Page 411 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 411

teknolojisi sınıfı bulunmayan 17.261 okula 15 öğrenciye bir bilgisayar düşecek şekilde donanım sağlanmış,   (z-kitap) geliştirilmesi için çeşitli çalışmalar yürütülmektedir. Z-kitaplar, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve
 her  okula  bir  projeksiyon  cihazı,  yazıcı  ve  tarayıcı  verilmiştir.  Bu  çalışmalar  sayesinde,  ortaöğretim   Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan ders kitaplarının, öğretim programlarına uygun şekilde

 öğrencilerinin tamamı ve ilköğretim öğrencilerinin %98’i güvenli ve sınırsız internet erişimine ulaşmıştır   animasyon, video, ses, fotoğraf, harita, grafik, tablo, simülasyon gibi unsurlarla etkileşimli hale getirilmiş
 (FATİH Projesi İnceleme Raporu Danışmanlık Faaliyetleri, 2013, s. 21). Fatih Projesi kapsamında 2024 yılı   versiyonlarıdır.  Bu  içerikler,  öğrencilere  daha  interaktif  ve  zengin  bir  öğrenme  deneyimi  sunarak,
 itibarıyla Türkiye’de yaklaşık 13.800 okula VPN (Sanal Ağ) hizmeti verilmiş olup, 12.344 okulda hizmet   eğitsel  materyalleri  daha  çekici  ve  anlaşılır  kılmayı  amaçlamaktadır  (YEĞİTEK,  2015)  elektronik  içerik,
 aktif olarak kullanılmaktadır. Ayrıca 40.58 okul mobil ağ üzerinden ve 1.152 okul uydu internet üzerinden   öğretim programına uygun olarak tasarlanan ve çoklu ortam bileşenleri (ses, video, animasyon vb.) ile

 bağlanabilmektedir. Altyapı ve erişim hizmetleri günümüzde halen devam etmekte ve geliştirilmektedir.  zenginleştirilmiş, çevrim içi veya çevrim dışı kullanılabilen bilgisayar tabanlı materyallerdir. Bu içerikler,
            öğrenme sürecini desteklemek amacıyla tasarlanmış olup, öğrenci ile etkileşimli veya etkileşimsiz bir
 FATİH  Projesi  kapsamında  donanım  kurulumu  gerçekleştirilen  okullar  başta  olmak  üzere,  tüm
            şekilde iletişim kurabilir. Elektronik içerikler, derslerin daha verimli ve ilgi çekici hale getirilmesi için dijital
 öğretmenlerin kurulan donanımları etkin bir şekilde kullanabilmesi, eğitimde bilişim teknolojilerini ve
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  faaliyetleri  düzenlenmektedir.  Çünkü  projenin  amaçlarının  en  önemli  aşaması,  eğitim  ve  öğretim   içerikler, iki platform aracılığıyla kullanıcıların hizmetine sunulmaktadır: EBA Portal ve EBA Market.
            araçlarla  zenginleştirilmiş  destekleyici  materyaller  olarak  önemli  bir  rol  oynar.  Elektronik  içeriklerin
 öğretim  süreçlerinde  e-materyalleri  verimli  bir  şekilde  değerlendirebilmeleri  amacıyla  çeşitli  eğitim
            sağlanması, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden, ana kumanda merkezi olarak gerçekleştirilmektedir. Bu

 uygulamalarının  uygulayıcısı  olan  öğretmenlerin,  teknolojik  altyapısı  güçlendirilmiş  sınıflarda,  sınıf
                   >
                   EBA Portal, öğretmenler, öğrenciler ve veliler arasında bilgi paylaşımını sağlayan bir platform
 içi  uygulamalarını  eğitim  öğretim  faaliyetlerinde  kullanabilmesidir.  Dolayısıyla  uygulayıcı  eğitimleri
                   olup, EBA’nın web üzerinden amaçlarını gerçekleştirmeye çalıştığı bir ortamdır. Bu platformda,
 bu projenin önemli bir adımını oluşturmaktadır (MEB, 2022a). Öğretmenlerin teknolojiyi etkin şekilde
                   öğretim süreçlerini destekleyecek içerikler ve materyaller yer alır.
 kullanabilmeleri,  ders  planlamalarını  pedagojik  açıdan  uygun  yöntemlerle  dijital  araçlarla  entegre
 edebilmeleri  ve  öğrencilere  teknoloji  kullanımında  rehberlik  yapabilmeleri  amacıyla  hizmet  içi  eğitim

 programları  düzenlenmesi  hedeflenmiştir.    FATİH  Projesi  kapsamında  öğretmen  hizmet  içi  eğitimleri
                   uygulama marketidir. Bu market, kullanıcıların eğitimle ilgili uygulamalara erişim sağlamasını
 yüz yüze ve uzaktan olmak üzere planlanmıştır. 2021 yılı itibariyle 421.674 öğretmene yüz yüze, 541.505     >  EBA Market ise, FATİH Projesi kapsamında dağıtılan tablet bilgisayarlar aracılığıyla sunulan bir
                   kolaylaştırmak için cihazlara önceden yüklenmiş olarak gelir ve eğitim bilişim ağının amaçlarını
 öğretmene ise uzaktan eğitim yolu ile proje kapsamında çeşitli eğitimler verilmiştir (MEB, 2021).   mobil ortamda destekler.


 Öğretmenlerin derslerinde etkileşimli tahtalarla uyumlu bir şekilde kullanabilecekleri eğitim öğretim   EBA  sistemi,  eğitim  öğretim  sürecindeki  tüm  paydaşlara  sosyal  ortamda  sosyal  öğrenme  imkânı
 408  içeriklerinin elektronik ortamda sunulması ve Fatih Projesi’nin bileşenlerinden biri olan “Eğitsel e-İçeriğin   sunabilmektedir.    Basit  ve  kullanıcı  dostu  bir  arayüz  ile  tasarlanmış  olan  bu  platform,  öğretmenlere   409
 Sağlanması ve Yönetilmesi” amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından EBA [Eğitim Bilişim Ağı] projesi   farklı  ölçeklerde  paylaşım  yapma  imkânı  sunmaktadır.  EBA  platformu,  öğretmenlere  ve  öğrencilere
 hayata geçirilmiştir. EBA, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından öğrenci ve öğretmenlerin kullanımına sunulan,   etkili dersler ve çeşitli teknolojik kazanımlar sağlamak için birçok modül ile tasarlanmıştır ve öğretmen,

 herhangi  bir  ücret  ödemeden  ulaşabilmesine  olanak  tanıyan  bir  eğitim  platformudur  (Eğitim  Bilişim   öğrenci  ve  veli  olmak  üzere  üç  ayrı  giriş  sistemi  bulunmaktadır.  Öğretmenler,  sınıf  düzeyinde,  diğer
 Ağı,  2022).  EBA  Projesiyle,  etkileşimli  tahtalarla  uyumlu  bir  şekilde  kullanılabilecek  eğitim  öğretim   öğretmenlerle  veya  tüm  okul  çapında  içerik  ve  materyal  paylaşımı  gerçekleştirebilirler.  Bu  sayede,
 içeriklerinin elektronik ortamda sunulması ve bunların etkin olarak kullanılması; öğrencileri daha aktif   bilgi paylaşımı ve iş birliği süreçleri daha etkili bir şekilde yürütülebilmektedir (Okyay, 2022). EBA, dijital
 kılarak bilgiye erişimi ve öğrenmeyi kolaylaştırmak amaçlanmaktadır. Kullanıcılara müfredatla ilgili ders   ortamda eğitime katkıda bulunacak tüm öğeleri bir arada toplayan bir dijital çatı görevini üslenmiştir

 materyallerinin yanı sıra kişisel ve mesleki gelişim fırsatları sunan bu eğitim platformu (MEB, 2021), bilgi   (Güvendi, 2014).
 ve iletişim teknolojileri (BİT) araçlarının kullanımı yoluyla eğitime teknolojik entegrasyonu teşvik etmeyi
               EBA’nın diğer amaçları ise şunlardır (MEB, 2015; EBA, 2013):
 amaçlamaktadır.
                   >  Farklı, zengin ve eğitici içerikler sunmak,
 Platformun  temel  hedefi,  okullarda,  evlerde  veya  diğer  eğitim  ortamlarında  BİT  materyallerinin
                   >  Bilişim kültürünü yaygınlaştırarak eğitimde kullanılmasını sağlamak,
 yaygın  olarak  kullanılmasını  sağlayarak,  teknoloji  destekli  öğrenme  süreçlerini  geliştirmektir.  EBA
 sistemi,  birçok  işlevi  sayesinde  kullanıcısına  farklı  alanlarda  materyaller  sağlayan  bir  yapıdır  (Boz,     >  İçerikle ilgili ihtiyaçlara cevap vermek,

 2016).  “Eğitsel  e-İçeriğin  Sağlanması  ve  Yönetilmesi”  bileşeni  kapsamında,  zenginleştirilmiş  kitapların
   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416