Page 263 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 263

Bölüm Değerlendirmesi


 Yirminci  yüzyıldan  itibaren  dünya;  sosyal,  ekonomik  ve  kültürel  alanlarda  büyük  dönüşümler
 geçirmiştir.  Bu  değişimler,  bireylerin  hızla  gelişen  koşullara  uyum  sağlamasını  ve  yaşamları  boyunca

 sürekli  eğitim  alma  gereksinimini  de  beraberinde  getirmiştir.  Günlük  yaşamlarını  toplumsal  düzenle
 uyum içinde sürdürebilmek ve mesleki gelişmelerini takip edebilmek için bireylerin kendilerini sürekli
 olarak  yenilemeleri  artık  bir  zorunluluk  olmuştur.  Bilgi  ve  teknoloji  çağının  hız  kazandığı  yüzyılın  son
 çeyreğinde, eğitim artık yalnızca okul ortamları, yaş ve belirli niteliklerle sınırlı kalmamış, sürekli gelişim

 ve  dönüşüm  ihtiyacı  etrafında  şekillenen  hayat  boyu  öğrenme  kavramı  gittikçe  daha  fazla  önem
 kazanmıştır.
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  yapılmış olsa da hayat boyu öğrenme kavramı asıl görünürlüğünü 1970’li yıllardan sonra elde etmiştir.
 Her ne kadar kadim dinlerden ve eski çağlardan bu yana sürekli öğrenme ve gelişme ihtiyacına vurgu


 Bu  kavramı  diğer  eğitim  disiplinlerinden  ayıran  temel  unsur,  bireyi  merkezine  alması  ve  bu  eğitim
 faaliyetlerinin belirli bir zaman dilimi ile sınırlı kalmaksızın okul dışındaki öğrenimi desteklemesidir. Bu

 çerçevede hayat boyu öğrenme için; “bireylere örgün eğitim aracılığıyla yeterince aktarılamayan bilgi ve
 becerilerin toplumsal, ekonomik ve bireysel ihtiyaçlara yanıt verecek şekilde yaşam boyunca aktarıldığı
 bir süreç” tanımı yapılabilir. İnsanlara yeni deneyimler kazandırmak ve onlara öğrenme fırsatları sunmak,
 dolayısıyla toplumsal uyumu ve ekonomik kalkınmayı desteklemek de hayat boyu öğrenme açısından

 son derece önemlidir.

 Sosyal  katılım  sayesinde  demokrasi  anlayışında  gelişim  sağlaması,  bireylerin  kişisel  gelişimlerine
 destek  olması,  iktisadi  açıdan  gelişmeyi  ve  ilerlemeyi  sağlaması,  bireye  temel  beceriler  edindirmesi,
 260                                                                                                       261
 eğitimi öğrenen bireye daha yakın hale getirmesi, her çeşit eğitime değer verilerek belgelendirilmesi ve
 eğitimde yeni yöntemlerin geliştirilmesi ile öne çıkan hayat boyu öğrenme; matematik, fen, teknoloji
 alanlarında, ana dil ve yabancı dil kapsamında faaliyet gösterebilmektedir.


 Özellikle  Avrupa  genelinde  UNESCO  Hayat  Boyu  Öğrenme  Enstitüsü  (UIL),  Avrupa  Yetişkin  Eğitimi
 Derneği [EAEA] ve Avrupa Yetişkin Öğrenimi Elektronik Platformu [EPALE] gibi platformlarla bu alandaki
 çalışmaların gitgide yaygınlaşarak iş birliğinin artacağı ve Türkiye’nin de bu çalışmalarda aktif rol alacağı

 öngörülmektedir.
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268