Page 417 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 417

değerlendirmesinin  öğretmenden  bağımsız  yapıldığı  bir  yöntem  şeklinde  de  tanımlanabilmektedir   belirtilmiştir. Bu kapsamda bilgisayar destekli uzaktan İngilizce eğitim platformu DynEd (Dynamic and
 (Holmberg, 1995). Kahraman (2020) ise öğretmen ve öğrencinin bağımsız olabileceği, yüz yüze eğitimin   Education-Dinamik  ve  Eğitim)  yazılımı,  MEB  tarafından  ilk  olarak  2008-2009  eğitim-öğretim  yılında

 gerçekleştirilmediği olağanüstü durumlarda zorunlu eğitimde kullanılabileceğini belirtmiştir.    ilköğretim kurumları 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında uygulamaya konulmuştur.  11. Kalkınma Planı (2019-2023)
            572.  Maddesinde  engellilerin  meslek  edinmesine  yönelik  uzaktan  eğitim  programları  geliştirilmesinin
 Uzaktan  eğitimin  içeriğinde  zamanla  değişen  kavramlar  incelendiğinde  mektupla  eğitim,  evde
            önemine değinilmiştir.  Bununla beraber Yeni Ekonomi Programı (2019-2021) kapsamında engellilerin
 çalışma,  dış  çalışma,  uzaktan  öğretim  ve  uzaktan  öğretme,  uzaktan  öğrenim  veya  uzakta  öğrenme
            meslek  edinmesi  amacıyla  uzaktan  eğitim  programları  geliştirilecektir.  Bu  planlamaların  ışığında
 göze  çarpmaktadır  (Hüseyin  ve  Kocasaraç,  2022).    Uzaktan  eğitimin  öğrenciler  açısından  avantajları
            engellilerin  de  rahatça  faydalanabileceği  yaygın  eğitim  kurslarının  dijital  bir  platform  ile  elektronik
 incelendiğinde öğrenci danışmanlığı yapılarak öğrencilerin kendi başına çalışma sorumluluğunu alması
            ortamda  vatandaşlarımızın  hizmetine  sunulduğu  Halk  Eğitimi  Merkezleri  Bilişim  Ağı  [HEMBA]
 ise bu öğrenme öğretme faaliyetini eşsiz kılmaktadır. Ayrıca bu öğrencilerin başarısının artırılması için
            02.06.2023  tarihinde  açılmıştır.  Yaygın  eğitim  içeriklerinin  dijital  bir  platformla  elektronik  ortama
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  olarak belirtilebilir (Nasrullah, 2014). 2019 yılından önce sıklıkla kullanılan asenkron uzaktan öğrenme,   Merkezlerindeki yüz yüze eğitimlerden daha fazla vatandaşın faydalanabilmesi planlanmıştır. İlk etapta
 öğretilen içeriğin sunumunda görev alan öğretmenlerin oluşturduğu ekip tarafından sistemli bir şekilde
            taşındığı  HEMBA  platformunda  yer  alan  kurs  ve  seminerlerin  içerikleri,  Hayat  Boyu  Öğrenme  Genel
 düzenlenmesi de olumlu olarak değerlendirilebilir.
            Müdürlüğünce hazırlanmıştır. Platform sayesinde yılda yaklaşık 12 milyon kişinin yararlandığı Halk Eğitim
 Uzaktan  eğitim  genel  olarak  iki  kısımda  incelenebilir.  Bunlar  Senkronize  ve  Asenkron  öğrenme
            100 kurs ve seminerin dijital içeriği hazırlanan platformda bu sayının zamanla artması hedeflenmektedir.

 öğrencilerin  öğretmenlerin  yazılı  talimatlarından  öğrenmesi  ve  daha  önceden  kaydedilmiş  derslerin
               9.  10.  ve  11.  Kalkınma  Planlarında  belirtilen  maddeleri  yürürlüğe  geçirebilmek  amacıyla  hazırlanan
 görsel içeriklerini farklı zamanlarda izleyerek etkileşime girmesine olanak tanımaktadır. Oysa eşzamanlı
            Bilgi Toplumu Stratejisi’nin (2015-2018) kapsamında uzaktan eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin
 öğrenme, canlı radyo programlarının dinlenmesi ya da canlı olarak yürütülen çevrim içi derslere gerçek

 zamanlı ve aktif katılımın sağlanmasıyla gerçekleştirilmektedir (Shahabadi ve Uplane, 2015). Senkronize

            çalışmalarına başlanan Eğitim Bilişim Ağı ya da kısaca EBA, Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı
 öğrenme  bilgi  ve  iletişim  teknolojilerinin  eğitim  sistemine  daha  fazla  dâhil  olmasıyla  yaygın  olarak   kullanılması  ile  ilgili  çalışmalara  Millî  Eğitim  Bakanlığı  bünyesinde  devam  edilmiştir.    2012  yılında
            tarafından  kurulan  sosyal  nitelikli  eğitsel  elektronik  içerik  ağı  olarak  tanımlanmaktadır.  Millî  Eğitim
 kullanılabilir  hale  gelmiştir  (Mayadas,  1997).  Uzaktan  eğitimin  ilk  ortaya  çıktığı  zamanlarda  öğretme-
            Bakanlığına  bağlı  Yenilik  ve  Eğitim  Teknolojileri  Genel  Müdürlüğü  tarafından  tasarlanmıştır  ve
 öğrenme faaliyetlerinin yürütülmesinde geleneksel olarak yazışmalar, radyo, televizyon ve cd-rom’lar
            işletilmektedir. Öğretmen ve öğrencilerin FATİH Projesi kapsamında ihtiyaç duydukları ders materyalleri
 aracılığıyla  yayınlar  kullanılmıştır.  Yakın  zamanlarda  ise  pocket-pc,  öğrencilerin  elde  taşınabilir  mobil
            çevrim içi olarak sunulmaktadır. Böylelikle, Türkiye’deki tüm öğrenci ve öğretmenlerin çevrimiçi ortamda
 414  cihazlarda  indirilebilecek  ve  depolanabilecek  ders  içeriğine  erişilebilecek  sanal  ortamlarda  ortaya   415
            ders  içeriklerine  ulaşması  sağlanmaktadır.  EBA,  23  Mart  2020  tarihinden  itibaren  tüm  Türkiye’de
 çıkmıştır (Richardson vd., 2013). Uzaktan eğitimde bilgisayar ve internet tabanlı öğrenme, sanal sınıflar
            yayına  başlamıştır.  Ayrıca  e-öğrenme  sisteminin  etkin  kullanımı  ile  dijitalleşme  stratejisine  uyumlu
 gibi farklı süreçler de bulunmaktadır. Uzaktan eğitim içerikleri genel olarak internet, intranet, extranet,
            şekilde müfredat düzenlemeleri yapılması ve kişiselleştirilmiş öğretim planı (sanal asistan) uygulama
 ses veya görüntü aktarıcı sistemler vasıtalarıyla sağlanmaktadır (Kashora, van der Poll ve van der Poll,
            stratejisinin uygulanması planlanmıştır. Bu kapsamda 13 Nisan 2020’de EBA Asistan, 19 Ağustos 2020’de
 2016).
            ise MEB Asistan hayata geçirilmiştir.
 Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Gelişimi
             COVID 19 Dönemi Uzaktan Eğitim: Türkiye ve Dünya Gündemi

 Dünya  genelinde  yaşanan  değişimler  ve  gelişmeler  sonucunda  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  da  hangi
               Tüm dünyayı etkileyen COVID 19 pandemisine ilişkin Türkiye’de ilk açıklama 11 Mart 2020 tarihinde
 politikalarla  sürece  yön  verdiği  ve  eğitim  sistemimizin  tüm  bu  gelişmelerden  nasıl  etkilendiği  ele
            yapılmıştır. Ayrıca aynı tarihte Dünya Sağlık Örgütü, korona virüsü pandemi olarak ilan etmiştir (Saygı,
 alınması gereken öncelikli bir çalışma alanı olarak görülmektedir. Çünkü, ülkelerin geleceğe bakış açısını
            2021).  Tüm  dünyada  etkili  olan  pandemi,  sosyal  hayatın  tüm  alanlarının  durmasına  sebep  olmuştur.
 genişletecek uygulanabilir planlamalara ihtiyacı bulunmaktadır.
            Sosyal  alanların  başında  gelen  okullar  da  pandemiden  olumsuz  etkilenmiştir.  Okulların  fiziki  olarak
            kapanarak uzaktan eğitime geçilmesi Türkiye’de pandeminin önlenmesine katkı sağlamıştır.
 9. Kalkınma Planı (2007-2013) 593.maddede bilgi toplumuna geçiş sürecinde ihtiyaç duyulan insan
 gücünün  yetiştirilebilmesi  için  yabancı  dil  öğretimi  etkinleştirilecek,  bilgi  ve  iletişim  teknolojilerinin
               COVID 19 pandemisi nedeniyle Millî Eğitim Bakanlığı 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan eğitime
 derslerde  kullanılmasını  sağlayacak  yöntemler  geliştirileceği  ve  bu  yöntemlerin  yaygınlaştırılacağı
   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422