  zorunlu  eğitimin  haricinde  toplam  75
 liderlik,  iletişim,  iş  arama  ve  kariyer  planlama  gibi  temel  yeterlikler  ile  sportif  ve  sanatsal  becerilere
 sahip olması şeklinde belirtilmiştir. Bu çerçevede, programın ana hedefleri; eğitim kademeleri içerisinde
            faaliyetler  yürüten  Hayat  Boyu  Öğrenme  Genel  Müdürlüğü;  öğrenen,  gelişen,  üretken  ve  etkin  bir
 temel yeterliklere yönelik eğitimlere ağırlık verilmesi, temel yeterlikleri edindiren hayat boyu öğrenme   farklı  disiplinde  bilgi,  beceri,  yetkinlik  ve  yeterlik  seviyelerini  arttıracak  eğitimlerin  verilmesi  amacıyla
            topluma dönüşme süreci içerisinde mühim bir misyona sahiptir. Genel Müdürlük çatısı altında bulunan
 programlarının geliştirilmesine dair çalışmalar yapılması, eğitim sistemi ile iş gücü piyasası arasındaki   halk eğitimi merkezleri, ülkenin en ücra noktalarında yaşamakta olan vatandaşlara erişebilmek amacıyla
 ilişkinin  güçlendirilmesi  ve  eğitim  ile  istihdamda  bulunmayan  genç  bireylerin  sayısında  azalma   çok ciddi çalışmalar yürütürken, yine Genel Müdürlük çatısı altında bulunan olgunlaşma enstitülerinde

 sağlanması şeklinde belirlenmiştir. Plan kapsamında amaçları gerçekleştirebilmek için; “eğitimin bütün   de kültürel mirasın yeni kuşaklara ulaştırılmasına ilişkin faaliyetler gerçekleştirildiği görülmektedir.  Açık
 256                                                                                                       257
 kademelerindeki  öğretim  programlarının  temel  yeterlikleri  kapsayacak  ve  geliştirebilecek  biçimde   öğretim okulları ise herhangi bir sebeple ortaöğretim kademesindeki öğrenimlerini tamamlayamamış
 güncellenmesi” önerisi getirilmiştir. Bununla birlikte, yerel yönetimlerin meslek edindirme merkezleri ile   vatandaşlara bu eksikliğin tamamlanması için fırsatlar sunmaktadır. Bu bağlamda Hayat Boyu Öğrenme
 halk eğitim merkezlerinin “hayat boyu öğrenme merkezleri” olarak tekrar yapılandırılması ve söz konusu   Genel Müdürlüğü, görevi kapsamına giren faaliyetleri ülke çapına yayılmış 1001 adet halk Eğitimi merkezi,
 merkezlerde sunulmakta olan temel yeterliklere yönelik eğitim çalışmalarının hem nitelik hem de nicelik   31 adet olgunlaşma enstitüsü ile beş adet açık öğretim okulundan oluşmakta olan geniş bir yapılanma

 olarak arttırılması talep edilmiştir (Kalkınma Bakanlığı, 2013).   ile gerçekleştirmektedir (MEB, 2024, s. ii).  Ayrıca e-Yaygın sistemi üzerinde 75 farklı kurs alanında, 2533
            mesleki kurs ve 1102 genel kurs olmak üzere toplam 3635 kurs yer almaktadır (MEB HBÖGM, 2024a)
 On Birinci Kalkınma Planında (T.C. SBB, 2019) ise hayat boyu öğrenme ile ilgili dikkat çeken önerilere

 yer  verildiği  görülmektedir.  Söz  konusu  planda,  bütün  bireylerin  nitelikli  ve  kapsayıcı  bir  eğitime  ve   Müdürlük, kapsamlı teşkilat yapısı ve program zenginliğiyle ülke nüfusunun bütününü hedef kitle
 hayat  boyu  öğrenme  fırsatlarına  ulaşmasının  sağlanması  yolu  ile;  algılama,  düşünme  ve  problem   olarak  belirleyerek  çalışmalarını  yürütmekte,  bu  çerçevede  iki  ana  hedef  üzerinde  yoğunlaşmaktadır.
 çözme  yeteneklerini  geliştirmiş,  sorumluluk  ve  özgüven  duygularına  sahip,  yenilikçilik  ve  girişimcilik   Söz  konusu  hedefler;  “Hayat  boyu  öğrenmenin  artırılması  için  düzenlenmekte  olan  yaygın  eğitim
 niteliklerinde  olumlu  yönde  ilerleme  kaydetmiş,  millî  kültürü  ve  demokratik  değerleri  benimseyen,   programlarının gerek erişilebilirliğinin gerekse niteliğinin arttırılması” ile “Yaygın eğitime eşit koşullar

 iletişime ve paylaşıma açık, estetik ve sanat duyguları kuvvetli, teknoloji kullanımı konusunda yetenekli,   altında erişimin devam ettirilmesi ve bu kapsamdaki fırsat eşitliğinin arttırılması” şeklinde belirtilmektedir.
 mutlu ve üretken bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Bununla birlikte, 2018 senesinde %6.2 olarak   Buna  göre,  sözü  edilen  hedeflerin  nihai  beklentisi;  “uluslararası  göstergeler  çerçevesinde  hayat  boyu
 ifade  edilen  hayat  boyu  öğrenme  sürecine  katılım  oranının,  2023  senesi  itibarıyla  %8’e  yükseltilmesi   öğrenmeye erişecek birey sayısının ve fırsat eşitliğinin artırılması” şeklinde benimsenmektedir. Hedeflere
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264