Page 403 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 403

Giriş      büyük bir ilerleme olduğu göze çarpmaktadır. 2002 yılında eğitimde teknoloji kullanımı incelendiğinde
            genellikle  bilgisayar  laboratuvarlarının  kullanımının  yaygınlığı  göze  çarpmaktadır.  Ayrıca  illere  göre
 Teknoloji,  bireylerin  ihtiyaçlarını  karşılamak  ve  günlük  yaşamlarında  karşılaştıkları  zorluklara
            internet erişimi ve eğitimde öğretmenlerin dijital öğrenme materyallerinin kullanımı ve yeterliliklerinin
 çözümler sunmak amacıyla bilimsel bilginin pratik uygulamaları yoluyla geliştirilen araç ve süreçlerin
            de oldukça sınırlı kaldığı bilinmektedir.  Bu durumun üstesinden gelebilmek için 2003 yılında İntel ile
 bütünü olarak tanımlanmaktadır (Carroll, 2017). Bu noktada teknoloji tüm tarihsel kayıtlar boyunca sosyal
            “Gelecek İçin Eğitim Projesi” başlatılmış, 2007 yılında bu proje “İntel Öğretmen Eğitimi” programı olarak
 ve ekonomik dönüşümlere katkıda bulunan önemli bir faktör olmuştur (Volti ve Craissant, 2024). Son
            adlandırılmıştır. 2010’lu yıllara gelindiğinde FATİH projesi ile ülkedeki teknolojik altyapının iyileşmesiyle
 yıllarda ise bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler birçok sektörde köklü bir dönüşüme
            birlikte akıllı tahtalar, tabletler, EBA, dijital sınıfların kullanılmasıyla teknolojinin eğitime entegre olmaya
 yol açmıştır (Li ve Malerba, 2024). Bu sektörler finans (Budiasih, 2024), tarım (Brower  vd, 2024), sanayi
            başladığı görülmektedir (Kayaduman vd., 2011; YEĞİTEK, 2012). Özellikle 2010’lu yıllarda uzaktan eğitim
 (Rath vd., 2024), sağlık (Adeghe vd., 2024) sosyal hizmetler (Zhang ve Gutierrez, 2007) ve eğitim (Wilson,
            teknolojilerinin yaygın olarak kullanılmaya başlandığı dikkat çekmektedir. Son büyük sıçrama ise 2020
 2024)  gibi  sıralanmakta,  pek  çok  alanda  verimliliği  artırmak  ve  sorunlara  yenilikçi  çözümler  sunmak
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  2021). Bu kapsamda teknoloji; bilgiye ulaşmada (Graham ve Nikolova, 2013), iletişim ve haberleşmede   araçları  ve  dijital  eğitim  materyallerinin  kullanımı  hızla  artmıştır  (Karoğlu  vd.  2020).  Günümüzde  ise
            yılında  COVID-19  pandemisi  ile  gerçekleşmiştir.  Bu  kapsamda  Türkiye  ve  dünya  genelinde  eğitimde
 amacıyla teknolojiden yararlanılmaktadır.
            teknoloji  kullanımı  zorunlu  hale  gelmiştir.  Ayrıca  çevrim  içi  öğrenme  platformları,  video  konferans
 Teknoloji alanındaki gelişmeler, insanların günlük yaşamlarını da pozitif yönde etkilemektedir (Cotten,
            Türkiye ve pek çok ülkede eğitim sistemlerine dijital teknolojilerin kalıcı bir şekilde entegre edilmiş olduğu
            dikkat çekmektedir. Geçmişten günümüze Türkiye’nin eğitimde teknoloji kullanımı ve entegrasyonuyla
 (Yang ve Jang, 2024) ulaşımda (Tariq,  2024) ve üretimde (Al-Emran ve Griffy-Brown, 2023) insanların
            ilgili araştırmalar incelendiğinde birçok çalışmanın (Arslan vd., 2022; Karoğlu vd., 2020) olduğu; ancak
 yaşamlarını  kolaylaştırmaktadır.  Fakat  teknolojinin  bireylere  getirdiği  imkânların  yanı  sıra  olumsuz
 etkileri de bulunmaktadır. Bu olumsuz etkileri işsizlik (Alfred, vd, 2024), tembellik (Ahmad vd., 2023), etik
            yapılmadığı  görülmektedir.  Bu  kapsamda  bu  yıllar  arasında  Türkiye’de  teknolojinin  gelişimiyle  ilgili
 ihlaller (Dhirani vd., 2023) olarak sıralanabilir. Bu kapsamda teknolojinin bilinçli kullanılması bireyler ve

            çalışma yapılması önem arz etmektedir.
 ülkeler açısından geleceğin inşasında önem arz etmektedir (Schot ve Rip, 1999).  2002-2024  yılları  arasında  gerçekleştirilen  faaliyetlere  ve  uygulamalara  yönelik  kapsamlı  bir  çalışma
               Bu  doğrultuda  2002-2024  yılları  arasında  Türkiye’nin  teknolojik  altyapı  ve  teknolojinin  eğitime
 Teknolojinin eğitim sürecinde etkili bir şekilde kullanılabilmesi için teknolojik altyapısının yeterli olması
            entegrasyonunu  sistematik  bir  şekilde  analiz  ederek  dünyada  ve  Türkiye’de  eğitimde  teknoloji
 gerekmektedir (Ziphorah, 2014). Bu kapsamda güçlü bir teknolojik altyapıya sahip olan ülkeler, eğitim
            kullanımına ilişkin dikkat çeken atılımlara yakından bakmakta fayda vardır. Bu atılımlar; Fatih Projesi,
 öğretim sürecinde öğrencilerine daha verimli, etkileşimli ve yenilikçi eğitim fırsatları yaratabilmektedir
 400        Eğitim Bilişim Ağı [EBA], öğretmenlerin dijital yeterlilikleri ve Öğretmen Bilişim Ağı [ÖBA], uzaktan eğitim   401
 (Almufarreh ve Arshad, 2023). Günümüzde interaktif uygulamalar, yapay zekâ, dijital cihazlara ulaşım ve
            ve eğitim teknolojileri entegrasyonu başlıkları altında verilmiştir.
 öğretmenlerin bu alanda yeterliliği gibi faktörler teknolojinin eğitime entegrasyonunu hızlandırmakta
 ve eğitim öğretim faaliyetlerinin kalitesini artırmaktadır (Nurhuda vd., 2024). Düşük teknolojik altyapıya
             Dünyada Teknolojinin Eğitime Entegrasyonu
 sahip  ülkelerde  ise  öğretimin  kalitesini  düşürmekte  ve  fırsat  eşitsizliği  yaratmaktadır  (Marrero  vd.,
               Bilgi  ve  iletişim  teknolojilerindeki  hızlı  ilerlemeler,  internetin  gelişimi  ve  yaygınlaşması,  ülkelerin
 2024).  Bu  durum  gelişmiş  ülkelerde  uzaktan  eğitim  faaliyetleri  ve  yüksek  hızlı  internete  sahip  dijital
            ekonomilerini,  ticaretlerini,  eğitim  sistemlerini,  politikalarını  ve  diğer  pek  çok  alanı  etkilemiş,  bu  da
 sınıflar  oluşturabilirken  gelişmemiş  ve  gelişmekte  olan  ülkelerde  bölgelere  göre  değişen  teknolojik
            ülkeleri  yeni  dünya  düzenine  uyum  sağlamaya  zorlamıştır.  Birçok  ülke,  çeşitli  projeler  aracılığıyla  her
 değişkenlikler yaygın olarak görülmektedir (Donkoh vd, 2023; Nikitenko vd, 2024). Bu doğrultuda ülkeler
            alanda değişim ve yenilik yapacak gerçekçi ve iddialı adımlar atmak zorunda kalmıştır (YEĞİTEK, 2015).
 incelendiğinde  eğitimin  kalitesini  yükseltmeye  yönelik  teknolojik  altyapı  yatırımlarına  önem  verildiği
            Türkiye’nin bilgi toplumuna dönüşüm vizyonu, bilim ve teknoloji üretiminde odak noktası haline gelmiş,
 görülmektedir. (Lahiya ve Mokodenseho, 2023). Türkiye de bu yatırımlara önem veren ülkelerin başında
            bilgi ve teknolojiyi etkili bir araç olarak kullanan, bilgiye dayalı karar alma süreçleriyle daha fazla değer
 gelmektedir (Şimdi ve Aydın, 2020).
            üreten, küresel rekabette başarılı ve refah seviyesi yüksek bir ülke olarak ifade edilmiştir (DPT, 2006).
 Geçmişten  günümüze  Türkiye’de  eğitimde  teknolojinin  kullanımına  bakıldığında  birçok  sıçrama   Bu  dönüşüm  sürecinde,  bilgi  ve  iletişim  teknolojilerinin  vatandaşlar  tarafından  benimsenmesi  ve  her
 noktası  olduğu  görülmektedir  (Aydın  ve  Silik,  2018).  Özellikle  2002  ile  2024  yılları  arasındaki  süreç   alanda kullanımının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Çünkü okuma yazma bilen ve temel aritmetik

 incelendiğinde, eğitimde teknoloji kullanımı ve entegrasyonu ve teknoloji altyapısındaki gelişmelere ilişkin   bilgisine  sahip  kişileri  tanımlamak  için  kullanılan  eğitimli  insan  kavramı  değişime  uğramıştır.  Artık
   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408