Page 413 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 413
> Sosyal ağ yapısıyla bilgi alışverişinde bulunmak, 2024-2028 On İkinci Kalkınma Planı, 2024-2026 Orta Vadeli Program, 2021-2025 Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi
> Zengin ve gittikçe büyüyen arşiviyle derslere katkı sağlamak, Belgesi ve 2024-2028 MEB Stratejik Planı oluşturmaktadır.
> Bilgiyi öğrenirken aynı zamanda yeniden yapılandırabilmek ve bilgiden bilgi üretmek, BYS, Millî Eğitim Bakanlığı bünyesindeki verileri merkezi bir veri ambarında toplayarak, bu veriler
> Farklı öğrenme stillerine (sözel, görsel, sayısal, sosyal, bireysel, işitsel öğrenme) sahip öğrencileri üzerinde analiz yapma, görselleştirme, öngörülerde bulunma ve raporlama yeteneklerine sahip bir
sistem olarak tasarlanmıştır. Coğrafi bilgi sistemi desteği ile bölgesel analizler yaparak, eğitimde
de kapsamak,
yerel dinamikleri göz önünde bulundurmakta ve karar alma süreçlerinde etkinlik sağlamaktadır.
> Bütün öğretmenleri ortak bir paydada buluşturarak eğitime el birliğiyle yön vermelerini
BYS, Millî Eğitim Bakanlığı’nın tüm birimlerinin ihtiyaç duyabileceği şekilde planlanmış olup, verilerin
sağlamak,
bütünleştirilmesi ve daha etkin politikaların geliştirilmesine katkı sunan bir yapı olarak işlev görmektedir.
>
Teknolojiyi amaç olarak değil bir araç olarak kullanmak.
TEKNOLOJİK ALTYAPI VE TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU platformdur. Bu esneklikle, eğitimin fiziksel sınıf ortamının dışına taşınması ve öğrenme sürecinin tahminler yoluyla destek sunan BYS, eğitimdeki mevcut ve gelecekteki ihtiyaçların belirlenmesi açısından
Sistemin sunduğu veri yönetimi ve iş zekâsı desteği, doğru bilgiye hızlı erişim sağlayarak, karar alma
süreçlerinde verimliliği artırmaktadır. İleri düzey veri analizleri ile karar vericilere kestirim, çıkarım ve
EBA, kullanıcıların okulda, evde ya da herhangi bir mekânda ve zamanda erişebilecekleri bir
kritik bir rol üstlenmektedir. Ayrıca, iç ve dış paydaşların karar süreçlerine katılımını sağlayarak veri
mekân ve zamandan bağımsız hale gelmesi sağlanmıştır. Böylece, öğrenciler ve öğretmenler diledikleri
entegrasyonunu mümkün kılmakta ve Millî Eğitim Bakanlığı’nın tüm birimleri ile diğer kamu kurumları
yerden EBA’ya giriş yaparak ders materyallerine, kaynaklara ve eğitim içeriklerine erişim sağlayabilir ve
arasında veri paylaşımını desteklemektedir.
eğitim sürecini her an sürdürebilirler. Bu özellik, öğrenme sürecinin daha dinamik ve sürekli bir yapıya
kavuşmasına olanak tanımaktadır.
Türkiye’de eğitimde veriye dayalı karar destek sistemlerinin geliştirilmesi adına önemli bir adım olan
BYS, gelecekteki olası kriz durumlarına hazırlıklı olunmasını ve sürdürülebilir politikaların geliştirilmesini
Yapay Zekâ Destekli Karar Destek Sistemleri
desteklemektedir. Dijital dönüşümün hız kazanmasıyla, BYS’nin karar destek süreçlerinde etkinliği
Eğitimde teknolojinin küresel ölçekte kullanımı birçok ülkede, eğitim kalitesini artırmak ve
artırması ve eğitim kalitesini yükseltmesi beklenmektedir. Bu sistem, Türkiye’nin eğitimde dijitalleşme
öğrencilerin bireysel gelişimini desteklemek amacıyla çeşitli yapay zekâ ve veri analitiği tabanlı
yolculuğunda önemli bir adımı temsil etmektedir ve Millî Eğitim Bakanlığı’nın stratejik hedeflerine
sistemlerle desteklenmektedir. Amerika Birleşik Devletleri’nde “Learning Analytics” sistemi ile öğrenci
ulaşmasında güçlü bir araç olarak öne çıkmaktadır.
başarıları izlenirken, İngiltere’de “National Pupil Database” gibi sistemlerle performans analizleri
410 411
yapılmakta; Singapur, Çin ve Avustralya ise yapay zekâ destekli karar destek sistemleri ile eğitim Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce hazırlanan ve sürekli güncellenen bir platform olan
süreçlerini bireyselleştirilmiş öğrenme, kaynak planlaması ve kalite izleme yönünde geliştirmektedir. OGM Materyal web sitesi sayesinde fırsat ve imkan eşitliği kapsamında öğrenciler ortaöğretim
Bu sistemler, eğitimde dijital dönüşümün hız kazanmasını ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine kademesi temel derslerine yönelik birçok içeriğe (konu özeti, konu anlatım videosu, soru
ulaşılmasını desteklemektedir. bankaları, denemeler, animasyon, simülasyon vb.) ücretsiz bir şekilde erişebilmektedirler.
Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce geliştirilen ve Sayın Bakanımızın teşrifleriyle kullanıma sunulan
Bakanlık Yönetim Sistemi (BYS)
MEBİ platformu öğrencilere kendi öğrenme süreçlerini yönetmelerini, takip etmelerini ve yeniden
Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı yöneticilerinin; eğitim-öğretim, insan kaynakları, fiziki şekillendirmelerini sağlayan yapay zeka destekli bir dijital platformdur. MEBİ platformu temelde 6
altyapı, yönetim vb. konularda karar verme süreçlerini destekleyen, ortaya çıkabilecek sorunları önceden modülden oluşmaktadır. YKS’ye hazırlanan öğrenciler için ilgili derslerin konu anlatım videosu, konu
tespit ederek uyaran ve çözüm önerileri sunan, coğrafi bilgi sistemi ile entegre, iş zekâsı yöntemlerini anlatım özeti, örnek soru ve video çözümlü çıkmış soruların yer aldığı MEBİ’de düzenli aralıklarla
kullanan yapay zekâ temelli bir karar destek sistemidir. oluşturulan raporlar sayesinde öğrenciler çalışma planım modülünden sınava hazırlık sürecini yeniden
şekillendirebilmektedir. Okul dersleri modülü ile öğrenmenin okul dışına da taşınmasını sağlayan MEBİ,
BYS projesi kapsamında yürütülecek faaliyetlerin farklı birim ve bileşenlerle ilişkili olması, yeni Türkiye Maarif Modeli ile eş zamanlı olarak ders içeriklerine de yer vermekte olup, platform sürekli
bir anlayışla sistem geliştirilmesi gibi birçok değişkeni bulunması sebebiyle kısa, orta ve uzun vadeli güncellenmekte ve geliştirilmektedir.
planlama yapmayı gerekli kılmaktadır. Bu hedefler doğrultusunda BYS projesinin temel dayanaklarını ise