Page 420 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 420

Öğretmenler,  MEB  Öğretmenlik  Mesleği  Genel  Yeterlikleri  (2017)  ve  uluslararası  kuruluşlar          yaş, geçmiş, yer ve farklı beceriler fark etmeksizin topluma tamamen katılma ve kültürler arası anlayış,
            tarafından ortaya konulan bilişim teknolojileri standartlarını karşılamış olsalar bile eğitime teknolojiyi     hoşgörü ve sorunların barışçıl çözümünü teşvik etme ifadeleri ile yer verilmiştir. Belirlenen sosyal ve

            dâhil  etmek  ve  kullanabilme  açısından  sınıf  ortamında  etkili  teknoloji  kullanımı  noktasında  istenilen   ekonomik kazanımların edinilmesi eğitim sistemlerinin önemli bir odak noktasını oluşturmaktadır. Bu
            düzeye ulaşılamamaktadır. Eğitimde teknolojinin etkili kullanılması, iyi düzeyde pedagojik formasyona          kazanımların edinilmesi amacıyla gelecek nesillere rehberlik yapacak öğretmenlerin donanımlı olması
            sahip olmayı gerektiren çok yönlü bir süreçtir (Chai vd., 2011; Kabakçı Yurdakul, 2011). Sınıf ortamında       gerekmektedir.    Bu  kapsamda  küresel  anlamda  UNESCO,  eğitim  sistemi  genelinde  hizmet  öncesi  ve
            teknolojiyi kullanabilmenin, eğitim teknolojisine sahip olmakla mümkün olduğu söylenebilir (Dağhan vd.,        hizmet içi öğretmen eğitimine, Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) kullanımı ile ilgili rehberlik sağlayacak

            2015). Ancak yapılan araştırmalarda teknolojik alt yapının iyi düzeyde olmasına rağmen sınıf ortamında         bir  araç  olarak  “Öğretmenlere  Yönelik  Bilgi  ve  İletişim  Teknolojileri  Yeterlilik  Çerçevesini  (ICT  CFT)”
            bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımının istenilen düzeyde gerçekleşmediği görülmektedir (Ertmer,       geliştirmiştir (UNESCO, 2018).
            2005). Bu sebeple eğitim ortamında teknolojinin kullanımındaki en önemli faktörün öğretmen olduğu              kurumsal  hedefleri  desteklemeyi  hedeflemektedir.  BİT’in  okullara  ve  sınıflara  etkili  bir  şekilde  dâhil
                                                                                                                              ICT  CFT,  eğitimde  politika  ve  kapasite  geliştirmeye  yönelik  güncel  bir  çerçeve  sunarak  ulusal  ve
     TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  kuruluşlar  öğretmenler  için  standartlar  oluşturmuşlardır.  ISTE’nin  oluşturmuş  olduğu  standartlar,   edilmesi  eğitim  programlarını  dönüşüme  uğratabilir.  Bu  sayede  öğrencilere  daha  güçlü  nitelikler
            anlaşılmaktadır (Bayraktar, 2015).

               Öğretmenlerin  teknoloji  alanında  mesleki  yeterlik  gösterebilmeleri  amacıyla  farklı  uluslararası
                                                                                                                           kazandırılabilmektedir.  Bu  bağlamda  öğretmenlerin  mesleki  uygulamalarına  BİT’i  dâhil  etmek  için

            ulusal  eğitim  teknolojileri  standartları  ile  eğitim  teknolojilerinde  yaşanan  değişimlerle  birlikte  sürekli
                                                                                                                           gerekli yetkinliklere sahip olması, öğretmen- öğrenme süreçlerinin eşit ve nitelikli olmasını sağlayabilir.
                                                                                                                           Ayrıca  öğretmenler,  bilgi  toplumu  becerileri  olan  eleştirel  ve  yenilikçi  düşünme,  karmaşık  problem
            yenilenmektedir. Bu kapsamda öğretmen yeterlikleri için ulusal eğitim teknolojisi standartlarını; öğrenen,
                                                                                                                           çözme,  iş  birliğinde  bulunma  ve  sosyal-duygusal  becerilerin  geliştirilmesi  hususunda  öğrenenlere
            lider, vatandaş, işbirlikçi, tasarımcı, kolaylaştırıcı, analist olarak belirlemiştir (ISTE, 2024).

               Eğitimde teknoloji kullanımı ile ilgili standartları oluşturan diğer bir kuruluş, Birleşmiş Milletler Eğitim,
                                                                                                                           gelişiminde BİT’in kullanım ile öğretmenler hayat ve kariyerlerine yönelik dijital yetkinlikler dâhil olmak

            Bilim  ve  Kültür  Örgütü,  (United  Nations  Educational,  Scientific  and  Culturel  Organization,  UNESCO)   rehberlik yapmak için BİT‘ten faydalanabilir. Öğretmen eğitimi ve devam eden sürekli öğretmen mesleki
                                                                                                                           üzere öğrencilerinin ilgili becerileri geliştirmelerine katkı sağlayacaklardır (UNESCO, 2008; UNESCO, 2018).
            topluma  fayda  sağlaması  için  bilgi  ve  iletişim  teknolojileri  [BİT]  kullanım  becerilerinin  artırılmasını  ve
            öğretmenlerin derslerine teknolojiyi entegre etmeleri için bilişim teknolojileri standartları oluşturmuştur       ICT  CFT’nin  kazanımlarından  biri  olan  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  hususunda  Türkiye’de

            (UNESCO, 2008). Birleşmiş Milletler (BM) Genel Kurulu (2015), ‘Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG)’        eğitimde  fırsat  eşitliğini  tehdit  eden  unsurlardan  biri  olan  teknolojiye  erişim  ve  teknoloji  kullanma
    418     olarak  bilinen  2030  Sürdürülebilir  Kalkınma  Gündem’ini  kabul  etmiştir.  SDG’ler;  evrensel  olan,  kararlı   yeterliklerinin  eksikliğinin  giderilmesi  amacıyla  FATİH  Projesi  Bakanlığımızca  2010  yılında  yürürlüğe   419
            olan  ve  en  önemlisi  de  insanlara  ait  olan,  insanlar  tarafından  yapılan  ve  insanlar  için  olan  bir  eylem   girmiştir. FATİH Projesi, okullarda teknolojik altyapıyı oluşturmanın yanı sıra öğretmen ve öğrencilerde
            çerçevesini temsil etmektedir. SDG’ler, sürdürülebilir ve bilgi temelli toplumların oluşturulmasına yönelik    bilgi  ve  iletişim  teknolojisini  kullanma  becerilerini  geliştirmek  için  uygulanmaktadır.  Sınıflarda  bilgi

            yaygın  küresel  bir  değişimin  altını  çizmektedir.  Bu  doğrultuda  temel  direkleri  olan  erişim,  eşitlik  ve   iletişim  teknolojilerinin  kullanılır  hale  gelmesi,  öğrencilerin  okulda  teknoloji  kullanımına  olanak
            içerme noktasında, uluslararası toplulukları herkes için kapsayıcı ve eşit nitelikli eğitim sağlama ve hayat   sağlayarak eğitimde fırsat eşitliğine katkıda bulunmuştur. Ayrıca Eğitim Bilişim Ağı (EBA) her branşta
            boyu  öğrenmeyi  teşvik  etmeye  çağırmaktadır.  Ayrıca  SDG  kapsamında  ulusal  yasalar  ve  uluslararası    ve her öğrenim basamağında zengin ve yenilenen eğitim içerikleri ile eğitimde teknoloji kullanabilme
            anlaşmalara  uygun  olarak  bilgiye  kamu  erişimini  sağlama  ve  temel  özgürlükleri  koruma  sözünü         yeterliklerine katkıda bulunmaktadır (Güneş, 2019).

            de  vermektedir.  Son  olarak  sürdürülebilir  kalkınma  hedefleri,  ülkeler  içindeki  ve  ülkeler  arasındaki
                                                                                                                              Öğretmenlerin  meslekî  gelişimlerini  desteklemek  amacıyla  Aralık  2021›de  geliştirme  çalışmaları
            eşitsizliklerin azaltılmasını da istemektedir (UNESCO, 2018).
                                                                                                                           başlatılan Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA), 24 Ocak 2022 tarihinde Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yürürlüğe

               Modern toplumlar, bilgi ve teknolojiyi günlük yaşamına her zaman aktarabilmeleri durumu üzerine             geçirilmiştir. ÖBA platformunda, uygulamaya dönük meslekî gelişim çalışmalarını içeren ve öğretmenler
            temellenmektedir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini sağlayabilmek için toplumların bazı kazanımları          arası iş birliğinin artırılarak okulların gelişiminin desteklenmesini hedefleyen Meslekî Gelişim Toplulukları
            elde etmeleri gerekmektedir. Bunlar bilgi ve iletişim teknolojisi becerilerine sahip, bilgi üretiminde yansıtıcı   programları  yer  almaktadır.  Ayrıca,  başarıları  veya  nitelikli  uygulamalarıyla  ön  plana  çıkan  eğitim
            ve yaratıcı bir şekilde problem çözme konusunda becerikli iş gücü üretilmesini sağlama, hayatlarını etkili     kurumlarının sahip olduğu tecrübe ve bilginin diğer eğitim kurumları ile paylaşılması amacına da hizmet

            bir şekilde yönetebilmeleri için insanların kaynaklara erişimlerini sağlamada bilgi sahibi olma; cinsiyet, dil,   etmektedir.  Bu  çerçevede  Öğretmen-Yönetici  Hareketlilik  Programları  oluşturulmuştur.  Öğretmen
   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425