Page 403 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 403
Giriş büyük bir ilerleme olduğu göze çarpmaktadır. 2002 yılında eğitimde teknoloji kullanımı incelendiğinde
genellikle bilgisayar laboratuvarlarının kullanımının yaygınlığı göze çarpmaktadır. Ayrıca illere göre
Teknoloji, bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak ve günlük yaşamlarında karşılaştıkları zorluklara
internet erişimi ve eğitimde öğretmenlerin dijital öğrenme materyallerinin kullanımı ve yeterliliklerinin
çözümler sunmak amacıyla bilimsel bilginin pratik uygulamaları yoluyla geliştirilen araç ve süreçlerin
de oldukça sınırlı kaldığı bilinmektedir. Bu durumun üstesinden gelebilmek için 2003 yılında İntel ile
bütünü olarak tanımlanmaktadır (Carroll, 2017). Bu noktada teknoloji tüm tarihsel kayıtlar boyunca sosyal
“Gelecek İçin Eğitim Projesi” başlatılmış, 2007 yılında bu proje “İntel Öğretmen Eğitimi” programı olarak
ve ekonomik dönüşümlere katkıda bulunan önemli bir faktör olmuştur (Volti ve Craissant, 2024). Son
adlandırılmıştır. 2010’lu yıllara gelindiğinde FATİH projesi ile ülkedeki teknolojik altyapının iyileşmesiyle
yıllarda ise bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler birçok sektörde köklü bir dönüşüme
birlikte akıllı tahtalar, tabletler, EBA, dijital sınıfların kullanılmasıyla teknolojinin eğitime entegre olmaya
yol açmıştır (Li ve Malerba, 2024). Bu sektörler finans (Budiasih, 2024), tarım (Brower vd, 2024), sanayi
başladığı görülmektedir (Kayaduman vd., 2011; YEĞİTEK, 2012). Özellikle 2010’lu yıllarda uzaktan eğitim
(Rath vd., 2024), sağlık (Adeghe vd., 2024) sosyal hizmetler (Zhang ve Gutierrez, 2007) ve eğitim (Wilson,
teknolojilerinin yaygın olarak kullanılmaya başlandığı dikkat çekmektedir. Son büyük sıçrama ise 2020
2024) gibi sıralanmakta, pek çok alanda verimliliği artırmak ve sorunlara yenilikçi çözümler sunmak
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU 2021). Bu kapsamda teknoloji; bilgiye ulaşmada (Graham ve Nikolova, 2013), iletişim ve haberleşmede araçları ve dijital eğitim materyallerinin kullanımı hızla artmıştır (Karoğlu vd. 2020). Günümüzde ise
yılında COVID-19 pandemisi ile gerçekleşmiştir. Bu kapsamda Türkiye ve dünya genelinde eğitimde
amacıyla teknolojiden yararlanılmaktadır.
teknoloji kullanımı zorunlu hale gelmiştir. Ayrıca çevrim içi öğrenme platformları, video konferans
Teknoloji alanındaki gelişmeler, insanların günlük yaşamlarını da pozitif yönde etkilemektedir (Cotten,
Türkiye ve pek çok ülkede eğitim sistemlerine dijital teknolojilerin kalıcı bir şekilde entegre edilmiş olduğu
dikkat çekmektedir. Geçmişten günümüze Türkiye’nin eğitimde teknoloji kullanımı ve entegrasyonuyla
(Yang ve Jang, 2024) ulaşımda (Tariq, 2024) ve üretimde (Al-Emran ve Griffy-Brown, 2023) insanların
ilgili araştırmalar incelendiğinde birçok çalışmanın (Arslan vd., 2022; Karoğlu vd., 2020) olduğu; ancak
yaşamlarını kolaylaştırmaktadır. Fakat teknolojinin bireylere getirdiği imkânların yanı sıra olumsuz
etkileri de bulunmaktadır. Bu olumsuz etkileri işsizlik (Alfred, vd, 2024), tembellik (Ahmad vd., 2023), etik
yapılmadığı görülmektedir. Bu kapsamda bu yıllar arasında Türkiye’de teknolojinin gelişimiyle ilgili
ihlaller (Dhirani vd., 2023) olarak sıralanabilir. Bu kapsamda teknolojinin bilinçli kullanılması bireyler ve
çalışma yapılması önem arz etmektedir.
ülkeler açısından geleceğin inşasında önem arz etmektedir (Schot ve Rip, 1999). 2002-2024 yılları arasında gerçekleştirilen faaliyetlere ve uygulamalara yönelik kapsamlı bir çalışma
Bu doğrultuda 2002-2024 yılları arasında Türkiye’nin teknolojik altyapı ve teknolojinin eğitime
Teknolojinin eğitim sürecinde etkili bir şekilde kullanılabilmesi için teknolojik altyapısının yeterli olması
entegrasyonunu sistematik bir şekilde analiz ederek dünyada ve Türkiye’de eğitimde teknoloji
gerekmektedir (Ziphorah, 2014). Bu kapsamda güçlü bir teknolojik altyapıya sahip olan ülkeler, eğitim
kullanımına ilişkin dikkat çeken atılımlara yakından bakmakta fayda vardır. Bu atılımlar; Fatih Projesi,
öğretim sürecinde öğrencilerine daha verimli, etkileşimli ve yenilikçi eğitim fırsatları yaratabilmektedir
400 Eğitim Bilişim Ağı [EBA], öğretmenlerin dijital yeterlilikleri ve Öğretmen Bilişim Ağı [ÖBA], uzaktan eğitim 401
(Almufarreh ve Arshad, 2023). Günümüzde interaktif uygulamalar, yapay zekâ, dijital cihazlara ulaşım ve
ve eğitim teknolojileri entegrasyonu başlıkları altında verilmiştir.
öğretmenlerin bu alanda yeterliliği gibi faktörler teknolojinin eğitime entegrasyonunu hızlandırmakta
ve eğitim öğretim faaliyetlerinin kalitesini artırmaktadır (Nurhuda vd., 2024). Düşük teknolojik altyapıya
Dünyada Teknolojinin Eğitime Entegrasyonu
sahip ülkelerde ise öğretimin kalitesini düşürmekte ve fırsat eşitsizliği yaratmaktadır (Marrero vd.,
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı ilerlemeler, internetin gelişimi ve yaygınlaşması, ülkelerin
2024). Bu durum gelişmiş ülkelerde uzaktan eğitim faaliyetleri ve yüksek hızlı internete sahip dijital
ekonomilerini, ticaretlerini, eğitim sistemlerini, politikalarını ve diğer pek çok alanı etkilemiş, bu da
sınıflar oluşturabilirken gelişmemiş ve gelişmekte olan ülkelerde bölgelere göre değişen teknolojik
ülkeleri yeni dünya düzenine uyum sağlamaya zorlamıştır. Birçok ülke, çeşitli projeler aracılığıyla her
değişkenlikler yaygın olarak görülmektedir (Donkoh vd, 2023; Nikitenko vd, 2024). Bu doğrultuda ülkeler
alanda değişim ve yenilik yapacak gerçekçi ve iddialı adımlar atmak zorunda kalmıştır (YEĞİTEK, 2015).
incelendiğinde eğitimin kalitesini yükseltmeye yönelik teknolojik altyapı yatırımlarına önem verildiği
Türkiye’nin bilgi toplumuna dönüşüm vizyonu, bilim ve teknoloji üretiminde odak noktası haline gelmiş,
görülmektedir. (Lahiya ve Mokodenseho, 2023). Türkiye de bu yatırımlara önem veren ülkelerin başında
bilgi ve teknolojiyi etkili bir araç olarak kullanan, bilgiye dayalı karar alma süreçleriyle daha fazla değer
gelmektedir (Şimdi ve Aydın, 2020).
üreten, küresel rekabette başarılı ve refah seviyesi yüksek bir ülke olarak ifade edilmiştir (DPT, 2006).
Geçmişten günümüze Türkiye’de eğitimde teknolojinin kullanımına bakıldığında birçok sıçrama Bu dönüşüm sürecinde, bilgi ve iletişim teknolojilerinin vatandaşlar tarafından benimsenmesi ve her
noktası olduğu görülmektedir (Aydın ve Silik, 2018). Özellikle 2002 ile 2024 yılları arasındaki süreç alanda kullanımının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Çünkü okuma yazma bilen ve temel aritmetik
incelendiğinde, eğitimde teknoloji kullanımı ve entegrasyonu ve teknoloji altyapısındaki gelişmelere ilişkin bilgisine sahip kişileri tanımlamak için kullanılan eğitimli insan kavramı değişime uğramıştır. Artık