Page 419 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 419

geçmek durumunda kalmıştır (Daniel, 2020; MEB, 2021).  Eğitim hizmetleri ise dijital bir platform olan   olamayabileceği  belirtilmektedir.  Ayrıca  raporda,  dünya  genelinin  %31’inin  yani  463  milyon  çocuğun
 EBA  ve  televizyon  aracılığıyla  yürütmüştür.  EBA,  öğretmen  ve  öğrencilerin  zaman  ve  mekândan   uzaktan eğitim araçlarına erişemediği belirtilmiştir.

 bağımsız bir şekilde ders içeriklerine ulaşmaya imkân sağlayan, yardımcı kaynakların, e-kitapların ve
               Rapora  göre  en  yoksul  hanelerde  ve  kırsalda  yaşayan  okul  çağında  bulunan  çocuklar,  okulların
 dijital  içeriklerin  yer  aldığı  çevrimiçi  öğrenme  platformu  olarak  (Avcı  ve  Akdeniz,  2021)  bu  dönemde
            karantina tedbirleri sonucu kapanması nedeniyle eğitimden uzak kalma ihtimali en yüksek olan grubu
 aktif olarak kullanılmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından uzaktan eğitime geçilmesinin temel amacı,
            oluşturmaktadır. Dünya genelinde kırsal bölgelerde yaşayan okul çağındaki çocukların dörtte üçü canlı
 öğrencileri  dezavantajlı  duruma  düşürmemek  olarak  belirtilmiş  ve  uzaktan  eğitim  sürecinin  merkezi
            olarak  sunulan  uzaktan  eğitim  imkânlarına  erişim  sağlayamamıştır.  Ayrıca  raporda  küçük  yaştaki
 televizyon ve internet olarak gösterilmiştir (MEB, 2020). Ayrıca MEB, 30 Mart 2020 tarihinde, uzaktan
            çocukların, hayatlarının en önemli öğrenme ve gelişim evrelerinde olmalarına rağmen uzaktan eğitime
 eğitim  sürecinde  öğrenci  ve  öğretmen  arasında  karşılıklı  etkileşime  fırsat  sağlayan  EBA  canlı  sınıf
            en fazla erişim sağlayamayan grup olduğu belirtilmiştir. Okul öncesi çağdaki çocukların yaklaşık %70’i
 uygulamasını başlatmıştır (MEB, 2020).   (120 milyon çocuk) uzaktan eğitime erişim sağlayamamıştır. Ayrıca raporda ilkokul çağındaki çocukların
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  Pek çok ülke Türkiye gibi uzaktan eğitime geçmek durumunda kalmıştır (Daniel, 2020). İsveç’te, uzaktan   öğrencilerin en az %24’üne yani 78 milyon öğrenciye uzaktan eğitimle erişim sağlanamamıştır.  Lise

 COVID 19 pandemisi sebebiyle oluşan bu yeni duruma birçok dünya ülkesi hazırlıksız yakalanmıştır.
            en az %29’una yani 217 milyon öğrenciye uzaktan eğitimle ulaşılamamıştır. Ortaokul yaş grubundaki

 eğitime  geçiş  sadece  liselerde  zorunlu  olup  diğer  okullar  ve  eğitim  kurumları  eğitimle  ilgili  kendi
            yaş grubu öğrencilerin %18’inin yani 48 milyon öğrencinin teknolojik imkânsızlıklar sebebiyle uzaktan
 kararlarını vermişlerdir (Bergdahl ve Nouri, 2021). Bu okullar ve üniversiteler Zoom, Google Classroom,
            eğitime erişemediği belirtilmiştir.
 Microsoft  Teams,  D2L  ve  Edgenuity  gibi  uzaktan  iletişim  platformlarına  dayalı  çözümler  kullanmaya
               UNICEF’in  hazırladığı  bu  rapor  (2020)  doğrultusunda  karantina  tedbirlerinin  esnetilmeye
 başlamıştır.  Bazı  ülkeler  uzaktan  öğrenme  sistemine  kolay  geçiş  yapmıştır  (Nilsson,  2021).  Afrika
            başlamasının ardından Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okulların güvenli bir şekilde yeniden açılabilmesine
 ülkelerinden Peru, Sierra Leone ve Kenya gibi uzaktan eğitimde sınırlı kapasiteye sahip ya da bilgisayar ve
            öncelik verilmiştir. Ayrıca eğitime erişimde meydana gelen aksaklıkların giderilmesi için kayıp öğrenme

 internet alt yapısı olmayan ülkeler, pandemi sürecinde TV ve radyo öğretimine başlamışlardır (Hüseyin
            deneyimlerini  telafi  edecek  gerek  yüz  yüze  gerek  uzaktan  eğitim  programları  eğitim  sistemine  dâhil
 ve Kocasaraç, 2022). Pek çok Doğu Avrupa ülkesinde COVID 19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitimde
            edilmiştir.  Ayrıca  Millî  Eğitim  Bakanlığı,  gelecekte  baş  gösterebilecek  krizlere  hazırlıklı  olacak  şekilde
 kullanılmak  üzere  video  kanalı  (Letonya),  kamu  TV  kanalları  (Polonya),  uzaktan  eğitim  platformları
            eğitim sisteminin düzenlenmesi ve uyumlaştırılması amacıyla başlattığı çalışmalara hız vermiştir.
 kullanılmıştır (Nilsson, 2021). Güney Amerika’daki ülkelerden Brezilya’da bazı bölgelerde öğretmenlerin,
 öğrencilerle ve aileleriyle iletişim kurmak, telefon görüşmesi yapmak ve öğretmen-öğrenci etkileşimini   4. Öğretmenlerin Dijital Eğitimi ve Öğretmen Bilişim Ağı
 416                                                                                                       417
 artırmak amacıyla ücretsiz mobil uygulaması aktifleştirilmiştir (Nilsson, 2021).
               Bu  bölümde  21.  yüzyılın  öğretmenlerinin  sahip  olması  gereken  öğretmen  yeterliklerinin  teknoloji
 Dünya  çapında  uygulanan  karantina  önlemleri  kapsamında  yaklaşık  1,5  milyar  çocuk  okulların   boyutu incelenecektir. Dünya’da ve Türkiye’de öğretmenlerin teknolojik yeterliklerinin sınıf ortamında

 kapanmasından  olumsuz  etkilenmiştir.  Bununla  ilgili  hazırlanan  Uzaktan  Eğitimde  Erişilebilirlik   kullanımı irdelenecektir.
 Raporu’nda  uzaktan  eğitimin  beraberinde  getirdiği  dezavantajlardan  bahsedilmektedir  (UNICEF,
               1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun (1973, s.12) öğretmenlerin nitelikleri ve seçimine ilişkin 45.
 2020). Ayrıca raporda uzaktan eğitime erişimde karşılaşılan büyük eşitsizlikler ele alınmıştır. Raporun
            maddesinde, “Öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon bakımından
 içeriğinde dünya genelinde okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki çocukların uzaktan eğitimlerini
            aranacak nitelikler Millî Eğitim Bakanlığınca tespit olunur.” ifadesi yer almaktadır.  Bu maddeden doğan
 sürdürebilmeleri için ihtiyaç duydukları ev içi teknolojik imkân ve araçlara erişimi konusundaki araştırma
            sorumluluğunu yerine getirmek için MEB tarafından yayımlanan Öğretmen Mesleği Genel Yeterlikleri
 sonuçları  belirtilmiştir.  Bu  araştırma  kapsamında  100  ülkeden  veri  toplanmıştır.  Ayrıca  araştırma
            (2017,  s.  14)  kapsamında  öğretmenlik  mesleği  genel  yeterlikleri;  “mesleki  bilgi”,  “mesleki  beceri”  ve
 kapsamında televizyon, radyo ve internete erişim ile okulların kapandığı dönemde eğitim platformları
            “tutum ve değerler” olmak üzere 3 yeterlik alanı ve bu yeterlik alanların altında bulunan 11 yeterlik ve
 aracılığıyla müfredatın sunulup sunulmadığına dair veriler de araştırmaya dâhil edilmiştir.
            bu yeterliklere ilişkin 65 göstergeden oluşmaktadır. Öğretmenlerin dijital yeterlikleri ise “mesleki beceri”
 Raporda okulların kapalı olduğu dönemde uzaktan eğitime erişime dair kaygı uyandıran bir tablo   yeterlik alanı içerisinde bulunan “B3. Öğretme ve öğrenme sürecini yönetme” yeterliğinin “B.3.9. Öğretme
 ortaya  konmuştur.  Raporda;  uzaktan  eğitim  için  gerekli  teknoloji  ve  araç  gereçlerin  evde  mevcut   ve öğrenme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.” göstergesiyle ifade edilebilir.

 olduğu  durumlarda  bile  çocukların  bu  platformlar  aracılığıyla  eğitimlerini  sürdürmelerinin  mümkün
   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424