Page 404 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 404
bilgi toplumunda eğitimli birey denilince, kendi gelişimini ve değişimlerini izleyebilen, bu değişimleri 1. Dünyadan İyi Uygulama Örnekleri
hayatına entegre ederek sorgulayan, gelişime açık olan ve bilgi ile iletişim teknolojilerini etkin bir
Son yirmi yılda bilişim teknolojilerini eğitim süreçlerine entegre etme çalışmaları, özellikle gelişmekte
şekilde kullanabilen kişi tanımlanmaktadır (MEB HBÖGM, 2009). Birçok ülke, bireyleri modern toplumun
olan ülkelerde büyük bir ivme kazanmıştır. Bu süreçte “Her Çocuğa Bir Laptop” kampanyası gibi girişimler
ihtiyaçlarına uygun şekilde yetiştirmek, sosyal ve ekonomik başarılarını desteklemek ve yüksek kalitede
önemli bir rol oynamıştır. Bu kampanya, çocukların dijital dünyaya erişimini artırarak eğitimde fırsat
öğrenme ve öğretim hizmeti sunmak amacıyla okullara önemli ölçüde bilgi teknolojisi [BT] yatırımı
eşitliğini sağlamayı hedeflemiştir. Kampanyanın en bilinen projelerinden biri olan XO tablet dağıtımları,
yapmaktadır (BT Entegrasyonu Temel Araştırması, Temel Eğitim Projesi II. Fazı, Ankara, 2007).
özellikle Latin Amerika ve Afrika gibi bölgelerde geniş bir etki yaratmıştır. Uruguay ve Peru, bu tabletlerin
Öğretmenlerin teknolojik araçları sınıf içinde etkili ve amacına uygun şekilde kullanabilmeleri en çok dağıtıldığı ülkeler arasında yer almaktadır. Özellikle:
için teknoloji destekli öğretim materyallerine ihtiyaç vardır. Ancak, eğitim teknolojilerinin etkin bir
> Uruguay, 2009 yılında 500.000’e yakın XO laptop cihazı dağıtmış, bunların 400.000’i ilköğretim,
şekilde kullanılması için sadece gerekli donanımın sağlanması yeterli değildir; bu araçların öğretim
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU sahiptir. Avrupa Komisyonu tarafından 2011 yılında yapılan ICT in Schools Survey [Okullarda BİT Bu girişimler, bilişim teknolojilerinin eğitimdeki önemini ortaya koyarken, eğitim sistemlerini
100.000’i orta öğretim öğrencilerine verilmiştir.
süreçlerine entegrasyonu için öğretmenlerin yeterli bilgi ve beceriye sahip olması kritik bir öneme
>
Peru, 2007-2009 yılları arasında 290.000 adet XO bilgisayar dağıtarak bu süreçte önemli bir yer
edinmiştir.
Araştırması] gerçekleştirilmiştir. Araştırma ile, Avrupa genelinde okullarda dijital teknolojilerin kullanımı,
öğretmenlerin ve öğrencilerin bu teknolojilere erişimi ve bunları kullanma yetkinlikleri üzerine veri
>
Afrika ülkeleri ise yaklaşık 500.000 XO tablet alıcısı olmuştur.
toplanmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin bilgisayarları öğretim sürecinden daha çok ders materyali
hazırlamak için kullandıkları, meslektaşlarıyla ve velilerle iletişim sağlamakta da yine bilgisayarlardan
yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca UNESCO’nun 2023 Küresel Eğitim İzleme Raporu [GEM
Projesi Algı Çalışması, Ankara, 2015).
Report], öğretmenlerin teknoloji entegrasyonunda kritik bir rol oynadığına dikkat çekmektedir. Raporda,
eğitimde teknolojinin etkili bir şekilde kullanılabilmesi için öğretmenlerin teknolojiyi pedagojik süreçlerle çağdaşlaştırma ve öğrencilerin dijital becerilerini geliştirme açısından büyük katkılar sağlamıştır (Fatih
2002 yılında ABD’nin Maine eyaletinde başlatılan proje kapsamında, tüm ortaokul öğrencilerine ve
bütünleştirmeleri gerektiği vurgulanmaktadır.
öğretmenlerine dizüstü bilgisayarlar dağıtılmıştır. Bu girişim, öğrenci başarısını artırma, derslerdeki
katılımı ve öğrencilerin çeşitli becerilerini geliştirme amacıyla tasarlanmıştır. Öğrencileri dijital dünyaya
Bu nedenle, öğretmenlere yönelik profesyonel gelişim programları, teknolojinin pedagojik
taşımayı ve onları teknolojik gelişmelere hazırlamayı hedefleyen projelerden birisi de Portekiz’de
402 uygulamalarla bütünleştirilmesine yardımcı olacak şekilde yapılandırılmalıdır. Ayrıca, sınıf içi 403
başlatılmıştır. 2008 yılında başlatılan ve Magellan Projesi olarak adlandırılan bu girişim, ilköğretim
derslerde kullanabilecekleri dijital materyallerin geliştirilmesi ve bu materyallerin nasıl etkin bir
düzeyindeki öğrencilere tablet bilgisayar sağlamayı amaçlamıştır. Proje, düşük maliyetli tablet
şekilde kullanılabileceği konularına dair rehberlik sağlanmalıdır. Bu, teknolojinin eğitimde verimli ve
bilgisayarlar, geniş bant internet bağlantısı, e-içerik ve teknik destek gibi unsurları içererek, dijitalleşmeyi
sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasını destekler. Eğitimde teknolojinin kullanımıyla ilgili en kritik
ülke genelinde her düzeyde yaygınlaştırmayı hedeflemiştir. Özellikle eğitim sektöründe, teknolojiyi
husus, teknolojinin eğitimin tamamlayıcı bir parçası olarak düşünülmesi ve eğitimin yalnızca teknolojiye
sınıflara entegre etmenin yanı sıra, öğrencilerin ve öğretmenlerin dijital becerilerini geliştirmek ve onlara
dayandırılmaması gerektiğidir. Dersler sadece teknolojik materyallerle değil, pedagojik ve içeriksel
yeni eğitim materyalleri sunmak bu projede öncelikli olmuştur. İngiltere’de de 2009 yılında özellikle
unsurlarla da desteklenerek daha etkili hale getirilmelidir (MEB, 2010). Teknoloji, eğitimin merkezine
ekonomik olarak dezavantajlı ailelerin ve öğrencilerin dijital becerilerini artırmayı hedefleyen bir proje
konulmaktan ziyade, öğretim süreçlerine entegre edilerek eğitimin niteliğini artırmak için bir araç
başlatılmıştır. Proje kapsamında, 270.000 aile üzerinde odaklanılarak, bu ailelerin ve öğrencilerin internet
olarak kullanılmalıdır. ISTE (2000) bu bütünleştirmeyi, belirli bir içerik alanında ya da disiplinler arası
ve bilgisayar kullanımı konusundaki yetkinliklerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmıştır. Projeyle,
bir bağlamda öğrenmenin artırılması için teknolojinin sürece dâhil edilmesi, öğretimle ilgili işlevlerin bir
dijital uçurumu kapatmayı ve özellikle başarısı düşük öğrencilerin, teknolojiyi kullanarak akademik
parçası haline getirilerek, diğer eğitsel araçlar gibi erişilebilir olması şeklinde tanımlamaktadır. Amerika
başarılarını artırmalarını sağlamak amaçlanmıştır (Bonifaz ve Zucker, 2004).
ve İngiltere gibi çeşitli ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de son yıllarda yayımlanan öğretim programları,
bilgisayar destekli öğretimin bir seçenek değil, sistemin tamamlayıcısı rolünü üstlenmesi gerektiğine
Arjantin’de yürütülen “Conectar Igualdad” projesi, ülkenin en önemli eğitim teknolojisi girişimlerinden
dikkat çekmektedir (NCTM, 2000; MEB, 2013; MEB, 2005).
biri olarak öne çıkmaktadır. 750.000 ABD doları bütçeyle başlatılan bu proje, başlangıçta teknoloji odaklı