Page 413 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 413

>  Sosyal ağ yapısıyla bilgi alışverişinde bulunmak,  2024-2028 On İkinci Kalkınma Planı, 2024-2026 Orta Vadeli Program, 2021-2025 Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi

   >  Zengin ve gittikçe büyüyen arşiviyle derslere katkı sağlamak,  Belgesi ve 2024-2028 MEB Stratejik Planı oluşturmaktadır.
   >  Bilgiyi öğrenirken aynı zamanda yeniden yapılandırabilmek ve bilgiden bilgi üretmek,  BYS,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  bünyesindeki  verileri  merkezi  bir  veri  ambarında  toplayarak,  bu  veriler


   >  Farklı öğrenme stillerine (sözel, görsel, sayısal, sosyal, bireysel, işitsel öğrenme) sahip öğrencileri   üzerinde  analiz  yapma,  görselleştirme,  öngörülerde  bulunma  ve  raporlama  yeteneklerine  sahip  bir
            sistem  olarak  tasarlanmıştır.  Coğrafi  bilgi  sistemi  desteği  ile  bölgesel  analizler  yaparak,  eğitimde
 de kapsamak,
            yerel  dinamikleri  göz  önünde  bulundurmakta  ve  karar  alma  süreçlerinde  etkinlik  sağlamaktadır.
   >  Bütün  öğretmenleri  ortak  bir  paydada  buluşturarak  eğitime  el  birliğiyle  yön  vermelerini
            BYS,  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  tüm  birimlerinin  ihtiyaç  duyabileceği  şekilde  planlanmış  olup,  verilerin
 sağlamak,
            bütünleştirilmesi ve daha etkin politikaların geliştirilmesine katkı sunan bir yapı olarak işlev görmektedir.
   >
 Teknolojiyi amaç olarak değil bir araç olarak kullanmak.
 TEKNOLOJİK ALTYAPI VE   TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRASYONU  platformdur.  Bu  esneklikle,  eğitimin  fiziksel  sınıf  ortamının  dışına  taşınması  ve  öğrenme  sürecinin   tahminler yoluyla destek sunan BYS, eğitimdeki mevcut ve gelecekteki ihtiyaçların belirlenmesi açısından
            Sistemin sunduğu veri yönetimi ve iş zekâsı desteği, doğru bilgiye hızlı erişim sağlayarak, karar alma
            süreçlerinde verimliliği artırmaktadır. İleri düzey veri analizleri ile karar vericilere kestirim, çıkarım ve
 EBA,  kullanıcıların  okulda,  evde  ya  da  herhangi  bir  mekânda  ve  zamanda  erişebilecekleri  bir
            kritik  bir  rol  üstlenmektedir.  Ayrıca,  iç  ve  dış  paydaşların  karar  süreçlerine  katılımını  sağlayarak  veri
 mekân ve zamandan bağımsız hale gelmesi sağlanmıştır. Böylece, öğrenciler ve öğretmenler diledikleri
            entegrasyonunu mümkün kılmakta ve Millî Eğitim Bakanlığı’nın tüm birimleri ile diğer kamu kurumları
 yerden EBA’ya giriş yaparak ders materyallerine, kaynaklara ve eğitim içeriklerine erişim sağlayabilir ve
            arasında veri paylaşımını desteklemektedir.
 eğitim sürecini her an sürdürebilirler. Bu özellik, öğrenme sürecinin daha dinamik ve sürekli bir yapıya
 kavuşmasına olanak tanımaktadır.
               Türkiye’de eğitimde veriye dayalı karar destek sistemlerinin geliştirilmesi adına önemli bir adım olan
            BYS, gelecekteki olası kriz durumlarına hazırlıklı olunmasını ve sürdürülebilir politikaların geliştirilmesini
 Yapay Zekâ Destekli Karar Destek Sistemleri

            desteklemektedir.  Dijital  dönüşümün  hız  kazanmasıyla,  BYS’nin  karar  destek  süreçlerinde  etkinliği
 Eğitimde  teknolojinin  küresel  ölçekte  kullanımı  birçok  ülkede,  eğitim  kalitesini  artırmak  ve
            artırması ve eğitim kalitesini yükseltmesi beklenmektedir. Bu sistem, Türkiye’nin eğitimde dijitalleşme
 öğrencilerin  bireysel  gelişimini  desteklemek  amacıyla  çeşitli  yapay  zekâ  ve  veri  analitiği  tabanlı
            yolculuğunda  önemli  bir  adımı  temsil  etmektedir  ve  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  stratejik  hedeflerine
 sistemlerle desteklenmektedir. Amerika Birleşik Devletleri’nde “Learning Analytics” sistemi ile öğrenci
            ulaşmasında güçlü bir araç olarak öne çıkmaktadır.
 başarıları  izlenirken,  İngiltere’de  “National  Pupil  Database”  gibi  sistemlerle  performans  analizleri
 410                                                                                                       411
 yapılmakta;  Singapur,  Çin  ve  Avustralya  ise  yapay  zekâ  destekli  karar  destek  sistemleri  ile  eğitim   Ortaöğretim  Genel  Müdürlüğünce  hazırlanan  ve  sürekli  güncellenen  bir  platform  olan
 süreçlerini  bireyselleştirilmiş  öğrenme,  kaynak  planlaması  ve  kalite  izleme  yönünde  geliştirmektedir.   OGM  Materyal  web  sitesi  sayesinde  fırsat  ve  imkan  eşitliği  kapsamında  öğrenciler  ortaöğretim
 Bu  sistemler,  eğitimde  dijital  dönüşümün  hız  kazanmasını  ve  sürdürülebilir  kalkınma  hedeflerine   kademesi  temel  derslerine  yönelik  birçok  içeriğe  (konu  özeti,  konu  anlatım  videosu,  soru
 ulaşılmasını desteklemektedir.  bankaları,  denemeler,  animasyon,  simülasyon  vb.)  ücretsiz  bir  şekilde  erişebilmektedirler.
            Ortaöğretim  Genel  Müdürlüğünce  geliştirilen  ve  Sayın  Bakanımızın  teşrifleriyle  kullanıma  sunulan
 Bakanlık Yönetim Sistemi (BYS)
            MEBİ  platformu  öğrencilere  kendi  öğrenme  süreçlerini  yönetmelerini,  takip  etmelerini  ve  yeniden
 Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı yöneticilerinin; eğitim-öğretim, insan kaynakları, fiziki   şekillendirmelerini  sağlayan  yapay  zeka  destekli  bir  dijital  platformdur.  MEBİ  platformu  temelde  6
 altyapı, yönetim vb. konularda karar verme süreçlerini destekleyen, ortaya çıkabilecek sorunları önceden   modülden  oluşmaktadır.  YKS’ye  hazırlanan  öğrenciler  için  ilgili  derslerin  konu  anlatım  videosu,  konu

 tespit ederek uyaran ve çözüm önerileri sunan, coğrafi bilgi sistemi ile entegre, iş zekâsı yöntemlerini   anlatım  özeti,  örnek  soru  ve  video  çözümlü  çıkmış  soruların  yer  aldığı  MEBİ’de  düzenli  aralıklarla
 kullanan yapay zekâ temelli bir karar destek sistemidir.  oluşturulan raporlar sayesinde öğrenciler çalışma planım modülünden sınava hazırlık sürecini yeniden
            şekillendirebilmektedir. Okul dersleri modülü ile öğrenmenin okul dışına da taşınmasını sağlayan MEBİ,
 BYS  projesi  kapsamında  yürütülecek  faaliyetlerin  farklı  birim  ve  bileşenlerle  ilişkili  olması,  yeni   Türkiye  Maarif  Modeli  ile  eş  zamanlı  olarak  ders  içeriklerine  de  yer  vermekte  olup,  platform  sürekli
 bir  anlayışla  sistem  geliştirilmesi  gibi  birçok  değişkeni  bulunması  sebebiyle  kısa,  orta  ve  uzun  vadeli   güncellenmekte ve geliştirilmektedir.
 planlama yapmayı gerekli kılmaktadır. Bu hedefler doğrultusunda BYS projesinin temel dayanaklarını ise
   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418