Page 255 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 255

nitelikli  insan  gücünün  değerini  kaybetmesini  engellemek  amacıyla  hayat  boyu  öğrenmeye  yönelik   için, daha ulaşılabilir duruma getirilmesi için pratik önlemler almasını ve tutarlı stratejiler geliştirmesini
 eğitim-öğretim politikalarının, öncelikli tartışılan hususlar arasında yer almaya başladığı görülmüştür   gerekli görmüştür (European Council, 2000b).

 (Commission of European Communities, 1993).
               2002 senesinde Barselona’da Avrupa Konseyi ile Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanmış ortak
 Hayat  boyu  öğrenmenin  gelişim  sürecinin  önemli  belgeleri  arasında,  1995  senesinde  yayınlanmış   bir çalışma programıyla, eğitim-öğretim sistemlerinin amaçlarının takip edilmesiyle alakalı ayrıntılı bir

 olan  “Eğitim  ve  Öğretim  Üzerine  Beyaz  Kitap,  Öğretim  ve  Öğrenme:  Öğrenen  Topluma  Doğru”  isimli   sunum yapılmış, söz konusu program 14.02.2002 tarihinde Avrupa Konseyince benimsenmiştir (Avrupa
 rapor da yer almaktadır. Toplumda yaşanmakta olan değişimler ile beraber gelen hayat boyu öğrenme   Komisyonu,  2002).  Bu  çerçevede  yürütülmüş  olan  çalışma  programıyla  Avrupa  Birliği  içerisindeki
 gereksiniminin vurgulandığı raporda hayat boyu öğrenme; “yeni bilgilerin kazanılmasına ve becerilerin   eğitim öğretim sistemlerinin etkililiğini ve niteliğini arttırmak, her bireyin eğitim-öğretim sistemlerine
 yenilenmesine devamlı erişim” olarak nitelendirilmektedir (Avrupa Komisyonu, 1995, s. 1). Temel eğitimin   erişebilmesine destek olmak ve eğitim öğretim sistemlerinin daha kapsamlı bir dünyaya açılabilmesini
 ne derece gerekli olduğunun belirtildiği raporda ayrıca, var olan yeteneklerin ne şekilde kazanıldığından   sağlamak için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi ve anahtar yeterlikler alanında önemli gelişmeler sağlanmıştır

            (Commission of European Communities, 2005).
 bağımsız  olarak,  en  doğru  ve  etkin  biçimde  kullanılmasına;  sanayinin,  iş  dünyasının  ve  bireyin
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  yukarıda da değinildiği üzere, 1996 senesinin Avrupa’da “Hayat Boyu Öğrenme Yılı” olması konusuna da   faaliyetleri,  toplumsal  ihtiyaçlara  göre  çeşitlenmektedir.  Bu  durum,  alanda  yapılan  çalışmaların
 gereksinimlerini gidererek potansiyellerinin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur. Raporda,
               Dünya genelinde kapsamlı çalışmalarla geniş bir uygulama alanına sahip olan hayat boyu öğrenme

 değinilmiştir (Avrupa Komisyonu, 1995).
            çeşitliliğine ve özellikle AB genelinde yaygın iletişim ve işbirliği ağlarına işaret etmektedir.
 2000 senesinin Ekim ayında Belçika’nın Brüksel kentinde toplanmış olan Avrupa Konseyi, Avrupa
               Genel olarak iyi uygulama örneklerine bakıldığında alanda yapılan çalışmalar kapsamında öne çıkan
 Birliği’ndeki  eylem  ve  politikaların  yönünün  belirlenmesi  amacıyla,  Avrupa’nın  bilgi  çağına  girdiğini
 vurgulamış  ve  bu  durumun  sosyal,  iktisadi  ve  kültürel  yaşam  üzerindeki  mühim  etkilerine  dikkat
 çekmiştir.  Bu  çerçevede  Konsey,  bilgi  temelli  topluma  ve  ekonomiye  başarılı  bir  şekilde  geçilmesi   kurum ve kuruluşlar ile uygulamalar şöyledir:
              UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü (UIL): Merkezi Almanya’nın Hamburg eyaletinde bulunan bu
 sürecinde  hayat  boyu  öğrenmenin  ne  derece  önemli  olduğunun  altını  çizmiştir  (Commission  of
            kurum, UNESCO’nun sekiz eğitim kurumundan birisidir. On iki üyeden oluşan bir yönetim kuruluna sahip
 European Communities, 2000). Bu kapsamda, Avrupa Birliği’nin 2010 senesine kadar erişmesi amacıyla
            Enstitü’nün çalışmaları ile hayat boyu öğrenmenin gelecek yıllardaki kapsayıcı ve eşitlikçi politikalarının
 yeni  bir  stratejik  hedef  belirlenmiş,  söz  konusu  hedef;  “daha  çok  toplumsal  uyumla  sürdürülebilir
            planlanması  için  dünyanın  farklı  bölgelerinden  seçkin  eğitim  uzmanları  yılda  bir  kez  toplanmaktadır
 252  iktisadi büyüme yetisine sahip, dünyadaki en dinamik ve rekabetçi, bilgi temelli ekonomiye dönüşmek”   (UNESCO UIL, 2024).  253
 şeklinde  ifade  edilmiştir.  Rapordan  hareketle,  sözü  edilen  hedef  doğrultusunda,  Avrupa’daki  eğitim
 sistemlerinin  bilgi  toplumunun  gerekliliklerine  entegre  olması  ve  daha  nitelikli  işgücü  gereksinimine     Avrupa Yetişkin Eğitimi Derneği [EAEA]: 1953 yılından bu yana; “herkes için eğitim” diyerek faaliyet

 cevap vermesinin önemi ortaya çıkmıştır. Bu durum, Avrupa genelindeki her vatandaşa, bilgi toplumu   gösteren  Yetişkin  Eğitimi  Derneği,  hayat  boyu  öğrenme  alanında  yaptığı  çalışmalarla  43  ülkede  60
 içerisinde  çalışabilmek  ve  yaşamlarını  sürdürebilmek  amacıyla  gereken  becerilerin  kazandırılmasını   milyondan  fazla  öğrenciyi  kapsayan  en  büyük  sivil  toplum  kuruluşları  arasında  yer  almakta,  bu  ağ
 zorunlu kılmıştır. Gelinen bu noktadan hareketle Konsey, hayat boyu öğrenmeye Avrupa sosyal modeli   sayesinde bilgi paylaşımı, hukuki danışmanlık ve iş birliği sunulmaktadır (EAEA, 2024).
 içerisinde ana unsurlardan birisi gibi öncelik vermiş ve üye ülkelerin, hayat boyu öğrenme sürecinde
                Avrupa  Yetişkin  Öğrenimi  Elektronik  Platformu  [EPALE]:  38  farklı  ülkeden  hayat  boyu  öğrenme
 kazandırılması planlanan yeni temel becerileri tanımlamış olan bir “Avrupa Çerçevesi” ortaya koymalarını
            kapsamında kurum, kuruluş ve alan uzmanlarını bir araya getiren EPALE Platformu, çevrim içi ve çok
 istemiştir (European Council, 2000a).
            dilli faaliyet gösteren bir topluluktur (EPALE, 2024). Platformun Türkiye adına yasal temsilcisi Millî Eğitim

 2000 senesinde gerçekleşen Feira zirvesinde ise hayat boyu öğrenme; istihdamın geliştirilmesi, sosyal   Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’dür. 2016 yılından bu yana platforma dâhil olan Türkiye,
 uyum ve vatandaşlık için temel bir politika olarak ortaya konmuştur. Üye ülkeler, Avrupa Konseyi’nin ve   6412 üyesi ile en fazla üyeye sahip ülkeler arasında ilk sıralarda yer almaktadır (MEB HBÖGM, 2023).
 Avrupa Komisyonun hayat boyu öğrenmeye ilişkin stratejisinin bir parçası olarak; her birey için hayat
               Belirlenen  stratejiler,  uygulanan  politikalar,  gerekli  görülen  düzenlemeler  bağlamında  uluslararası
 boyu  öğrenmenin  teşvik  edilmesi,  bireylerin  sosyal  yönlerinin  sürece  katılımının  desteklenmesi  hem
            ortamda hayat boyu öğrenmeye ilişkin yapılan çalışmalar dünya genelinde devam etmektedir. Tüm bu bilgiler
 kamu hem de özel finansmanın tüm kapasitesinden faydalanılması ve yükseköğrenimin daha çok birey
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260