Page 407 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 407
bir girişim olarak planlanmış olsa da kısa süre içinde pedagojik ve sosyal amaçları da içeren daha geniş Millî Eğitim Bakanlığı 2004 yılında Eğitimde Bilişim Teknolojileri [BT] ile ilgili bir politika raporu
kapsamlı bir projeye dönüştürülmüştür. Proje kapsamında, Kasım 2011 tarihine kadar 1.371.739 notebook, yayınlamıştır. Bu raporda hedef ve stratejiler temelinde politikalara yer verilmiştir. Raporda bilişim
Arjantin’deki öğrencilere ve öğretmenlere dağıtılmıştır. Proje, geniş çapta etki yaratan bir girişim teknolojisi politikaları ve uygulamaları dört ana başlıkta toplanmıştır. (1) Bilişim teknolojisi alt yapısı (2)
olmuş ve eğitimde dijital dönüşümün hızlanmasına katkıda bulunmuştur. Makedonyada, 2006 yılında Eğitim içeriğinin sağlanması (3) İnsan kaynakları (4) Sayısal eşitsizliğin önlenmesi (Akt. Yenilik ve Eğitim
başlattığı “Her Çocuğa Bir Bilgisayar” kampanyası ile eğitimde bilişim teknolojilerini yaygınlaştırmayı Teknolojileri Genel Müdürlüğü, 2015).
amaçlayan ülkeler arasında yerini almıştır. Ekonomik kaynakları sınırlı olan bu küçük Avrupa ülkesi,
1. Bilişim Teknolojisi Alt Yapısı ile ilgili olarak, “Okullarda BT altyapısının sürekli olarak iyileşmesi,
dizüstü bilgisayarların yüksek maliyetleri (en az 175 dolar) ve korunmalarının zorluğu nedeniyle, daha
korunması ve güncelleştirilmesi yapılarak yeni donanım ve yazılımların, yüksek bant genişliğine
uygun maliyetli bir alternatif olarak masaüstü bilgisayarları tercih etmiştir. Her masaüstü bilgisayara
sahip hızlı internet bağlantısının ve sayısal eğitim içeriğinin sağlanması ile okul binalarının BİT’ne
bağlanabilen özel cihazlar kullanılarak, yedi öğrencinin aynı bilgisayardan faydalanabilmesi sağlanmıştır. 2. Eğitim İçeriğinin Sağlanması politikası ile ilgili olarak eğitim içerikli bilgilerin ve etkinliklerin
uygun hale getirilmesi, vb. hedefleri yer almaktadır.
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU edilmesine büyük önem verilmiş ve bu kapsamda çeşitli çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Türkiye’deki elektronik ortama aktarılarak eğitim amaçlı kullanıma sunulacağı ifade edilerek “ihtiyaç
Bu yenilikçi çözüm, maliyetlerin düşürülmesine ve daha fazla öğrencinin bilişim teknolojilerinden
yararlanmasına olanak tanımıştır.
Türkiye’de Teknolojinin Eğitime Entegrasyonu
duyulan sayısal içeriğin okullara sağlanması için eğitim CD-ROM’ları ve eğitim amaçlı web
sayfalarının bulunduğu eğitim portalı öğrencilerin ve öğretmenlerin kullanımına sunulacaktır”
Yurt dışında olduğu gibi Türkiye’de de bilişim teknolojilerinin eğitim süreçlerine entegre
denilmektedir. Ayrıca, e-öğrenme bağlamında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından kısa, orta ve
uzun vadeli hedeflere yönelik çalışmalar yapıldığı ve böylece her yurttaşın yaşam boyu öğrenme
eğitim sisteminin en büyük danışma organı olan Millî Eğitim Şûralarında, teknoloji kavramına ve
yeni teknolojilerin eğitimle bütünleştirilmesine ilk kez, 1974 yılında yapılan 9. Millî Eğitim Şûrasında
toplumun kullanımına açılarak, tüm yurttaşların okul saatleri dışında da yaşam boyu öğrenme
değinilmiştir. 10. Millî Eğitim Şûrasında da Millî Eğitim Sisteminin bilim ve teknolojiyi esas alan bir imkânlarından faydalanması sağlanacağı ifade edilmektedir. Diğer yandan, okulların BT sınıfları,
temele oturtulması gerektiği vurgulanmıştır. 11. Millî Eğitim Şûrasında ise ilk kez “eğitim teknolojisi” amaçlı BT imkânlarından yararlanması amaçlanmaktadır.
kavramına yer verilmiştir. 1988 tarihli 12. Millî Eğitim Şûrasında da eğitimde yeni teknolojiler ilk kez şûra 3. İnsan Kaynakları politikası ile ilgili olarak öğrencilerin, öğretmenlerin, idarecilerin ve diğer okul
gündemine girmiş, teknoloji kavramı daha da önemsenmeye başlanmıştır. Bu şûrada yeni teknolojiler personelinin bilişim teknolojilerini kullanmaları için gerekli olan bilgi ve becerileri öğrenmeleri
eğitim alanında kullanılırken, bilimsel yaklaşımın esas alınmasının ve çağdaş program geliştirme gerekliliği vurgulanarak MEB’in; öğrencilerin, öğretmenlerin, idarecilerin ve okul personelinin
404 405
ilkelerinin göz önünde bulundurulmasının önemi ve üretilen teknolojinin etkin kullanımı için uzman BT’ni görevleriyle ilgili kullanmaları konusunda eğitim programları hazırlama ve uygulama
personel yetiştirilmesi gerekliliği vurgulanmıştır (Dağhan vd., 2011). 12. Millî Eğitim Şûrasında Eğitimde amaçlarına yer verilmiştir.
Yeni Teknolojiler Komisyonu kurulmuştur. Dolayısıyla bu yıllar, farklı teknolojilerin eğitim öğretimde
4. Sayısal Eşitsizliğin Önlenmesi politikası ile ilgili olarak ülkemizde bulunan her yurttaşın sosyo-
kullanımının öneminin farkına varıldığı yıllar olmuştur. Eğitim teknolojilerinin ortaya çıkması ve eğitime
ekonomik durumu, bulunduğu bölge ve yer neresi olursa olsun, okullarındaki BT imkânlarından
teknoloji entegrasyonunun önem kazanması, birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’deki eğitim sistemi
kalite ve sayı açısından eşit olanaklara ulaşmasını sağlamak üzere her okula yeterli sayıda
üzerinde de etkili olmuştur.
bilgisayar ve hızlı internet bağlantısı kurulmasına yönelik hedeflere yer verilmiştir.
Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü [EğiTek] tarafından 2002 yılında yapılan bir araştırmada,
Ayrıca Devlet Planlama Teşkilatı (2010) tarafından hazırlanan 2006-2010 Bilgi Toplumu Stratejisi’nde,
Türkiye’de her yurttaşın ve her öğrencinin bilişim teknolojilerine [BT] eşit düzeyde erişemediği
bilgi ve iletişim teknolojilerinin, eğitim sürecinin temel araçlarından biri olması gerektiği ile öğrenci ve
belirlenmiştir. Araştırma, özellikle kırsal kesimdeki okullarla şehir okulları arasında BT kullanımı açısından
öğretmenlerin bu teknolojileri etkin bir şekilde kullanmalarının oldukça önemli olduğu vurgulanmaktadır.
önemli bir fark olduğunu ortaya koymuştur. Bu durum, her yurttaşın BT okuryazarlığının sağlayacağı
Bu doğrultuda, Millî Eğitim Bakanlığı’ndan örgün ve yaygın eğitim veren kurumlarda bilgi ve iletişim
ekonomik ve eğitimsel gelişmelere eşit şekilde erişemediğini göstermektedir (Eğitim Teknolojileri
teknolojisi altyapısının tamamlanması, öğrencilere bu alanlarda bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma
Etkinlikleri 2002, Ankara).
yetkinliğinin kazandırılması ve bu teknolojileri destekleyen öğretim programlarının geliştirilmesi
istenmektedir. Bu durum, geleneksel sınıf ortamında yapılan eğitimde değişikliğe gidilmesini zorunlu