Page 248 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 248

aynı  zamanda  toplumsal  yapının  da  değişmesine  sebep  olmaktadır.  Bu  noktadan  hareketle,  bireyin      3. Hayat Boyu Öğrenmenin Temel Özellikleri
            hareket halinde olması sonucu gerek sosyal hayatta gerekse iş yaşamında görülen değişimlere uyum
                                                                                                                              Hayat  boyu  öğrenme  yaklaşımının,  bir  topluma  entegre  edilmesi  için  eğitim  sistemlerinde
            sağlamasına  fırsat  tanıdığı,  aynı  zamanda  bireye  esneklik  ve  uyumluluk  sağladığından  hayat  boyu
                                                                                                                           karşılaşılan farklılıkların ortadan kaldırılması gerekmekte, bu sebeple de kurumlar arası iş birliği önem
            öğrenme, insanlık için son derece önemli ve gerekli kabul edilmektedir (Berberoğlu, 2010).
                                                                                                                           arz etmektedir. Bahsedilen bu durumların yanı sıra, toplum genelinde hayat boyu öğrenmeye dair belli
               Konuya ilişkin Avrupa Parlamentosu –[EP] (2000), toplumlar için hayat boyu öğrenmenin ne derece             başlı birtakım özelliklerin bilinerek uygulanabilmesinin de gerekliliği ortadadır (Güçlü, 2021). Sözü edilen
            önemli olduğuna vurgu yapmış, bu doğrultuda aşağıda kısaca bahsedilen stratejileri belirlemiştir (EP,          özellikler, şu şekilde sıralanmıştır (Göktaş, 2018; Şahan, 2017);
            2000):
                                                                                                                           Esneklik:  Kişi,  arzu  ettiği  zaman,  yer  ve  konuda,  kendi  belirlemiş  olduğu  yöntem  ve  tekniklerden
            Birey için temel beceriler: Bugünün toplumlarının gereksinim duyduğu “bilge insan” profiline erişebilmesi      faydalanarak öğrenmeyi gerçekleştirebilmektedir.
            amacıyla bireylerin temel becerilere ve bilgiye erişimini kolaylaştırmak, gerekmesi durumunda bilgilerin       Entegrasyon: Kişi, hayatının herhangi bir noktasından itibaren öğrenmeye başlayabilir ve bu öğrenmeyi
        HAYAT BOYU ÖĞRENME  Her çeşit eğitime değer verilerek belgelendirilmesi: Sertifika ve diplomalar ile istihdamın arttırılmasına   Eğitim: Hayat boyu öğrenmede amaç, kişinin kendi öğrenme yükümlülüğünü alabilmesini sağlamaktır.
            güncellenmesine katkı sunmak önemsenmelidir.
                                                                                                                           sürdürerek yaşamına entegre edebilir.


            ilişkin  faaliyetler  gerçekleştirmek,  nitelikli  personelin  ortaya  çıkmasına  katkıda  bulunarak  işgücü
                                                                                                                           Bu sebeple, kişinin iş birliği içinde çalışmalar yapmasına ve öz değerlendirmelerde bulunmasına destek
            piyasasına destek olmaktır.
                                                                                                                           olunmalıdır.
            Eğitimin  öğrenen  bireye  daha  yakın  hale  getirilmesi:  Öğrenmeyi  arzu  eden  her  bireye  öğrenme
                                                                                                                           Öğrenme ve hayat kalitesi: Kişinin sosyal bakımdan en yüksek dereceye erişene kadar geliştirilmesine
            fırsatlarını, kendilerine en yakın olan ortamlarda sunarak, gereksinim duyulması halinde teknolojiden de
                                                                                                                           önem verilmelidir.
            destek alınarak öğrenme sürecine katkı sunulmasıdır. Bu sayede kütüphaneler, müzeler, hatta alışveriş
            merkezleri bile bireylerin öğrenmeleri için bir ortama dönüştürülebilir.
                                                                                                                           Demokratiklik: Toplum genelinde her kişi, eşit eğitim hakkına sahiptir.
            Nitelikli  insan  gücüne  daha  çok  yatırımda  bulunulması:  Bireye  öncelik  verilmesi  sonucu  gereken
                                                                                                                           Güdüleme ve fırsatlar: Hayat boyu öğrenme sürecinde, bireyselliğin yanı sıra sosyal özelliklere de dikkat
            yatırımların yapılarak, ulaşılmak istenen toplumların nitelikli iş gücü kaynağının oluşturulmasıdır.
    246                                                                                                                    edilmesi gerekmektedir.                                                                       247
            Rehberlik ve danışmalık konularında verilen hizmetlerin yeniden değerlendirilmesi: Bireylerin, doğru
                                                                                                                           Bütünlük: Öğrenme, hayat süresince devam etmektedir. Sadece eğitim ortamında değil, işyerinde, evde,
            bilgiye  erişmek  amacıyla  öğrenme  fırsatlarından  faydalanabilmesini  sağlamak  için  rehberlik,  bütün
                                                                                                                           sosyal faaliyetler esnasında ya da boş vakitlerde öğrenme sürmekte, bu durum da öğrenmeyi bütüncül
            bireylerin her daim erişebileceği bir hizmet olmalıdır.
                                                                                                                           kılmaktadır.
            Eğitimde  yeni  yöntemlerin  ve  yaşanan  yeniliklerin  geliştirilmesi:  Öğrenmenin  hayat  boyu  devam
                                                                                                                           Çeşitlilik: Kişinin gerek örgün eğitimini gerekse yaygın eğitimini kapsamaktadır.
            edebilir hale gelebilmesi amacıyla etkili öğrenme-öğretme yöntemlerinin geliştirilmesi, danışmanların ya
            da öğretmenlerin rehber olarak öğrenen bireye gereken desteği sunmalarını sağlamak için son derece             Uygunluk:  Birey  için  hazırlanmış  olan  öğrenme  programı,  hayat  boyu  öğrenme  süreci  ile  paralel
            önemlidir.                                                                                                     ilerlemelidir.


                                                                                                                              Bahsedilen  bu  özelliklerden  hareketle,  bireyin  hayat  boyu  öğrenme  sürecinde  edinmesi  gereken
                                                                                                                           beceriler aşağıda açıklanmıştır.
               Görüleceği üzere, dünyanın pek çok noktasında uygulanmaya çalışılan hayat boyu öğrenmenin ne
            derece önemli olduğu açıktır. Bu noktada, hayat boyu öğrenmenin dünya genelinde kabul gören temel
            özelliklerine değinmek gerekmektedir.
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253