Page 417 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 417
değerlendirmesinin öğretmenden bağımsız yapıldığı bir yöntem şeklinde de tanımlanabilmektedir belirtilmiştir. Bu kapsamda bilgisayar destekli uzaktan İngilizce eğitim platformu DynEd (Dynamic and
(Holmberg, 1995). Kahraman (2020) ise öğretmen ve öğrencinin bağımsız olabileceği, yüz yüze eğitimin Education-Dinamik ve Eğitim) yazılımı, MEB tarafından ilk olarak 2008-2009 eğitim-öğretim yılında
gerçekleştirilmediği olağanüstü durumlarda zorunlu eğitimde kullanılabileceğini belirtmiştir. ilköğretim kurumları 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında uygulamaya konulmuştur. 11. Kalkınma Planı (2019-2023)
572. Maddesinde engellilerin meslek edinmesine yönelik uzaktan eğitim programları geliştirilmesinin
Uzaktan eğitimin içeriğinde zamanla değişen kavramlar incelendiğinde mektupla eğitim, evde
önemine değinilmiştir. Bununla beraber Yeni Ekonomi Programı (2019-2021) kapsamında engellilerin
çalışma, dış çalışma, uzaktan öğretim ve uzaktan öğretme, uzaktan öğrenim veya uzakta öğrenme
meslek edinmesi amacıyla uzaktan eğitim programları geliştirilecektir. Bu planlamaların ışığında
göze çarpmaktadır (Hüseyin ve Kocasaraç, 2022). Uzaktan eğitimin öğrenciler açısından avantajları
engellilerin de rahatça faydalanabileceği yaygın eğitim kurslarının dijital bir platform ile elektronik
incelendiğinde öğrenci danışmanlığı yapılarak öğrencilerin kendi başına çalışma sorumluluğunu alması
ortamda vatandaşlarımızın hizmetine sunulduğu Halk Eğitimi Merkezleri Bilişim Ağı [HEMBA]
ise bu öğrenme öğretme faaliyetini eşsiz kılmaktadır. Ayrıca bu öğrencilerin başarısının artırılması için
02.06.2023 tarihinde açılmıştır. Yaygın eğitim içeriklerinin dijital bir platformla elektronik ortama
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU olarak belirtilebilir (Nasrullah, 2014). 2019 yılından önce sıklıkla kullanılan asenkron uzaktan öğrenme, Merkezlerindeki yüz yüze eğitimlerden daha fazla vatandaşın faydalanabilmesi planlanmıştır. İlk etapta
öğretilen içeriğin sunumunda görev alan öğretmenlerin oluşturduğu ekip tarafından sistemli bir şekilde
taşındığı HEMBA platformunda yer alan kurs ve seminerlerin içerikleri, Hayat Boyu Öğrenme Genel
düzenlenmesi de olumlu olarak değerlendirilebilir.
Müdürlüğünce hazırlanmıştır. Platform sayesinde yılda yaklaşık 12 milyon kişinin yararlandığı Halk Eğitim
Uzaktan eğitim genel olarak iki kısımda incelenebilir. Bunlar Senkronize ve Asenkron öğrenme
100 kurs ve seminerin dijital içeriği hazırlanan platformda bu sayının zamanla artması hedeflenmektedir.
öğrencilerin öğretmenlerin yazılı talimatlarından öğrenmesi ve daha önceden kaydedilmiş derslerin
9. 10. ve 11. Kalkınma Planlarında belirtilen maddeleri yürürlüğe geçirebilmek amacıyla hazırlanan
görsel içeriklerini farklı zamanlarda izleyerek etkileşime girmesine olanak tanımaktadır. Oysa eşzamanlı
Bilgi Toplumu Stratejisi’nin (2015-2018) kapsamında uzaktan eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin
öğrenme, canlı radyo programlarının dinlenmesi ya da canlı olarak yürütülen çevrim içi derslere gerçek
zamanlı ve aktif katılımın sağlanmasıyla gerçekleştirilmektedir (Shahabadi ve Uplane, 2015). Senkronize
çalışmalarına başlanan Eğitim Bilişim Ağı ya da kısaca EBA, Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı
öğrenme bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim sistemine daha fazla dâhil olmasıyla yaygın olarak kullanılması ile ilgili çalışmalara Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde devam edilmiştir. 2012 yılında
tarafından kurulan sosyal nitelikli eğitsel elektronik içerik ağı olarak tanımlanmaktadır. Millî Eğitim
kullanılabilir hale gelmiştir (Mayadas, 1997). Uzaktan eğitimin ilk ortaya çıktığı zamanlarda öğretme-
Bakanlığına bağlı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından tasarlanmıştır ve
öğrenme faaliyetlerinin yürütülmesinde geleneksel olarak yazışmalar, radyo, televizyon ve cd-rom’lar
işletilmektedir. Öğretmen ve öğrencilerin FATİH Projesi kapsamında ihtiyaç duydukları ders materyalleri
aracılığıyla yayınlar kullanılmıştır. Yakın zamanlarda ise pocket-pc, öğrencilerin elde taşınabilir mobil
çevrim içi olarak sunulmaktadır. Böylelikle, Türkiye’deki tüm öğrenci ve öğretmenlerin çevrimiçi ortamda
414 cihazlarda indirilebilecek ve depolanabilecek ders içeriğine erişilebilecek sanal ortamlarda ortaya 415
ders içeriklerine ulaşması sağlanmaktadır. EBA, 23 Mart 2020 tarihinden itibaren tüm Türkiye’de
çıkmıştır (Richardson vd., 2013). Uzaktan eğitimde bilgisayar ve internet tabanlı öğrenme, sanal sınıflar
yayına başlamıştır. Ayrıca e-öğrenme sisteminin etkin kullanımı ile dijitalleşme stratejisine uyumlu
gibi farklı süreçler de bulunmaktadır. Uzaktan eğitim içerikleri genel olarak internet, intranet, extranet,
şekilde müfredat düzenlemeleri yapılması ve kişiselleştirilmiş öğretim planı (sanal asistan) uygulama
ses veya görüntü aktarıcı sistemler vasıtalarıyla sağlanmaktadır (Kashora, van der Poll ve van der Poll,
stratejisinin uygulanması planlanmıştır. Bu kapsamda 13 Nisan 2020’de EBA Asistan, 19 Ağustos 2020’de
2016).
ise MEB Asistan hayata geçirilmiştir.
Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Gelişimi
COVID 19 Dönemi Uzaktan Eğitim: Türkiye ve Dünya Gündemi
Dünya genelinde yaşanan değişimler ve gelişmeler sonucunda Millî Eğitim Bakanlığı’nın da hangi
Tüm dünyayı etkileyen COVID 19 pandemisine ilişkin Türkiye’de ilk açıklama 11 Mart 2020 tarihinde
politikalarla sürece yön verdiği ve eğitim sistemimizin tüm bu gelişmelerden nasıl etkilendiği ele
yapılmıştır. Ayrıca aynı tarihte Dünya Sağlık Örgütü, korona virüsü pandemi olarak ilan etmiştir (Saygı,
alınması gereken öncelikli bir çalışma alanı olarak görülmektedir. Çünkü, ülkelerin geleceğe bakış açısını
2021). Tüm dünyada etkili olan pandemi, sosyal hayatın tüm alanlarının durmasına sebep olmuştur.
genişletecek uygulanabilir planlamalara ihtiyacı bulunmaktadır.
Sosyal alanların başında gelen okullar da pandemiden olumsuz etkilenmiştir. Okulların fiziki olarak
kapanarak uzaktan eğitime geçilmesi Türkiye’de pandeminin önlenmesine katkı sağlamıştır.
9. Kalkınma Planı (2007-2013) 593.maddede bilgi toplumuna geçiş sürecinde ihtiyaç duyulan insan
gücünün yetiştirilebilmesi için yabancı dil öğretimi etkinleştirilecek, bilgi ve iletişim teknolojilerinin
COVID 19 pandemisi nedeniyle Millî Eğitim Bakanlığı 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan eğitime
derslerde kullanılmasını sağlayacak yöntemler geliştirileceği ve bu yöntemlerin yaygınlaştırılacağı