Page 260 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 260

ulaşabilmek amacıyla hem ulusal hem de uluslararası düzeyde 16 farklı proje ile pek çok faaliyet, 3.749        2024c).  Türkiye’de,  hayat  boyu  öğrenme  sürecinin  gelişimine  ilişkin  bugüne  kadar  yapılan  çalışmalar
            adet kurs programının açılması sağlanmış, 66 adet protokolün imzalanmasıyla konuya yönelik iş birlikleri       ışığında, bir sonraki başlıkta, Türkiye’nin geleceğinin inşası noktasında hayat boyu öğrenmeye yönelik

            artırılmıştır.  Gerek  merkez  teşkilatta  gerekse  taşra  teşkilatında  çalışmaları  hızlandırmak,  teknolojide   strateji ve politikalar üzerinde durulmuştur.
            yaşanan dönüşüme uyum sağlamak amacıyla e-devlet üzerinden pek çok işlemin yapılabilmesine de
                                                                                                                           8. Türkiye’nin Geleceğinde Hayat Boyu Öğrenmenin İnşası
            imkân tanınmış, yeni yazılımlar ile sistemlerin güçlendirilmesine yönelik çalışmalar gerçekleştirilmiştir.
            Ayrıca, bilişim teknolojilerinin aktif bir şekilde kullanılmasıyla iş ve işlemlerin hızlı bir şekilde yapılabilmesi   Öğrenmenin “beşikten mezara kadar” devam edeceği hedefi ile Türkiye’de yakın vadede yapılması

            sağlanırken, aynı zamanda kursiyerlere sunulmakta olan eğitim ortamları da zenginleştirilmiştir (MEB,          planlanan çalışmalar incelendiğinde, ilk olarak 2024-2028 yıllarını kapsayan On İkinci Kalkınma Planında
            2024).                                                                                                         hayat boyu öğrenme konusuna değinildiği görülmüştür. Buna göre planın “eğitim hedefleri” tablosunun
                                                                                                                           hayat  boyu  öğrenmeyle  alakalı  hedefleri  incelendiğinde,  2023  senesinde  %6.7  olan  hayat  boyu
               Eğitimin  her  alanında  olduğu  gibi  hayat  boyu  öğrenme  alanında  da  uluslararası  düzeyde  yapılan
                                                                                                                           öğrenmeye erişim oranının 2028 senesinde %8.0’a çıkartılmasının hedeflendiği görülmektedir (Strateji
            çalışmalar ve uygulamalar yakından takip edilerek gerekli düzenlemeler ve planlamalar yapılmaktadır.
        HAYAT BOYU ÖĞRENME  ve stratejiler göz önünde bulundurularak 2023 Performans Programı ve üst politika belgeleri ile tutarlı   teknolojik gelişmeler ışığında “ikiz dönüşümün” bilincinde olan kişiler yetiştirebilmek için, başta eğitim
                                                                                                                           ve Bütçe Başkanlığı-[SBB], 2023). Plan kapsamında özellikle ulusal bir politika oluşturmak, ekonomik
            Önceki bölümlerde bahsedilen uluslararası düzeyde hayat boyu öğrenme için izlenen temel özellikler
                                                                                                                           kalkınma ve istihdam piyasasında tutunabilmek, analitik ve çok yönlü düşünebilen, ayrıca günün getirdiği

            bir şekilde çalışmalar yapılmaktadır. Söz konusu becerileri destekleyecek şekilde gerek yüz yüze gerek
                                                                                                                           ve ardından iş gücü piyasasının hayat boyu öğrenme yaklaşımı ile desteklenmesi önceliklendirilmiştir.
            çevrim içi sunulan eğitim faaliyetleri, istihdamı ve kişisel gelişimi destekleyen bir yapıda ele alınmaktadır.
                                                                                                                           İlgili planın “eğitim” kısmında amaçlarda her bir ferdin hayat boyu öğrenme fırsatlarından eşit bir şekilde
            Bu doğrultuda verilen kursların çeşitliliğinin artırılması, sertifikalandırma iş ve işlemlerinde 2015 yılında
                                                                                                                           fayda  sağlayarak  gerek  akademik  gerek  mesleki  gerekse  sosyal  anlamda  çok  yönlü  gelişimlerinin
            yürürlüğe konan Türkiye Yeterlikler Çerçevesi kıstasları gözetilerek ulusal ve uluslararası standartların
                                                                                                                           desteklenmesinin amaçlandığı ifade edilmiştir. Bu doğrultuda ise başta açık öğretim olmak üzere yetişkin
            yakalanması, nitelikli iş birliklerinin artırılarak uzaktan eğitim alanındaki en güncel gelişmelerin takibiyle
                                                                                                                           eğitimi ve hayat boyu öğrenme noktasında gerekli düzenlemelerin ve iyileştirmelerin yapılması, bilgi ve
            programların  sunulması  ve  açık  öğretim  okulları  hususunda  kamuoyunda  farkındalık  yaratılması
                                                                                                                           becerilerin  sertifikasyonu  noktasında  çeşitliğin  artırılması,  mümkün  olan  durumlarda  hibrit  öğrenme
            hedeflenmektedir (MEB HBÖGM, 2024b).
                                                                                                                           olanaklarının  da  artırılarak  bir  standardizasyonun  sağlanması  için  akreditasyon  sisteminin  kurulması
                                                                                                                           hedeflenmektedir.
               Bahse  konu  bu  hedeflere  ulaşabilmek  ve  güncel  durumda  ihtiyaç  duyulan  değişiklikleri  sağlamak
    258     adına  Hayat  Boyu  Öğrenme  Genel  Müdürlüğünün  iş  ve  işlemler  için  yasal  düzenlemeyi  sağlayan  Millî     Benzer şekilde, 2023-2025 yıllarını kapsayan Orta Vadeli Program (T.C. SBB, 2022) dâhilinde uzaktan   259
            Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği (Mevzuat Bilgi Sistemi) incelendiğinde de bu
                                                                                                                           eğitim alternatiflerinin arttırılarak bir izleme sisteminin kurulması ve bu yolla çalışmaların daha etkili bir
            durumun gerekli maddelere yansıtıldığı görülmektedir. 2018 yılından bu yana günün gerektirdiği ihtiyaçlara
                                                                                                                           şekilde sürdürülmesi; 2024-2026 yıllarını kapsayan Orta Vadeli Program dâhilinde ise kişilerin bilgi ve
            yönelik  gerçekleştirilen  düzenlemelerden  sonuncusu  16.10.2024  tarihinde  yapılmıştır  (Resmî  Gazete,
                                                                                                                           becerilerinin güncel ihtiyaca göre uyumlanarak iş gücü piyasasına katılımlarının desteklenmesi için yine
            2024).  Buna göre gerekli iş ve işlemlerin dijital ortamlara taşınarak özellikle e-Yaygın sistemi üzerinden
                                                                                                                           sektörler arası iş birliğine destek verilmesi önerilmiştir (T.C. SBB, 2023).
            kursa taleplerinin alınmasında kolaylık sağlanması, dünya genelinde örnek bir uygulama olan olgunlaşma
                                                                                                                              Konu  ile  ilgili  Millî  Eğitim  Bakanlığı  özelinde  yapılacak  çalışmalarda  (MEB  SGB  2024),  hayat  boyu
            enstitülerindeki kurs programlarının ve bu programlara kabul şartlarının düzenlenip, illerin ihtiyacına göre
                                                                                                                           öğrenme  programlarının  niteliğinin  ve  bu  programlara  erişimin  artırılması  amaçlanmış,  bu  bağlamda;
            kursların  açılarak  Olgunlaşma  Enstitüleri  Danışma  Kurulu’nun  kurulması,  yaygın  eğitim  faaliyetlerinin
                                                                                                                           konu ile ilgili farkındalığın arttırılmasının önemi; bireysel, toplumsal ve istihdam odaklı yaklaşımla gerekli
            rehber danışmanlığında sürdürülmesi ve özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilerin ailelerin ve çocuklarının
                                                                                                                           eğitsel ve öğretimsel faaliyetlerin düzenlenmesi, uluslararasılaşmanın sağlanması ile göç, afet ve olası kriz
            eğitimi için de kurs desteğinin sağlanmasına yönelik düzenlemeler yapılmıştır (MEB, 2024).
                                                                                                                           durumlarında da koordineli bir şekilde gerekli iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesi için hazırlıkların yapılması
               Yapılan en son değişiklik ise 22.10.2024 tarihindeki Açık Öğretim Kurumları Yönetmeliğinde yapılan          önceliklendirilmiştir. Ayrıca iş gücü piyasası için arz-talep dengesini sağlamak üzere, hayat boyu öğrenme
            düzenlemeler  kapsamında  gerçekleşmiştir.  Buna  göre  sözü  edilen  kurumlara  yeni  kayıtlarda,  örgün      stratejileri göz önünde bulundurularak mesleki eğitimin desteklenmesi, kursların düzenlenmesi, gerekli iş
            eğitim  kurumlarından  geçişlerde  ve  yine  kurumlardan  örgün  eğitime  geçişlerde  kolaylık  sağlanması,    birliği ve protokollerin yapılması ve yetişkin nüfusuna da hayat boyu öğrenme imkânlarının kamu kurum

            ücret muafiyeti ile disiplin ve başarı değerlendirmesi hususunda düzenlemeler yapılmıştır (MEB HBÖGM,          ve kuruluşlarının faaliyetlerinde yer verilerek desteklenmesi hususlarına değinilmiştir. Bu amaçla projelerin,
                                                                                                                           Halk Eğitimi Merkezleri Bilişim Ağı (HEMBA) kapsamındaki içeriklerin artırılması amaçlanmaktadır.
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265