Page 257 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 257

ve gelişmelerden hareketle, Türkiye’de hayat boyu öğrenmenin gelişim sürecinin incelenmesi önemlidir.  görülmüştür (m. 570).  Bununla birlikte planda; eğitim sisteminin, insan kaynaklarına destek olmasına
            yapacağı  katkıdan  hareketle,  hayat  boyu  öğrenme  yaklaşımı  ile  bütünsel  bir  şekilde  ele  alınmasına,
 6. Ulusal Üst Politika Belgelerinde Hayat Boyu Öğrenmenin Yeri
            sistemin;  etkin,  erişilebilir  ve  fırsat  eşitliği  temeline  dayanan  bir  yapıda  güçlendirilmesine  ne  derece
 Kavramsal açıdan hayat boyu öğrenme Türkiye’de yeni olmamasına karşın, hayat boyu öğrenmeye   gereksinim  duyduğu  vurgulanmıştır.    Ayrıca  plan  kapsamında;  toplum  genelinde  hayat  boyu  eğitim
 ilişkin  sistemin  oluşturulmasına  yönelik  faaliyetler  21.  yüzyılın  başından  itibaren  ivme  kazanmıştır   yaklaşımının özümsenebilmesi için e-öğrenme de dâhil olacak şekilde, yaygın eğitime dair imkânların

 (MEB, 2014b). 1996-2000 senelerini kapsamakta olan Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1995) içerisinde   geliştirilmesi, eğitim çağının dışında kalmış ya da dışına çıkmış bireylerin açık öğretim olanaklarından
 açık  bir  şekilde  genel  eğitimin  içerisinde  ve  yanında  olacak  şekilde  yeni  ve  tutarlı  bir  mesleki  eğitim   faydalanmalarının  teşvik  edilmesi,  beceri  edindirme  ve  meslek  kazandırma  çalışmalarının  arttırılması
 yapılanmasının gerekli olduğu ifade edilmiştir. Planda ayrıca, örgün ve yaygın eğitim, genel ve mesleki   önerilerine  yer  verilmiştir.  Genel  manada,  eğitim  sisteminin  hayat  boyu  eğitim  anlayışıyla  ve  sistem
 eğitim bütünleşmesi yolunda ilerlenmesi önerisiyle beraber, okul-iş yeri bütünlüğünün ne derece önemli   bütünlüğü  içerisinde  ele  alınarak;  erişilebilir,  etkili  ve  fırsat  eşitliği  temelli  bir  yapıya  ulaştırılması

 olduğunun altı çizilmiştir.   hedeflenmiştir.
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  kalkınma  planında  vurgulananların  gerçekleştirilebilmesi  amacıyla  eğitim  sisteminin  hayat  boyu   gerek  dünyada  gerekse  Türkiye’de  kabul  görmekte  olan  “hayat  boyu  öğrenme  stratejisi”  temel
               2010  senesinde  gerçekleştirilmiş  olan  18.  Millî  Eğitim  Şûrası  kapsamında  eğitim  ortamlarının
 2001-2005  senelerini  kapsayan  Sekizinci  Beş  Yıllık  Kalkınma  Planı’nda  (DPT,  2000)  ise  bir  önceki


            alınarak  tasarlanması  tartışılmıştır.  Toplum  genelinde  hayat  boyu  öğrenme  kapsamında;  halk  eğitim
 öğrenme  yaklaşımı  ile  tekrar  düzenlenmesi  gerektiği,  buna  karşın,  söz  konusu  hususta  kapsamlı
            merkezlerinde daha çok kursun açılması ve halk eğitim merkezlerinin öğretmen ve altyapı bakımından
 herhangi bir faaliyetin yapılmadığı ifade edilmiştir (m. 676 ve m. 693).
            kuvvetlendirilerek  sözü  edilen  kurslara  kaynak  ayrılması  önerisinde  bulunulmuştur  (MEB,  2010).  Bu
 17. Millî Eğitim Şurası’nda (MEB, 2007) Avrupa Birliği ve küreselleşme süreci içerisinde, Türk eğitim
 sistemi  çerçevesinde  hayat  boyu  öğrenmenin  yeri  üzerinde  durulmuş,  bu  konuda  birtakım  önerilere
            daha önce yaygın eğitim, yetişkin eğitimi ya da halk eğitimi kapsamında çalışmalar yürütmüş kurum
 yer verilmiştir. Bu kapsamda; hayat boyu öğrenmeyi geliştirmek, yaygınlaştırmak ve desteklemek için   sayede,  hayat  boyu  öğrenmenin  geliştirilmesi  süreci  içerisine  ciddi  katkılar  yapan  bir  gelişme  olarak
            ve kuruluşlar, yaşamın her alanını kapsayacak biçimde genişletilmiştir. Bu çerçevede, 25.08.2011 tarih
 ulusal eğitim politikalarının hazırlanması, hayat boyu öğrenme ile alakalı tüm kurum ve kuruluşlardan
            ve 652 sayılı “Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” ile
 toplanan bilgilerden hareketle bir eğitim haritasının çıkartılması, konuya yönelik hukuki düzenlemelerin
            geçmişte “Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü” olarak faaliyet gösteren Genel Müdürlüğün ismi,
 gerçekleştirilmesi,  gerek  örgün  gerekse  yaygın  eğitim  merkezlerinde  düzenlenmekte  olan  eğitim
            “Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü” olarak değişmiştir.
 254  programlarının  uluslararası  standartlara  uygun  olması  için  çaba  sarf  edilmesi,  hayat  boyu  öğrenme   255

 faaliyetleri  sonucunda,  hem  ulusal  hem  de  uluslararası  standartlarda  belgelerin  düzenlenmesi,  hayat   19.  Millî  Eğitim  Şûrası  kapsamında  alınan  kararlarda,  öğretmenlik  mesleğinde  niteliğin  arttırılması
 boyu öğrenme konusunda bireylerin bilgilenmesini sağlayacak, farkındalıklarını yükseltecek faaliyetler   için;  öğretmenlerde  olması  gereken  yeterlikler  temelinde,  sistemde  yer  alan  öğretmenlerin  niceliksel
 tertip  edilmesi  ve  hayat  boyu  öğrenme  faaliyetlerinin  yaygınlaştırılabilmesi  için  mevcut  kurumların   anlamdaki fazlalığını, ülke genelindeki dağılımlarını ve hayat boyu öğrenme ilkelerini de temel almış bir
 geliştirilmesi uygun görülmüştür (MEB, 2006).   kişisel-mesleki  gelişim  modülüne  gereksinim  duyulduğu  belirtilmiştir.  Bu  çerçevede,  öğretmenlerin
            hayat  boyu  öğrenme  imkânlarına  katkıda  bulunmak  ve  bu  imkanları  zenginleştirmek  için  uzaktan
 2007-2013  senelerini  kapsayan  Dokuzuncu  Kalkınma  Planında  (2006),  eğitimin  işgücü  talebine
            öğretim araçları ile hizmet sunmakta olan kurumlarla iş birliğine gidilmesi önerilmiştir (MEB, 2014c).
 yönelik  hassasiyet  seviyesinin  arttırılabilmesi  için  gelişen  ve  değişen  ekonomiyle  işgücü  piyasasının
 gerekliliklerinden  hareketle,  bireylerin  istihdama  ilişkin  beceri  ve  yeterliklerini  arttırabilmek  amacıyla   Dokuzuncu  Kalkınma  planında  yapılan  öneriler  ve  düzenlemeler  ışığında,  2009-2013  dönemi  için

 hayat boyu öğrenme stratejisinin geliştirilmesi hedeflenmiştir (m. 229-233 ve m. 238-243). Bu bağlamda   Hayat  Boyu  Öğrenme  Strateji  Belgesi  hazırlanmıştır.  Söz  konusu  belge;  okul  öncesi  dönemde  verilen
 kişilerin yetenek ve becerilerinin geliştirilmesi amacıyla hem örgün hem de yaygın eğitim fırsatlarında   eğitimden yaşlı bireylerin eğitimine, mevzuatın düzenlenmesinden eğitim finansmanına kadar eğitim-
 artış  sağlanması,  bu  eğitim  türlerinin  arasındaki  dikey  ve  yatay  bağlantının  kuvvetlendirilmesi,  halk   öğretimle alakalı tüm konuları içeren türlü önlem ve önceliklerden meydana gelen faaliyetlerle alakalı
 eğitiminin ve çıraklık eğitiminin bu gelişmelere göre yapılandırılması, sivil toplumun ve özel sektörün   bütün  kurum  ve  kuruluşlar  tarafından  uygulanmaya  çalışılmıştır.  Bu  belge  sayesinde  oluşturulma

 söz konusu alanlarda faaliyetler organize etmesine destek olacak mekanizmaların oluşturulması uygun   sürecine  giren  hayat  boyu  öğrenme  sisteminin  2014-2018  dönemine  ilişkin  gerek  ulusal  gerekse
            uluslararası yaklaşımlardan hareketle daha sistemli bir yapıya dönüştürülmesi hedeflenmiştir.
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262