Page 416 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 416

değerlendirmesinin  öğretmenden  bağımsız  yapıldığı  bir  yöntem  şeklinde  de  tanımlanabilmektedir          belirtilmiştir. Bu kapsamda bilgisayar destekli uzaktan İngilizce eğitim platformu DynEd (Dynamic and
            (Holmberg, 1995). Kahraman (2020) ise öğretmen ve öğrencinin bağımsız olabileceği, yüz yüze eğitimin           Education-Dinamik  ve  Eğitim)  yazılımı,  MEB  tarafından  ilk  olarak  2008-2009  eğitim-öğretim  yılında

            gerçekleştirilmediği olağanüstü durumlarda zorunlu eğitimde kullanılabileceğini belirtmiştir.                  ilköğretim kurumları 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında uygulamaya konulmuştur.  11. Kalkınma Planı (2019-2023)
                                                                                                                           572.  Maddesinde  engellilerin  meslek  edinmesine  yönelik  uzaktan  eğitim  programları  geliştirilmesinin
               Uzaktan  eğitimin  içeriğinde  zamanla  değişen  kavramlar  incelendiğinde  mektupla  eğitim,  evde
                                                                                                                           önemine değinilmiştir.  Bununla beraber Yeni Ekonomi Programı (2019-2021) kapsamında engellilerin
            çalışma,  dış  çalışma,  uzaktan  öğretim  ve  uzaktan  öğretme,  uzaktan  öğrenim  veya  uzakta  öğrenme
                                                                                                                           meslek  edinmesi  amacıyla  uzaktan  eğitim  programları  geliştirilecektir.  Bu  planlamaların  ışığında
            göze  çarpmaktadır  (Hüseyin  ve  Kocasaraç,  2022).    Uzaktan  eğitimin  öğrenciler  açısından  avantajları
                                                                                                                           engellilerin  de  rahatça  faydalanabileceği  yaygın  eğitim  kurslarının  dijital  bir  platform  ile  elektronik
            incelendiğinde öğrenci danışmanlığı yapılarak öğrencilerin kendi başına çalışma sorumluluğunu alması
                                                                                                                           ortamda  vatandaşlarımızın  hizmetine  sunulduğu  Halk  Eğitimi  Merkezleri  Bilişim  Ağı  [HEMBA]
            ise bu öğrenme öğretme faaliyetini eşsiz kılmaktadır. Ayrıca bu öğrencilerin başarısının artırılması için
                                                                                                                           02.06.2023  tarihinde  açılmıştır.  Yaygın  eğitim  içeriklerinin  dijital  bir  platformla  elektronik  ortama
     TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  olarak belirtilebilir (Nasrullah, 2014). 2019 yılından önce sıklıkla kullanılan asenkron uzaktan öğrenme,   Merkezlerindeki yüz yüze eğitimlerden daha fazla vatandaşın faydalanabilmesi planlanmıştır. İlk etapta
            öğretilen içeriğin sunumunda görev alan öğretmenlerin oluşturduğu ekip tarafından sistemli bir şekilde
                                                                                                                           taşındığı  HEMBA  platformunda  yer  alan  kurs  ve  seminerlerin  içerikleri,  Hayat  Boyu  Öğrenme  Genel
            düzenlenmesi de olumlu olarak değerlendirilebilir.
                                                                                                                           Müdürlüğünce hazırlanmıştır. Platform sayesinde yılda yaklaşık 12 milyon kişinin yararlandığı Halk Eğitim
               Uzaktan  eğitim  genel  olarak  iki  kısımda  incelenebilir.  Bunlar  Senkronize  ve  Asenkron  öğrenme
                                                                                                                           100 kurs ve seminerin dijital içeriği hazırlanan platformda bu sayının zamanla artması hedeflenmektedir.

            öğrencilerin  öğretmenlerin  yazılı  talimatlarından  öğrenmesi  ve  daha  önceden  kaydedilmiş  derslerin
                                                                                                                              9.  10.  ve  11.  Kalkınma  Planlarında  belirtilen  maddeleri  yürürlüğe  geçirebilmek  amacıyla  hazırlanan
            görsel içeriklerini farklı zamanlarda izleyerek etkileşime girmesine olanak tanımaktadır. Oysa eşzamanlı
                                                                                                                           Bilgi Toplumu Stratejisi’nin (2015-2018) kapsamında uzaktan eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin
            öğrenme, canlı radyo programlarının dinlenmesi ya da canlı olarak yürütülen çevrim içi derslere gerçek

            zamanlı ve aktif katılımın sağlanmasıyla gerçekleştirilmektedir (Shahabadi ve Uplane, 2015). Senkronize

                                                                                                                           çalışmalarına başlanan Eğitim Bilişim Ağı ya da kısaca EBA, Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı
            öğrenme  bilgi  ve  iletişim  teknolojilerinin  eğitim  sistemine  daha  fazla  dâhil  olmasıyla  yaygın  olarak   kullanılması  ile  ilgili  çalışmalara  Millî  Eğitim  Bakanlığı  bünyesinde  devam  edilmiştir.    2012  yılında
                                                                                                                           tarafından  kurulan  sosyal  nitelikli  eğitsel  elektronik  içerik  ağı  olarak  tanımlanmaktadır.  Millî  Eğitim
            kullanılabilir  hale  gelmiştir  (Mayadas,  1997).  Uzaktan  eğitimin  ilk  ortaya  çıktığı  zamanlarda  öğretme-
                                                                                                                           Bakanlığına  bağlı  Yenilik  ve  Eğitim  Teknolojileri  Genel  Müdürlüğü  tarafından  tasarlanmıştır  ve
            öğrenme faaliyetlerinin yürütülmesinde geleneksel olarak yazışmalar, radyo, televizyon ve cd-rom’lar
                                                                                                                           işletilmektedir. Öğretmen ve öğrencilerin FATİH Projesi kapsamında ihtiyaç duydukları ders materyalleri
            aracılığıyla  yayınlar  kullanılmıştır.  Yakın  zamanlarda  ise  pocket-pc,  öğrencilerin  elde  taşınabilir  mobil
                                                                                                                           çevrim içi olarak sunulmaktadır. Böylelikle, Türkiye’deki tüm öğrenci ve öğretmenlerin çevrimiçi ortamda
    414     cihazlarda  indirilebilecek  ve  depolanabilecek  ders  içeriğine  erişilebilecek  sanal  ortamlarda  ortaya                                                                                                 415
                                                                                                                           ders  içeriklerine  ulaşması  sağlanmaktadır.  EBA,  23  Mart  2020  tarihinden  itibaren  tüm  Türkiye’de
            çıkmıştır (Richardson vd., 2013). Uzaktan eğitimde bilgisayar ve internet tabanlı öğrenme, sanal sınıflar
                                                                                                                           yayına  başlamıştır.  Ayrıca  e-öğrenme  sisteminin  etkin  kullanımı  ile  dijitalleşme  stratejisine  uyumlu
            gibi farklı süreçler de bulunmaktadır. Uzaktan eğitim içerikleri genel olarak internet, intranet, extranet,
                                                                                                                           şekilde müfredat düzenlemeleri yapılması ve kişiselleştirilmiş öğretim planı (sanal asistan) uygulama
            ses veya görüntü aktarıcı sistemler vasıtalarıyla sağlanmaktadır (Kashora, van der Poll ve van der Poll,
                                                                                                                           stratejisinin uygulanması planlanmıştır. Bu kapsamda 13 Nisan 2020’de EBA Asistan, 19 Ağustos 2020’de
            2016).
                                                                                                                           ise MEB Asistan hayata geçirilmiştir.
             Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Gelişimi
                                                                                                                           COVID 19 Dönemi Uzaktan Eğitim: Türkiye ve Dünya Gündemi

               Dünya  genelinde  yaşanan  değişimler  ve  gelişmeler  sonucunda  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  da  hangi
                                                                                                                              Tüm dünyayı etkileyen COVID 19 pandemisine ilişkin Türkiye’de ilk açıklama 11 Mart 2020 tarihinde
            politikalarla  sürece  yön  verdiği  ve  eğitim  sistemimizin  tüm  bu  gelişmelerden  nasıl  etkilendiği  ele
                                                                                                                           yapılmıştır. Ayrıca aynı tarihte Dünya Sağlık Örgütü, korona virüsü pandemi olarak ilan etmiştir (Saygı,
            alınması gereken öncelikli bir çalışma alanı olarak görülmektedir. Çünkü, ülkelerin geleceğe bakış açısını
                                                                                                                           2021).  Tüm  dünyada  etkili  olan  pandemi,  sosyal  hayatın  tüm  alanlarının  durmasına  sebep  olmuştur.
            genişletecek uygulanabilir planlamalara ihtiyacı bulunmaktadır.
                                                                                                                           Sosyal  alanların  başında  gelen  okullar  da  pandemiden  olumsuz  etkilenmiştir.  Okulların  fiziki  olarak
                                                                                                                           kapanarak uzaktan eğitime geçilmesi Türkiye’de pandeminin önlenmesine katkı sağlamıştır.
               9. Kalkınma Planı (2007-2013) 593.maddede bilgi toplumuna geçiş sürecinde ihtiyaç duyulan insan
            gücünün  yetiştirilebilmesi  için  yabancı  dil  öğretimi  etkinleştirilecek,  bilgi  ve  iletişim  teknolojilerinin
                                                                                                                              COVID 19 pandemisi nedeniyle Millî Eğitim Bakanlığı 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan eğitime
            derslerde  kullanılmasını  sağlayacak  yöntemler  geliştirileceği  ve  bu  yöntemlerin  yaygınlaştırılacağı
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421