Page 423 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 423

ve  Yönetici  Hareketlilik  Programları,  diğer  bir  ismiyle  mesleki  gelişim  toplulukları,  öğretmenlerin  ve   Bölüm Değerlendirmesi
 okul yöneticilerinin uygulamaya dönük becerilerinin geliştirildiği bir hizmet içi eğitim faaliyetidir. ÖBA
               Türkiye’deki  eğitim  sistemi,  2002-2024  yılları  arasında  teknolojik  altyapının  gelişimi  ve  teknoloji
 platformunun  içinde  yer  alan  mesleki  gelişim  toplulukları  ile  öğretmenlerin  ve  okul  yöneticilerinin
            kullanımında  yapısal  dönüşüm  ve  reform  hareketleriyle  kayda  değer  gelişim  yaşamıştır.  Eğitimde
 mesleki  uzmanlıklarının  artırılması,  öğrenenlerin  öğrenme  ihtiyaçlarının  karşılanması  ve  öğretmenler
            dijitalleşme süreci hükümet politikaları, kalkınma planları ve stratejik planlarda yer bulması sebebiyle
 arasında  iş  birliği  sağlanarak  okulların  geliştirilmesi  hedeflenmiştir.  Mesleki  gelişim  topluluklarının
            hız  kazanmıştır.  Eğitimde  dijital  dönüşüm  sürecinde  dört  aşamada  büyük  sıçrama  yaşandığı  dikkat
 temelinde  mesleki  deneyim  alışverişi  ve  öğretmen  ve  okul  yöneticilerinin  bilgi,  anlayış  ve  becerilerini
            çekmektedir.  Bunlardan  ilki,  eğitimde  teknoloji  kullanımını  yaygınlaştırmak  için  2002-2010  yılları
 geliştirmek yer almaktadır. Bu kapsamda, mesleki gelişim topluluklarının öğretmeni geliştirmesi ve bu
            arasında MEB, okullarda bilgisayar laboratuvarları kurmaya ve öğretmen, idareci ve öğrencilere temel
 gelişimin uzun vadede öğrenci öğrenmesine yansıması beklenmektedir (MEB, 2024). ÖBA›da senkron
            bilgisayar becerileri kazandırmaya yönelik çalışmalar başlatmıştır. Teknolojik araçların sınıflarda eğitim
 eğitim  yapılabilmesi  için  gerekli  altyapı  da  bulunmaktadır.  Öğretmenlerin  mesleki  olarak  kendilerini   materyali olarak kullanımı yine bu dönemde başlamıştır. Eğitimde dijital dönüşümün ikinci adımı, 2010
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  eklenmiştir.    Millî Eğitim  Bakanlığı’nın  öğretmen  yeterlikleri  ile  ilgili  standartları  uygulamaya  geçirme   proje kapsamında okullara akıllı tahtalar, tabletler ve internet altyapısı sağlanmıştır. Bu projenin amacı,
 geliştirebilmeleri amacıyla uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik eğitim programları da ÖBA üzerinden
            yılında faaliyete başlayan FATİH projesi, Türkiye eğitim sisteminin dönüm noktasını oluşturmaktadır. Bu
 tamamlanabilmektedir.  Ayrıca  ÖBA  platformunda  verilen  mesleki  eğitimlerde  işaret  dili  çevirisi  de


            eğitimde fırsat eşitliği yaratmak ve dijital teknolojilerin etkin kullanımını artırmaktır. FATİH Projesi ile
 çalışmaları gün geçtikçe hızlanmaktadır (MEB, 2024; Parlak vd., 2023).
            Türkiye genelindeki tüm okullarda teknoloji kullanımı yaygınlaşmıştır.


               Öğretmenlerin ve öğrencilerin dijital araçlarla ders işleyişi desteklenmiş ve e-kitap ve dijital eğitim
            içerikleri  üzerinden  eğitim  materyallerine  erişimi  kolaylaşmıştır.  Eğitimde  dijital  dönüşümün  üçüncü
            adımında  2020  yılında  meydana  gelen  COVID19-  pandemisi,  eğitimde  dijitalleşmenin  hızlanmasına

            neden olmuştur. Pandemi nedeniyle okulların karantina tedbirlerine uygun olarak kapatılması, uzaktan

            eğitimi zorunlu hale getirmiştir. Türkiye’de bu süreçte Eğitim Bilişim Ağı gibi dijital platformlar, öğretmenler
            ve öğrenciler için en önemli araçlar haline gelmiştir. EBA’nın kullanımı geniş çapta yaygınlaşmış ve eğitim
            içerikleri dijital ortama taşınmıştır. Ayrıca öğrencilere uzaktan eğitim desteği sunmak amacıyla televizyon
 420        kanalı  üzerinden  asenkron  olarak  ders  yayınlarına  başlanmıştır.  Bu  dönemde  internet  erişimi  olmayan   421

            öğrenciler için çeşitli destek programları planlanmış ve uygulanmıştır. Ayrıca öğrenciler arasındaki teknolojik
            eşitsizliklerin giderilmesi yönünde adımlar atılmıştır. Pandemi sonrası dönemde ise Türkiye’de hibrit eğitim
            modelleri kalıcı hale gelmiştir. 2024-2022 yılları arasında, dijitalleşme süreci eğitim politikalarının önemli bir
            parçası olmuştur. EBA’nın altyapısı daha da güçlendirilirken dijital içeriklerin niteliği artırılmıştır.


               Ayrıca  öğretmenler  için  teknoloji  eğitimi  programları  ÖBA  platformu  aracılığıyla  yaygınlaştırılmıştır.
            Bunun yanında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından okulların internet altyapısı geliştirilerek tablet ve bilgisayar
            erişimi konusunda destekler sürdürülmüştür. Eğitimde dijital dönüşümle müfredatın etkileşimli uzaktan

            eğitim  ortamlarıyla  etkili  şekilde  öğrenilmesi  amacıyla  öğrencilerin  dijital  becerileri  üzerine  yoğunlaşan
            yeni  eğitim  yaklaşımları  benimsenmiştir.  Teknolojik  altyapı,  eğitimde  sürdürülebilir  dijitalleşmenin
            sağlanması adına sürekli olarak geliştirilmeye devam etmiştir. Yürütülen projeler ve yapılması planlanan

            diğer çalışmalarla birlikte bu değişim ve gelişimin önümüzdeki yıllarda da hız kesmeden sürdürüleceği
            öngörülmektedir.
   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428