Page 411 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 411
teknolojisi sınıfı bulunmayan 17.261 okula 15 öğrenciye bir bilgisayar düşecek şekilde donanım sağlanmış, (z-kitap) geliştirilmesi için çeşitli çalışmalar yürütülmektedir. Z-kitaplar, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve
her okula bir projeksiyon cihazı, yazıcı ve tarayıcı verilmiştir. Bu çalışmalar sayesinde, ortaöğretim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan ders kitaplarının, öğretim programlarına uygun şekilde
öğrencilerinin tamamı ve ilköğretim öğrencilerinin %98’i güvenli ve sınırsız internet erişimine ulaşmıştır animasyon, video, ses, fotoğraf, harita, grafik, tablo, simülasyon gibi unsurlarla etkileşimli hale getirilmiş
(FATİH Projesi İnceleme Raporu Danışmanlık Faaliyetleri, 2013, s. 21). Fatih Projesi kapsamında 2024 yılı versiyonlarıdır. Bu içerikler, öğrencilere daha interaktif ve zengin bir öğrenme deneyimi sunarak,
itibarıyla Türkiye’de yaklaşık 13.800 okula VPN (Sanal Ağ) hizmeti verilmiş olup, 12.344 okulda hizmet eğitsel materyalleri daha çekici ve anlaşılır kılmayı amaçlamaktadır (YEĞİTEK, 2015) elektronik içerik,
aktif olarak kullanılmaktadır. Ayrıca 40.58 okul mobil ağ üzerinden ve 1.152 okul uydu internet üzerinden öğretim programına uygun olarak tasarlanan ve çoklu ortam bileşenleri (ses, video, animasyon vb.) ile
bağlanabilmektedir. Altyapı ve erişim hizmetleri günümüzde halen devam etmekte ve geliştirilmektedir. zenginleştirilmiş, çevrim içi veya çevrim dışı kullanılabilen bilgisayar tabanlı materyallerdir. Bu içerikler,
öğrenme sürecini desteklemek amacıyla tasarlanmış olup, öğrenci ile etkileşimli veya etkileşimsiz bir
FATİH Projesi kapsamında donanım kurulumu gerçekleştirilen okullar başta olmak üzere, tüm
şekilde iletişim kurabilir. Elektronik içerikler, derslerin daha verimli ve ilgi çekici hale getirilmesi için dijital
öğretmenlerin kurulan donanımları etkin bir şekilde kullanabilmesi, eğitimde bilişim teknolojilerini ve
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU faaliyetleri düzenlenmektedir. Çünkü projenin amaçlarının en önemli aşaması, eğitim ve öğretim içerikler, iki platform aracılığıyla kullanıcıların hizmetine sunulmaktadır: EBA Portal ve EBA Market.
araçlarla zenginleştirilmiş destekleyici materyaller olarak önemli bir rol oynar. Elektronik içeriklerin
öğretim süreçlerinde e-materyalleri verimli bir şekilde değerlendirebilmeleri amacıyla çeşitli eğitim
sağlanması, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden, ana kumanda merkezi olarak gerçekleştirilmektedir. Bu
uygulamalarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin, teknolojik altyapısı güçlendirilmiş sınıflarda, sınıf
>
EBA Portal, öğretmenler, öğrenciler ve veliler arasında bilgi paylaşımını sağlayan bir platform
içi uygulamalarını eğitim öğretim faaliyetlerinde kullanabilmesidir. Dolayısıyla uygulayıcı eğitimleri
olup, EBA’nın web üzerinden amaçlarını gerçekleştirmeye çalıştığı bir ortamdır. Bu platformda,
bu projenin önemli bir adımını oluşturmaktadır (MEB, 2022a). Öğretmenlerin teknolojiyi etkin şekilde
öğretim süreçlerini destekleyecek içerikler ve materyaller yer alır.
kullanabilmeleri, ders planlamalarını pedagojik açıdan uygun yöntemlerle dijital araçlarla entegre
edebilmeleri ve öğrencilere teknoloji kullanımında rehberlik yapabilmeleri amacıyla hizmet içi eğitim
programları düzenlenmesi hedeflenmiştir. FATİH Projesi kapsamında öğretmen hizmet içi eğitimleri
uygulama marketidir. Bu market, kullanıcıların eğitimle ilgili uygulamalara erişim sağlamasını
yüz yüze ve uzaktan olmak üzere planlanmıştır. 2021 yılı itibariyle 421.674 öğretmene yüz yüze, 541.505 > EBA Market ise, FATİH Projesi kapsamında dağıtılan tablet bilgisayarlar aracılığıyla sunulan bir
kolaylaştırmak için cihazlara önceden yüklenmiş olarak gelir ve eğitim bilişim ağının amaçlarını
öğretmene ise uzaktan eğitim yolu ile proje kapsamında çeşitli eğitimler verilmiştir (MEB, 2021). mobil ortamda destekler.
Öğretmenlerin derslerinde etkileşimli tahtalarla uyumlu bir şekilde kullanabilecekleri eğitim öğretim EBA sistemi, eğitim öğretim sürecindeki tüm paydaşlara sosyal ortamda sosyal öğrenme imkânı
408 içeriklerinin elektronik ortamda sunulması ve Fatih Projesi’nin bileşenlerinden biri olan “Eğitsel e-İçeriğin sunabilmektedir. Basit ve kullanıcı dostu bir arayüz ile tasarlanmış olan bu platform, öğretmenlere 409
Sağlanması ve Yönetilmesi” amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından EBA [Eğitim Bilişim Ağı] projesi farklı ölçeklerde paylaşım yapma imkânı sunmaktadır. EBA platformu, öğretmenlere ve öğrencilere
hayata geçirilmiştir. EBA, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından öğrenci ve öğretmenlerin kullanımına sunulan, etkili dersler ve çeşitli teknolojik kazanımlar sağlamak için birçok modül ile tasarlanmıştır ve öğretmen,
herhangi bir ücret ödemeden ulaşabilmesine olanak tanıyan bir eğitim platformudur (Eğitim Bilişim öğrenci ve veli olmak üzere üç ayrı giriş sistemi bulunmaktadır. Öğretmenler, sınıf düzeyinde, diğer
Ağı, 2022). EBA Projesiyle, etkileşimli tahtalarla uyumlu bir şekilde kullanılabilecek eğitim öğretim öğretmenlerle veya tüm okul çapında içerik ve materyal paylaşımı gerçekleştirebilirler. Bu sayede,
içeriklerinin elektronik ortamda sunulması ve bunların etkin olarak kullanılması; öğrencileri daha aktif bilgi paylaşımı ve iş birliği süreçleri daha etkili bir şekilde yürütülebilmektedir (Okyay, 2022). EBA, dijital
kılarak bilgiye erişimi ve öğrenmeyi kolaylaştırmak amaçlanmaktadır. Kullanıcılara müfredatla ilgili ders ortamda eğitime katkıda bulunacak tüm öğeleri bir arada toplayan bir dijital çatı görevini üslenmiştir
materyallerinin yanı sıra kişisel ve mesleki gelişim fırsatları sunan bu eğitim platformu (MEB, 2021), bilgi (Güvendi, 2014).
ve iletişim teknolojileri (BİT) araçlarının kullanımı yoluyla eğitime teknolojik entegrasyonu teşvik etmeyi
EBA’nın diğer amaçları ise şunlardır (MEB, 2015; EBA, 2013):
amaçlamaktadır.
> Farklı, zengin ve eğitici içerikler sunmak,
Platformun temel hedefi, okullarda, evlerde veya diğer eğitim ortamlarında BİT materyallerinin
> Bilişim kültürünü yaygınlaştırarak eğitimde kullanılmasını sağlamak,
yaygın olarak kullanılmasını sağlayarak, teknoloji destekli öğrenme süreçlerini geliştirmektir. EBA
sistemi, birçok işlevi sayesinde kullanıcısına farklı alanlarda materyaller sağlayan bir yapıdır (Boz, > İçerikle ilgili ihtiyaçlara cevap vermek,
2016). “Eğitsel e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi” bileşeni kapsamında, zenginleştirilmiş kitapların