Page 254 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 254

nitelikli  insan  gücünün  değerini  kaybetmesini  engellemek  amacıyla  hayat  boyu  öğrenmeye  yönelik       için, daha ulaşılabilir duruma getirilmesi için pratik önlemler almasını ve tutarlı stratejiler geliştirmesini
            eğitim-öğretim politikalarının, öncelikli tartışılan hususlar arasında yer almaya başladığı görülmüştür        gerekli görmüştür (European Council, 2000b).

            (Commission of European Communities, 1993).
                                                                                                                              2002 senesinde Barselona’da Avrupa Konseyi ile Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanmış ortak
               Hayat  boyu  öğrenmenin  gelişim  sürecinin  önemli  belgeleri  arasında,  1995  senesinde  yayınlanmış     bir çalışma programıyla, eğitim-öğretim sistemlerinin amaçlarının takip edilmesiyle alakalı ayrıntılı bir

            olan  “Eğitim  ve  Öğretim  Üzerine  Beyaz  Kitap,  Öğretim  ve  Öğrenme:  Öğrenen  Topluma  Doğru”  isimli    sunum yapılmış, söz konusu program 14.02.2002 tarihinde Avrupa Konseyince benimsenmiştir (Avrupa
            rapor da yer almaktadır. Toplumda yaşanmakta olan değişimler ile beraber gelen hayat boyu öğrenme              Komisyonu,  2002).  Bu  çerçevede  yürütülmüş  olan  çalışma  programıyla  Avrupa  Birliği  içerisindeki
            gereksiniminin vurgulandığı raporda hayat boyu öğrenme; “yeni bilgilerin kazanılmasına ve becerilerin          eğitim öğretim sistemlerinin etkililiğini ve niteliğini arttırmak, her bireyin eğitim-öğretim sistemlerine
            yenilenmesine devamlı erişim” olarak nitelendirilmektedir (Avrupa Komisyonu, 1995, s. 1). Temel eğitimin       erişebilmesine destek olmak ve eğitim öğretim sistemlerinin daha kapsamlı bir dünyaya açılabilmesini
            ne derece gerekli olduğunun belirtildiği raporda ayrıca, var olan yeteneklerin ne şekilde kazanıldığından      sağlamak için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi ve anahtar yeterlikler alanında önemli gelişmeler sağlanmıştır

                                                                                                                           (Commission of European Communities, 2005).
            bağımsız  olarak,  en  doğru  ve  etkin  biçimde  kullanılmasına;  sanayinin,  iş  dünyasının  ve  bireyin
        HAYAT BOYU ÖĞRENME  yukarıda da değinildiği üzere, 1996 senesinin Avrupa’da “Hayat Boyu Öğrenme Yılı” olması konusuna da   faaliyetleri,  toplumsal  ihtiyaçlara  göre  çeşitlenmektedir.  Bu  durum,  alanda  yapılan  çalışmaların
            gereksinimlerini gidererek potansiyellerinin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur. Raporda,
                                                                                                                              Dünya genelinde kapsamlı çalışmalarla geniş bir uygulama alanına sahip olan hayat boyu öğrenme

            değinilmiştir (Avrupa Komisyonu, 1995).
                                                                                                                           çeşitliliğine ve özellikle AB genelinde yaygın iletişim ve işbirliği ağlarına işaret etmektedir.
               2000 senesinin Ekim ayında Belçika’nın Brüksel kentinde toplanmış olan Avrupa Konseyi, Avrupa
                                                                                                                              Genel olarak iyi uygulama örneklerine bakıldığında alanda yapılan çalışmalar kapsamında öne çıkan
            Birliği’ndeki  eylem  ve  politikaların  yönünün  belirlenmesi  amacıyla,  Avrupa’nın  bilgi  çağına  girdiğini
            vurgulamış  ve  bu  durumun  sosyal,  iktisadi  ve  kültürel  yaşam  üzerindeki  mühim  etkilerine  dikkat
            çekmiştir.  Bu  çerçevede  Konsey,  bilgi  temelli  topluma  ve  ekonomiye  başarılı  bir  şekilde  geçilmesi   kurum ve kuruluşlar ile uygulamalar şöyledir:
                                                                                                                             UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü (UIL): Merkezi Almanya’nın Hamburg eyaletinde bulunan bu
            sürecinde  hayat  boyu  öğrenmenin  ne  derece  önemli  olduğunun  altını  çizmiştir  (Commission  of
                                                                                                                           kurum, UNESCO’nun sekiz eğitim kurumundan birisidir. On iki üyeden oluşan bir yönetim kuruluna sahip
            European Communities, 2000). Bu kapsamda, Avrupa Birliği’nin 2010 senesine kadar erişmesi amacıyla
                                                                                                                           Enstitü’nün çalışmaları ile hayat boyu öğrenmenin gelecek yıllardaki kapsayıcı ve eşitlikçi politikalarının
            yeni  bir  stratejik  hedef  belirlenmiş,  söz  konusu  hedef;  “daha  çok  toplumsal  uyumla  sürdürülebilir
                                                                                                                           planlanması  için  dünyanın  farklı  bölgelerinden  seçkin  eğitim  uzmanları  yılda  bir  kez  toplanmaktadır
    252     iktisadi büyüme yetisine sahip, dünyadaki en dinamik ve rekabetçi, bilgi temelli ekonomiye dönüşmek”           (UNESCO UIL, 2024).                                                                           253
            şeklinde  ifade  edilmiştir.  Rapordan  hareketle,  sözü  edilen  hedef  doğrultusunda,  Avrupa’daki  eğitim
            sistemlerinin  bilgi  toplumunun  gerekliliklerine  entegre  olması  ve  daha  nitelikli  işgücü  gereksinimine     Avrupa Yetişkin Eğitimi Derneği [EAEA]: 1953 yılından bu yana; “herkes için eğitim” diyerek faaliyet

            cevap vermesinin önemi ortaya çıkmıştır. Bu durum, Avrupa genelindeki her vatandaşa, bilgi toplumu             gösteren  Yetişkin  Eğitimi  Derneği,  hayat  boyu  öğrenme  alanında  yaptığı  çalışmalarla  43  ülkede  60
            içerisinde  çalışabilmek  ve  yaşamlarını  sürdürebilmek  amacıyla  gereken  becerilerin  kazandırılmasını     milyondan  fazla  öğrenciyi  kapsayan  en  büyük  sivil  toplum  kuruluşları  arasında  yer  almakta,  bu  ağ
            zorunlu kılmıştır. Gelinen bu noktadan hareketle Konsey, hayat boyu öğrenmeye Avrupa sosyal modeli             sayesinde bilgi paylaşımı, hukuki danışmanlık ve iş birliği sunulmaktadır (EAEA, 2024).
            içerisinde ana unsurlardan birisi gibi öncelik vermiş ve üye ülkelerin, hayat boyu öğrenme sürecinde
                                                                                                                               Avrupa  Yetişkin  Öğrenimi  Elektronik  Platformu  [EPALE]:  38  farklı  ülkeden  hayat  boyu  öğrenme
            kazandırılması planlanan yeni temel becerileri tanımlamış olan bir “Avrupa Çerçevesi” ortaya koymalarını
                                                                                                                           kapsamında kurum, kuruluş ve alan uzmanlarını bir araya getiren EPALE Platformu, çevrim içi ve çok
            istemiştir (European Council, 2000a).
                                                                                                                           dilli faaliyet gösteren bir topluluktur (EPALE, 2024). Platformun Türkiye adına yasal temsilcisi Millî Eğitim

               2000 senesinde gerçekleşen Feira zirvesinde ise hayat boyu öğrenme; istihdamın geliştirilmesi, sosyal       Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’dür. 2016 yılından bu yana platforma dâhil olan Türkiye,
            uyum ve vatandaşlık için temel bir politika olarak ortaya konmuştur. Üye ülkeler, Avrupa Konseyi’nin ve        6412 üyesi ile en fazla üyeye sahip ülkeler arasında ilk sıralarda yer almaktadır (MEB HBÖGM, 2023).
            Avrupa Komisyonun hayat boyu öğrenmeye ilişkin stratejisinin bir parçası olarak; her birey için hayat
                                                                                                                              Belirlenen  stratejiler,  uygulanan  politikalar,  gerekli  görülen  düzenlemeler  bağlamında  uluslararası
            boyu  öğrenmenin  teşvik  edilmesi,  bireylerin  sosyal  yönlerinin  sürece  katılımının  desteklenmesi  hem
                                                                                                                           ortamda hayat boyu öğrenmeye ilişkin yapılan çalışmalar dünya genelinde devam etmektedir. Tüm bu bilgiler
            kamu hem de özel finansmanın tüm kapasitesinden faydalanılması ve yükseköğrenimin daha çok birey
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259