Page 245 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 245

GİRİŞ      edinen,  doğumdan  ölüme  kadar  bütün  amaçlı  öğrenme  faaliyetleri”  şeklinde  tanımlanmıştır  (Avrupa
            Eğitim  Bilgi  Ağı  [EURYDICE],  2000).  Avrupa  Komisyonu  ise  hayat  boyu  öğrenme  kavramı  ile  ilgili;
 Yirminci yüzyıldan itibaren dünya; sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda önemli değişimler yaşamıştır.   “yeterlik, beceri ve bilgilerin bireysel, sosyal, beşeri ya da istihdamla alakalı bir bakış açısıyla geliştirilmesi
 Bu  değişimler,  bireylerin  hızlı  dönüşümlere  ayak  uydurabilmeleri  için  topluma  uyum  sağlamasını,  bu   için yaşam boyu gerçekleştirilmekte olan tüm öğrenme faaliyetleri” şeklinde bir tanımlama yapmıştır

 doğrultuda da yaşamları boyunca sürekli eğitim almalarını zorunlu kılmıştır. Bireylerin günlük hayatlarını   (Commission of European Communities, 2001a).
 toplumsal düzenle uyum içinde sürdürebilmeleri ve mesleki gelişmeleri takip edebilmeleri için kendilerini
 sürekli yenilemeleri kaçınılmaz bir gerçekliğe dönüşmüştür. Eğitimin sadece okul duvarlarıyla, yaşla ve   Birleşmiş  Milletler  Eğitim,  Bilim  ve  Kültür  Kurumu-[UNESCO]  (2016a)  ise  hayat  boyu  öğrenme
 belirli niteliklerle sınırlı kalmayarak, sürekli bir gelişime ve dönüşüme duyduğu ihtiyacın sonucu, hayat   kavramını;  “tüm  formal  ve  informal  eğitim  süreçlerinin  yanında  hem  kamuda  hem  de  özel  sektörde

 boyu öğrenme günden güne önem kazanmıştır. Kavramı diğer eğitim kavramlarından bu denli farklı   nitelikli insan gücünün gelişimini içeren bir kavram” şeklinde ifade etmiştir. Hayat boyu öğrenme, kişisel,
 kılan bir diğer husus ise bu süreci belirli bir zaman aralığında sınırlandırmadan, okul duvarları dışında   sivil, sosyal veya istihdamla ilgili perspektifleri içeren bilgi, beceri ve yeterlilikleri geliştirmek için bir ömür
            boyu üstlenilen tüm öğrenme faaliyetlerini kapsamaktadır. Öğrenme niyeti veya amacı, bu faaliyetleri
 da bireyin gelişimini desteklemesidir. Bu noktada, hayat boyu öğrenme için; “örgün eğitim kapsamında
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  veren bir süreç” (Güleç vd.,2012) tanımı yapılmıştır. Kişilere kazandırılacak bu bilgi ve becerilerin yanı sıra,   Bir  başka  tanıma  göre  ise  bir  kişinin  yaşamı  boyunca  bilgisini  artırmaya  ve  becerilerini  geliştirmeye
            kültürel veya sportif faaliyetler gibi öğrenme dışı faaliyetlerden ayıran temel kriterlerdir (Eurostat, 2024).
 aktarılması yetersiz kalmış bilgi ve becerilerin aktarıldığı toplumsal, ekonomik ve kişisel ihtiyaçlara cevap

            hizmet eden bağımsız öğrenme, “hayat boyu öğrenme” olarak tanımlanmaktadır (Netzwerk Stiftungen
 süreç içerisinde edinecekleri yeni deneyimler onları hem yaşadıkları toplumla daha uyumlu hale getirecek
            und Bildung, 2024).
 hem de onlara ekonomik yönden katkı sağlayacaktır. Amacı ve muhteviyatı sebebiyle önemi ve işlevi
 yadsınamaz bu eğitim konusu; ulusal ve uluslararası politika belgelerinden Millî Eğitim Bakanlığı’ndaki
               Türkiye’de  ise  Millî  Eğitim  Bakanlığı  (MEB)  bünyesinde  2014  senesinde  hazırlanmış  olan  “Türkiye
 uygulamalara kadar ilerleyen bölümlerde detaylarıyla yer almaktadır.

            “eğitim kurumlarıyla sınırlı kalmayan; yaşamın tüm alanları içerisinde gerçekleştirilebilen, öğrenmenin
 1.  Hayat Boyu Öğrenmenin Tanımı ve İşlevi   Hayat  Boyu  Öğrenme  Strateji  Belgesi  ve  Eylem  Planı  2014-2018”  içerisinde  söz  konusu  kavram;
            ekonomik ve sosyal statü, eğitim düzeyi ya da yaşa bakılmadan, herhangi bir engel olmadan devam
 Bireyler,  günlük  hayatlarını  sürdürürlerken  içinde  yaşadıkları  toplumda  yaşanan  değişimlere  de
            ettirilebileceğini gösteren bir kavram” biçiminde açıklanmıştır (MEB, 2014a). Bir başka ifadeyle hayat boyu
 uyum sağlayarak, kendilerini geliştirmek ve devamlı bir öğrenme eğiliminde bulunmak mecburiyetinde
            öğrenme; bireysel, sosyal, toplumsal ya da istihdamla alakalı bir bakış içerisinde yeterlik, beceri ve bilgiyi
 kalmaktadır  (Ödemiş,  2013).  Bireyler,  “örgün  eğitim  süreci  içerisinde  edinilen  bilgilerin  ve  becerilerin,
 242        geliştirebilmek için yaşam boyu gerçekleştirilmekte olan tüm öğrenme faaliyetleridir (Mesleki Eğitim ve   243
 yaşamı sürdürebilmek açısından yeter düzeyde olmadığı” görüşünden hareketle, bilinçli ya da bilinçsiz
            Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi-[MEGEP], 2006).
 bir şekilde hayat boyu öğrenme süreci içerisinde bulunmaktadır (Keskinkılıç Kara, 2021).  Bu bağlamda
 hayat  boyu  öğrenme  fikri,  öğrenmenin  zamana  ve  yere  bağlı  olmadan,  bulunulan  her  ortamda   Tüm  bu  tanımlamalardan  hareketle  hayat  boyu  öğrenme,  öz-yönetimli  bir  öğrenme  ve  gelişim
 yapılabileceğinden yola çıkmakta; erken çocukluk döneminde aileden edinilen öğrenmelerden başlayarak   şeklinde özetlenebilir. Zira söz konusu süreç; kişinin kendisini ve dünyayı anlaması, algılaması, bunun

 örgün eğitimin her kademesinde ve örgün eğitimin ardından yaşam içerisinde edinilen öğrenmeleri, bir   neticesinde yeni güç ve beceriler edinmesi, kendisine yatırım yapmış olması bağlamında bir öz-yönetimi
 diğer ifadeyle kişinin yaşamı süresince kazanmış olduğu tüm öğrenmeleri içermektedir (Diker Coşkun ve   gerekli kılmaktadır.
 Demirel, 2012).
                 Hayat  boyu  öğrenme,  benimsenmiş  olan  felsefi  ve  siyasi  fikirlere  dayalı  olarak  değişik  şekillerde

 Kavramsal  olarak  hayat  boyu  öğrenmeyi  tanımlarken  uluslararası  kuruluşlar  tarafından  yapılan   yorumlanmış olmasına karşın, söz konusu yorumlar içerisinde dikkat çeken birtakım ortak unsurların
 tanımlar ön plana çıkmaktadır. 1973 senesinde Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü (OECD) tarafından   yer aldığı görülmektedir. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü-[OECD] (1996), bu unsurları kısaca şöyle
 yayınlanmış  olan  “Hayat  Boyu  Öğrenme  İçin  Bir  Strateji”  isimli  raporda,  küresel  rekabet  ve  ekonomi   özetlemiştir;
 ortamı  içerisinde  bireysel  öğrenme  ve  mesleki  hareketlilik  ile  alakalı  olarak  hayat  boyu  öğrenmenin
                   >  Eğitim-öğretim  sürecinin  araç  olarak  değerinden  çok,  içsel  değerine  yönelik  olduğuna,  aynı
 gerekliliği  üzerinde  durulmuş,  bu  bağlamda  raporda  hayat  boyu  öğrenme;  “öğrenme  faaliyetlerine
                   zamanda  geleneksel  eğitim  felsefesinin  bir  alternatifi  ve  eleştirisi  şeklinde  gelişmiş  olduğuna
 katılım  göstermeyi  isteyen  bütün  bireyler  için  gerekli  olan  bilgi  ve  yeterliklerin  geliştirilmesini  amaç
                   yönelik bir inanç,
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250