Page 422 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 422
ve Yönetici Hareketlilik Programları, diğer bir ismiyle mesleki gelişim toplulukları, öğretmenlerin ve Bölüm Değerlendirmesi
okul yöneticilerinin uygulamaya dönük becerilerinin geliştirildiği bir hizmet içi eğitim faaliyetidir. ÖBA
Türkiye’deki eğitim sistemi, 2002-2024 yılları arasında teknolojik altyapının gelişimi ve teknoloji
platformunun içinde yer alan mesleki gelişim toplulukları ile öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin
kullanımında yapısal dönüşüm ve reform hareketleriyle kayda değer gelişim yaşamıştır. Eğitimde
mesleki uzmanlıklarının artırılması, öğrenenlerin öğrenme ihtiyaçlarının karşılanması ve öğretmenler
dijitalleşme süreci hükümet politikaları, kalkınma planları ve stratejik planlarda yer bulması sebebiyle
arasında iş birliği sağlanarak okulların geliştirilmesi hedeflenmiştir. Mesleki gelişim topluluklarının
hız kazanmıştır. Eğitimde dijital dönüşüm sürecinde dört aşamada büyük sıçrama yaşandığı dikkat
temelinde mesleki deneyim alışverişi ve öğretmen ve okul yöneticilerinin bilgi, anlayış ve becerilerini
çekmektedir. Bunlardan ilki, eğitimde teknoloji kullanımını yaygınlaştırmak için 2002-2010 yılları
geliştirmek yer almaktadır. Bu kapsamda, mesleki gelişim topluluklarının öğretmeni geliştirmesi ve bu
arasında MEB, okullarda bilgisayar laboratuvarları kurmaya ve öğretmen, idareci ve öğrencilere temel
gelişimin uzun vadede öğrenci öğrenmesine yansıması beklenmektedir (MEB, 2024). ÖBA›da senkron
bilgisayar becerileri kazandırmaya yönelik çalışmalar başlatmıştır. Teknolojik araçların sınıflarda eğitim
eğitim yapılabilmesi için gerekli altyapı da bulunmaktadır. Öğretmenlerin mesleki olarak kendilerini materyali olarak kullanımı yine bu dönemde başlamıştır. Eğitimde dijital dönüşümün ikinci adımı, 2010
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU eklenmiştir. Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yeterlikleri ile ilgili standartları uygulamaya geçirme proje kapsamında okullara akıllı tahtalar, tabletler ve internet altyapısı sağlanmıştır. Bu projenin amacı,
geliştirebilmeleri amacıyla uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik eğitim programları da ÖBA üzerinden
yılında faaliyete başlayan FATİH projesi, Türkiye eğitim sisteminin dönüm noktasını oluşturmaktadır. Bu
tamamlanabilmektedir. Ayrıca ÖBA platformunda verilen mesleki eğitimlerde işaret dili çevirisi de
eğitimde fırsat eşitliği yaratmak ve dijital teknolojilerin etkin kullanımını artırmaktır. FATİH Projesi ile
çalışmaları gün geçtikçe hızlanmaktadır (MEB, 2024; Parlak vd., 2023).
Türkiye genelindeki tüm okullarda teknoloji kullanımı yaygınlaşmıştır.
Öğretmenlerin ve öğrencilerin dijital araçlarla ders işleyişi desteklenmiş ve e-kitap ve dijital eğitim
içerikleri üzerinden eğitim materyallerine erişimi kolaylaşmıştır. Eğitimde dijital dönüşümün üçüncü
adımında 2020 yılında meydana gelen COVID19- pandemisi, eğitimde dijitalleşmenin hızlanmasına
neden olmuştur. Pandemi nedeniyle okulların karantina tedbirlerine uygun olarak kapatılması, uzaktan
eğitimi zorunlu hale getirmiştir. Türkiye’de bu süreçte Eğitim Bilişim Ağı gibi dijital platformlar, öğretmenler
ve öğrenciler için en önemli araçlar haline gelmiştir. EBA’nın kullanımı geniş çapta yaygınlaşmış ve eğitim
içerikleri dijital ortama taşınmıştır. Ayrıca öğrencilere uzaktan eğitim desteği sunmak amacıyla televizyon
420 kanalı üzerinden asenkron olarak ders yayınlarına başlanmıştır. Bu dönemde internet erişimi olmayan 421
öğrenciler için çeşitli destek programları planlanmış ve uygulanmıştır. Ayrıca öğrenciler arasındaki teknolojik
eşitsizliklerin giderilmesi yönünde adımlar atılmıştır. Pandemi sonrası dönemde ise Türkiye’de hibrit eğitim
modelleri kalıcı hale gelmiştir. 2024-2022 yılları arasında, dijitalleşme süreci eğitim politikalarının önemli bir
parçası olmuştur. EBA’nın altyapısı daha da güçlendirilirken dijital içeriklerin niteliği artırılmıştır.
Ayrıca öğretmenler için teknoloji eğitimi programları ÖBA platformu aracılığıyla yaygınlaştırılmıştır.
Bunun yanında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından okulların internet altyapısı geliştirilerek tablet ve bilgisayar
erişimi konusunda destekler sürdürülmüştür. Eğitimde dijital dönüşümle müfredatın etkileşimli uzaktan
eğitim ortamlarıyla etkili şekilde öğrenilmesi amacıyla öğrencilerin dijital becerileri üzerine yoğunlaşan
yeni eğitim yaklaşımları benimsenmiştir. Teknolojik altyapı, eğitimde sürdürülebilir dijitalleşmenin
sağlanması adına sürekli olarak geliştirilmeye devam etmiştir. Yürütülen projeler ve yapılması planlanan
diğer çalışmalarla birlikte bu değişim ve gelişimin önümüzdeki yıllarda da hız kesmeden sürdürüleceği
öngörülmektedir.