Page 408 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 408

kılarak eğitimde teknoloji kullanımının eğitimin bir parçası hâline gelmesine neden olmuştur (UNESCO,          2016). FATİH Projesi, Türkiye’nin 2023 Vizyonu ve e-Dönüşüm Türkiye Projesi kapsamında geliştirilmiş
            2023). Bu doğrultuda Türkiye’de de çeşitli alanlarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına yönelik    olup  ülkenin  bilgi  toplumu  olma  sürecindeki  eylemlerini  tanımlayan  Bilgi  Toplumu  Strateji  Belgeleri,

            projeler  hayata  geçirilmiştir.  Millî  Eğitim  Bakanlığı,  bilgi  toplumunun  gerektirdiği  insan  kaynaklarını   Kalkınma  Planları,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  Stratejik  Planları  ve  Bilişim  Teknolojileri  Politika  Raporlarına
            yetiştirmek  amacıyla  eğitim  alanında  önemli  adımlar  atmıştır.  Temel  Eğitim  ve  Ortaöğretim  Projeleri   dayandırılarak hazırlanmıştır. Proje kapsamında geliştirilen sistem, sınıf yönetimi aracılığıyla öğretmen-
            kapsamında, ilköğretim ve ortaöğretim okullarının çağdaş bilgi ve iletişim teknolojileriyle donatılması        öğrenci ile etkileşimli tahta-tablet arasındaki etkileşimi sağlamakta; bilgi edinme ve öğrenme süreçlerini
            hedeflenmiştir.  Millî  Eğitim  Bakanlığı,  Projeler  Koordinasyon  Merkezi  Başkanlığı  web  sayfasına  göre   daha verimli hale getirerek, öğretmenlerin sınıf içinde üretilen materyalleri öğrencileriyle paylaşmalarına

            (2010),  1998-2003  yılları  arasında  yapılan  “Temel  Eğitim  Projesi  I.  Faz”  kapsamında,  2.802  ilköğretim   olanak tanımaktadır. Bu sistemden sınıflarda etkin bir şekilde yararlanılabilmesi amacıyla tüm okullara
            okulunda  3.188  bilişim  BT  sınıfı  kurulmuş  ve  221.000  öğretmene,  bilgisayar  sınıflarını,  donanım     yüksek hızlı ve güvenli internet (VPN) bağlantısı sağlanmaktadır. FATİH Projesi, 42.000 okulda yer alan
            ve  yazılımı  etkin  kullanmalarını  sağlamak  amacıyla  eğitim  verilmiştir.  2002-2007  yılları  arasında    570.000 dersliğin bilişim teknolojileri ekipmanlarıyla donatılması yoluyla, öğrenci ve öğretmenler için
     TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  materyalleri alınmıştır. 2003 yılında Millî Eğitim Bakanlığı ve Türk Telekom arasında yapılan bir anlaşma   etkin BİT kullanımı, eğitsel e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi, derslerde BT kullanımı için öğretmenlerin
                                                                                                                           eğitimde fırsatları artırmayı ve teknolojiyi daha etkin hale getirmeyi hedefleyen bir iyileştirme hamlesidir.
            gerçekleştirilen  “Temel  Eğitim  Projesi  2.  Faz”  kapsamında,  3.000  ilköğretim  okulunun  4.002  sınıfına
            bilgisayar laboratuvarları kurulmuş, kırsal ve gecekondu bölgelerindeki 4.000 ilköğretim okuluna eğitim
                                                                                                                           Projenin 5 bileşeni bulunmaktadır. Bunlar sırasıyla donanım ve yazılım altyapısı, öğretim programlarında

                                                                                                                           hizmet içi eğitimi, bilinçli, güvenli, yönetilebilir ve ölçülebilir BİT kullanımının sağlanmasıdır.
            ile okullara internet bağlantısı sağlanmaya başlanmış ve 2012 itibarıyla lise ve dengi okulların %100’üne,
            ilköğretim okullarının ise %96’sına internet erişimi sağlanmıştır.
                                                                                                                              FATİH Projesinin bileşenlerine bakıldığında bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine
                                                                                                                           entegrasyonunu gerçekleştirmeye yönelik bir proje olduğu görülmektedir. Projenin sorumluluğu Millî
               Türkiye’de  eğitimin  son  10  yılına  bakıldığında  eğitime  teknoloji  entegrasyonu  konusunda  birçok
            gelişmenin yaşandığı görülmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) 2010-2014 stratejik planında internete
                                                                                                                           Etkin BT Kullanımı” ise Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığına [TTKB] verilmiştir. FATİH Projesi, tek aşamalı
            erişim,  gelecek  için  eğitim  projesi  gibi  eğitimde  teknolojinin  verimli  kullanılması  konusunda  çeşitli

            projelere  yer  verilmiştir.  Eğitimde  dijitalleşme,  öğrencilerin  teknolojiye  erişimini  artırma  ve  öğretim   Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğüne [YEĞİTEK]; “Öğretim Programlarında
                                                                                                                           ve dar kapsamlı bir proje değildir. Bakanlıkların iş birliğini gerektiren ve ülkenin tümünde uygulanması
            süreçlerini  modernize  etme  amaçlarına  yönelik  olarak  ülkemizde  gerçekleştirilen  en  dikkat  çekici     hedeflenen  bir  projedir.  Dolayısıyla  yukarıda  belirtilen  bileşen  ve  hedefler  projenin  başlatıldığı  2010
            çalışmalar ise FATİH (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesi ve EBA (Eğitim Bilişim   yılından itibaren aşama aşama gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda proje tanıtımları yapılmış,

            Ağı) platformudur.                                                                                             öğretmenlere eğitim verilmiş, okullara etkileşimli tahtalar kurulmuş, bu tahtalara internet bağlantıları
    406                                                                                                                                                                                                                  407
                                                                                                                           eklenmiş ve öğrencilere tablet bilgisayarlar dağıtılmıştır.
            2. Teknolojik Gelişmelerin Türkiye’deki Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Yansıması
                                                                                                                              2012-2013 eğitim yılında 17 ildeki 52 okulda FATİH Projesi kapsamında başlatılan pilot uygulamayla,
               Bu bölümde son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmelerin Türkiye’deki eğitim öğretim faaliyetlerine
                                                                                                                           her sınıfa bilgisayar, akıllı tahta, projeksiyon cihazı ve internet sağlanarak, her öğrenciye tablet verilmesi
            yansımasını ortaya koyan uygulamalara yer verilmiştir.
                                                                                                                           hedeflenmiştir.  Bu  adımlarla,  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlanması  ve  modern  eğitim  yöntemleriyle
             Fatih Projesi ve EBA                                                                                          dünyayla bütünleşmiş bireyler yetiştirilmesi amaçlanmıştır (MEB, 2012). FATİH projesinin başlangıcından
                                                                                                                           2016 yılına kadar aile geliri ve okul çağındaki kardeş sayısı dikkate alınarak, Bakanlığın resmi verilerine
               Teknolojiye erişimi artırmak, dijital eşitsizliği ortadan kaldırmak ve 21. yüzyılın getirdiği zorluklarla
                                                                                                                           dayalı  bir  dağıtım  stratejisine  göre,  “fırsat  eşitliği”  duyarlılığıyla  300.000  adedi  öğretmenlere  olmak
            başa  çıkabilecek  donanımlı  bireyler  yetiştirmek,  ülkemizin  en  önemli  öncelikleri  arasındadır.  Bu
                                                                                                                           üzere kademeli olarak 1.437.800 adet tablet bilgisayar seti dağıtılmıştır. Ayrıca küresel salgın döneminde
            kapsamda  son  yıllarda  eğitim  alanında  gerçekleştirilen  en  büyük  projelerden  biri  olan  FATİH  Projesi,
                                                                                                                           elverişsiz sosyo-ekonomik koşullar nedeniyle uzaktan eğitime erişim imkanı olmayan öğrencilerimize
            öğretmen  ve  öğrencilere  tablet  bilgisayar  sağlanması,  sınıflara  etkileşimli  tahtalar  yerleştirilmesi,
                                                                                                                           ve 6 Şubat 2023 tarihli Kahramanmaraş merkezli deprem sonrasında bölgede yaşayan öğrencilerimize
            okulların internet altyapısının güçlendirilmesi ve eğitim materyallerinin dijital ortama aktarılması gibi
                                                                                                                           toplamda  yaklaşık  800.000  tablet  bilgisayar  dağıtılmıştır.  Okullarda  bilişim  teknolojileri  altyapısının
            hedefler  ortaya  koyarak  22  Kasım  2010  tarihinde  başlatılmıştır  (MEB,  2013).  FATİH  Projesinin  amacı,
                                                                                                                           güçlendirilmesi  çalışmaları  kapsamında,  Türkiye  genelindeki  bilişim  teknolojisi  sınıfı  sayısı  2003
            öğrencilere  teknoloji  okuryazarlığını  kazandırarak,  onları  21.  yüzyılın  hızla  değişen  dünyasında  ihtiyaç
                                                                                                                           yılında 3.188 iken, 2009 yılında 28.939’a, 2012 yılında ise 29.812’ye yükselmiştir. Bunun yanı sıra, bilişim
            duyacakları becerilerle donatmak ve daha geniş kitlelerin teknolojiden yararlanmasını sağlamaktır (MEB,
   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413