Page 250 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 250

4. Hayat Boyu Öğrenme Becerileri                                                                               yanında  grup  içerisinde  de  bilginin  ve  zamanın  aktif  kullanılabilmesi,  öğrenmenin  takip  edilerek
                                                                                                                           devamının sağlanabilmesidir (van Lakerveld, de Zoete & Gussen, 2012).
               21.  yüzyılın  bilgi  toplumunda,  hayat  boyu  öğrenme  sürecine  ilişkin  yetkinlikler  ile  donatılan
            vatandaşlara  karşı  hissedilen  gereksinim  gün  geçtikçe  artmaktadır.  Değişen  dünya  düzeni  içerisinde   Yabancı dil kapsamında iletişim becerileri: Anadil kapsamında iletişim için gereken temel yeterlikler ile
            rekabet, teknolojiye uyum, insan kaynaklarının doğru ve etkili yönetilmesi, örgüt yapılarında hissedilen       ortak kabul edilen bu yeterlikler kısaca, “anadil kapsamında iletişim için gereken becerilere yabancı dil
            esneklikler ve maliyetlerin kontrol edilmesi gibi olgular, bireylerin yaşamlarında önem arz etmektedir.        kapsamında iletişim için de sahip olunması” şeklinde ifade edilmektedir (Adabaş, 2016).

            Zira  yukarıda  da  ifade  edildiği  üzere,  bireylere  gerek  bilgi  gerek  tutum  gerekse  devinimsel  alanlarda
                                                                                                                           Girişimcilik  ve  inisiyatif  alma  becerisi:  Gereken  kararlılık  ve  güdülenme  ile  düşüncelerin  eyleme
            erişilmek istenen yeterlik seviyesine göre düzenlemelerde bulunulması, hayat boyu öğrenmenin temel
                                                                                                                           dönüştürülmesi,  risk  alınması,  yenilik  ve  yaratıcılıkla  belirlenmiş  olan  amaçlara  erişebilmek  adına
            amaçlarındadır (Korucu, 2024).
                                                                                                                           projelerin üretilmesi ve yönetilmesidir (Ulusal Ajans, 2012).
               Bu kapsamda hayat boyu öğrenme becerileri, pek çok alt beceriyi de içinde barındırmaktadır. Buna            Sosyal  vatandaşlık  bilinci  becerisi:  Kişinin,  siyasi  ve  sosyal  kavramlar  ile  alakalı  bilgi  sahibi  olması,
        HAYAT BOYU ÖĞRENME  yeterlik ve açıklamalarına aşağıda değinilmiştir.                                              davranışların ön plana çıkartılarak gereken hallerde uzlaşmayı sağlamasını içermektedir (van Lakerveld,
            göre,  Avrupa  Komisyonu  tarafından  hayat  boyu  öğrenme  becerilerine  ilişkin  belirlenen  sekiz  temel
                                                                                                                           politik ve sosyal yaşama demokratik bir biçimde etkin olarak katılım sağlaması, dürüstlük, işbirliği gibi


            Matematik,  Fen  ve  Teknolojiye  ilişkin  beceriler:  Matematik  becerileri,  “problem  çözme  becerilerinin
                                                                                                                           de Zoete & Gussen, 2012).
            geliştirilmesi için matematiksel olarak düşüncelerin geliştirilerek uygulamaya dönüştürülmesi” şeklinde
                                                                                                                           Kültürel farkındalık ve anlatım becerisi: Dünya genelinde son dönemde yaygınlaşan ve “kültür” olarak
            tanımlanabilir. Bu yeteneklerin kullanımı sırasında da sürecin doğru ve etkili bir şekilde yönetilebilmesi,
            bilgiye  sahip  olmak  kadar  değerli  görülmektedir.  Bununla  birlikte,  gelişmelerin  takip  edilebilmesi
                                                                                                                           olunmasının  yanı  sıra;  sahne  sanatları,  müzik,  edebiyat  ve  görsel  sanatlar  gibi  disiplinler  aracılığıyla
            ve  algılanabilmesi,  fen  bilimleri  disiplininin  yanı  sıra,  bilişim  teknolojilerine  ilişkin  de  gerek  kuramsal
                                                                                                                           duygu, düşünce, görüş ve tecrübelerin yaratıcı bir biçimde ortaya koyulmasıdır (Tuna, 2011).
            gerekse yöntemsel açıdan bilgiye sahip olunması, bilimsel teori ve uygulamalarla teknolojinin toplum           ifade  edilmiş  olan  popüler  kültürün  de  dâhil  edilmesi  suretiyle  kültürel  yapıtlara  ilişkin  bilgi  sahibi
            genelinde yaratabileceği risklerin de tüm detayları ile anlaşılabilmesi, fen ve teknoloji becerileri arasında
                                                                                                                              Avrupa  Komisyonu  tarafından  belirlenmiş  olan  temel  becerilerin  yanı  sıra,  Amerika  Birleşik
            sayılabilmektedir (Korucu, 2024).
                                                                                                                           Devletleri’nde  etkin  bir  hayat  boyu  öğrenme  için  aşağıdaki  yeterliklerin  de  geliştirilmesinin  gerekliliği

    248     Anadil  kapsamında  iletişim  becerisi:  Kişinin  gerek  sözlü  gerekse  yazılı  şekilde  düşünce,  duygu  ve   savunulmuştur (Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills-[SCANS], 1991):          249
            gerçekleri ana dilinde yorumlayıp ifade etmesi, ana dilini kültürel ve sosyal ortamlarda aktif ve doğru
                                                                                                                           Temel  yeterlikler:  Okuduğunu  anlayabilme,  dilbilgisi  kurallarına  uygun  olacak  şekilde  yazabilme,
            biçimde kullanabilmesidir. Bununla birlikte, anadil kapsamında iletişim; ev, iş, eğitim ortamlarında ya da
                                                                                                                           matematiksel  ve  mantıksal  işlemler  yapabilme,  aktif  konuşabilme  ve  dinleyebilme  yeterlikleri  olarak
            serbest zamanlarda uygun bir şekilde etkileşim içerisinde bulunmaktır. Kişinin, dilin özelliklerine veya
                                                                                                                           sıralanmaktadır.
            temel  dilbilgisi  kurallarına  hâkim  olması  ve  doğru  kullanması  oldukça  önemli  bir  beceri  olarak  kabul
            edilmektedir.  Bu  sebeple,  anadil  kapsamında  iletişim  becerisi  bulunan  kişiler,  söz  konusu  dilde  gerek   Düşünme  yeterlikleri:  Yaratıcı düşünebilme, karar verebilme, sorgulayabilme, problem çözebilme ve
            duygularını gerekse düşüncelerini açık ve anlaşılır bir biçimde ifade edebilmekte, söylenilenleri de en iyi    akıl yürütebilme yeterliklerini kapsamaktadır.

            biçimde anlayarak yorumlayabilmektedir (Korucu, 2024).
                                                                                                                           Kişisel özellikler: Saygınlık, sorumluluk alabilme, etkili iletişim kurabilme, kendi kendisini yönetebilme ve
            Dijital beceriler: Enformasyon teknolojilerinin kişi için yeterli seviyede bilinip kullanılabilmesi ve gereken   bütünlük şeklinde ifade edilmektedir.

            bilgiye erişmenin yanı sıra söz konusu bilginin kavranması, uygulanması, yeni bilgi ve iletişim durumuna
                                                                                                                              Kişinin  hayat  boyu  öğrenme  yeterliklerinin  geliştirilebilmesi  amacıyla  Avrupa  Komisyonunca
            getirilmesi ile dönüştürülmesini de içerisinde barındırmakta olan yeterliklerdir (van Lakerveld, de Zoete &
                                                                                                                           belirlenen sekiz ana beceriden ve SCANS tarafından ifade edilen üç temel yeterlikten hareketle; kişinin,
            Gussen, 2012).
                                                                                                                           “dört temel dil becerisi” şeklinde dile getirilen okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerinin yanı sıra,
            Öğrenmeyi öğrenme becerisi: Kişinin kendi başına öğrenmesini organize edebilmek amacıyla kişiselin             kendi kendine öğrenebilme, bu öğrenmeyi planlayabilme ve yönetebilme, sorgulayabilme, ezberlemenin
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255