Page 250 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 250
4. Hayat Boyu Öğrenme Becerileri yanında grup içerisinde de bilginin ve zamanın aktif kullanılabilmesi, öğrenmenin takip edilerek
devamının sağlanabilmesidir (van Lakerveld, de Zoete & Gussen, 2012).
21. yüzyılın bilgi toplumunda, hayat boyu öğrenme sürecine ilişkin yetkinlikler ile donatılan
vatandaşlara karşı hissedilen gereksinim gün geçtikçe artmaktadır. Değişen dünya düzeni içerisinde Yabancı dil kapsamında iletişim becerileri: Anadil kapsamında iletişim için gereken temel yeterlikler ile
rekabet, teknolojiye uyum, insan kaynaklarının doğru ve etkili yönetilmesi, örgüt yapılarında hissedilen ortak kabul edilen bu yeterlikler kısaca, “anadil kapsamında iletişim için gereken becerilere yabancı dil
esneklikler ve maliyetlerin kontrol edilmesi gibi olgular, bireylerin yaşamlarında önem arz etmektedir. kapsamında iletişim için de sahip olunması” şeklinde ifade edilmektedir (Adabaş, 2016).
Zira yukarıda da ifade edildiği üzere, bireylere gerek bilgi gerek tutum gerekse devinimsel alanlarda
Girişimcilik ve inisiyatif alma becerisi: Gereken kararlılık ve güdülenme ile düşüncelerin eyleme
erişilmek istenen yeterlik seviyesine göre düzenlemelerde bulunulması, hayat boyu öğrenmenin temel
dönüştürülmesi, risk alınması, yenilik ve yaratıcılıkla belirlenmiş olan amaçlara erişebilmek adına
amaçlarındadır (Korucu, 2024).
projelerin üretilmesi ve yönetilmesidir (Ulusal Ajans, 2012).
Bu kapsamda hayat boyu öğrenme becerileri, pek çok alt beceriyi de içinde barındırmaktadır. Buna Sosyal vatandaşlık bilinci becerisi: Kişinin, siyasi ve sosyal kavramlar ile alakalı bilgi sahibi olması,
HAYAT BOYU ÖĞRENME yeterlik ve açıklamalarına aşağıda değinilmiştir. davranışların ön plana çıkartılarak gereken hallerde uzlaşmayı sağlamasını içermektedir (van Lakerveld,
göre, Avrupa Komisyonu tarafından hayat boyu öğrenme becerilerine ilişkin belirlenen sekiz temel
politik ve sosyal yaşama demokratik bir biçimde etkin olarak katılım sağlaması, dürüstlük, işbirliği gibi
Matematik, Fen ve Teknolojiye ilişkin beceriler: Matematik becerileri, “problem çözme becerilerinin
de Zoete & Gussen, 2012).
geliştirilmesi için matematiksel olarak düşüncelerin geliştirilerek uygulamaya dönüştürülmesi” şeklinde
Kültürel farkındalık ve anlatım becerisi: Dünya genelinde son dönemde yaygınlaşan ve “kültür” olarak
tanımlanabilir. Bu yeteneklerin kullanımı sırasında da sürecin doğru ve etkili bir şekilde yönetilebilmesi,
bilgiye sahip olmak kadar değerli görülmektedir. Bununla birlikte, gelişmelerin takip edilebilmesi
olunmasının yanı sıra; sahne sanatları, müzik, edebiyat ve görsel sanatlar gibi disiplinler aracılığıyla
ve algılanabilmesi, fen bilimleri disiplininin yanı sıra, bilişim teknolojilerine ilişkin de gerek kuramsal
duygu, düşünce, görüş ve tecrübelerin yaratıcı bir biçimde ortaya koyulmasıdır (Tuna, 2011).
gerekse yöntemsel açıdan bilgiye sahip olunması, bilimsel teori ve uygulamalarla teknolojinin toplum ifade edilmiş olan popüler kültürün de dâhil edilmesi suretiyle kültürel yapıtlara ilişkin bilgi sahibi
genelinde yaratabileceği risklerin de tüm detayları ile anlaşılabilmesi, fen ve teknoloji becerileri arasında
Avrupa Komisyonu tarafından belirlenmiş olan temel becerilerin yanı sıra, Amerika Birleşik
sayılabilmektedir (Korucu, 2024).
Devletleri’nde etkin bir hayat boyu öğrenme için aşağıdaki yeterliklerin de geliştirilmesinin gerekliliği
248 Anadil kapsamında iletişim becerisi: Kişinin gerek sözlü gerekse yazılı şekilde düşünce, duygu ve savunulmuştur (Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills-[SCANS], 1991): 249
gerçekleri ana dilinde yorumlayıp ifade etmesi, ana dilini kültürel ve sosyal ortamlarda aktif ve doğru
Temel yeterlikler: Okuduğunu anlayabilme, dilbilgisi kurallarına uygun olacak şekilde yazabilme,
biçimde kullanabilmesidir. Bununla birlikte, anadil kapsamında iletişim; ev, iş, eğitim ortamlarında ya da
matematiksel ve mantıksal işlemler yapabilme, aktif konuşabilme ve dinleyebilme yeterlikleri olarak
serbest zamanlarda uygun bir şekilde etkileşim içerisinde bulunmaktır. Kişinin, dilin özelliklerine veya
sıralanmaktadır.
temel dilbilgisi kurallarına hâkim olması ve doğru kullanması oldukça önemli bir beceri olarak kabul
edilmektedir. Bu sebeple, anadil kapsamında iletişim becerisi bulunan kişiler, söz konusu dilde gerek Düşünme yeterlikleri: Yaratıcı düşünebilme, karar verebilme, sorgulayabilme, problem çözebilme ve
duygularını gerekse düşüncelerini açık ve anlaşılır bir biçimde ifade edebilmekte, söylenilenleri de en iyi akıl yürütebilme yeterliklerini kapsamaktadır.
biçimde anlayarak yorumlayabilmektedir (Korucu, 2024).
Kişisel özellikler: Saygınlık, sorumluluk alabilme, etkili iletişim kurabilme, kendi kendisini yönetebilme ve
Dijital beceriler: Enformasyon teknolojilerinin kişi için yeterli seviyede bilinip kullanılabilmesi ve gereken bütünlük şeklinde ifade edilmektedir.
bilgiye erişmenin yanı sıra söz konusu bilginin kavranması, uygulanması, yeni bilgi ve iletişim durumuna
Kişinin hayat boyu öğrenme yeterliklerinin geliştirilebilmesi amacıyla Avrupa Komisyonunca
getirilmesi ile dönüştürülmesini de içerisinde barındırmakta olan yeterliklerdir (van Lakerveld, de Zoete &
belirlenen sekiz ana beceriden ve SCANS tarafından ifade edilen üç temel yeterlikten hareketle; kişinin,
Gussen, 2012).
“dört temel dil becerisi” şeklinde dile getirilen okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerinin yanı sıra,
Öğrenmeyi öğrenme becerisi: Kişinin kendi başına öğrenmesini organize edebilmek amacıyla kişiselin kendi kendine öğrenebilme, bu öğrenmeyi planlayabilme ve yönetebilme, sorgulayabilme, ezberlemenin