Page 405 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 405

bilgi  toplumunda  eğitimli  birey  denilince,  kendi  gelişimini  ve  değişimlerini  izleyebilen,  bu  değişimleri   1.  Dünyadan İyi Uygulama Örnekleri
 hayatına  entegre  ederek  sorgulayan,  gelişime  açık  olan  ve  bilgi  ile  iletişim  teknolojilerini  etkin  bir
               Son yirmi yılda bilişim teknolojilerini eğitim süreçlerine entegre etme çalışmaları, özellikle gelişmekte
 şekilde kullanabilen kişi tanımlanmaktadır (MEB HBÖGM, 2009). Birçok ülke, bireyleri modern toplumun
            olan ülkelerde büyük bir ivme kazanmıştır. Bu süreçte “Her Çocuğa Bir Laptop” kampanyası gibi girişimler
 ihtiyaçlarına uygun şekilde yetiştirmek, sosyal ve ekonomik başarılarını desteklemek ve yüksek kalitede
            önemli  bir  rol  oynamıştır.  Bu  kampanya,  çocukların  dijital  dünyaya  erişimini  artırarak  eğitimde  fırsat
 öğrenme  ve  öğretim  hizmeti  sunmak  amacıyla  okullara  önemli  ölçüde  bilgi  teknolojisi  [BT]  yatırımı
            eşitliğini sağlamayı hedeflemiştir. Kampanyanın en bilinen projelerinden biri olan XO tablet dağıtımları,
 yapmaktadır (BT Entegrasyonu Temel Araştırması, Temel Eğitim Projesi II. Fazı, Ankara, 2007).
            özellikle Latin Amerika ve Afrika gibi bölgelerde geniş bir etki yaratmıştır. Uruguay ve Peru, bu tabletlerin
 Öğretmenlerin  teknolojik  araçları  sınıf  içinde  etkili  ve  amacına  uygun  şekilde  kullanabilmeleri   en çok dağıtıldığı ülkeler arasında yer almaktadır. Özellikle:
 için  teknoloji  destekli  öğretim  materyallerine  ihtiyaç  vardır.  Ancak,  eğitim  teknolojilerinin  etkin  bir
                   >  Uruguay, 2009 yılında 500.000’e yakın XO laptop cihazı dağıtmış, bunların 400.000’i ilköğretim,
 şekilde  kullanılması  için  sadece  gerekli  donanımın  sağlanması  yeterli  değildir;  bu  araçların  öğretim
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  sahiptir.  Avrupa  Komisyonu  tarafından  2011  yılında  yapılan  ICT  in  Schools  Survey  [Okullarda  BİT   Bu  girişimler,  bilişim  teknolojilerinin  eğitimdeki  önemini  ortaya  koyarken,  eğitim  sistemlerini
                   100.000’i orta öğretim öğrencilerine verilmiştir.
 süreçlerine  entegrasyonu  için  öğretmenlerin  yeterli  bilgi  ve  beceriye  sahip  olması  kritik  bir  öneme
                   >
                   Peru, 2007-2009 yılları arasında 290.000 adet XO bilgisayar dağıtarak bu süreçte önemli bir yer
                   edinmiştir.
 Araştırması] gerçekleştirilmiştir. Araştırma ile, Avrupa genelinde okullarda dijital teknolojilerin kullanımı,
 öğretmenlerin  ve  öğrencilerin  bu  teknolojilere  erişimi  ve  bunları  kullanma  yetkinlikleri  üzerine  veri
                   >
                   Afrika ülkeleri ise yaklaşık 500.000 XO tablet alıcısı olmuştur.
 toplanmıştır.  Araştırmada,  öğretmenlerin  bilgisayarları  öğretim  sürecinden  daha  çok  ders  materyali
 hazırlamak  için  kullandıkları,  meslektaşlarıyla  ve  velilerle  iletişim  sağlamakta  da  yine  bilgisayarlardan
 yararlandıkları  sonucuna  ulaşılmıştır.  Ayrıca  UNESCO’nun  2023  Küresel  Eğitim  İzleme  Raporu  [GEM
            Projesi Algı Çalışması, Ankara, 2015).

 Report], öğretmenlerin teknoloji entegrasyonunda kritik bir rol oynadığına dikkat çekmektedir. Raporda,
 eğitimde teknolojinin etkili bir şekilde kullanılabilmesi için öğretmenlerin teknolojiyi pedagojik süreçlerle   çağdaşlaştırma ve öğrencilerin dijital becerilerini geliştirme açısından büyük katkılar sağlamıştır (Fatih
               2002 yılında ABD’nin Maine eyaletinde başlatılan proje kapsamında, tüm ortaokul öğrencilerine ve
 bütünleştirmeleri gerektiği vurgulanmaktadır.
            öğretmenlerine  dizüstü  bilgisayarlar  dağıtılmıştır.  Bu  girişim,  öğrenci  başarısını  artırma,  derslerdeki
            katılımı ve öğrencilerin çeşitli becerilerini geliştirme amacıyla tasarlanmıştır. Öğrencileri dijital dünyaya
 Bu  nedenle,  öğretmenlere  yönelik  profesyonel  gelişim  programları,  teknolojinin  pedagojik
            taşımayı  ve  onları  teknolojik  gelişmelere  hazırlamayı  hedefleyen  projelerden  birisi  de  Portekiz’de
 402  uygulamalarla  bütünleştirilmesine  yardımcı  olacak  şekilde  yapılandırılmalıdır.  Ayrıca,  sınıf  içi   403
            başlatılmıştır.  2008  yılında  başlatılan  ve  Magellan  Projesi  olarak  adlandırılan  bu  girişim,  ilköğretim
 derslerde  kullanabilecekleri  dijital  materyallerin  geliştirilmesi  ve  bu  materyallerin  nasıl  etkin  bir
            düzeyindeki  öğrencilere  tablet  bilgisayar  sağlamayı  amaçlamıştır.  Proje,  düşük  maliyetli  tablet
 şekilde  kullanılabileceği  konularına  dair  rehberlik  sağlanmalıdır.  Bu,  teknolojinin  eğitimde  verimli  ve
            bilgisayarlar, geniş bant internet bağlantısı, e-içerik ve teknik destek gibi unsurları içererek, dijitalleşmeyi
 sürdürülebilir  bir  şekilde  kullanılmasını  destekler.  Eğitimde  teknolojinin  kullanımıyla  ilgili  en  kritik
            ülke  genelinde  her  düzeyde  yaygınlaştırmayı  hedeflemiştir.  Özellikle  eğitim  sektöründe,  teknolojiyi
 husus, teknolojinin eğitimin tamamlayıcı bir parçası olarak düşünülmesi ve eğitimin yalnızca teknolojiye
            sınıflara entegre etmenin yanı sıra, öğrencilerin ve öğretmenlerin dijital becerilerini geliştirmek ve onlara
 dayandırılmaması  gerektiğidir.  Dersler  sadece  teknolojik  materyallerle  değil,  pedagojik  ve  içeriksel
            yeni  eğitim  materyalleri  sunmak  bu  projede  öncelikli  olmuştur.  İngiltere’de  de  2009  yılında  özellikle
 unsurlarla  da  desteklenerek  daha  etkili  hale  getirilmelidir  (MEB,  2010).  Teknoloji,  eğitimin  merkezine
            ekonomik olarak dezavantajlı ailelerin ve öğrencilerin dijital becerilerini artırmayı hedefleyen bir proje
 konulmaktan  ziyade,  öğretim  süreçlerine  entegre  edilerek  eğitimin  niteliğini  artırmak  için  bir  araç
            başlatılmıştır. Proje kapsamında, 270.000 aile üzerinde odaklanılarak, bu ailelerin ve öğrencilerin internet
 olarak  kullanılmalıdır.  ISTE  (2000)  bu  bütünleştirmeyi,  belirli  bir  içerik  alanında  ya  da  disiplinler  arası
            ve bilgisayar kullanımı konusundaki yetkinliklerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmıştır. Projeyle,
 bir bağlamda öğrenmenin artırılması için teknolojinin sürece dâhil edilmesi, öğretimle ilgili işlevlerin bir
            dijital  uçurumu  kapatmayı  ve  özellikle  başarısı  düşük  öğrencilerin,  teknolojiyi  kullanarak  akademik
 parçası haline getirilerek, diğer eğitsel araçlar gibi erişilebilir olması şeklinde tanımlamaktadır. Amerika
            başarılarını artırmalarını sağlamak amaçlanmıştır (Bonifaz ve Zucker, 2004).
 ve İngiltere gibi çeşitli ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de son yıllarda yayımlanan öğretim programları,
 bilgisayar  destekli  öğretimin  bir  seçenek  değil,  sistemin  tamamlayıcısı  rolünü  üstlenmesi  gerektiğine
               Arjantin’de yürütülen “Conectar Igualdad” projesi, ülkenin en önemli eğitim teknolojisi girişimlerinden
 dikkat çekmektedir (NCTM, 2000; MEB, 2013; MEB, 2005).
            biri olarak öne çıkmaktadır. 750.000 ABD doları bütçeyle başlatılan bu proje, başlangıçta teknoloji odaklı
   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410