Page 247 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 247

>  İstihdam  durumuna,  cinsiyete  ya  da  yaşa  bakılmaksızın,  öğrenme  imkânlarına  uluslararası   2. Amacı ve Önemi Açısından Hayat Boyu Öğrenme
 boyutta ulaşabilmeye yönelik genel bir istek,
               Sürekli  bir  değişimin  yaşandığı  21.  yüzyılda,  bu  değişime  uyum  sağlayacak  toplumların
   >  Öğrencilerin  bağımsız  ve  öz-yönetimli  öğrenmeye  katılma  kapasitesi  ile  motivasyonu  dâhil
            oluşturulabilmesi için hayat boyu öğrenme oldukça önemli kabul edilmektedir (Ersoy ve Yılmaz, 2009).
 olacak şekilde bir sonraki öğrenmeye ilişkin gerekli olan bireysel özelliklerin desteklenmesi,
            Zira  sadece  hayat  boyu  öğrenme  sayesinde  kendi  öğrenmelerinin  sorumluluğunu  alarak  iktisadi
   >  Eğitim  kurumlarıyla  sınırlandırılmamış  farklı  ortamlardaki  informal  öğrenmenin  ne  derece   bakımdan  rekabet  edebilen  kişilerin  yetiştirilmesi  sağlanabilmektedir.  Konuya  ilişkin  Aksoy  (2013)  ise

 önemli olduğunun tanınması,  günümüz  iktisadi  ve  sosyal  yaşamın  gereksinim  duyduğu  aktif  vatandaşlara  erişebilmek  amacıyla
   >  Hayat boyu öğrenmenin, daha geleneksel öğrenmelerden ayrılan özelliğinin hem öğretimdeki   cinsiyet,  yaş  ya  da  iktisadi  düzeyin  bir  faktör  olmasının  ortadan  kaldırılması  gerektiğini  savunmuş,
            bunun için de farklı iktisadi düzeyde, yaşta ya da cinsiyetteki bireylere yaşamları süresince kendilerini
 hem de öğrenme yöntem ve araçlarındaki zenginlik olduğuna ilişkin oluşan genel düşünce yapısı.
            geliştirmeleri amacıyla fırsatlar sunulması gerektiğini ifade etmiştir.
 Görüleceği  üzere,  pek  çok  önemli  unsuru  bünyesinde  barındıran  hayat  boyu  öğrenme,  erken   Bilgi temelli bir ekonomi, fiziksel yetilerden çok, fikirlerden faydalanmaya, bilginin yinelenmesinden
 HAYAT BOYU ÖĞRENME  dolayısıyla örgün, yaygın ve informal öğrenme bu öğrenmenin kapsamına girmektedir. Bu bağlamda   ziyade  yeni  bilgilerin  ortaya  çıkartılmasına  ve  bunun  gerçekleştirilmesi  sürecinde  de  teknolojiden
 çocukluk dönemiyle başlayan ve emeklilik dönemiyle süren yaşam döngüsü süresince devam etmekte;



            yararlanılmasına  dayanmaktadır.  Gerek  bilgi  ekonomisini  gerekse  bilgi  toplumunu  oluşturabilmek,
 hayat boyu öğrenme; ev, iş ve eğitim ortamı gibi farklı ortamlarda gerçekleştirilebilmektedir. Söz konusu
            bireylerin günlük hayatlarında daha bilgili ve becerikli olması ile mümkündür (Dünya Bankası, 2003). Bu
 öğrenme, bireylerin öğrenme imkânlarına, belli bir yaşa eriştikleri için değil, gereksinim duydukları için
            nedenle ülkeler, “bilgi ekonomisi becerileri” şeklinde tanımlanmış olan bilgisayar okuryazarlığı, iletişim,
 ulaşmalarına fırsat vermektedir. Eğitim düzeyi, sosyoekonomik statü, cinsiyet ve yaş gibi nitelikler, hayat
 boyu öğrenme sürecinde herhangi bir sınırlılık oluşturmamaktadır. Bu bakımdan hayat boyu öğrenme;
            vatandaşlar  yetiştirmeyi  hedeflemektedir.  Sözü  edilen  becerilere  sahip  bireylerin  yetiştirilebilmesi  ve
 kişilerin,  toplulukların  ve  bütün  halkın  sosyal  ve  mesleki  başarısını  sağlayarak  “öğrenen  bir  toplum”
            geliştirilebilmesi  için  de  hayat  boyu  öğrenmeye  yapılması  planlanan  yatırımların  son  derece  önemli
 olmasına hizmet edecek şekilde bilgi, beceri ve anlayışın geliştirilmesine destek olan planlı ve sürekli bir   öğrenmeyi  öğrenme,  araştırma  yeteneği,  iş  birliği  ve  ekip  kurma,  yaratıcılık  gibi  becerileri  bulunan
 faaliyet şeklinde görülmektedir (MEGEP, 2006; Dünya Bankası, 2003).   olduğu ifade edilmektedir (Waghid, 2007).


 Konuya ilişkin Dave (1976), hayat boyu öğrenmeyi bir gereksinim durumuna getiren ana unsurlardan   Hayat  boyu  öğrenmenin  ne  derece  önemli  olduğuna  ilişkin  bahsedilen  bu  ifadelerden  yola
 ilk ve en belirgin unsurun yeni teknolojiler, ikinci unsurun ise küreselleşme olduğunu belirtmiştir. Her   çıkıldığında,  söz  konusu  öğrenmenin  temelde  üç  amacı  olduğu  söylenebilir.  Bunlar,  sosyal  katılım
 244                                                                                                       245
 geçen gün gelişen ve değişen yeni teknolojilere uyum sağlama, teknoloji okuryazarı olma becerisine sahip   sayesinde  demokrasi  anlayışında  gelişim  sağlanması,  bireylerin  kendilerini  gerçekleştirmelerine  katkı
 olma, bugünün en önemli yeterlikleri arasında yer almaktadır. Bu durum bireyleri, kendilerini sürekli   sunmak amacıyla bireysel gelişimlerine destek olunması ve iktisadi açıdan gelişebilmenin ve ilerlemenin
 geliştirmeleri  gerektiği  gerçeği  ile  yüzleştirmiştir.  Küreselleşmenin  yarattığı  pozitif  etkilerin  yanı  sıra;   sağlanmasıdır (Korucu, 2024).
 değişen iktisadi şartlar, çok uluslu şirketlerin oluşması ve istihdamda gözle görülür bir düşüş yaşanması
               Bu amaçlardan hareketle Kaya (2014), hayat boyu öğrenme sürecinde temel amacın yalnızca mesleki
 gibi negatif etkileri de bulunmaktadır. Bunun nihai sonucu olarak, var olan işin devamının sağlanması ya
            niteliklerin  edindirilerek  iktisadi  alanda  pozitif  bir  etkinin  ve  rekabet  edebilme  gücünün  ön  plana
 da yeni bir işte istihdam edilebilme için yeni becerilerin geliştirilmesinin önemi çok daha net bir şekilde
            çıkartılması değil, aynı zamanda bireylerin kendi yaşantıları içerisinde öğrenmelerini etkin hale getirecek,
 görülmüştür. Dave (1976), hayat boyu öğrenmeyi gereksinim haline getiren üçüncü unsurun; teknoloji,
            öğrenmeye  dair  merakını  her  koşulda  geliştirebilmesini  sağlayacak,  kişinin  eleştirel  düşünmesini
 küreselleşme  veya  örgütsel  yapılardaki  gelişmeler  neticesinde  değişim  gösteren  çalışma  düzeni
            sağlayarak özgürleşebileceği, sorgulayan, araştıran ve soran, bilinçli ve etkin vatandaşlar yetiştirilmesi
 olduğunu belirterek hayat boyu öğrenmeyi gerekli kılan son unsurun dünyadi var olan bilgi birikiminde
            olduğunu ifade etmiştir (Kaya, 2014). Zira küreselleşme, teknoloji ve bilim, bugünün dünyasında insanın
 yaşanan hızlı artış olduğunu ifade etmiş, söz konusu durum neticesinde bireylerin yaşamları süresince
            gücünü belirlemekte olan ana etmenlerdir. Bu nedenle toplumlar, gereksinim duyulan bugünün insan
 öğrenmeye gereksinimi olacağını vurgulamıştır. Tüm bu bahsedilenlerden de görülebileceği gibi, dünya
            gücüne de yaşamı boyunca öğrenmeye ilişkin başlıca yeterliklere sahip, kendisini geliştirebilen bireyler
 genelinde hayat boyu öğrenmeye yönelik hissedilen gereksinim gün geçtikçe artmaktadır. Bu durum,
            sayesinde  ulaşabilmektedir  (Soran,  Akkoyunlu  ve  Kavak,  2006).  Bir  diğer  ifadeyle;  küreselleşme
 hayat boyu öğrenmenin amacını ve önemini daha da değerli kılmaktadır.
            sürecinde,  teknolojide  ve  bilimde  yaşanan  gelişmeler,  21.  yüzyıl  toplumuna  doğrudan  etki  ederken,
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252