Page 248 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 248
aynı zamanda toplumsal yapının da değişmesine sebep olmaktadır. Bu noktadan hareketle, bireyin 3. Hayat Boyu Öğrenmenin Temel Özellikleri
hareket halinde olması sonucu gerek sosyal hayatta gerekse iş yaşamında görülen değişimlere uyum
Hayat boyu öğrenme yaklaşımının, bir topluma entegre edilmesi için eğitim sistemlerinde
sağlamasına fırsat tanıdığı, aynı zamanda bireye esneklik ve uyumluluk sağladığından hayat boyu
karşılaşılan farklılıkların ortadan kaldırılması gerekmekte, bu sebeple de kurumlar arası iş birliği önem
öğrenme, insanlık için son derece önemli ve gerekli kabul edilmektedir (Berberoğlu, 2010).
arz etmektedir. Bahsedilen bu durumların yanı sıra, toplum genelinde hayat boyu öğrenmeye dair belli
Konuya ilişkin Avrupa Parlamentosu –[EP] (2000), toplumlar için hayat boyu öğrenmenin ne derece başlı birtakım özelliklerin bilinerek uygulanabilmesinin de gerekliliği ortadadır (Güçlü, 2021). Sözü edilen
önemli olduğuna vurgu yapmış, bu doğrultuda aşağıda kısaca bahsedilen stratejileri belirlemiştir (EP, özellikler, şu şekilde sıralanmıştır (Göktaş, 2018; Şahan, 2017);
2000):
Esneklik: Kişi, arzu ettiği zaman, yer ve konuda, kendi belirlemiş olduğu yöntem ve tekniklerden
Birey için temel beceriler: Bugünün toplumlarının gereksinim duyduğu “bilge insan” profiline erişebilmesi faydalanarak öğrenmeyi gerçekleştirebilmektedir.
amacıyla bireylerin temel becerilere ve bilgiye erişimini kolaylaştırmak, gerekmesi durumunda bilgilerin Entegrasyon: Kişi, hayatının herhangi bir noktasından itibaren öğrenmeye başlayabilir ve bu öğrenmeyi
HAYAT BOYU ÖĞRENME Her çeşit eğitime değer verilerek belgelendirilmesi: Sertifika ve diplomalar ile istihdamın arttırılmasına Eğitim: Hayat boyu öğrenmede amaç, kişinin kendi öğrenme yükümlülüğünü alabilmesini sağlamaktır.
güncellenmesine katkı sunmak önemsenmelidir.
sürdürerek yaşamına entegre edebilir.
ilişkin faaliyetler gerçekleştirmek, nitelikli personelin ortaya çıkmasına katkıda bulunarak işgücü
Bu sebeple, kişinin iş birliği içinde çalışmalar yapmasına ve öz değerlendirmelerde bulunmasına destek
piyasasına destek olmaktır.
olunmalıdır.
Eğitimin öğrenen bireye daha yakın hale getirilmesi: Öğrenmeyi arzu eden her bireye öğrenme
Öğrenme ve hayat kalitesi: Kişinin sosyal bakımdan en yüksek dereceye erişene kadar geliştirilmesine
fırsatlarını, kendilerine en yakın olan ortamlarda sunarak, gereksinim duyulması halinde teknolojiden de
önem verilmelidir.
destek alınarak öğrenme sürecine katkı sunulmasıdır. Bu sayede kütüphaneler, müzeler, hatta alışveriş
merkezleri bile bireylerin öğrenmeleri için bir ortama dönüştürülebilir.
Demokratiklik: Toplum genelinde her kişi, eşit eğitim hakkına sahiptir.
Nitelikli insan gücüne daha çok yatırımda bulunulması: Bireye öncelik verilmesi sonucu gereken
Güdüleme ve fırsatlar: Hayat boyu öğrenme sürecinde, bireyselliğin yanı sıra sosyal özelliklere de dikkat
yatırımların yapılarak, ulaşılmak istenen toplumların nitelikli iş gücü kaynağının oluşturulmasıdır.
246 edilmesi gerekmektedir. 247
Rehberlik ve danışmalık konularında verilen hizmetlerin yeniden değerlendirilmesi: Bireylerin, doğru
Bütünlük: Öğrenme, hayat süresince devam etmektedir. Sadece eğitim ortamında değil, işyerinde, evde,
bilgiye erişmek amacıyla öğrenme fırsatlarından faydalanabilmesini sağlamak için rehberlik, bütün
sosyal faaliyetler esnasında ya da boş vakitlerde öğrenme sürmekte, bu durum da öğrenmeyi bütüncül
bireylerin her daim erişebileceği bir hizmet olmalıdır.
kılmaktadır.
Eğitimde yeni yöntemlerin ve yaşanan yeniliklerin geliştirilmesi: Öğrenmenin hayat boyu devam
Çeşitlilik: Kişinin gerek örgün eğitimini gerekse yaygın eğitimini kapsamaktadır.
edebilir hale gelebilmesi amacıyla etkili öğrenme-öğretme yöntemlerinin geliştirilmesi, danışmanların ya
da öğretmenlerin rehber olarak öğrenen bireye gereken desteği sunmalarını sağlamak için son derece Uygunluk: Birey için hazırlanmış olan öğrenme programı, hayat boyu öğrenme süreci ile paralel
önemlidir. ilerlemelidir.
Bahsedilen bu özelliklerden hareketle, bireyin hayat boyu öğrenme sürecinde edinmesi gereken
beceriler aşağıda açıklanmıştır.
Görüleceği üzere, dünyanın pek çok noktasında uygulanmaya çalışılan hayat boyu öğrenmenin ne
derece önemli olduğu açıktır. Bu noktada, hayat boyu öğrenmenin dünya genelinde kabul gören temel
özelliklerine değinmek gerekmektedir.