Page 407 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 407

bir girişim olarak planlanmış olsa da kısa süre içinde pedagojik ve sosyal amaçları da içeren daha geniş   Millî  Eğitim  Bakanlığı  2004  yılında  Eğitimde  Bilişim  Teknolojileri  [BT]  ile  ilgili  bir  politika  raporu
 kapsamlı bir projeye dönüştürülmüştür. Proje kapsamında, Kasım 2011 tarihine kadar 1.371.739 notebook,   yayınlamıştır.  Bu  raporda  hedef  ve  stratejiler  temelinde  politikalara  yer  verilmiştir.  Raporda  bilişim

 Arjantin’deki  öğrencilere  ve  öğretmenlere  dağıtılmıştır.  Proje,  geniş  çapta  etki  yaratan  bir  girişim   teknolojisi politikaları ve uygulamaları dört ana başlıkta toplanmıştır. (1) Bilişim teknolojisi alt yapısı (2)
 olmuş ve eğitimde dijital dönüşümün hızlanmasına katkıda bulunmuştur. Makedonyada, 2006 yılında   Eğitim içeriğinin sağlanması (3) İnsan kaynakları (4) Sayısal eşitsizliğin önlenmesi (Akt.  Yenilik ve Eğitim
 başlattığı  “Her  Çocuğa  Bir  Bilgisayar”  kampanyası  ile  eğitimde  bilişim  teknolojilerini  yaygınlaştırmayı   Teknolojileri Genel Müdürlüğü, 2015).
 amaçlayan  ülkeler  arasında  yerini  almıştır.  Ekonomik  kaynakları  sınırlı  olan  bu  küçük  Avrupa  ülkesi,
                1.   Bilişim Teknolojisi Alt Yapısı ile ilgili olarak, “Okullarda BT altyapısının sürekli olarak iyileşmesi,
 dizüstü bilgisayarların yüksek maliyetleri (en az 175 dolar) ve korunmalarının zorluğu nedeniyle, daha
                   korunması ve güncelleştirilmesi yapılarak yeni donanım ve yazılımların, yüksek bant genişliğine
 uygun maliyetli bir alternatif olarak masaüstü bilgisayarları tercih etmiştir. Her masaüstü bilgisayara
                   sahip hızlı internet bağlantısının ve sayısal eğitim içeriğinin sağlanması ile okul binalarının BİT’ne
 bağlanabilen özel cihazlar kullanılarak, yedi öğrencinin aynı bilgisayardan faydalanabilmesi sağlanmıştır.   2.  Eğitim  İçeriğinin  Sağlanması  politikası  ile  ilgili  olarak  eğitim  içerikli  bilgilerin  ve  etkinliklerin
                   uygun hale getirilmesi, vb. hedefleri yer almaktadır.
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  edilmesine  büyük  önem  verilmiş  ve  bu  kapsamda  çeşitli  çalışmalar  gerçekleştirilmiştir.  Türkiye’deki   elektronik  ortama  aktarılarak  eğitim  amaçlı  kullanıma  sunulacağı  ifade  edilerek  “ihtiyaç
 Bu  yenilikçi  çözüm,  maliyetlerin  düşürülmesine  ve  daha  fazla  öğrencinin  bilişim  teknolojilerinden
 yararlanmasına olanak tanımıştır.

 Türkiye’de Teknolojinin Eğitime Entegrasyonu
                   duyulan  sayısal  içeriğin  okullara  sağlanması  için  eğitim  CD-ROM’ları  ve  eğitim  amaçlı  web
                   sayfalarının bulunduğu eğitim portalı öğrencilerin ve öğretmenlerin kullanımına sunulacaktır”
 Yurt  dışında  olduğu  gibi  Türkiye’de  de  bilişim  teknolojilerinin  eğitim  süreçlerine  entegre
                   denilmektedir.  Ayrıca,  e-öğrenme  bağlamında  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  kısa,  orta  ve
                   uzun vadeli hedeflere yönelik çalışmalar yapıldığı ve böylece her yurttaşın yaşam boyu öğrenme
 eğitim  sisteminin  en  büyük  danışma  organı  olan  Millî  Eğitim  Şûralarında,  teknoloji  kavramına  ve
 yeni  teknolojilerin  eğitimle  bütünleştirilmesine  ilk  kez,  1974  yılında  yapılan  9.  Millî  Eğitim  Şûrasında

                   toplumun kullanımına açılarak, tüm yurttaşların okul saatleri dışında da yaşam boyu öğrenme
 değinilmiştir.  10.  Millî  Eğitim  Şûrasında  da  Millî  Eğitim  Sisteminin  bilim  ve  teknolojiyi  esas  alan  bir   imkânlarından faydalanması sağlanacağı ifade edilmektedir. Diğer yandan, okulların BT sınıfları,
 temele  oturtulması  gerektiği  vurgulanmıştır.  11.  Millî  Eğitim  Şûrasında  ise  ilk  kez  “eğitim  teknolojisi”   amaçlı BT imkânlarından yararlanması amaçlanmaktadır.
 kavramına yer verilmiştir. 1988 tarihli 12. Millî Eğitim Şûrasında da eğitimde yeni teknolojiler ilk kez şûra   3.  İnsan Kaynakları politikası ile ilgili olarak öğrencilerin, öğretmenlerin, idarecilerin ve diğer okul
 gündemine girmiş, teknoloji kavramı daha da önemsenmeye başlanmıştır. Bu şûrada yeni teknolojiler   personelinin bilişim teknolojilerini kullanmaları için gerekli olan bilgi ve becerileri öğrenmeleri
 eğitim  alanında  kullanılırken,  bilimsel  yaklaşımın  esas  alınmasının  ve  çağdaş  program  geliştirme   gerekliliği  vurgulanarak  MEB’in;  öğrencilerin,  öğretmenlerin,  idarecilerin  ve  okul  personelinin
 404                                                                                                       405
 ilkelerinin  göz  önünde  bulundurulmasının  önemi  ve  üretilen  teknolojinin  etkin  kullanımı  için  uzman   BT’ni  görevleriyle  ilgili  kullanmaları  konusunda  eğitim  programları  hazırlama  ve  uygulama

 personel yetiştirilmesi gerekliliği vurgulanmıştır (Dağhan vd., 2011). 12. Millî Eğitim Şûrasında Eğitimde   amaçlarına yer verilmiştir.
 Yeni  Teknolojiler  Komisyonu  kurulmuştur.  Dolayısıyla  bu  yıllar,  farklı  teknolojilerin  eğitim  öğretimde
                4.  Sayısal Eşitsizliğin Önlenmesi politikası ile ilgili olarak ülkemizde bulunan her yurttaşın sosyo-
 kullanımının öneminin farkına varıldığı yıllar olmuştur. Eğitim teknolojilerinin ortaya çıkması ve eğitime
                   ekonomik durumu, bulunduğu bölge ve yer neresi olursa olsun, okullarındaki BT imkânlarından
 teknoloji  entegrasyonunun  önem  kazanması,  birçok  ülkede  olduğu  gibi  Türkiye’deki  eğitim  sistemi
                   kalite  ve  sayı  açısından  eşit  olanaklara  ulaşmasını  sağlamak  üzere  her  okula  yeterli  sayıda
 üzerinde de etkili olmuştur.
                   bilgisayar ve hızlı internet bağlantısı kurulmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.

   Eğitim  Teknolojileri  Genel  Müdürlüğü  [EğiTek]  tarafından  2002  yılında  yapılan  bir  araştırmada,
               Ayrıca Devlet Planlama Teşkilatı (2010) tarafından hazırlanan 2006-2010 Bilgi Toplumu Stratejisi’nde,
 Türkiye’de  her  yurttaşın  ve  her  öğrencinin  bilişim  teknolojilerine  [BT]  eşit  düzeyde  erişemediği
            bilgi ve iletişim teknolojilerinin, eğitim sürecinin temel araçlarından biri olması gerektiği ile öğrenci ve
 belirlenmiştir. Araştırma, özellikle kırsal kesimdeki okullarla şehir okulları arasında BT kullanımı açısından
            öğretmenlerin bu teknolojileri etkin bir şekilde kullanmalarının oldukça önemli olduğu vurgulanmaktadır.
 önemli bir fark olduğunu ortaya koymuştur. Bu durum, her yurttaşın BT okuryazarlığının sağlayacağı
            Bu  doğrultuda,  Millî  Eğitim  Bakanlığı’ndan  örgün  ve  yaygın  eğitim  veren  kurumlarda  bilgi  ve  iletişim
 ekonomik  ve  eğitimsel  gelişmelere  eşit  şekilde  erişemediğini  göstermektedir  (Eğitim  Teknolojileri
            teknolojisi altyapısının tamamlanması, öğrencilere bu alanlarda bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma
 Etkinlikleri 2002, Ankara).
            yetkinliğinin  kazandırılması  ve  bu  teknolojileri  destekleyen  öğretim  programlarının  geliştirilmesi
            istenmektedir. Bu durum, geleneksel sınıf ortamında yapılan eğitimde değişikliğe gidilmesini zorunlu
   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412