Page 244 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 244

GİRİŞ                                                                                                       edinen,  doğumdan  ölüme  kadar  bütün  amaçlı  öğrenme  faaliyetleri”  şeklinde  tanımlanmıştır  (Avrupa
                                                                                                                           Eğitim  Bilgi  Ağı  [EURYDICE],  2000).  Avrupa  Komisyonu  ise  hayat  boyu  öğrenme  kavramı  ile  ilgili;
               Yirminci yüzyıldan itibaren dünya; sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda önemli değişimler yaşamıştır.     “yeterlik, beceri ve bilgilerin bireysel, sosyal, beşeri ya da istihdamla alakalı bir bakış açısıyla geliştirilmesi
            Bu  değişimler,  bireylerin  hızlı  dönüşümlere  ayak  uydurabilmeleri  için  topluma  uyum  sağlamasını,  bu   için yaşam boyu gerçekleştirilmekte olan tüm öğrenme faaliyetleri” şeklinde bir tanımlama yapmıştır

            doğrultuda da yaşamları boyunca sürekli eğitim almalarını zorunlu kılmıştır. Bireylerin günlük hayatlarını     (Commission of European Communities, 2001a).
            toplumsal düzenle uyum içinde sürdürebilmeleri ve mesleki gelişmeleri takip edebilmeleri için kendilerini
            sürekli yenilemeleri kaçınılmaz bir gerçekliğe dönüşmüştür. Eğitimin sadece okul duvarlarıyla, yaşla ve           Birleşmiş  Milletler  Eğitim,  Bilim  ve  Kültür  Kurumu-[UNESCO]  (2016a)  ise  hayat  boyu  öğrenme
            belirli niteliklerle sınırlı kalmayarak, sürekli bir gelişime ve dönüşüme duyduğu ihtiyacın sonucu, hayat      kavramını;  “tüm  formal  ve  informal  eğitim  süreçlerinin  yanında  hem  kamuda  hem  de  özel  sektörde

            boyu öğrenme günden güne önem kazanmıştır. Kavramı diğer eğitim kavramlarından bu denli farklı                 nitelikli insan gücünün gelişimini içeren bir kavram” şeklinde ifade etmiştir. Hayat boyu öğrenme, kişisel,
            kılan bir diğer husus ise bu süreci belirli bir zaman aralığında sınırlandırmadan, okul duvarları dışında      sivil, sosyal veya istihdamla ilgili perspektifleri içeren bilgi, beceri ve yeterlilikleri geliştirmek için bir ömür
                                                                                                                           boyu üstlenilen tüm öğrenme faaliyetlerini kapsamaktadır. Öğrenme niyeti veya amacı, bu faaliyetleri
            da bireyin gelişimini desteklemesidir. Bu noktada, hayat boyu öğrenme için; “örgün eğitim kapsamında
        HAYAT BOYU ÖĞRENME  veren bir süreç” (Güleç vd.,2012) tanımı yapılmıştır. Kişilere kazandırılacak bu bilgi ve becerilerin yanı sıra,   Bir  başka  tanıma  göre  ise  bir  kişinin  yaşamı  boyunca  bilgisini  artırmaya  ve  becerilerini  geliştirmeye
                                                                                                                           kültürel veya sportif faaliyetler gibi öğrenme dışı faaliyetlerden ayıran temel kriterlerdir (Eurostat, 2024).
            aktarılması yetersiz kalmış bilgi ve becerilerin aktarıldığı toplumsal, ekonomik ve kişisel ihtiyaçlara cevap

                                                                                                                           hizmet eden bağımsız öğrenme, “hayat boyu öğrenme” olarak tanımlanmaktadır (Netzwerk Stiftungen
            süreç içerisinde edinecekleri yeni deneyimler onları hem yaşadıkları toplumla daha uyumlu hale getirecek
                                                                                                                           und Bildung, 2024).
            hem de onlara ekonomik yönden katkı sağlayacaktır. Amacı ve muhteviyatı sebebiyle önemi ve işlevi
            yadsınamaz bu eğitim konusu; ulusal ve uluslararası politika belgelerinden Millî Eğitim Bakanlığı’ndaki
                                                                                                                              Türkiye’de  ise  Millî  Eğitim  Bakanlığı  (MEB)  bünyesinde  2014  senesinde  hazırlanmış  olan  “Türkiye
            uygulamalara kadar ilerleyen bölümlerde detaylarıyla yer almaktadır.

                                                                                                                           “eğitim kurumlarıyla sınırlı kalmayan; yaşamın tüm alanları içerisinde gerçekleştirilebilen, öğrenmenin
            1.  Hayat Boyu Öğrenmenin Tanımı ve İşlevi                                                                     Hayat  Boyu  Öğrenme  Strateji  Belgesi  ve  Eylem  Planı  2014-2018”  içerisinde  söz  konusu  kavram;
                                                                                                                           ekonomik ve sosyal statü, eğitim düzeyi ya da yaşa bakılmadan, herhangi bir engel olmadan devam
               Bireyler,  günlük  hayatlarını  sürdürürlerken  içinde  yaşadıkları  toplumda  yaşanan  değişimlere  de
                                                                                                                           ettirilebileceğini gösteren bir kavram” biçiminde açıklanmıştır (MEB, 2014a). Bir başka ifadeyle hayat boyu
            uyum sağlayarak, kendilerini geliştirmek ve devamlı bir öğrenme eğiliminde bulunmak mecburiyetinde
                                                                                                                           öğrenme; bireysel, sosyal, toplumsal ya da istihdamla alakalı bir bakış içerisinde yeterlik, beceri ve bilgiyi
            kalmaktadır  (Ödemiş,  2013).  Bireyler,  “örgün  eğitim  süreci  içerisinde  edinilen  bilgilerin  ve  becerilerin,
    242                                                                                                                    geliştirebilmek için yaşam boyu gerçekleştirilmekte olan tüm öğrenme faaliyetleridir (Mesleki Eğitim ve   243
            yaşamı sürdürebilmek açısından yeter düzeyde olmadığı” görüşünden hareketle, bilinçli ya da bilinçsiz
                                                                                                                           Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi-[MEGEP], 2006).
            bir şekilde hayat boyu öğrenme süreci içerisinde bulunmaktadır (Keskinkılıç Kara, 2021).  Bu bağlamda
            hayat  boyu  öğrenme  fikri,  öğrenmenin  zamana  ve  yere  bağlı  olmadan,  bulunulan  her  ortamda              Tüm  bu  tanımlamalardan  hareketle  hayat  boyu  öğrenme,  öz-yönetimli  bir  öğrenme  ve  gelişim
            yapılabileceğinden yola çıkmakta; erken çocukluk döneminde aileden edinilen öğrenmelerden başlayarak           şeklinde özetlenebilir. Zira söz konusu süreç; kişinin kendisini ve dünyayı anlaması, algılaması, bunun

            örgün eğitimin her kademesinde ve örgün eğitimin ardından yaşam içerisinde edinilen öğrenmeleri, bir           neticesinde yeni güç ve beceriler edinmesi, kendisine yatırım yapmış olması bağlamında bir öz-yönetimi
            diğer ifadeyle kişinin yaşamı süresince kazanmış olduğu tüm öğrenmeleri içermektedir (Diker Coşkun ve          gerekli kılmaktadır.
            Demirel, 2012).
                                                                                                                                Hayat  boyu  öğrenme,  benimsenmiş  olan  felsefi  ve  siyasi  fikirlere  dayalı  olarak  değişik  şekillerde

               Kavramsal  olarak  hayat  boyu  öğrenmeyi  tanımlarken  uluslararası  kuruluşlar  tarafından  yapılan       yorumlanmış olmasına karşın, söz konusu yorumlar içerisinde dikkat çeken birtakım ortak unsurların
            tanımlar ön plana çıkmaktadır. 1973 senesinde Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü (OECD) tarafından         yer aldığı görülmektedir. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü-[OECD] (1996), bu unsurları kısaca şöyle
            yayınlanmış  olan  “Hayat  Boyu  Öğrenme  İçin  Bir  Strateji”  isimli  raporda,  küresel  rekabet  ve  ekonomi   özetlemiştir;
            ortamı  içerisinde  bireysel  öğrenme  ve  mesleki  hareketlilik  ile  alakalı  olarak  hayat  boyu  öğrenmenin
                                                                                                                                 >  Eğitim-öğretim  sürecinin  araç  olarak  değerinden  çok,  içsel  değerine  yönelik  olduğuna,  aynı
            gerekliliği  üzerinde  durulmuş,  bu  bağlamda  raporda  hayat  boyu  öğrenme;  “öğrenme  faaliyetlerine
                                                                                                                                  zamanda  geleneksel  eğitim  felsefesinin  bir  alternatifi  ve  eleştirisi  şeklinde  gelişmiş  olduğuna
            katılım  göstermeyi  isteyen  bütün  bireyler  için  gerekli  olan  bilgi  ve  yeterliklerin  geliştirilmesini  amaç
                                                                                                                                  yönelik bir inanç,
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249