Page 262 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 262
Bölüm Değerlendirmesi
Yirminci yüzyıldan itibaren dünya; sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda büyük dönüşümler
geçirmiştir. Bu değişimler, bireylerin hızla gelişen koşullara uyum sağlamasını ve yaşamları boyunca
sürekli eğitim alma gereksinimini de beraberinde getirmiştir. Günlük yaşamlarını toplumsal düzenle
uyum içinde sürdürebilmek ve mesleki gelişmelerini takip edebilmek için bireylerin kendilerini sürekli
olarak yenilemeleri artık bir zorunluluk olmuştur. Bilgi ve teknoloji çağının hız kazandığı yüzyılın son
çeyreğinde, eğitim artık yalnızca okul ortamları, yaş ve belirli niteliklerle sınırlı kalmamış, sürekli gelişim
ve dönüşüm ihtiyacı etrafında şekillenen hayat boyu öğrenme kavramı gittikçe daha fazla önem
kazanmıştır.
HAYAT BOYU ÖĞRENME yapılmış olsa da hayat boyu öğrenme kavramı asıl görünürlüğünü 1970’li yıllardan sonra elde etmiştir.
Her ne kadar kadim dinlerden ve eski çağlardan bu yana sürekli öğrenme ve gelişme ihtiyacına vurgu
Bu kavramı diğer eğitim disiplinlerinden ayıran temel unsur, bireyi merkezine alması ve bu eğitim
faaliyetlerinin belirli bir zaman dilimi ile sınırlı kalmaksızın okul dışındaki öğrenimi desteklemesidir. Bu
çerçevede hayat boyu öğrenme için; “bireylere örgün eğitim aracılığıyla yeterince aktarılamayan bilgi ve
becerilerin toplumsal, ekonomik ve bireysel ihtiyaçlara yanıt verecek şekilde yaşam boyunca aktarıldığı
bir süreç” tanımı yapılabilir. İnsanlara yeni deneyimler kazandırmak ve onlara öğrenme fırsatları sunmak,
dolayısıyla toplumsal uyumu ve ekonomik kalkınmayı desteklemek de hayat boyu öğrenme açısından
son derece önemlidir.
Sosyal katılım sayesinde demokrasi anlayışında gelişim sağlaması, bireylerin kişisel gelişimlerine
destek olması, iktisadi açıdan gelişmeyi ve ilerlemeyi sağlaması, bireye temel beceriler edindirmesi,
260 261
eğitimi öğrenen bireye daha yakın hale getirmesi, her çeşit eğitime değer verilerek belgelendirilmesi ve
eğitimde yeni yöntemlerin geliştirilmesi ile öne çıkan hayat boyu öğrenme; matematik, fen, teknoloji
alanlarında, ana dil ve yabancı dil kapsamında faaliyet gösterebilmektedir.
Özellikle Avrupa genelinde UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü (UIL), Avrupa Yetişkin Eğitimi
Derneği [EAEA] ve Avrupa Yetişkin Öğrenimi Elektronik Platformu [EPALE] gibi platformlarla bu alandaki
çalışmaların gitgide yaygınlaşarak iş birliğinin artacağı ve Türkiye’nin de bu çalışmalarda aktif rol alacağı
öngörülmektedir.