Page 249 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 249

aynı  zamanda  toplumsal  yapının  da  değişmesine  sebep  olmaktadır.  Bu  noktadan  hareketle,  bireyin   3. Hayat Boyu Öğrenmenin Temel Özellikleri
 hareket halinde olması sonucu gerek sosyal hayatta gerekse iş yaşamında görülen değişimlere uyum
               Hayat  boyu  öğrenme  yaklaşımının,  bir  topluma  entegre  edilmesi  için  eğitim  sistemlerinde
 sağlamasına  fırsat  tanıdığı,  aynı  zamanda  bireye  esneklik  ve  uyumluluk  sağladığından  hayat  boyu
            karşılaşılan farklılıkların ortadan kaldırılması gerekmekte, bu sebeple de kurumlar arası iş birliği önem
 öğrenme, insanlık için son derece önemli ve gerekli kabul edilmektedir (Berberoğlu, 2010).
            arz etmektedir. Bahsedilen bu durumların yanı sıra, toplum genelinde hayat boyu öğrenmeye dair belli
 Konuya ilişkin Avrupa Parlamentosu –[EP] (2000), toplumlar için hayat boyu öğrenmenin ne derece   başlı birtakım özelliklerin bilinerek uygulanabilmesinin de gerekliliği ortadadır (Güçlü, 2021). Sözü edilen
 önemli olduğuna vurgu yapmış, bu doğrultuda aşağıda kısaca bahsedilen stratejileri belirlemiştir (EP,   özellikler, şu şekilde sıralanmıştır (Göktaş, 2018; Şahan, 2017);
 2000):
            Esneklik:  Kişi,  arzu  ettiği  zaman,  yer  ve  konuda,  kendi  belirlemiş  olduğu  yöntem  ve  tekniklerden
 Birey için temel beceriler: Bugünün toplumlarının gereksinim duyduğu “bilge insan” profiline erişebilmesi   faydalanarak öğrenmeyi gerçekleştirebilmektedir.
 amacıyla bireylerin temel becerilere ve bilgiye erişimini kolaylaştırmak, gerekmesi durumunda bilgilerin   Entegrasyon: Kişi, hayatının herhangi bir noktasından itibaren öğrenmeye başlayabilir ve bu öğrenmeyi
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  Her çeşit eğitime değer verilerek belgelendirilmesi: Sertifika ve diplomalar ile istihdamın arttırılmasına   Eğitim: Hayat boyu öğrenmede amaç, kişinin kendi öğrenme yükümlülüğünü alabilmesini sağlamaktır.
 güncellenmesine katkı sunmak önemsenmelidir.
            sürdürerek yaşamına entegre edebilir.


 ilişkin  faaliyetler  gerçekleştirmek,  nitelikli  personelin  ortaya  çıkmasına  katkıda  bulunarak  işgücü
            Bu sebeple, kişinin iş birliği içinde çalışmalar yapmasına ve öz değerlendirmelerde bulunmasına destek
 piyasasına destek olmaktır.
            olunmalıdır.
 Eğitimin  öğrenen  bireye  daha  yakın  hale  getirilmesi:  Öğrenmeyi  arzu  eden  her  bireye  öğrenme
            Öğrenme ve hayat kalitesi: Kişinin sosyal bakımdan en yüksek dereceye erişene kadar geliştirilmesine
 fırsatlarını, kendilerine en yakın olan ortamlarda sunarak, gereksinim duyulması halinde teknolojiden de
            önem verilmelidir.
 destek alınarak öğrenme sürecine katkı sunulmasıdır. Bu sayede kütüphaneler, müzeler, hatta alışveriş
 merkezleri bile bireylerin öğrenmeleri için bir ortama dönüştürülebilir.
            Demokratiklik: Toplum genelinde her kişi, eşit eğitim hakkına sahiptir.
 Nitelikli  insan  gücüne  daha  çok  yatırımda  bulunulması:  Bireye  öncelik  verilmesi  sonucu  gereken
            Güdüleme ve fırsatlar: Hayat boyu öğrenme sürecinde, bireyselliğin yanı sıra sosyal özelliklere de dikkat
 yatırımların yapılarak, ulaşılmak istenen toplumların nitelikli iş gücü kaynağının oluşturulmasıdır.
 246        edilmesi gerekmektedir.                                                                        247
 Rehberlik ve danışmalık konularında verilen hizmetlerin yeniden değerlendirilmesi: Bireylerin, doğru
            Bütünlük: Öğrenme, hayat süresince devam etmektedir. Sadece eğitim ortamında değil, işyerinde, evde,
 bilgiye  erişmek  amacıyla  öğrenme  fırsatlarından  faydalanabilmesini  sağlamak  için  rehberlik,  bütün
            sosyal faaliyetler esnasında ya da boş vakitlerde öğrenme sürmekte, bu durum da öğrenmeyi bütüncül
 bireylerin her daim erişebileceği bir hizmet olmalıdır.
            kılmaktadır.
 Eğitimde  yeni  yöntemlerin  ve  yaşanan  yeniliklerin  geliştirilmesi:  Öğrenmenin  hayat  boyu  devam
            Çeşitlilik: Kişinin gerek örgün eğitimini gerekse yaygın eğitimini kapsamaktadır.
 edebilir hale gelebilmesi amacıyla etkili öğrenme-öğretme yöntemlerinin geliştirilmesi, danışmanların ya
 da öğretmenlerin rehber olarak öğrenen bireye gereken desteği sunmalarını sağlamak için son derece   Uygunluk:  Birey  için  hazırlanmış  olan  öğrenme  programı,  hayat  boyu  öğrenme  süreci  ile  paralel
 önemlidir.   ilerlemelidir.


               Bahsedilen  bu  özelliklerden  hareketle,  bireyin  hayat  boyu  öğrenme  sürecinde  edinmesi  gereken
            beceriler aşağıda açıklanmıştır.
 Görüleceği üzere, dünyanın pek çok noktasında uygulanmaya çalışılan hayat boyu öğrenmenin ne
 derece önemli olduğu açıktır. Bu noktada, hayat boyu öğrenmenin dünya genelinde kabul gören temel
 özelliklerine değinmek gerekmektedir.
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254